hoe moet je scratchen+ is scratchen moeilijk (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : is scratchen moeilijk

-ja,heel erg
-klein beetje
-nee niet echt

Voting is only possible for our Members
Leo981    posted on 05-03-2008 23:28
zoals je al ziet in de titel is de vraag hoe je moet scratchen met cd spelers wantmijn scratches zijn echt)((*&^^%^T%$%*^&^^%^^&^*(&*^^(*&(&*&CryCryCryCry^*(&*Y*&^))(()&&^%%$#@@!^%^&*(())(*^&%$#@%*())

What do you think about hoe moet je scratchen+ is scratchen moeilijk ??

Vote :   

OneSixty    posted on 05-03-2008 23:36

jeetje , maak effe een normaal topic aan man.

hoe kan ik jou nu serieus nemen ?

maargoed , welke cdspelers heb je ?

en als je echt wil scratchen moet je tt's kopen , ofwel de pioneer cdj 1000's

maar dat valt vast buiten het buget

RAS    posted on 06-03-2008 01:29
Scratchen is niet moeilijk. Maar dan heb ik het over de basics. (die heb ik mezelf, door oefenen, vrij snel aangeleerd). Als je zoals de kampioenen wil leren scratchen moet je veel beter je best doen en daar zul je wel jaren over doen.

belangrijkste: wilskracht, goede tutorials
cross-over    posted on 06-03-2008 08:00
even de search functie gebruiken op dit forum.... ?  Cry

of even googlen naar scratch tutorial

en je kunt even kijken op http://www.skratchamental.com/  hier staat in het nederlands een hele goede uitleg over de scratch techniek.

Verder is de basis van scratchen niet moeilijk, het is net als fietsen. Je kunt het snel leren maar het wil niet zeggen dat je dan ook direct met de tour de france mee kunt rijden.

succes er mee.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Antoine88    posted on 06-03-2008 11:54
Niet moeilijk.?! Grapjas.
Elke dweep kan een plaat heen en weer halen. Wil je iets neerzetten wat aan te horen is, dan moet je toch enige vaardigheid erin ontwikkelen. Valt het dan niet onder het rijtje moeilijk.??

Anywayz, bedankt voor die link. =D
tairip    posted on 06-03-2008 12:24
Poster: Antoine88
Elke dweep kan een plaat heen en weer halen. Wil je iets neerzetten wat aan te horen is, dan moet je toch enige vaardigheid erin ontwikkelen. Valt het dan niet onder het rijtje moeilijk.??

Hier ben ik het mee eens.
Scratchen valt echt zwaar tegen!
cross-over    posted on 06-03-2008 13:09

Niet Moeilijk,  nee, dat zeg ik niet. De basis van scratchen is niet moeilijk. Om er iets fantsoenlijks uit te halen wat aan te horen is wel. De basis (plaat bewegen en gelijktijdig de fader) is makkelijk te leren.

Het  GOED bespelen van het instrument (want zo moet je je scratch-set naar mijn mening zien) is behoorlijk moeilijk en vergt veel, heel veel oefening. Hopelijk is het zo duidelijker.
User edit by cross-over on 06-03-2008 @ 13:10:32 (2%)
Max-E    posted on 06-03-2008 17:20
scratchen is moeilijk en dat valt HEEEL zwaar tegen, naar mijn mening moet je echt TT kopen en dus geen CDJ 1000.. hoe je scratcht met n cd speler weet ik niet, ik weet wel dat ik t zelfs niet met n TT kan:P
RAS    posted on 06-03-2008 17:44
Scratchen met een cdj-1000 is makkelijker dan met plaat! (iig voor het simpele scratchwerk) Nadeel is dat het met de cdj-1000 minder mooi klinkt als met plaat. Het is makkelijker omdat je geen naald hebt en die dus niet uit de groef kan springen (dat gebeurde bij mij vaak).

