Wie kan mij helpen mixen, beatmatchen (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Convert    posted on 03-03-2008 21:41
Hallo,

Zoals jullie weten ben ik nog maar net 1 dag op dit forum maar ben vooral op dit forum gekomen om een vraag zoals de titel zegt.
Misschien klinkt het dom omdat dit nogal een pro forum(ook een reden om hier te vragen) nou hier komt de vraag dus:
Ik heb een probleempje met het beatmatchen van 2 nummers ik probeer 2 nummers zelfde snelheid te geven en ik wil dat heel goed onder de knie hebben omdat dat gewoon de basis is en ik heb daar al problemen meeUnhappy.
Ik heb veel tutriol op internet gekeken zoals die van DJ Tutor(jonathan) en zoals in heel veel tutorials worden lekker simple nummers genomen waar je de basskick makkelijk kan tellen en dan vind ik het ook niet moeilijk maar mijn probleem is dus ik ben voornamelijk een hardcore dj en die beats per minuut zijn daar egt vrij snel.
wat ik dus probeer is de kick 15seconde lang te tellen en dat keer 4 doen zodat je de bpm weet maar die kick gaat zo snel dat ik dat niet zo snel kan, is daar een makkelijkere manier voor?

Wat een tip is van DJ Xtremer is dat als ik les zou krijgen van een DJ die mij het gwoon mondeling uitlegt het al veel beter zou snappen dus mijn dit is ook een vraag van mij.
Woont iemand in de omgeving van Stadskanaal(Groningen) zou die misschien contact willen opnemen als die het mij misschien zo mondeling wil uitleggen.

Ook andere tips zijn welkom natuurlijk

Heel erg bedankt alvast!!

Greetz
DJ-Convert

What do you think about Wie kan mij helpen mixen, beatmatchen ??

Vote :   

OneSixty    posted on 04-03-2008 02:01
ik heb het op mijn cd spelers altijd geleerd via een bpm counter, maar nu na lang oefenen lukt het steeds beter zonder :d

en ik ben al een tijdje bezig hoor , dus ik weet dat het niet gemakkelijk is :p

en misschien ga ik nu iets doms voorstellen hé , maar probeer het een met een andere stijl , hardcore is toch veel te snel om het op te leren :p
Convert    posted on 04-03-2008 07:12
@Adrian: Dus als ik iets ckr wil weten moet ik alsnog eigenlijk een bpm counter in je mengpaneel ofzo hebben?

@Illusion: Ik ben 15jaar net geen 16 dus maar als je het mij een x wil uitleggen heel erg bedankt Winking my eye, sorry dat ik zoveel post maar vind deze forum egt topCry

@Lightzone: Ik heb op mijn cd spelers ook wel bpm counters maar ik wil als ik wat meer platen heb volledig op vinyl gaan en daar zit geen bpm counter op Unhappy

Thanx allemaalWinking my eye
cross-over    posted on 04-03-2008 13:27
De bpm van een song noteren is een hulpmiddel zodat je snel kan zien of twee nummer qua tempo bij elkaar passen.
Dit wil nog niet zeggen dat ze gehoor technisch bij elkaar passen, dit zul je zelf moeten luisteren. 

en natuurlijk kun je een 120 bpm niet beatmatchen met een 140bpm nummer.

In mijn vinyl verzameling heb ik op meer dan 75% van de hoezen de bpm en extra info over tracks en melodielijn staan.
Na verloop van tijd gebruik je de bpm niet meer omdat je van de meeste nummers wel weet wat je er mee kunt. Als je verzameling te groot geworden is dan is de extra info op de hoes erg makkelijk.

Als je alleen een specifieke stijl draait dan vallen de meeste nummers in het zelfde bpm segment en is deze info gewoon overbodig en mix je op gehoor.
http://soundcloud.com/lau-daniels
OneSixty    posted on 04-03-2008 16:47
maar hoe heb jij dan eigenlijk gedraaid op dat hardcore feest dat ook op pf stond ?
User edit by OneSixty on 04-03-2008 @ 16:47:51 (48%)
Convert    posted on 04-03-2008 17:01
@Cross-Over: Thanx voor de info ik ga mijn gehoor nu goed trainen dat ik het op gevoel kanWinking my eye

@Lightzone: Ik heb een goede kameraad die organisator en dj is en heb daar met hem samen gedraait dus had mazzel maar moest om ongv. 21.30 tot e met 22.00/22.15 draaien dus er waren nog niet zoveel bezoekers en vanaf toen ben ik ook op vinyl overgegaan Winking my eye

Greetz..
Twello    posted on 04-03-2008 21:53
Misschien moet je eerst is hardstyle proberen, is iets langzamer dan hardcore en ook misschien iets makkenlijker! Ligt er natuurlijk aan of je dit mooi vind...

