Ik heb nu een x op een middelgroot evenement gedraaid verder in, met respect, kleinere locaties (standaard discotheek maatje).
Zet inderdaad het geluid van de monitoren erg hard en wil gewoon zo strak mogelijk mixen maar maak dus veel fouten.
Zal er over 1,5 maand is op letten door het geluid zachter te zetten wie weet scheelt het.
Blijft wel moeilijk om in een zaal te draaien zeg pff
Poster: x-ampleIk heb nu een x op een middelgroot evenement gedraaid verder in, met respect, kleinere locaties (standaard discotheek maatje).
Zet inderdaad het geluid van de monitoren erg hard en wil gewoon zo strak mogelijk mixen maar maak dus veel fouten.
Zal er over 1,5 maand is op letten door het geluid zachter te zetten wie weet scheelt het.
Blijft wel moeilijk om in een zaal te draaien zeg pff
Op feestjes heb ik ook meer het gevoel dat ik slechter draai als thuis,
Voor de rest heb ik niet egt last van het geluid.
Kheb zeer goede hoofdtelefoon die goed afsluit, ik denk dat die al heel veel problemen oplost.
Poster: Gery
je techniek heeft sowieso last van de omstandigheden. als het feest goed bezig is en je bent zwaar aan het pompen jaag je nogal wat schijven erdoor, dit kan je niet vergelijken met op je kamer voor de fun platen mixen.
Poster: Gery
Als je een monitor hebt scheelt dit al veel, zo moet ik veel draaien in cafe's zonder monitor, hatelijk, maar na verloop van tijd merk je wel dat je beter wordt. het is pas door je grenzen te gaan verduwen dat je beter gaat worden.
ik draai nooit met monitoren ( omdat ik ook maar 2 boxen heb ) dus ik doe alles met mijn headphone , maar dan zul je natuurlijk altijd je hp harder zetten wat niet goed is mijn oplossing kuikenrol of wc papier , maak er een propje vn die maak hem vochtig maar niet te nat zodat het water er niet meteen uitloopt , steek ze in je oor en vorm het een beetje zodat je eigenlijk een soort geluidsdempers hebt , het werkt by my goed voor geluden die van verder kome( vb de boxen ) en je hoort de geluiden van dichter beter ( vb hp ) het kan zijn dat het niet lukt heb het een vriend vn mij aangeraden en bij hem werkt het niet hy hoort alles minder grote tip : show some respect for youre ears , zonder oren geen mixen
Poster: JayTaph
Ik neem aan dat je gewoon op monitoren draait? Zo nee, dan heb je je probleem al gevondenEr zijn mensen die alleen via koptelefoon draaien (1 oor monitor, 1 oor cue/pfl), maar dat kan ik je niet echt aanraden tenzij je dit al gewend bent (er zijn andere postings waarin ik/anderen uitleggen waarom het niet zo'n goed idee is, maar dat terzijde).
Poster: Jori
Ik heb ff de search gebruikt maar kan niks vinden, waarom raad je dit niet aan dan? Ik draai meestal via splitcue en dat is dus precies hetzelfde alleen hoor je de monitor eigenlijk veel beter.
Zoiezo heb ik altijd oordoppen in, meestal staat het geluid op een feest zo hard dat je het niet meer goed hoord, maar wel met oordoppen. Monitoren iets zachter zetten, precies hetzelfde idee, je hoord zo hard geluid dat je het niet meer goed hoord, ookal denk je van wel. Verder een kwestie van oefenen en wennen, denk ik.
Poster: JayTaph
Dempingsprofiel van doppen zijn nooit linear.. sommige frequenties zullen dus minder gedempt worden dan andere, waardoor het nooit hetzelfde zal zijn als gewoonweg het geluid wat zachter zetten.. Je gaat dus (als je het goed doet) foutief je eq compenseren. Als je dus doppen hebt die harder de hoge frequenties dempt dan je lage, dan zul je automatisch teveel hoog in je mix hebben zitten.
Voor het zaal/monitor mixen bij bands enzo heb ik wel doppen in, maar die gaat elke keer uit als ik iets moet uitregelen en ter controle..
Poster: JayTaph+ Dat het publiek vaak minder de fouten in de gaten hebben dan jij zelf, ik hoor zelf al mn foutjes maar mn pa bijv. hoort ze niet. (als je geluk hebt zijn ze ook nog stom dronken^^)
Nee, heb dat probleem niet
Ik neem aan dat je gewoon op monitoren draait? Zo nee, dan heb je je probleem al gevondenEr zijn mensen die alleen via koptelefoon draaien (1 oor monitor, 1 oor cue/pfl), maar dat kan ik je niet echt aanraden tenzij je dit al gewend bent (er zijn andere postings waarin ik/anderen uitleggen waarom het niet zo'n goed idee is, maar dat terzijde).
Als je een goede monitor hebt, zorg dan dat deze niet TE hard staat. Je gaat sneller corrigeren door je koptelefoon harder te zetten, waardoor je je monitor weer harder zet etc..? Stelregel: als je denkt dat je monitor te zacht staat, dan staat hij waarschijnlijk goedJe zult toch zaalgeluid nooit helemaal wegkrijgen.
Verder kun je problemen hebben in (mid)grote zalen met lage/hoge tonen die op andere tijden aankomen dan dat je gewend bent op je zolderkamertje. Of je daar iets aan kunt doen weet ik niet, dat is denk ik een kwestie van je afsluiten hiervoor en een goede koptelefoon die goed afsluit, plus een directe monitor doen wonderen om toch het "directe" geluid te horen en te mixen.
Wat wel is: hoe groter de zaal en harder het geluid, hoe minder "goed" te hoeft te draaien. Kleine foutjes hoor je dan toch minder goed dan wanneer je het thuis (of op cd, of mix) doet (niet dat dat een reden is om minder goed te draaien, maar toch?).
Maar waarschijnlijk dat je probleem gewoon is dat je nog niet gewend bent om op "grote" lokaties te draaien? Misschien (onderbewust) nerveus voor grote zaal / veel mensen? Ook draaien op zo'n niveau is een leerproces dat je niet zomaar eventjes onder de knie krijgt..
ik heb ook wel zoiets.. als je thuis draait dan hoor je alles heel goed bij alles wat je doet. en al draai je dan ergens dan hoor ik vaak het nummer dat ik er in gooi niet, ik vind het ook lastig om zonder cue mixing te draaien.
Poster: Farcry
Ik denk met mijn aangeleerde manier van draaien dat ik het liefst puur op de koptelefoon zou draaien maar mijn aanvullende vraag is: zijn er koptelefoons die speciaal gemaakt zijn om het geluid van buitenaf te dempen? Dat zou namelijk betekenen dat je het volume op de koptelefoon niet zo hard moet zetten omdat je nauwelijks last hebt van het (vertraagde) geluid uit de zaal.
n ieder geval luister ik beide tracks in stereo op mijn koptelefoon, ik kan op de djm-800 wel de balans instellen tussen het cue kanaal en het kanaal dat nu de track speelt. Ik zet altijd het cue kanaal iets harder.
Ik denk met mijn aangeleerde manier van draaien dat ik het liefst puur op de koptelefoon zou draaien maar mijn aanvullende vraag is: zijn er koptelefoons die speciaal gemaakt zijn om het geluid van buitenaf te dempen? Dat zou namelijk betekenen dat je het volume op de koptelefoon niet zo hard moet zetten omdat je nauwelijks last hebt van het (vertraagde) geluid uit de zaal.