Wat heb ik nodig om een dj te worden (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Eugeneji    posted on 18-02-2008 13:01
Hallo allemaal,

Ik wilde jullie advies over wat ik allemaal nodig heb om een dj te worden en aan wat voor budget moet ik denken hierbij?

Ik heb momenteel , imac, logic studio en een midi keyboard heb ik deze dingen allemaal wel nodig ? En waar kan ik leren draaien? ik wil house muziek gaan draaien met oosterse tintjes.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aan pakken en waar ik moet beginnen?

gr. Eugene

What do you think about Wat heb ik nodig om een dj te worden ??

Vote :   

Lead    posted on 18-02-2008 13:22
Je kan beginnen met een functie hier op de site die SEARCH heet....

Je kunt gaan produceren (muziek maken) met instrumenten of je computer.
Je kunt als DJ gaan draaien, je kan dan kiezen uit vinyl, CD of digitaal (MP3).

Voor een redelijke draaiset heb je toch wel een paar honderd euro nodig, er vanuit gaande dat je al in 't bezit bent van een versterker en speakers... als je dat ook nog niet hebt zul je dat als eerste moeten kopen.

Een draaiset bestaat uit 2 afspeel apparaten en een mixer.
Let the BASS be louder
bambamstudio    posted on 18-02-2008 13:25
Wat heb ik nodig om dj te worden: skills en wat apparatuur.
Hallo stadsgenoot!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 18-02-2008 @ 13:26:24 (95%)
Eugeneji    posted on 18-02-2008 13:46
hallo Eindhovenaar haha !
Gery    posted on 18-02-2008 13:50
als je nog nooit gedraaid hebt heb je zeker ook een goede portie geduld nodig.
plaatjes mixen - en de theorie daarachter - lijkt eenvoudig tot op het moment dat je het zelf voor de eerste maal moet doen.
alles zal niet direct 100% naar wens lopen, maar het is door te volharden en te blijven oefenen dat je resultaten bereikt.

qua gear zou ik wel direct voor kwaliteit gaan (in casu pioneer, denon of technics) voor mixers zijn de goedkopere merken zoals reloop ook nog acceptable Happy, laughing
DJ - Producer
woxa    posted on 18-02-2008 14:06
wat je vooral nodig hebt is skils
en natuurlijk ervarig maar voor een beginende dj is het vooral door ervaring op te doen da je veel leert
Dubbelyou    posted on 18-02-2008 14:11
Ik vind dat je melodieus moet zijn, begrijpen wat je draaien wil maar ook hoe je het allemaal moet brengen. 

Daarmee bouw je skills op, en merk je gauw genoeg of het voor je aangelegt is of niet.
Illusion    posted on 18-02-2008 14:29
Kijk vooral of je het ook zeker wil! Of je het geld eraan wilt besteden, en of je van muziek houdt.

Je moet in iedergeval wel muzikaal zijn, Goed muziek gevoelig!. Dat zijn in het begin de belangrijkste dingen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Eugeneji    posted on 18-02-2008 14:33
van muziek hou ik zeker ik luister echt zeker 3 of 4 uur op een dag muziek en interesse heb ik ook zeker weten. Alleen probleem is... ik weet niet hoe ik moet beginnen hoe ik het moet aan pakken.
Illusion    posted on 18-02-2008 14:37
Zoals lead al zei in kun je de SEARCH in het navigatiemenu gebruiken! Er zijn hier heel veel topics over. En die kunnen je echt helpen!!!

Allereerst zou ik je aanraden om eens bij een andere dj te proberen. Ff kijken hoe het is, en hoe het aanvoelt. Dan pas kun je overwegen of je zelf ook een setje wil aanschaffen. Ik heb wel meegemaakt dat beginnende dj's net een setje kopen, en er na 3 maand zat van zijn.

Probeer dat te vermijdenWinking my eye
Dubbelyou    posted on 18-02-2008 14:39
Bekijk veel Tutorials op youtube.
En de vraag zal ook gaan komen of je op vinyl of cd wil gaan draaien. Daar zal je ook een keuze tussen moeten maken.

Het leren oppakken van het mixen zal wel de moeite niet zijn. Het onder de knie krijgen is een tweede. Daarin moet je ervaring gaan krijgen. Horen wanneer welke plaat nou sneller loopt en wat je daar aan moet doen.
Donzie    posted on 18-02-2008 16:34
ik met het dubbelyou eens en op youtube zou ik eens naar de filmpjes van ellaskins aka the dj tutor kijken van die man heb ik veel geleerd :D
djmamo    posted on 18-02-2008 16:54
als je dj wilt worden, moet je bereid zijn om veel tijd en geld erin te stoppen.

ik denk dat dj zijn 1 van de meest dure hobby's is die er zijn, want de gear verandert vaak en wat dacht je van de nummers?

wat je nodig hebt:
- geld
- gear
- platen/cd,s/mp3's
- veel geduld.

wat je ook moet hebben is toch wel een bepaalde maat van ritme, heb je geen ritme gevoel dan word het erg moeilijk.

