Probleem met geluid op locatie (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

x-ample    posted on 21-03-2008 14:11
Hebben jullie dat ook?

Ik baal er een beetje van. Heb nog niet vaak op een feest mogen draaien (nu ca. 5x) maar elke keer heb ik problemen met 'groot' geluid. Cry

Als ik thuis draai gaat het gewoon goed, af en toe is een missertje ed. maar dat kan, als ik voor publiek draai maak ik veel fouten. Grootste reden: Het geluid. Ik hoor amper meer wat er gebeurd, een grote mengelmoes van geluiden en bassen waardoor ik te laat corrigeer en veel rommelige overgangen heb. Cry

Tot op heden kan ik maar niet wennen aan het geluid op locatie.

Zijn er misschien mensen met goeie serieuze tips?

What do you think about Probleem met geluid op locatie ??

Vote :   

Hansje    posted on 21-03-2008 14:40
Dat probleem had ik in het begin ook.
Sinds dat ik over mijn hoofdtelefoon mix heb ik hier bijna geen last meer van.
En nog een tip: zorg dat je monitoring in de djbooth niet te hard staat.
JayTaph    posted on 21-03-2008 14:45
Nee, heb dat probleem niet Happy, laughing

Ik neem aan dat je gewoon op monitoren draait? Zo nee, dan heb je je probleem al gevonden Happy, laughing Er zijn mensen die alleen via koptelefoon draaien (1 oor monitor, 1 oor cue/pfl), maar dat kan ik je niet echt aanraden tenzij je dit al gewend bent (er zijn andere postings waarin ik/anderen uitleggen waarom het niet zo'n goed idee is, maar dat terzijde).

Als je een goede monitor hebt, zorg dan dat deze niet TE hard staat. Je gaat sneller corrigeren door je koptelefoon harder te zetten, waardoor je je monitor weer harder zet etc..  Stelregel: als je denkt dat je monitor te zacht staat, dan staat hij waarschijnlijk goed Happy, laughing Je zult toch zaalgeluid nooit helemaal wegkrijgen.

Verder kun je problemen hebben in (mid)grote zalen met lage/hoge tonen die op andere tijden aankomen dan dat je gewend bent op je zolderkamertje. Of je daar iets aan kunt doen weet ik niet, dat is denk ik een kwestie van je afsluiten hiervoor en een goede koptelefoon die goed afsluit, plus een directe monitor doen wonderen om toch het "directe" geluid te horen en te mixen.

Wat wel is: hoe groter de zaal en harder het geluid, hoe minder "goed" te hoeft te draaien. Kleine foutjes hoor je dan toch minder goed dan wanneer je het thuis (of op cd, of mix) doet (niet dat dat een reden is om minder goed te draaien, maar toch  Happy, laughing).

Maar waarschijnlijk dat je probleem gewoon is dat je nog niet gewend bent om op "grote" lokaties te draaien? Misschien (onderbewust) nerveus voor grote zaal / veel mensen? Ook draaien op zo'n niveau is een leerproces dat je niet zomaar eventjes onder de knie krijgt..

x-ample    posted on 21-03-2008 14:50

Ik heb nu een x op een middelgroot evenement gedraaid verder in, met respect, kleinere locaties (standaard discotheek maatje).

Zet inderdaad het geluid  van de monitoren erg hard en wil gewoon zo strak mogelijk mixen maar maak dus veel fouten.

Zal er over 1,5 maand is op letten door het geluid zachter te zetten wie weet scheelt het.
Blijft wel moeilijk om in een zaal te draaien zeg pff

tairip    posted on 21-03-2008 15:31
Poster: x-ample

Ik heb nu een x op een middelgroot evenement gedraaid verder in, met respect, kleinere locaties (standaard discotheek maatje).

Zet inderdaad het geluid van de monitoren erg hard en wil gewoon zo strak mogelijk mixen maar maak dus veel fouten.

Zal er over 1,5 maand is op letten door het geluid zachter te zetten wie weet scheelt het.
Blijft wel moeilijk om in een zaal te draaien zeg pff

Let vooral op de hats en snares bij het mixen en niet op de kick!
Dit heeft namelijk 2 voordelen:
- Als je naar de kick luisterd zet je je monitor/hoofdtelefoon harder hierdoor zijn de hoge tonen nog harder, juist deze tonen zijn erg schadelijk voor je gehoor. Conclusie let dus op de hats/snares e.d.
- Met de hats en snares heb je meer referentiepunten om je plaat op gelijk te zetten. Winking my eye

Succes de volgende keer!
_Arne_    posted on 01-04-2008 00:15

Op feestjes heb ik ook meer het gevoel dat ik slechter draai als thuis,
Voor de rest heb ik niet egt last van het geluid.
Kheb zeer goede hoofdtelefoon die goed afsluit, ik denk dat die al heel veel problemen oplost.

