Opbouw van een set
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RAS    posted on 21-03-2008 16:18
Zoals zo velen probeer ik om hogerop te komen als dj. Bij voorkeur natuurlijk draaien op feesten voor of na grote namen. Als je ver wilt komen moet je daarvoor natuurlijk de kwaliteiten hebben. Voor mijzelf geld dat ik technisch goed kan mixen, maar dat ik nu bij het draaien nog altijd opstartproblemen heb. Zo ook voor de contest waar ik gisteren aan mee deed. Ik ging moeizaam van start maar draaide in de 2e helft de sterren van de hemel.

Om mijn kwaliteiten te kunnen verbeteren hier de vraag: Hoe bouw je een set op?

De search leverde geen interresante topics op, en dit is toch een belangrijk onderdeel van het draaien! Waar begin je mee? Moet je erg rustig beginnen, gelijk knallen en daarna wat terugvallen of ergens er tussenin? Hoe zak je eigelijk het beste wat terug? Ik heb er natuurlijk zelf wel ideëen over, maar ik hoor graag jullie mening en tips. Op de één of andere manier gaat het bij mij nooit helemaal goed.

ps: Ik draai house

User edit by RAS on 21-03-2008 @ 16:19:14 (2%)

What do you think about Opbouw van een set ??

Vote :   

JayTaph    posted on 21-03-2008 16:40
Hangt af van de situatie.. en elke is anders Happy, laughing

Draai je in een discotheek? Welke uren draai je? Beginuren is het meestal een beetje rustiger.. volk komt binnen, moet zich orienteeren, etc...  en je kunt dan opbouwen naar de "bekendere" dj's die later draaien..

Ik bouw sets een beetje in een golfbeweging.. ik heb een x aantal platen die ik wil draaien, bijvorobeeld ik begin rustig, en ik wil naar een of andere hit toe... dan gooi ik daar een x aantal platen tussen die die beweging een beetje opbouwen..  daar blijf je een beetje hangen en bouw je weer af naar om daarna weer opnieuw te beginnen..  zo geef je mensen de tijd om los te gaan op de dansvloer, en na een tijdje de gelegenheid om wat te drinken (club/disco houdt daar ook wel van Happy, laughing).

Maar zoals gezegd, hangt heel erg af van de situatie.. als je een set hebt van een uur, dan kan je redelijk een x aantal platen inplannen, en "opvullen" met de rest... als je de hele avond moet plannen, dan kan je een beetje gaan "golven" Happy, laughing
Bastian    posted on 21-03-2008 16:47
Wat ik meestal zelf doe als ik een set ga draaien waar ook een opbouw in zit..
Als eerst gooi ik een goede plaat erin die niet zo heel stevig is maar wel het goed doet zodat je ff binnen komt knallen, vervolgends een beetje rustiger gaan en dan weer een uplifting plaatje en dan nog even verder en dan zo langzaam steeds stevigere platen tot de afsluiter met bv eclectic of een plaat ala laidback lukeHappy, laughing
ArCee    posted on 22-03-2008 11:35
In mijn trancestijl (andere stijlen trouwens ook) begin ik meestal melodieus of energetic om te eindigen met tech/hardtrance. De meeste gaan van rustig naar meer hard of energiek denk ik. Natuurlijk luister ik wel naar wat de voorganger draait. Als die stevig eindigt laat ik een feest niet doodslaan door weer rustig te gaan opbouwen.
simsoft    posted on 22-03-2008 11:59
denk dat ik me wat bij Arcee aansluit ookal draai ik een ander genre
het komt wel wat op het zelfde aan
JerryOwens    posted on 23-03-2008 20:07
Ik probeer naast het opbouwen in hardheid e.d. ook op te bouwen via verschillende genres.

Dus aan het begin van de avond deephouse, opbouwen naar techhouse en progressive. Later op de avond wat meer groove en clubhouse. Dan kun je eventueel een het einde van de avond terugbouwen naar progressive.

Werkt in mijn geval eigenlijk altijd goed.

Ik heb tijdens het draaien (bijna) altijd een laptop met iTunes ernaast staan. Met een aantal smart-playlists die muziek voor de verschillende stadia in de avond laten zien. Zo kun je altijd snel muziek/inspiratie vinden voor de volgende tracks die je wil draaien. Vooral als je veel muziek hebt is dit een uitkomst. Ik heb anders altijd de neiging om de zelfde tracks de draaien. Met die smart-playlists vind ik altijd weer tracks die lekker werken.

Mzzl. Jerry Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 6.382 days.
 Post CommentThat would be 212.7 months
or a whopping 17.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

154 Users online: 61 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 35.521
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.852.067