dus koop 2 cd spelers en een mixer en doe daar een versterker bij en 2 speakers en je kan beginnen.
www.moonentertainment.nl
Max-E    posted on 18-02-2008 17:58
euhm, dr komen mensen met het idee van vinyl, dit is totaal nutteloos? daar heb je namelijk alleen iets aan alstie hardcore/hardstyle(andere hardere genre's zoals terror enzo) en hardtrance/hardtechno
voor de andere genre's moet je dr niet aan beginnenHappy, laughing

als je met begin gear begint(denk aan merken zoals reloop/numark/stanton/jb systems) ben je al snel 300/400 eurotjes kwijt.. ook n denken is n dubbele cd speler van dap, dat is al weer wat goedkoperHappy, laughing

om te merken of je ''t bepaalde ritme gevoel hebt'' moet je zelf maar ns naar house nr's luisteren en jezelf gewoon gaan zeggen wat er gebeurt, hoeveel beats er in de loop zitten enz.. dat heb je allemaal nodigWinking my eye

ik zou zeggen, veel plezier met de (hopelijk) nieuwe hobbyHappy, laughing
djmamo    posted on 18-02-2008 19:26
Poster: Max-E
euhm, dr komen mensen met het idee van vinyl, dit is totaal nutteloos? daar heb je namelijk alleen iets aan alstie hardcore/hardstyle(andere hardere genre's zoals terror enzo) en hardtrance/hardtechno
voor de andere genre's moet je dr niet aan beginnenHappy, laughing

als je met begin gear begint(denk aan merken zoals reloop/numark/stanton/jb systems) ben je al snel 300/400 eurotjes kwijt.. ook n denken is n dubbele cd speler van dap, dat is al weer wat goedkoperHappy, laughing

om te merken of je ''t bepaalde ritme gevoel hebt'' moet je zelf maar ns naar house nr's luisteren en jezelf gewoon gaan zeggen wat er gebeurt, hoeveel beats er in de loop zitten enz.. dat heb je allemaal nodigWinking my eye

ik zou zeggen, veel plezier met de (hopelijk) nieuwe hobbyHappy, laughing

wat een onzin post.

waarom geen vinyl? house en electro enz word ook nog op grote schaal op plaat geperst.
en er zijn nog genoeg dj's die met vinyl draaien.

en luister naar muziek ja maar niet naar loops, daar heb je niets aan. je ritme gevoel zit in je en je hebt het of je hebt het niet.
www.moonentertainment.nl
DJPrime    posted on 18-02-2008 19:49
Als je cd's wil gaan draaien! En niet zoveel geld te besteden heb raad ik je de Numark Axis 4 aan!

Greetz
DJPrime    posted on 18-02-2008 19:51
Wat is je budget ? Wat wil/mag je er aan besteden dan?
Zou wel handig zijn als we dat weten!

Greetz
Illusion    posted on 18-02-2008 19:58
Poster: djmamo

waarom geen vinyl? house en electro enz word ook nog op grote schaal op plaat geperst.

en luister naar muziek ja maar niet naar loops, daar heb je niets aan. je ritme gevoel zit in je en je hebt het of je hebt het niet.

Wil ik even bevestigen!Winking my eye

Vinyl kan best. Ik ben zelfs van cd overgestapt naar vinyl. Als je budget groot genoeg is, en je wilt er best wat voor doen, dan is het echt gaaf om met vinyl te draaien.

Je moet doen wat je leuk lijktWinking my eye
User edit by Illusion on 18-02-2008 @ 19:59:22 (24%)
Max-E    posted on 18-02-2008 20:06
Poster: djmamo

wat een onzin post.

Volgens mij heb je de EN niet gelezen na het ritme gevoel? dus ik bedoel met loops niks van ritme gevoel, uhu?

wrm ik geen vinyl zeg.. omdat de promo's toch al n week vantevoren bestaan, nr's op internet of op cd staan voordat er vinyls worden gedrukt..

EDIT: wil je beatmatchen, moet je toch echt wel naar het tempo van de loop enz gaan luisteren, ofniet dan?
User edit by Max-E on 18-02-2008 @ 20:07:40 (19%)
djmamo    posted on 19-02-2008 16:06

Volgens mij heb je de EN niet gelezen na het ritme gevoel? dus ik bedoel met loops niks van ritme gevoel, uhu?

nee deze heb ik niet gelezen en heb je post 3 x nagelezen en heb hem nog steeds niet kunnen vinden

om dit stukje gaat het>

om te merken of je ''t bepaalde ritme gevoel hebt'' moet je zelf maar ns naar house nr's luisteren en jezelf gewoon gaan zeggen wat er gebeurt, hoeveel beats er in de loop zitten enz.. dat heb je allemaal nodig 

wat je zegt, (mischien niet wat je bedoeld)
luister naar nummers en tel de beats dan heb je ritme en dat heb je nodig.
zo interperteer ik de zin.

wrm ik geen vinyl zeg.. omdat de promo's toch al n week vantevoren bestaan, nr's op internet of op cd staan voordat er vinyls worden gedrukt..

dit is nog niet zo met alle muziek dat uitgebracht word, veel muziek word ook nog steeds op vinyl promo's uitgebracht.
ook is het zo dat ze mischien alwel op internet staan maar nog niet toegankelijk zijn voor iedereen.

en vaak worden mix cd's vaak gemaakt naar aanleiding vaan het aantal verkochten singels (cd of plaat)
dus die gaat ook niet op met wat je zegt.