Gery    posted on 01-04-2008 00:53
je techniek heeft sowieso last van de omstandigheden. als het feest goed bezig is en je bent zwaar aan het pompen jaag je nogal wat schijven erdoor, dit kan je niet vergelijken met op je kamer voor de fun platen mixen.

Als je een monitor hebt scheelt dit al veel, zo moet ik veel draaien in cafe's zonder monitor, hatelijk, maar na verloop van tijd merk je wel dat je beter wordt. het is pas door je grenzen te gaan verduwen dat je beter gaat worden. Happy, laughing
DJ - Producer
JayTaph    posted on 01-04-2008 10:48
Poster: Gery
je techniek heeft sowieso last van de omstandigheden. als het feest goed bezig is en je bent zwaar aan het pompen jaag je nogal wat schijven erdoor, dit kan je niet vergelijken met op je kamer voor de fun platen mixen.

Bij mij is het juist andersom.. Moet altijd haasten om op tijd nummers in te draaien (maar aan de andere kant doe ik ook altijd lang over mijn mixen..   Happy, laughing

Poster: Gery
Als je een monitor hebt scheelt dit al veel, zo moet ik veel draaien in cafe's zonder monitor, hatelijk, maar na verloop van tijd merk je wel dat je beter wordt. het is pas door je grenzen te gaan verduwen dat je beter gaat worden. Happy, laughing

Lijkt me heel erg gevaarlijk. Als je zonder monitor draait (aangezien geluid is relatief langzaam), krijg je altijd te laat het geluid zelf binnen waarop je mixt. Door veel op deze manier te draaien, anticipeer je op deze vertraging waardoor je problemen gaat krijgen als je "direct" geluid hoort. Dat zul je wel gaan merken mocht je ooit op grotere gigs draaien. Happy, laughing
yogum    posted on 01-04-2008 10:53
Puur op koptelefoon mixen is dus gewoon je koptelefoon pakken en een mixer hebben die de mix alleen over je koptelefoon kan laten horen?

Ik heb hier ook een beetje last van, maar heb ook (nog) geen mixer met 'koptelefoonmix-functie'... :S
Sandr    posted on 01-04-2008 12:07
Ik heb hier ook een keer last van gehad...
In een discotheek waar ze een goede geluidsset hebben (lees staat ook vaak goed hard)
moest ik op het hoogtepunt van de avond een keer komen draaien, kwam om 2 uur binnen en moest direct gaan draaien. Toen had ik ook erg last om me aan te passen, vanuit de stilte in een keer snoeiharde muziek op me oren.
Normaal bouw je de avond namelijk op en begin je toch wat zachter....

Ik heb pas ook ondervonden dat wanneer je op lokatie staat te draaien en je neemt iets op het vaak wat minder lekker klinkt als je het thuis eens op het gemakje terugluisterd...
Ik denk dat dit ook komt door het geluid...

Even een voorbeeldje:

Ik gebruik wel eens deze mixtechniek:
Plaat A draait, Plaat B zet ik gelijk en start ik in met de fader nog dicht....
Na 8 maten (of hoe het uitkomt op die bepaalde plaat) draai ik langszaam het Laag en een klein beetje midden weg van plaat A. Van Plaat B draai ik juist het Hoog en een beetje midden terug...
Om zo op het juiste moment de bass van plaat B onder plaat A te knallen. Dit geeft een leuk effect en knalt ook echt.

Tot je het thuis eens op het gemakje terug luisterd, dan klinkt het een beetje goedkoop en soms ook niet echt een geheel... (op locatie pasten de platen beter in elkaar dan wanneer je het terug luisterd)

Ik ben eigenlijk de moraal van het verhaal een beetje kwijt, maar ik hop dat iemand snapt wat ik bedoel of er iets aan heeft...

Play that funky music white boy....
soundcollector    posted on 01-04-2008 12:21
hallo,

Ik heb dit probleem ook al een paar keer gehad vandaar dat ik mij een fatsoenlijke monitor heb aangeschaft !!!! dit kost wel wat geld (voor mij om en bij de 300&euroWinking my eye maar hier ga je altijd blij van zijn.