De cdj-1000 is even wennen om mee te scratchen als je het met platen al geprobeerd hebt. De schijf van de cdj-1000 draait niet, maar daar wen je verdomd snel aan hoor! Een draaiende schijf is dan ook absoluut geen criterium om het vinyl gevoel te hebben bij cd-spelers.
User edit by RAS on 06-03-2008 @ 17:56:37 (31%)
JollyJunkie    posted on 06-03-2008 18:04
Poster: Leo981
zoals je al ziet in de titel is de vraag hoe je moet scratchen met cd spelers wantmijn scratches zijn echt)((*&^^%^T%$%*^&^^%^^&^*(&*^^(*&(&*&CryCryCryCry^*(&*Y*&^))(()&&^%%$#@@!^%^&*(())(*^&%$#@%*())

Je hebt thuisgeen eens een cd-speler waarjemee kan scratchen Cry
Of bedoel je bij mij Winking my eye
Dan is het niet erg dat je niet kan scratchen want met DN-S1000's kan je nooit goed scratchen :P
Leo981    posted on 06-03-2008 18:41
Poster: Jasper777

Je hebt thuisgeen eens een cd-speler waarjemee kan scratchen Cry
Of bedoel je bij mij Winking my eye
Dan is het niet erg dat je niet kan scratchen want met DN-S1000's kan je nooit goed scratchen :P

nee ok maar het lukt nooit op da ding van jou en tog handig om te weten he
Arno77    posted on 07-03-2008 11:21

Iemand ervaring met het scratchen op een cdj-400?

deoni    posted on 07-03-2008 11:51

Na aanschaf van mijn technics m3d's heb ik het me zelf aangeleerd aangezien ik vroeger meer R&B Hip Hop draaide op vinyl.
Maar nu met mijn cdj 1000's moet ik wel toegeven dat de platter kleiner is voor een goede grip. Maar was het al weer snel gewend. Mijn advies, op een redelijk goede directdrive draaitafel met een bananen naaldje kan je het best mee beginnen.

Nandi    posted on 08-03-2008 17:06
IK vindt het vet moeilijk Happy, laughing
tom-j    posted on 08-03-2008 18:26
de basis leer je vrij snel aan, maar egt goed scratchen leren; da duurt ff. maarja je gebruikt scratchen eiglk alleen maar bij hip hop, R&B enzo.
Bastian    posted on 08-03-2008 18:30
Het moeilijkste vind ik gewoon die cross-fader een beetje dope heen en weer halen!!Unhappy
Tijnie    posted on 09-03-2008 11:12
Voor tips kan je altijd kijken op youtube als je intypt: dj tutorial
Vaak heb ik er toch iets aan dusja
Yorick    posted on 09-03-2008 11:26
Poster: Lightzone

en als je echt wil scratchen moet je tt's kopen , ofwel de pioneer cdj 1000's

haha grapjas,, met numark cd spelers gaat het ook en lijkt net een tt maar is een cd speler..

pioneer is niet alles als je wilt gaan scratchen, voor de echte scratch sound moet je het toch met platen doen!

ACTIVE    posted on 09-03-2008 19:00
Heb zelf de Technics DZSL 1200 staan en bevalt me goed met scratchen, maar dan heb je ook een cd-speler die ontwikkeld is voor dat soort dingen.. Draai ook op de pioneers cdj1000 maar scratchen daarop is minder leuk en kwa gevoel niet wenbaar na mijn mening..

Eigenlijk is het heel simpel.. Op de TT en de DZSL kan je je scratch punt of je geluid wat je wilt gebruiken markeren met een stickertje. Je moet je geluiden die je wilt scratchen wel uitzoeken en goed kijken of het klinkt natuurlijk... Maar terug kijkend of het moeilijk is.. ligt eraan of je basis doet of andere dingen.. is gewoon een kwestie van oefenen en veel doen.. goed luisteren en zoeken naar titorials.. http://jklabs.net/projects/visualscratch/forwards.html is een voorbeeld met verschillende manieren van scratching...