Flexii    posted on 04-03-2008 22:09

hardcore is toch bijna allemaal 160bpm of nietCry?? ik heb er niet zo veel verstand van:P,, maar dat dacht ik teminste

Convert    posted on 04-03-2008 22:17
nou mensen ik heb hier een hele aardig DJ ILLUSION gevonden in de buurt die het mij waarschijnlijk gaat uitleggen face 2 face dus dat wordt al een stuk beter lijkt mij Winking my eye

Oke ik ben gevraagd voor Sell'n Gaat Stampen feest 2 in Juni dit jaar dus mijn deadlijn is eigenlijk dat ik eind mei al goed kan beatmatchen en ik weet dat ik geduld moet hebben:P maar er komen een paar goede DJ's en moet tog al aardig wat kunnen lijkt mij zou dat te doen zijn in ongv dik 3 maanden?

Greetz
MissSalem    posted on 04-03-2008 22:18
Poster: Convert
nou mensen ik heb hier een hele aardig DJ ILLUSION gevonden in de buurt die het mij waarschijnlijk gaat uitleggen face 2 face dus dat wordt al een stuk beter lijkt mij Winking my eye

Oke ik ben gevraagd voor Sell'n Gaat Stampen feest 2 in Juni dit jaar dus mijn deadlijn is eigenlijk dat ik eind mei al goed kan beatmatchen en ik weet dat ik geduld moet hebben:P maar er komen een paar goede DJ's en moet tog al aardig wat kunnen lijkt mij zou dat te doen zijn in ongv dik 3 maanden?

Greetz

Ik hoop dat het je lukt. Cry 3 maand lijkt me nogal weinig. Of ben ik dat?

Veel succes alleszinds. Winking my eye
Flexii    posted on 04-03-2008 22:25
Poster: MissSalem

Ik hoop dat het je lukt. Cry 3 maand lijkt me nogal weinig. Of ben ik dat?

Veel succes alleszinds. Winking my eye

ik ben het met je eens:P
Illusion    posted on 04-03-2008 22:28
dat lukte mij in 3 maand nietWinking my eye maar ik zal je wel een beetje helpenWinking my eye mr Groninger:D

Ik heb alles pas geleerd in loop van jaren... overal waar je draait krijg je een beetje ervaring... en uiteindelijk breidt je je draaiskillz uit.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 04-03-2008 @ 22:30:12 (100%)
OneSixty    posted on 04-03-2008 22:33
haha , jij staat al tussen de "grote" namen voordat je uberhaupt kan mixen xD

bravo xD
Convert    posted on 04-03-2008 22:46
@MissSalem & Flexii: als je leest staat het als een vraag ik zeg niet van het moet dan afzijn(in iedergeval zo is het nie bedoelt) ik hoop dat ik het dan kan en hoop dat er dus goede tips komen.

@Illusion: Thanx voor je help alvast en jij ook veel succes Winking my eye

@Lightzone:  ja komt omdat ik een goede kameraad heb die organisator is dus kan ik in het begin van de avond draaien als er nie veel zijn en tog me contacten opbouwen en voor mij Rayzor of The Redemeer wel een grote naam. die dus op hetzelfde feest als mij hebbe gedraaitWinking my eye

Flexii    posted on 04-03-2008 22:59
@MissSalem & Flexii: als je leest staat het als een vraag ik zeg niet van het moet dan afzijn(in iedergeval zo is het nie bedoelt) ik hoop dat ik het dan kan en hoop dat er dus goede tips komen.

vriend, als jij de term <b>deadline</B> gebruikt, dan impliceert da wel degelijk dat jij het dan onder de knie moet hebben. Bovendien snap ik niet wat jij zo raar vindt aan het antwoord, ook al heb je er dan een vraag teken achter, dan is het toch gewoon een antwoord als iemand zegt dat lijkt me wat weinig, zo komt het over. en dan nog even mijn laatste punt, we spreken hier over een goede dj community en daarbij hoort dat je respect voor elkaar hebt en aardig bent tegen elkaar,, en als jij al meteen iets gaat posten van "als je leest",, komt niet heel vriendelijk over he, let daar in het vervolg een beetje opWinking my eye
Adrien1989    posted on 04-03-2008 23:47
@Adrian: Dus als ik iets ckr wil weten moet ik alsnog eigenlijk een bpm counter in je mengpaneel ofzo hebben?

....

Thanx allemaalWinking my eye

Nee, dat zeg ik niet. Je hebt zo'n bpm teller inprincipe nergens voor nodig, dat het wel eens gemakkelijk is, is weer wat anders. Ik ben zelf van mening dat het beter is om te leren zonder bpm teller, omdat je dan 100% bent aangewezen op je oren. Heb het zelf ook gedaan en ik moet ook zeggen dat ik zonder bpm teller gemakkelijker draai, soms misleid dat ding je gewoon.

