all-round draaien (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Arno77    posted on 05-03-2008 20:22
Hey......Ik ben een beginner en ben vaak bezig om het beatmixen onder knie te krijgen.
Nu wil ik graag all-round gaan draaien, maar stuit dan vaak op het probleem de nummers qua tempo ver uit elkaar liggen. Het is dan vrij wel onmogelijk om de bpm's aan elkaar gelijk te stellen.
Hoe lossen jullie dit op? En hoe dan apres ski-dj's dit. Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr,

arno

What do you think about all-round draaien ??

Vote :   

RuudV    posted on 05-03-2008 20:31
dat valt idd niet mee, maar probeer elke stijl bij elkaar te zoeken en zo een beetje opbouwen war je naar toe wilt...bijvoorbeeld: je wilt een dance nummer met een apres sski nummer mixen, dan moet je naa het dance nummer iets zoeken dat lijkt op apresski maar toch dance is met hetzelfde bpm. naa die track mix je het apresski nummer in ofzo...
Arno77    posted on 05-03-2008 20:43

Hoi RuudV,
Bedankt voor je reactie. Weet jij hoe apresski dj's draaien? Als ze bijvoor na een NL-talig nummer een trance plaat erin gooien. Ik neem aan dat ze het hollandse nummer gewoon in 1 keer afkappen, maar doen ze dit door snel de faders om te gooien en de ander plaat starten? En als ze het afkappen gebeurt dit vaak na het refrein? Het valt me namelijk op dat een apresski nummer ongeveer 1 minuut en 30 seconden duurt. Is dit voor zo'n dj ook meestal de tijd dat hij moet gaan nadenken om de volgende plaat in te zetten?

Sandr    posted on 05-03-2008 21:02
Dit wordt ook wel gooien en smijten genoemd in de volksmond.
Als je platen hebt die onmogelijk te beatmatchen zijn kap je hem gewoon op een mooi moment af (vaak na een refrein) om het volgende nummer er in te knallen (vaak zo gecued dat hij direct lekker los gaat).

Play that funky music white boy....
Arno77    posted on 05-03-2008 21:12
Best een moeilijke styl van draaien of niet?
patrick-allen    posted on 05-03-2008 21:26
All round draaien, het is best een moeilijke stijl. Je moet dan echt iedereen tevreden stellen..en van zoveel mogelijk stijlen een paar lekkere hits hebben.

Tja qua mixen, dat is het aller minste belangrijk bij allrounders. Belangrijker is dat je een goeie sfeer kan neerzetten. En je microfoon skills, dat wil zeggen niet bang zijn voor het zoeken van de aandacht.
Die zijn ook belangrijk en dat is minder bij een house dj die dus wel heel goed moet kunnen mixen.
Sandr    posted on 05-03-2008 22:09
Met je microfoon skills ben ik het niet helemaal eens...
Iedere Dj heeft zijn eigen stijl, de een doet veel met de microfoon de ander nagenoeg niks.
Als allround Dj is het belangrijk te herkennen wat de mensen leuk vinden en daar naar kunnen draaien..
Verder kan je je onderscheiden door nummers te draaien die eigenlijk iedereen kent maar niemand meer draait.
Ik noem het altijd het: Oh ja, die!! gehalte.

Het is een moeilijke stijl omdat je in alle muziek moet thuis zijn, stel jij bent ergens en er stopt opeens een grote groep urban georienteerde mensen binnen maar jij hebt geen urban. Dan zullen ze niet erg lang blijven hangen...
Play that funky music white boy....
skyline643    posted on 06-03-2008 00:18
Allround is best te mixen als je goed zoekt en genoeg zoekt naar goede nummers. Handig hierbij is master tempo die je kunt gebruiken wanneer de bpm ver uit elkaar ligt en je geen smurfentoestanden wil krijgen.
In het begin kapte ik veel en vond ik mixen van allround best moeilijk. Maar naarmate je de nummers meer gaat draaien leer je ook het ritme kennen van die muziek. Ik heb ook jaren aan een stuk muziekles gevolgd (keyboard, alle stijlen) en dit helpt me wel enorm om ritmes enzo uit elkaar te onderscheiden. En dan lukt het mixen wel. Kijk maar eens op een website van een dansschool en hun nummers in een bepaalde categorie (bvb. een jive ofzo), luister echt goed naar die nummers en je zult horen dat dit ritme in die nummers altijd terugkomt. Als je dit al hoort probeer die dan eens te mixen. Zal wel lukken na een tijd, veel oefenen!
Het nadeel ervan is dat sommige nummers niet standvast zijn, bijvoorbeeld oude disconummers duren wel eens van de 132 naar de 135 bpm te gaan, en dat moet je kort mixen of kappen op het goeie moment, maar na veel oefenen en je platen te kennen lukt dit wel.
Zoals ik al zei: oefenen, luisteren, oefenen, ...
cross-over    posted on 06-03-2008 08:11
Ik draai zelf al jaren all-round en mix van alles en nog wat aan elkaar.
alleen heb ik het in de meeste gevallen wel voorbereid. Cry

