VAR-Verklaring
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 18-02-2008 19:51
Beste mensen

Ik word bij een gig gevraagd naar mijn eventuele VAR-verklaring (verklaring arbeidsrecht, dacht ik).

Die heb ik nog niet, eveneens een BTW-nr enz.

Ik wil dit zowiezo op korte termijn allemaal toch al wel eens gaan regelen, maar het komt nu even op tafel.

Ik weet dat er hier een aantal dj's ingeschreven zijn bij de kvk, met btw en alles, en die zullen ongetwijfeld deze verklaring hebben.

Is het aan te raden deze snel aan te vragen of kan ik beter wachten op een "gunstig" moment?

Heeft zo'n verklaring nog nadelen of bijkomstigheden??

Graag reacties van mensen met verstand en ervaring van deze dingen. Onzinposts heb ik helaas niks aanWinking my eye

What do you think about VAR-Verklaring ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 18-02-2008 19:57
Een VAR verklaring is voor freelancers en zelfstandigen. Deze vraag je aan bij de belastingdienst en is hooguit 24 maanden geldig. Zon VER verklaring is 'belangrijk' voor een zaaleigenaar omdat, als hij je uitbetaald, geen loonbelasting hoeft af te dragen als jij zon verklaring hebt.

Als je je bij de KVK inschrijft ( en dan dus ook bij de belastingdienst als zelfstandige of freelancer ) heb je in pronciepe geen VAR verklaring nodig. Je kunt dan een zaal eigenaar een factuur stiren waarin de BTW vermeld staat. Jij bent verplicht ieder kwartaal aangifte te doen en dan wordt de BTW verekend en hoeft een zaaleifenaar nooit loonbelasting af te dragen.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Flexii    posted on 18-02-2008 20:03
je zou toch ook om een gageverklaring kunnen vragen dan is het belasting probleem voorlopig ook even opgelost
bambamstudio    posted on 18-02-2008 20:08
nou het gaat bij deze dat de zaaleigenaar/boeker geen loonbelasting hoeft af te dragen over hetgeen wat hij jou uitbetaald. Dus dat heeft niets met een gageverklaring te maken
User edit by bambamstudio on 18-02-2008 @ 20:08:41 (1%)
Flexii    posted on 18-02-2008 20:21
Poster: bambamstudio
nou het gaat bij deze dat de zaaleigenaar/boeker geen loonbelasting hoeft af te dragen over hetgeen wat hij jou uitbetaald. Dus dat heeft niets met een gageverklaring te maken

dat heb je toch ook een gageverklaring voor, dan hoeft hij dat toch ook niet he:P?
bambamstudio    posted on 18-02-2008 20:24
Poster: Flexii

dat heb je toch ook een gageverklaring voor, dan hoeft hij dat toch ook niet he:P?

een gageverklaring is niet bedoeld voor artiesten die in dienstbetrekking zijn. Als je in dienstbetrekking bent, moet je gewoon loonheffingen afdragen, ook doen als je samen met de opdrachtgever hebt gekozen voor heffing van loonbelasting.
User edit by bambamstudio on 18-02-2008 @ 20:24:55 (1%)
Flexii    posted on 18-02-2008 20:26
Poster: bambamstudio

een gageverklaring is niet bedoeld voor artiesten die in dienstbetrekking zijn. Als je in dienstbetrekking bent, moet je gewoon loonheffingen afdragen, ook doen als je samen met de opdrachtgever hebt gekozen voor heffing van loonbelasting.

oh oke sorry mijn foutCry
bambamstudio    posted on 18-02-2008 20:28
Poster: Flexii

oh oke sorry mijn foutCry

NP, je kunt niet alles weten Winking my eye
Laidback    posted on 18-02-2008 20:53
als je van plan bent in discotheken/clubs/zalen/gigs/concerten.. etc. te gaan werken is het zowiezo aan te raden om er gewoon 1 aan te vragen..
verder is het wat bambam aangeeft

heeft alleen maar voordelen..

paar ervan >
je werkt wit
je hebt recht op belasting teruggave..
etc..

klik even hier > Verklaring Arbeidsrelatie <

het is 1 kalenderjaar geldig! .. dus tsja.. ..
anders gewoon eens bellen met de belasting dienst.. Winking my eye
User edit by Laidback on 18-02-2008 @ 20:54:34 (18%)
Renzis    posted on 19-02-2008 13:24
Poster: Laidback

anders gewoon eens bellen met de belasting dienst.. Winking my eye

Ben eigenlijk bang voor de belastingdienst:P

Dan ga ik die binnekort eens aanvragen, maar met alleen een VAR kom ik er dus niet, ik zou voor die BTW hoe dan ook me bij de KVK moeten inschrijven, en dan is die (volgens Bambam) die VAR niet meer nodig?

Ik ga hem van de week eens aanvragen denk ik
peterdv    posted on 19-02-2008 20:39
Ik heb jaren niks begrepen van deze materie.
Maar na heel veel bellen en vragen bij de belastingdienst weet ik nu al tijden eindelijk door hoe alles in elkaar zit,.

er wordt veel onzin geschreven over dit onderwerp, de VAR. ook hierboven bv wat Bambam studio schrijft klopt niet helemaal.
Een VAR verklaring kun je aanvragen bij de belastingdienst. Het is bedoeld als verklaring voor dje opdrachtgever,. Je vult een aantal vragen in over jouw situatie en je krijgt een verklaring per post. Meer is het niet. Steedsvakjer willen opdachtgevers hen ontvangen als zekerheid inderdaad, als bewijs dat ze geen afdragingen hoeven te doen.