Het enige wat ik soms heb is als ik wat moe begin te worden dan voel ik de bas in men benen/ buik etc en ga ik meer op gevoel draaien waardoor ik ook verkeerde mixen begin te draaien.

khoop dat je probleem opgelost raakt

en remember: oordopjes dragen Winking my eye
Glorious-D    posted on 01-04-2008 12:39

ik draai nooit met monitoren ( omdat ik ook maar 2 boxen heb ) dus ik doe alles met mijn headphone , maar  dan zul je natuurlijk altijd je hp harder zetten  wat niet goed is     mijn oplossing   kuikenrol of wc papier , maak er een propje vn die maak hem vochtig maar niet te nat zodat het water er niet meteen uitloopt , steek ze in je oor en vorm het een beetje zodat je eigenlijk een soort geluidsdempers hebt , het werkt by my goed voor geluden die van verder kome( vb de boxen )  en je hoort de geluiden van dichter beter ( vb hp )  het kan zijn dat het niet lukt  heb het een vriend vn mij aangeraden en bij hem werkt het niet  hy hoort alles minder Cry grote tip : show some respect for youre ears , zonder oren  geen mixen Winking my eye

User edit by Glorious-D on 01-04-2008 @ 12:42:30 (4%)
Jori    posted on 01-04-2008 13:32
Poster: JayTaph
Ik neem aan dat je gewoon op monitoren draait? Zo nee, dan heb je je probleem al gevonden Happy, laughing Er zijn mensen die alleen via koptelefoon draaien (1 oor monitor, 1 oor cue/pfl), maar dat kan ik je niet echt aanraden tenzij je dit al gewend bent (er zijn andere postings waarin ik/anderen uitleggen waarom het niet zo'n goed idee is, maar dat terzijde).

Ik heb ff de search gebruikt maar kan niks vinden, waarom raad je dit niet aan dan? Ik draai meestal via splitcue en dat is dus precies hetzelfde alleen hoor je de monitor eigenlijk veel beter.

Zoiezo heb ik altijd oordoppen in, meestal staat het geluid op een feest zo hard dat je het niet meer goed hoord, maar wel met oordoppen. Monitoren iets zachter zetten, precies hetzelfde idee, je hoord zo hard geluid dat je het niet meer goed hoord, ookal denk je van wel. Verder een kwestie van oefenen en wennen, denk ik.
JayTaph    posted on 01-04-2008 13:59
Poster: Jori

Ik heb ff de search gebruikt maar kan niks vinden, waarom raad je dit niet aan dan? Ik draai meestal via splitcue en dat is dus precies hetzelfde alleen hoor je de monitor eigenlijk veel beter.

Zoiezo heb ik altijd oordoppen in, meestal staat het geluid op een feest zo hard dat je het niet meer goed hoord, maar wel met oordoppen. Monitoren iets zachter zetten, precies hetzelfde idee, je hoord zo hard geluid dat je het niet meer goed hoord, ookal denk je van wel. Verder een kwestie van oefenen en wennen, denk ik.

Dempingsprofiel van doppen zijn nooit linear..  sommige frequenties zullen dus minder gedempt worden dan andere, waardoor het nooit hetzelfde zal zijn als gewoonweg het geluid wat zachter zetten..  Je gaat dus (als je het goed doet) foutief je eq compenseren. Als je dus doppen hebt die harder de hoge frequenties dempt dan je lage, dan zul je automatisch teveel hoog in je mix hebben zitten.

Voor het zaal/monitor mixen bij bands enzo heb ik wel doppen in, maar die gaat elke keer uit als ik iets moet uitregelen en ter controle..
Jori    posted on 01-04-2008 14:04

Dempingsprofiel van doppen zijn nooit linear.. sommige frequenties zullen dus minder gedempt worden dan andere, waardoor het nooit hetzelfde zal zijn als gewoonweg het geluid wat zachter zetten.. Je gaat dus (als je het goed doet) foutief je eq compenseren. Als je dus doppen hebt die harder de hoge frequenties dempt dan je lage, dan zul je automatisch teveel hoog in je mix hebben zitten.

Voor het zaal/monitor mixen bij bands enzo heb ik wel doppen in, maar die gaat elke keer uit als ik iets moet uitregelen en ter controle..

Heb ik toch liever een scheef klankbeeld dan dat ik m'n oren beschadig en ik niet meer kan draaien. En het went wel, na een tijdje weet je het verschil en dan valt het wel mee met wat je met je EQ doet.