Van een hoop (populaire) nummers heb ik een speciale edit gemaakt waarbij ik een goede lead-in en een goede lead-out heb gemaakt. Zo kun je deze nummers probleemloos mixen. Dit is iets wat in de dance scene heel normaal is en waarbij de nummers meestal zelf al op de correcte manier geproduceerd zijn.

Mijn eerste post op dit forum was een mix van een aantal stijlen. Luister maar eens, dan weet je ongeveer wat kan. ////www.djresource.eu/Forum/topic/7750/p/1/[M]-34-minutes-mix-with-60-songs-/#133401

Verder kun je nummers die niet echt passen via break-out/break-in toch mixen.

http://soundcloud.com/lau-daniels
Arno77    posted on 06-03-2008 08:48

thx voor je reactie. Helaas werkt de link niet om jouw mix down te loaden.  Hoe werkt break-out/ break in precies?

cross-over    posted on 06-03-2008 09:33
@arno77:   link naar rapidshare toegevoegd. Deze doet het wel. Sendmix heeft een sql-probleem Cry

break in/break out  :  op de break van een nummer.  
song 1 er uit op het einde van de break en doorgaan met song 2 net na het einde van zijn break.

Verder kun je op het overgangs moment zelf een stukje door de mic. praten en zo de overgang een beetje maskeren.

Arno77    posted on 06-03-2008 10:52
ok bedankt ik zal gaan oefenen. Ik ben je mix aan het luisteren en zal hem vanavond even gaan luisteren.
djmamo    posted on 06-03-2008 12:05

je kan ook veel trucjes toepassen tijdens all-round draaien.

ik mix ook veel dmv loops, en eventueel effecten (beetje wat je bij de electro mannen ook ziet veel de echo gebruiken enz is dus een oplossing)

en als je goed kan loopen dan kan je erg mooie en leuke mixen maken.

je kan ook  gebruik maken van backspins, moet je natuurlijk wel cdj's hebben of iets met scratch functie.

vaak gebruiken apreski dj's ook meer dan 2 spelers, zo kun je dus ook een 3e speler hebben met vocals of met sirene geluiden en dan kun je makkelijk je overgang maskeren en een goede overgang hebben.

en dat is dus een rede waarom ik minimaal een 3e speler wil hebben als ik apreski draai, denk zeg het ff

www.moonentertainment.nl
DJADMIN    posted on 06-03-2008 12:22
Een apres ski dj mixt gewoon heel snel. Laat nummers meestal niet overlopen in elkaar, maar feitelijk cue-play...gewoon veel tempo geven, en de beat zoeken.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
DonBasco    posted on 06-03-2008 14:47
Goeie tips al gehoord hierboven. Eigenlijk gebruik ik al deze technieken ook door elkaar.

Het probleem van wisselende BPM bij (met name) oudere nrs kun je goed oplossen door het gebruik van de loop. Ik maak vaak loopjes van de eerste 8 of 16 maten van de in te mixen plaat.
Dit kan trouwens ook leuk bij rock-nrs en bij de overgang van dance naar urban (of andersom)

Belangrijk bij allround mixen (en met name bij Urban) is dat de herkenbaarheid hoog is.

