Probleem met geluid op locatie (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

x-ample    posted on 21-03-2008 14:11
Hebben jullie dat ook?

Ik baal er een beetje van. Heb nog niet vaak op een feest mogen draaien (nu ca. 5x) maar elke keer heb ik problemen met 'groot' geluid. Cry

Als ik thuis draai gaat het gewoon goed, af en toe is een missertje ed. maar dat kan, als ik voor publiek draai maak ik veel fouten. Grootste reden: Het geluid. Ik hoor amper meer wat er gebeurd, een grote mengelmoes van geluiden en bassen waardoor ik te laat corrigeer en veel rommelige overgangen heb. Cry

Tot op heden kan ik maar niet wennen aan het geluid op locatie.

Zijn er misschien mensen met goeie serieuze tips?

What do you think about Probleem met geluid op locatie ??

Vote :   

Stefjuuh    posted on 02-02-2009 18:28
Poster: Jorrit

Het gebruik van cue/master mixing op de DJM-800 is alleen zinnig wanneer je de master tot 0 dB kan uitsturen. Wanneer een set heel gevoelig ingesteld staat of je op half volume staat te draaien heet de master niet genoeg 'volume' en zal de cue in verhouding tot de master veel te hard zijn op je headphone. (Dit is op te lossen door wat met de cue/master verhouding en het volume te pielen, maar dat is ook niet ideaal)

Gewoon die DJM op 0 dB uitsturen! Regelen ze de boel @ sound zelf maar! Je neemt eigenlijk een functie weg van het apparaat, op een amp zitten toch knoppen..?:S
Jorrit    posted on 02-02-2009 18:35
Poster: Stefjuuh

Gewoon die DJM op 0 dB uitsturen! Regelen ze de boel @ sound zelf maar! Je neemt eigenlijk een functie weg van het apparaat, op een amp zitten toch knoppen..?:S

Lijkt me niet echt de beste oplossing om gewoon maar tot 0dB uit te sturen omdat meneer vindt dat dat nodig is. Je schiet dan 9 van de 10 keer keihard in de limiter, en je komt over als een arrogante zak die zich niet kan aanpassen aan z'n omgeving (en dat hoort een DJ te kunnen die elk weekend op een nieuwe locatie kan staan).
GD    posted on 02-02-2009 18:36
Monitor en koptelefoon EVEN HARD en NIET TE HARD. Luister naar hats en snares, niet naar bass. En als het echt niet gaat - zo heb ik bijvoorbeeld een keer in een kelder gedraait, waar het geluid echt een chaos was - dan is je koptelefoon icm je splitcue je beste vriend.
User edit by GD on 02-02-2009 @ 18:40:15 (3%)
Tomazos    posted on 02-02-2009 18:37
ik heb hem meestal op 0 dB staan. al jaren (gewerkt al geluids/licht technicus.. dan leer je wat die 0 dB nou eigelijk betekend)..

maja, als het op een lokatie afgesteld staat op 'overload' van een djm 800, dan kan het niet anders,

Lijkt me niet echt de beste oplossing om gewoon maar tot 0dB uit te sturen omdat meneer vindt dat dat nodig is. Je schiet dan 9 van de 10 keer keihard in de limiter, en je komt over als een arrogante zak die zich niet kan aanpassen aan z'n omgeving (en dat hoort een DJ te kunnen die elk weekend op een nieuwe locatie kan staan).

limiters horen afgesteld te staan op 0 Db, en niet lager.

het beste is nog:

dj mengpaneel> hoofd mixer > versterker..

en dan achter de hoofdmixer een 'geleerd technicus' (kom je niet vaak tegen, maar meer jochies die denken dat ze weten wat ze doen).. en daar gewoon afspraak mee maken hoe jij het liefst draaid op je mengpaneel. en je daaraan ook houden.