Scratchen moelijk: Na mijn mening gewoon veel oefenen, Beatjungling is daarintegen namelijk veel moeiljker om te leren en heb je meer vaardigheden voor nodig
Max-E    posted on 09-03-2008 19:01
Poster: RAS
Scratchen met een cdj-1000 is makkelijker dan met plaat! (iig voor het simpele scratchwerk) Nadeel is dat het met de cdj-1000 minder mooi klinkt als met plaat. Het is makkelijker omdat je geen naald hebt en die dus niet uit de groef kan springen (dat gebeurde bij mij vaak).

De cdj-1000 is even wennen om mee te scratchen als je het met platen al geprobeerd hebt. De schijf van de cdj-1000 draait niet, maar daar wen je verdomd snel aan hoor! Een draaiende schijf is dan ook absoluut geen criterium om het vinyl gevoel te hebben bij cd-spelers.

als ik eerlijk moet zijn, ik heb n ortofon concorde DJ s(maar op 2 gram ingesteld, aangezien ik niet veel scratch/eigenlijk helemaal niet..) en die is gewoon nog NOOIT uit de groef gesprongen, zelfs niet terwijl ik stond te kutten of gewoon n backspin deed ofso.. ik bedoel maar, t gaat er ook om om een goede naald te kopenWinking my eye

ik vind, als je scratcht, doe t dan met platen, niet met cd's, das gewoon (vind ik) niet daarvoor bedoeld..
LaMalediction    posted on 09-03-2008 19:48
scratchen doe je alleen met een TT, sowieso voor het geluid is het mooier vind ik dan
Antoine88    posted on 10-03-2008 02:19
doet 1 van jullie wel eens scratches in de club, gewoon tussen het mixen door.?
zo ja, hoe reageert het publiek hier op.!?
Xitrate    posted on 10-03-2008 08:19
Scratchen met alleen platen is onzin.  Grappig is dat diegene die dit zeggen zelf ook alleen maar platenspelers hebben.Tegenwoordig zijn er zoveel CD-spelers waarop het kan en wat ook nog goed klinkt (Niet alleen de CDJ-1000 Winking my eye ). TT's worden steeds meer ingewisseld voor CD-spelers en beginnen steeds meer uit de tijd te raken.
Ik denk dat het inderdaad flink wennen is als je van TT naar CDJ gaat, maar ik denk dat dat na verloop van tijd geen verschil meer moet maken.
Ga ook eens kijken bij een feest waar bijv. DJ Irwan draait. Die scratcht ook altijd op CDJ's, wat gewoon erg goed klinkt. Niet alleen qua sound, maar ook qua techniek (dus hoe hij scratcht), en dat bewijst toch wel dat het erg goed mogelijk is Winking my eye

Mja dat is dan mijn mening erover..
MoXeGy    posted on 10-03-2008 09:34
warom zou het niet kunnen op een cd speler? het klinkt goed genoeg hoor.
Natuurlijk klinkt het wel iets anders gezien je op een cd speler geen naald hebt die door de groeven heen en weer gaat.

cross-over    posted on 10-03-2008 10:20
Ik heb met zowel CD als vinyl gescratched en er is verschil in geluid.
Maar het klinkt allebei gewoon prima.

Als zelfs de uitvinder van het scratchen overgaat op cd's......  
http://www.youtube.com/watch?v=pTkVd-q7MX0

Met vinyl moet je precies weten wat en waar terwijl je met cd's en een goede speler al een hoop kunt voorbereiden zodat je sneller en "eenvoudiger" kunt spelen.
RAS    posted on 10-03-2008 13:49
doet 1 van jullie wel eens scratches in de club, gewoon tussen het mixen door.?
zo ja, hoe reageert het publiek hier op.!?

Ik start een (R&Coolnummer wel eens in met een kort scratch geluid (4 beats lang ofzo). Er valt me niks bijzonders op aan het publiek. Ik doe dit ook beslist niet bij elke overgang, omdat ik het nog niet 100% goed kan, en omdat alles wat je teveel doet irritant word.
User edit by RAS on 10-03-2008 @ 13:51:10 (5%)

157 Users online: 66 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 39.054
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.855.600