Verder draai ik zelf eigenlijk volledig zonder mic. De muziek doet voor mij het werk.
DJADMIN    posted on 06-03-2008 16:37
Poster: DonBasco
Verder draai ik zelf eigenlijk volledig zonder mic. De muziek doet voor mij het werk.

en zooo willen we dat horennn 1 goede tip :D
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Arno77    posted on 07-03-2008 11:22
Bedankt voor de reactie jongens. Van mij mag er een slotje op.
Arno77    posted on 07-03-2008 11:26
Poster: DonBasco
Goeie tips al gehoord hierboven. Eigenlijk gebruik ik al deze technieken ook door elkaar.

Het probleem van wisselende BPM bij (met name) oudere nrs kun je goed oplossen door het gebruik van de loop. Ik maak vaak loopjes van de eerste 8 of 16 maten van de in te mixen plaat.
Dit kan trouwens ook leuk bij rock-nrs en bij de overgang van dance naar urban (of andersom)

Belangrijk bij allround mixen (en met name bij Urban) is dat de herkenbaarheid hoog is.

Goede ttp thx
cross-over    posted on 07-03-2008 11:32
en de mix nog beluisterd?
Arno77    posted on 07-03-2008 13:03
Poster: cross-over
en de mix nog beluisterd?

Ja i.d.d zeer goed gemixt, maar zou je dit ook live kunnen?
cross-over    posted on 07-03-2008 14:32

Cry  Dit was live....., zie topic

De mix is het resultaat van een aantal live-sets die ik ooit 'toevallig' zo bij elkaar gemixt hebt.
Om het allemaal in 35 minuten te houden heb ik de hele setting 'digitaal gemaakt'.
En met cool-edit ge(re)mixt.
Arno77    posted on 10-03-2008 14:43
Toch nog even een vraagje. Wat bedoel je precies met backspin? Is dit niet scratchen?
cross-over    posted on 10-03-2008 14:52
Poster: Arno77
Toch nog even een vraagje. Wat bedoel je precies met backspin? Is dit niet scratchen?

een backspin is maar 1 richting uit (terug) en daarna laat hem weer lopen.

Bij scratchen beweeg je de plaat kort terug/vooruit.
DJHilde    posted on 10-03-2008 14:58
Poster: Arno77

Een backspin kun je met de betere cdj's maken. Je geeft het jogweel dan (zoals de naam al zegt) een lange harde zwiep naar achteren.

EDIT: @ cross-over; sorry, was net wat te laat.. vandaar dat ik bijna hetzelfde antwoorde Tongue

User edit by DJHilde on 10-03-2008 @ 15:00:32 (37%)
WalterRavensberg    posted on 10-03-2008 15:35
Als Allround DJ is het niet de bedoeling dat je alles mixed. Het is bv vrij eenvoudig om een doorstart te maken welke klinkt als een mix. Dit zelfs als de bpm's ver uit elkaar liggen.

Er zijn talloze mogelijkheden om overgangen te verzinnen welke erg origineel zijn en nog lekker klinken ook.

Als voorbeeld verwijs ik je graag naar de welbekend cooldown cd's. Dit zijn wel de beste voorbeelden van echt all-round draaien.

Succes en laat weten hoe het gaat!!!

grt
walter
Arno77    posted on 10-03-2008 21:17
Poster: WalterRavensberg
Als Allround DJ is het niet de bedoeling dat je alles mixed. Het is bv vrij eenvoudig om een doorstart te maken welke klinkt als een mix. Dit zelfs als de bpm's ver uit elkaar liggen.

Er zijn talloze mogelijkheden om overgangen te verzinnen welke erg origineel zijn en nog lekker klinken ook.

Als voorbeeld verwijs ik je graag naar de welbekend cooldown cd's. Dit zijn wel de beste voorbeelden van echt all-round draaien.

Succes en laat weten hoe het gaat!!!

grt
walter

Ik heb het net even op mijn cdj-400 geprobeert (back-spin), maar dat valt nog niet mee moet ik zeggen. Je moet behoorlijk snel zijn. Het probleem op dit moment is al ik de backspin loslaat dan gaat het nummer weer verder spelen. Dus de backspin inzetten - x-fader andere kant op - nieuwe nummer inzetten. Het zal wel een kwestie van veel oefenen zijn denk ik, toch?

209 Users online: markvl & 71 Guests (137 Unknown)
Pages generated today : 41.208
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.857.754