(en dan zorgen dat de hoofdmixer natuurlijk niet fel in het rood gaat, anders heeft het nog geen nut:P)
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 02-02-2009 @ 18:41:47 (100%)
djmamo    posted on 02-02-2009 19:21
Poster: Tomazos

(en dan zorgen dat de hoofdmixer natuurlijk niet fel in het rood gaat, anders heeft het nog geen nut:P)

als je met een djm 800 draait dan maakt het helemaal niets meer uit (digitaal aangesloten) want dan kan je niet meer vervormen.

dus eigenlijk zou de ultieme dj set behoren tot 2 of 3 cdj 1000 mk3 met een djm800 en dan stuur je weg naar een D&B d6 versterker (ook digitaal) en dan naar je geluidset.

ideale set kan bijna niet vervormen tenzij je te hard uitstuurd en je speakers gaan vervormen maar dat is een ander verhaal
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 02-02-2009 19:38

limiters horen afgesteld te staan op 0 Db, en niet lager.

Helaas zit er nog altijd verschil tussen wat hoort, en wat er werkelijk gebeurt.
Tomazos    posted on 02-02-2009 19:44
Poster: djmamo

als je met een djm 800 draait dan maakt het helemaal niets meer uit (digitaal aangesloten) want dan kan je niet meer vervormen.

dus eigenlijk zou de ultieme dj set behoren tot 2 of 3 cdj 1000 mk3 met een djm800 en dan stuur je weg naar een D&B d6 versterker (ook digitaal) en dan naar je geluidset.

ideale set kan bijna niet vervormen tenzij je te hard uitstuurd en je speakers gaan vervormen maar dat is een ander verhaal

inderdaad,

meeste waar ik draai staat een cdj 1000 mk3, met een djm 800, allemaal digitaal aangesloten..
heb voor een organisatie weleens een cdj 1000 die analoog stond, omgeschakeld naar digitaal voor dat we open gingen.. het geluids verschil kwa kwaliteit.. zo daar schrok ik toen voor het eerst even van toen ik dat opmerkte:P,

hoe groot het verschil was tussen digitaal en analoogHappy, laughing,

gister was ik even uit verveling in een lokatie waar ik paar maanden geleden regelmatig draaide (kan nu niet meer omdat ik vaste zaterdag in hmh heb), daar was het geluid zooo brak..

ik d8: of het komt omdat ik voor het eerst in maand tijd weer dynacord hoor..(en in die tijd mijn oren gewoon gewend zijn aan iets waar wel kwaliteit uit komt) of de dj draaid zwaar in het rood.. of er klopt iets met zijn cd's niet..

de eigenaar vroeg ook aan mij waarom het zo slecht klonk of ik er naar kon kijken.. dj draaide met 2 groene ledjes (heel zacht dus), op de hoofdmixer was ook alles goed.. ging hard maar de versterkers klipte niet.. kwamen tot de conclussie dat de dj gewoon slechte (mp3) cd's had, want ik draaide even 1 nummertje mee met mijn eigen orginele cd's.. en toen was het geluid wel gewoon goedHappy, laughing

dus kinders.. gebruik altijd goeie kwaliteit muziek+cd's.. dat voorkomt een hoop scheve gezichten en is toch een beetje professionaliteit wat je uitstraaltCool

Helaas zit er nog altijd verschil tussen wat hoort, en wat er werkelijk gebeurt.

limiter is EIGELIJK bedoeld voor het beschermen van je speakers/versterkers.. (een clip signaal kan namelijk eerder schade aanbrengen aan een speaker.. dan een versterker die gewoon te zwaar is voor een speaker).. de limiter laten 'limiten' als het net tegen het randje van de 'clippen' aanzit.. (mits de speaker/versterker verhouding beetje klopt)

een digitale processor kan je instellen hoe hard jij het geluid maximaal wil.. ook instellen voor bepaalde avonden  (zachtjes(rustige avond).. hard (drukke avond)) die
digitale processor 'limit' niet dat het gaat vervormen.. (als er weinig bas is dat t geluid omhoog schiet.. en zodra de bas komt weer heel zachtjes (dit doen limiters wel)

edit: krijg vaak genoeg de vraag van eigenaren: weet jij waarom mijn speakers zo kut klinken (opgeblazen).. naja.. gewoon het volgende: een versterker van 300/400 watt rms.. vol open laten zetten op een speaker van 800/900 rms.. (op versterkers word in vaak gevallen bezuinigd.. omdat eigenaren denken dat 800w rms harder gaat dan een 500 watt rms op een kleine versterker).. naja dat versterkertje van 300/400 rms continu vol in het rood en 'protect'.. dan gaat de speaker vanzelf kapot..