Maar nog steeds mijn vraag, waarom niet alleen met je hp draaien?
EDIT: En je kan natuurlijk ook ff je doppen uit doen om je EQ te controleren.
User edit by Jori on 01-04-2008 @ 14:11:44 (11%)
Boyd    posted on 01-04-2008 20:08
Nee, heb dat probleem niet Happy, laughing

Als je een goede monitor hebt, zorg dan dat deze niet TE hard staat. Je gaat sneller corrigeren door je koptelefoon harder te zetten, waardoor je je monitor weer harder zet etc..? Stelregel: als je denkt dat je monitor te zacht staat, dan staat hij waarschijnlijk goed Happy, laughing Je zult toch zaalgeluid nooit helemaal wegkrijgen.

Verder kun je problemen hebben in (mid)grote zalen met lage/hoge tonen die op andere tijden aankomen dan dat je gewend bent op je zolderkamertje. Of je daar iets aan kunt doen weet ik niet, dat is denk ik een kwestie van je afsluiten hiervoor en een goede koptelefoon die goed afsluit, plus een directe monitor doen wonderen om toch het "directe" geluid te horen en te mixen.

Wat wel is: hoe groter de zaal en harder het geluid, hoe minder "goed" te hoeft te draaien. Kleine foutjes hoor je dan toch minder goed dan wanneer je het thuis (of op cd, of mix) doet (niet dat dat een reden is om minder goed te draaien, maar toch? Happy, laughing).

Maar waarschijnlijk dat je probleem gewoon is dat je nog niet gewend bent om op "grote" lokaties te draaien? Misschien (onderbewust) nerveus voor grote zaal / veel mensen? Ook draaien op zo'n niveau is een leerproces dat je niet zomaar eventjes onder de knie krijgt..

+ Dat het publiek vaak minder de fouten in de gaten hebben dan jij zelf, ik hoor zelf al mn foutjes maar mn pa bijv. hoort ze niet. (als je geluk hebt zijn ze ook nog stom dronken^^)
djmamo    posted on 02-04-2008 18:56
ik heb er ook wel ooit last van, komt ook vaak door een mindere kwaliteit geluid, of de positionering van de speakers, of de booth.

zorg dat je over je hp draait en zorg dat je een goede monitor hebt.

met de monitor kun je horen wat je zaal geluid doet, en op je hp kun uje controleren of je nog een strakke mix hebt.
www.moonentertainment.nl
MoXeGy    posted on 02-04-2008 19:10
Ik neem aan dat je op de wat "kleinere" locaties draait?
Zoja dan komt het omdat die ruimtes er niet voor gemaakt zijn, en een slechte akoestiek hebben, met veel weerkaatsing vaak. Daardoor komt het dat jij dubbele bassen etc hoord.
Zoals mamo al zei kun je het volgende proberen:
Speakers anders plaatsen, monitors naast je zetten, en goed over je hp beluisteren(Let hiermee op dat je hem niet te hard zet.)
djmaarten    posted on 02-04-2008 22:27

ik heb ook wel zoiets.. als je thuis draait dan hoor je alles heel goed bij alles wat je doet. en al draai je dan ergens dan hoor ik vaak het nummer dat ik er in gooi niet, ik vind het ook lastig om zonder cue mixing te draaien.

DonBasco    posted on 03-04-2008 07:27
Kleine tip voor als je op een mixer komt te draaien die geen instelling heeft voor de verhouding tussen cue en master cue voorafluistering (zoals de meeste Dateqs, toch wel gangbare mixer). Nadeel bij deze mixers is bij het voorafluisteren van de master en cue dat de master meestal of te zacht of te hard is tov je cue kanaal.

Ik heb daarom altijd een los tulpkabeltje bij me die ik aansluit van een vrije master-uitgang (of rec-uitgang) naar een vrij kanaal-ingang op je mixer. Over de koptelefoon kan je de master nu dus horen via het vrije kanaal. Met de gainknop van dit kanaal kan je het volume hiervan regelen. Zo kan je je master voorafluistering aanpassen aan de instellingen van de overige kanalen.
(ps wel opletten dat je niet dit kanaal openzet met de faders, want dan gaat de boel rondzingen) 
x-ample    posted on 03-04-2008 11:12
Hoop tips!!

Ik zal vooral is letten op het niet te hard zetten van de headphone uitgang, meer luisteren naar de hoge tonen.. En vooral ik gedachten houden dat je in de zaal fouten minder hoort.. Ben een perfectionist en laat me koppie snel vallen bij een aantal mindere overgangen achter elkaar!

17 Mei mag ik weer dus ben benieuwd! Winking my eye
Farcry    posted on 02-02-2009 16:08
Een wat oudere post maar zeer interessant. Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nu gaat als je op locatie draait. Omdat ik vaak 's avonds na mijn werk thuis oefen, heb ik mezelf aangeleerd om volledig op mijn koptelefoon te draaien (ivm buren).