De verwarring die er echter vaak is dat men overonderstelt dat 'een' VAR verklaring per definitie een zekerheid betekent voor de opdrachtgever. Dit is niet waare. Er kan er 1 van de 4 uitkomsten zijn:

1.- Dienstbetrekking ( Loondienst dus , hiermee heeft je VAR verklaring voor je opdrachtgever geen waarde)

2. - Winst uit onderneming ( Alleen met deze uitkomst is je opdachtgever gegarandeerd gevrijwaard!)

3- Resultaat uit overige werkzaamheden ( Hier zit ik in en veel dj's ook die niet draaien als hoofdinkomen hebben, dit ben je als je niet past in optie 1 en 2, een tussenvorm dus. Ook deze var heeft geen waarde voor de opdachtgever(!), Dit staat ook vermeld op de VAR als je deze uitslag krijgt. De opdrachtgever 'moet bepalen of er al dan niet sprake is van een diensverband( optie 1)'. Bepalende kern hierbij is altijd of er een 'gezagsverhouding' is. Als die er niet is, en dat is vrijwel altijd zo bij dj's dan is er geen sprake van optie 1. Dit blijft een vaag gebied echter en is dus nooit helemaal waterdicht.

4- Iets met vennootschap( ben effe kwijt hoe en wat, maar is niet relevant in deze kwestie)

Los van dit alles kun je je zo inschrijven bij KVK, dat staat geheel los hiervan. Is niet meer dan een inschrijving. Vaak vragen opdachtgevers naar een KVK nr omdat ze dan veronderstellen zekerheid te hebben.

Los hiervan weer kun je net als bij je VAR aanvraag je werkzaamheden aanmelden en dan krijg je al dan niet een BTW nummer( ik wel dus), afhankelijk van de hoogte van je omzet moet je eens per jaar/ of kwartaal aangifte doen. Ik moet per jaar doen. Als je onder een bepaald bedrag aan BTW moet afdragen( zo uit mijn hoofd 1800 euro) hoef je dit zelfs niet af te dragen.

Dus , als je optie 3 hebt,
kun je je facturen gaan schrijven + BTW
En je VAR verklaring overhandigen aan de opdrachtgever, Als daar optie 3 op staat is de vraag of dit geaccepteerd wordt. Iemand die alles er van weet waarschijnlijk niet..
Maar opdrachtgevers weten ( gelukkig voor jou meestal Cry) dat niet en denken dat  als er een var is het goed zit.
Bij alle opdrachtgevers waar ik draai is dat nl zo..(..)

De btw geef je apart op, online via de website, de belastingdienst legt je wel uit hoe, is heel simpel.
En je inkomsten geef je bij je aangifte inkomsten belasting, bij ; overige werkzaamheden'
en vergeet niet aftrekposten hier ook op te voeren, zoals platen etc

Als er vragen zijn hoor ik het wel
User edit by peterdv on 19-02-2008 @ 20:47:45 (35%)
VJRichard    posted on 20-02-2008 09:17

nog even een paar toevoegingen op bovenstaand:
1. zorg dat er je meerdere opdrachtgevers hebt (lees faktuuradressen) anders is er sprake van een verkapte arbeidsovereenkomst
2. risiko van onderneming is voor jouw, dwz er gaat iets fout op de gig met jouw set, dan moet jij dat oplossen zonder extra uren/kosten voor te schrijven.
 Voor de rest klop het aardig van hierboven.
Let wel op als je je inschrijft bij de kvk en een btwnr aanvraagt (= je sofi nr met NL ervoor = 01 erachter)dat je parttime ondernemer bent = minder dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt. heeft als nadeel dat je geen aftrekposten kan opvoeren. en je inkomen bij je particulier aangifte 50% belast is.

Als particulier kan je ook een factuur sturen voor gewerkte uren... de particulier moet dit alleen opgeven bij de belasting als 2e inkomen. (dit doen een aantal Freelancers van me).
succes ermee

peterdv    posted on 20-02-2008 11:36
Poster: VJRichardLet wel op als je je inschrijft bij de kvk en een btwnr aanvraagt (= je sofi nr met NL ervoor = 01 erachter)dat je parttime ondernemer bent = minder dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt. heeft als nadeel dat je geen aftrekposten kan opvoeren.

? Nee, is niet waar, heb het ook net nog nagevraagd bij de belastingtelefoon.
Als 'resultaatgenieter'( waar we hier over praten, Var uitkomst'Resultaat uit overige werkzaamheden')
Geef je je inkomsten op bij je particuliere aangifte, bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Zakelijke kosten die betrekking hebben op deze werkzaamheden kunnen gewoon afgetrokken worden ( Los van voorwaarden die aan atrekposten uberhaput gesteld worden uiteraard)

Waar jij op doelt waarchijnlijk is de zelfstandigenaftrek die niet geldt als jeminder dan 1225 uur besteedt. echter heeft die betrekkking op de situatie als je als ondernemer door de belastingdienst gezien wordt., maar daar gaat het nu niet om.

Poster: VJRichardL en je inkomen bij je particulier aangifte 50% belast is.

? Dit is ook niet correct.
Als je je particulier aangifte doet, inclusief evt je loon uit loondienst en inkomsten uit overige werkzaamheden wordt naar het totaal gekeken en dat bepaald wettelijk in welke schaal je valt , zie bv
http://www.belastingdienst.nl/variabel/sterk_/sterk_wisselende_inkomens-05.html
Mod edit by Lead on 21-02-2008 18:50 (2%)
VJRichard    posted on 21-02-2008 08:58

@peterdv -> klopt je hebt gelijk, ik heb even een aantal dingen door elkaar gehusseld, vooral omdat ik kijk als zijnde ondernemer.... (fiscaal gezien)

This is an old Topic

No new postings for 6.284 days.
 Post CommentThat would be 209.5 months
or a whopping 17.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

97 Users online: 32 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 13.812
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.193.681