regel: over vermogen is altijd beter dan 'precies goed' vermogen.. puur voor de geluids kwaliteit uit je speakers (omdat het niet vol open staat).. en je maakt niks kapotCool
User edit by Tomazos on 02-02-2009 @ 19:58:34 (100%)
Desist    posted on 02-02-2009 19:48
Ik heb er op sommige locatie's ook wel is moeite mee thuis heb ik
de monitoren dicht op me oren staan maar op de meeste locatie's staan
ze achter je of ver weg. Maar ik ben er achter gekomen dat het vanzelf wend
als je wat vaker draait op zulke locaties want nu gaat het geweldigWinking my eye
Farcry    posted on 02-02-2009 20:24
Poster: Sandr
Een sennheiser HD25 staat hoog aangeschreven, en scoort ook erg hoog op demping van omgevingsgeluid!

Thanks voor de tip, ik lees er inderdaad veel goede dingen over op het internet.

Poster: GD
Monitor en koptelefoon EVEN HARD en NIET TE HARD. Luister naar hats en snares, niet naar bass. En als het echt niet gaat - zo heb ik bijvoorbeeld een keer in een kelder gedraait, waar het geluid echt een chaos was - dan is je koptelefoon icm je splitcue je beste vriend.

Toch blijf ik het een beetje vreemd vinden (draai enkel thuis dus dat verklaart het waarschijnlijk Smile having fun):

Waarom is de koptelefoon icm het splitcue draaien niet altijd je beste vriend? Het zou toch het meest ideaal zijn als je voortdurend je hoofdtelefoon ophoudt? Je hebt geen last van omgevingsgeluid, je oren worden bovendien beschermt tegen het harde geluid van buiten en je hebt het meest directe signaal wat je kunt hebben om in te mixen.

Koptelefoon helemaal op, dan weer half, monitor komt niet lekker bij je oren aan, geluid vanuit zaal helemaal niet, ook nog gehoorbeschermers in die dit alles weer beïnvloeden... het lijkt mij zo logisch om gewoon een goed gesloten koptelefoon continue op te houden.
User edit by Farcry on 02-02-2009 @ 20:26:06 (1%)
Tomazos    posted on 02-02-2009 21:04
wat ook weleens helpt is als je monitor aangesloten is op een externe aparte equilizer.. en de monitor geeft voornamelijk lage tonen weer.. vragen of ze de mid en hoog bij willen schroeven op de monitor, en het laag er beetje uithalen, dit helpt vaak ook al wel meeHappy, laughing
User edit by Tomazos on 02-02-2009 @ 21:05:06 (3%)
yougow    posted on 02-02-2009 21:18
Ik draai met en hd 25 van senheiser. deze dempt echt lekker waardoor je prima kunt mixen op je koptelefoon alleen. wat voor mij wel een vereiste is, is dat de mixer een cue/master mix heeft. zodat je lekker kunt wisselen tussen cue, master en alles ertussen in. Mist deze functie is het mixen zonder goede monitors echt een stuk moeilijker. Maar dan nog, oefenen oefenen oefenen, en het komt vanzelf. toch blijft een monitor die wat kwaliteit spuwd het meest aangenaam.
GD    posted on 02-02-2009 22:33
@ Farcry

Dat kan natuurlijk, maar het is maar wat je fijn vind. En iets anders wat je thuis niet hebt, is publiek. Daar heb je ook nog wel wat interactie mee..

Farcry    posted on 02-02-2009 23:32
Poster: GD
@ Farcry

Dat kan natuurlijk, maar het is maar wat je fijn vind. En iets anders wat je thuis niet hebt, is publiek. Daar heb je ook nog wel wat interactie mee..

Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in Cool
Arii    posted on 03-02-2009 17:21
Poster: Kessler
 de mid en hoge tonen HELEMAAL dicht had staan (op een dateq lpm)

Ik weet waar je naartoe wilt... haha! Gelukkig een tijd terug alles een stuk beter afgesteld!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

361 Users online: 295 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 13.147
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.762.619