Op mijn DJM-800 kan ik de kanalen links / rechts splitsen maar dat vind ik niet handig aangezien mijn rechteroor een stuk minder details hoort (leuk onderwerk misschien voor een andere post, volgens mij is het namelijk normaal dat 1 oor beter getraind is, maar dat weer ik niet helemaal zeker). Hou voor de grap je telefoon maar eens bij je andere oor tijdens een gesprek.

In ieder geval luister ik beide tracks in stereo op mijn koptelefoon, ik kan op de djm-800 wel de balans instellen tussen het cue kanaal en het kanaal dat nu de track speelt. Ik zet altijd het cue kanaal iets harder.

Ik denk met mijn aangeleerde manier van draaien dat ik het liefst puur op de koptelefoon zou draaien maar mijn aanvullende vraag is: zijn er koptelefoons die speciaal gemaakt zijn om het geluid van buitenaf te dempen? Dat zou namelijk betekenen dat je het volume op de koptelefoon niet zo hard moet zetten omdat je nauwelijks last hebt van het (vertraagde)  geluid uit de zaal.
Tomazos    posted on 02-02-2009 17:59
weetje welk probleem ik tegenwoordig echt vaak tegenkom in grote lokaties?

en hele grote deleay (vertraging), tussen het geluid van me monitoren en de zaal..

als je goeie monitoren heb, op een goeie plek.. maakt dit niet uit..

maar ik kom ook weleens slechte monitoren tegen, die bijv naast je op de grond staan en dan omhoog gericht..

(ik heb ze persoonlijk liever voor me (bijv op de dj tafel) naar me toe gericht)

dit is echt schijt iritant, want dan weetje gewoon dat je de plaat strak hebt.. en dat je goed zit, en dan hoor je het zaal geluid ernogsteeds beetje doorheen.. en dan denk je dat dit niet het geval is..

in koptelefoon mixen kan tot zekere hoogte..
als je op je mengpaneel vrij zacht draaid en niet vol in het rood dan is dit nog wel te doen.. anders klinken al je platen 'schreeuwerig' in je oren!
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Sandr    posted on 02-02-2009 18:01
Poster: Farcry

Ik denk met mijn aangeleerde manier van draaien dat ik het liefst puur op de koptelefoon zou draaien maar mijn aanvullende vraag is: zijn er koptelefoons die speciaal gemaakt zijn om het geluid van buitenaf te dempen? Dat zou namelijk betekenen dat je het volume op de koptelefoon niet zo hard moet zetten omdat je nauwelijks last hebt van het (vertraagde)  geluid uit de zaal.

Een sennheiser HD25 staat hoog aangeschreven, en scoort ook erg hoog op demping van omgevingsgeluid!
Play that funky music white boy....
Jorrit    posted on 02-02-2009 18:17
n ieder geval luister ik beide tracks in stereo op mijn koptelefoon, ik kan op de djm-800 wel de balans instellen tussen het cue kanaal en het kanaal dat nu de track speelt. Ik zet altijd het cue kanaal iets harder.

Het gebruik van cue/master mixing op de DJM-800 is alleen zinnig wanneer je de master tot 0 dB kan uitsturen. Wanneer een set heel gevoelig ingesteld staat of je op half volume staat te draaien heet de master niet genoeg 'volume' en zal de cue in verhouding tot de master veel te hard zijn op je headphone. (Dit is op te lossen door wat met de cue/master verhouding en het volume te pielen, maar dat is ook niet ideaal)
Kessler    posted on 02-02-2009 18:22
Heb van dit probleem niet vaak last, ik pas me inderdaad vaak aan door op de koptelefoon te gaan draaien, en wanneer ik beide kanalen open heb staan gebruik ik mn hp niet eens meer. Waar ik w?l een schijthekel aan heb is dat het geluid in veel horecagelegenheden h???l slecht is! Het gaat vaak wel hard en er is genoeg bass, maar de hoge tonen staan vaak veel te scherp, zelfs als je de hoog en mid een beetje terug gedraait hebt. Laatst was het zelfs zo erg, dat ik de mid en hoge tonen HELEMAAL dicht had staan (op een dateq lpm) en toen klonk het een beetje fatsoenlijk... heel raar:S Het is vaak een kleine moeite voor de exploitanten om dit te verbeteren maar toch willen ze vaak de moeite er niet voor nemen..

326 Users online: 256 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 8.543
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.758.015