Zelf vind ik 3 maanden erg krap, ik vind het best wel appart dat die organisator jouw zoiets laat doen als hij weet dat je nog maar net draaid. Verder vraag ik mij ook af hoe goed zo iets is voor je persoonlijke reclame als je een misschien niet al te beste set laat horen, omdat je gewoon nog niet zo vaardig bent.
Convert    posted on 05-03-2008 08:00
@Flexii: Sorry dan voor deze opmerking ik zou het er even uithalenWinking my eye

@Adrien1989: Daar zat ik dus ook aan te denken, ik heb nog niet tegen hem gezegt dat ik daar wil draaien omdat ik niet zo goed ben. Maar het lijkt me wel hardstikke leuk en ik kan daar weer contacten leggen zoals ik die van het vorige feest heb overgehouden. En als ik daar kom ga ik het op gevoel doen en als ik het niet helemaal goed hoor bij een plaat ofzo dan kan ik kijke op bpm want er komt volgens mij een DJM-800 te staan.
Maar ik heb nu wat meer hardcore plaatjes en ben al druk bezig me gehoor/gevoel te trainen, hoe hebben jullie dat dan eigenlijk gedaan. Direct op gevoel/gehoor getrained? of ook nog een beetje getelt?

Thanx alvast
Ywe    posted on 05-03-2008 08:45
Direct gevoel gehoor... Eigenlijk nooit anders gedaan. BPM counter kan je wel gebruiken als richtlijn inderdaad, maar het gaat sneller op je eigen gevoel. Plus de BPM counter berekent ook volgens bepaalde formules, dus als er een beatloos stuk tussen zit, dan issie helemaal de weg kwijt xD
Adrien1989    posted on 05-03-2008 15:45
Poster: Ywe
Direct gevoel gehoor... Eigenlijk nooit anders gedaan. BPM counter kan je wel gebruiken als richtlijn inderdaad, maar het gaat sneller op je eigen gevoel. Plus de BPM counter berekent ook volgens bepaalde formules, dus als er een beatloos stuk tussen zit, dan issie helemaal de weg kwijt xD

Ja klopt:P, soms zit je perfect gematched en dan geven die counters wat kroms aan:P.

@Convert:
Ik heb het gelijk op gehoor geleerd, had enkel 2 simpele spelertjes met een pitch en cue/loop functie en dat was het zo ongeveer wel. Verder een simpel mixertje. Weinig keus dus. Kan het wel uitrekenen met een stopwatch, maar daar ben ik veels te lui voor, zie er de lol niet zo van in.
Convert    posted on 05-03-2008 16:49
oke want ik ga ook geen mixer met bpm counters erin kopen 1 geen geld voor en 2 ik wil het op gevoel kunneWinking my eye
Adrien1989    posted on 05-03-2008 16:57
Zoals ik eerder zij kan je met een mixer met een bpm teller nog niet mixen, aangezien die teller alleen maar is om je een setje in de goede richting te geven, ze zijn niet precies genoeg. Het is een misopvatting dat je met een mixer met tellers wel kan mixen als je het niet op gevoel kan.
Convert    posted on 05-03-2008 17:03
ja dat wist ook voor een gedeelte maar ik wou een makkelijkere oplossing vinden met gwoon tellen in je hoofd maar aangezien hier veel weordt gezegt over op gevoel ga ik me daar in trainenWinking my eye

Btw adrien gefeli op je 555 post :PCry
U-Vinyl    posted on 05-03-2008 21:30
Wat misschien handig is om te doen is twee dezelfde platen nemen en op elkaar in mixen op gehoor. Je zet bijv. de linker table op 2% met de rechter table ga je de pitch forceren totdat je denkt dat ze gelijk lopen. Je kan zo nu en dan je plateau (platter) met de hand corrigeren(langzamer of sneller) Als je denkt dat de beats gelijk lopen dan kijk je of de pitch bij beide table gelijk staan.

Oefenen baart kunst! Succes.

Convert    posted on 05-03-2008 21:46
ja maar dat is ook zo zonde iets van 10euro uitgeven aan een plaat die je hebt :P
me budget is niet zo goed en me platen bundel is nogal klein heb maar 2 platen maar leen er nu wat van een kameraad
DJ promo :D
neophyte records :D

dus kan ook 1tje van promo kopen en dan met die van hem erbij gaan oefenen en als ik het kan hem weer terug geven. Bedankt voor deze oplossingWinking my eye
Stefjuuh    posted on 05-03-2008 21:52
www.djtutor.com does the trick..
cross-over    posted on 06-03-2008 08:18
nog even een tip:

Neem op wat je doet en luister dit terug.

Verbazend wat je hoort als je het rustig terug luisterd.
http://soundcloud.com/lau-daniels

160 Users online: 66 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 35.293
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.851.839