EDIT: wil je beatmatchen, moet je toch echt wel naar het tempo van de loop enz gaan luisteren, ofniet dan?

ik maak uit deze zin op dat je niet goed weet wat er bedoeld word met een loop.
een loop is eigenlijk de benaming voor een stuk muziek of video dat in een lus loop en dus een rondje vormt of in het engels een loop.

dus je kan een loop maken bijvoorbeeld dmv je loop knop op je cd speler en zo een bepaald stukje muziek continu te laten herhalen.

en dat heeft dus niets met je ritme te maken.

je ritme zit in je en dat kun je tot op een bepaalde hoogte wel aanleren maar heb je het niet in je dan zul je het ook nooit leren ook al luister je de hele dag naar muziek.

en je gevoel voor timing/ritme kun je wel verder ontwikkelen door muziek te mixen en te luisteren welke plaat sneller loopt dan de andere.
www.moonentertainment.nl
Eugeneji    posted on 19-02-2008 17:29
hallo allemaal,

nu kom ik er helemaal niet uit... hebben jullie msn of ichat zodat ik me vragen beantwoord krijg?

alvast bedankt
djmamo    posted on 19-02-2008 18:10
oke, zal proberen of ik een soort van lijn kan maken zodat je mischien een doel hebt.

waar zou ik mee beginnen:

1 kijk eens rond of je hebt meschien vrienden die al apparatuur hebben en vraag een keer of je mag mee kijken en of mag proberen om te draaien.

is deze mogelijkheid er niet en je wilt het heel erg graag, koop dan (2ehands) wat gear en dan raad ik aan om 2 cd spelers (is toch het goedkoopste) en een mixer te kopen, bij feedback (zit ook in eindhoven) hebben ze goede goedkope spullen en voor 300 euro kun je al een dubbele cd speler met een mixer krijgen (cd: numark cdn 22 mixer: stanton m 201)

en ga naar een cd winkel en koop daar een paar house plaatjes, bij berkmusic (woenselsemarkt) heb je een uitgebreide keuze aan cd singels (op de singels staan de radio versie en meestal de club mix en 1 of 2 remixen dus als je 10 plaatjes hebt kun je al ver komen)

nu kun je beginnen.

sluit de cd speler aan op je mixer en als je een soort van stereotoren hebt met een aux (auxillery) ingang dan kun je met 2 tulp kabels (ook wel cinch kabel genoemd) van uit je mixer out put naar de aux van je stereo toren.
dit is geen ideale setup maar wel een goed begin.

of pak een versterker en 2 speaker en sluit die aan op je mixer.

hoe ga je draaien:

stop 2 plaatjes in je cd spelers en start met cd 1 en met cd 2 ga je dmv je pitch fader plaatje 2 op de juiste snelheid zetten, en hier moet je goed voor luisteren. op de cdn 22 zitten ook 2 pitch bend knoppen en dan kun je de pitch een soort van zetje geven door sneller + en een beetje tegenhouden met de - knop.

en door dit vaak genoeg te oefenen krijg je het gehoor en zul je zien dat je steeds vaker, sneller je beat op de andere beat kan leggen en dat is beatmatchen.

en dan kun je gaan mixen:

aan het einde van een club mix (vaak als je nog 1:30 minuut te gaan hebt) dan hoor je vaak een soort overgang en gaan ze veelal alleen door met de bass en wat bij geluiden.

op dat moment start je plaatje 2 en zet je hem gelijk met plaatje 1 en dan zet je schuifje 2 van de mixer omhoog en blijf je luisteren en eventueel corregeren.

in plaat 2 hoor je dan een soort van overgang en dan gooi je schuif 1 waar plaatje 1 onder staat dicht en dan heb je een mix gemaakt.

dit is in het kort een kleine beschrijving over hoe te beginnen.
met produceren kun je altijd beginnen wanneer je wilt en daar heb je ook verschillende software paketten voor.

www.moonentertainment.nl
D-wan    posted on 19-02-2008 21:15
Een hoop geduld Cry
Max-E    posted on 19-02-2008 21:28

en dat heeft dus niets met je ritme te maken.

Leer ns lezen, Ik heb t bij beatmatchen over een loop en niet over een ritme?... (ik gebruik t maja, ik zal wel weer achterlijk zijn ofsoWinking my eye)

om te merken of je ''t bepaalde ritme gevoel hebt'' moet je zelf maar ns naar
house nr's luisteren en jezelf gewoon gaan zeggen wat er gebeurt, hoeveel beats er in de loop zitten enz.. dat heb je allemaal nodig 

ik geef toe, ik heb t n beetje knullig gezegd maar zo bedoel ik t: om te merken of je t pebaalde ritme gevoel hebt moet je zelf maar ns naar house nr's luisteren(ik vind de meeste house nrs, makkelijker om de ritme's en snelheid ervan te horen, moet je zelf weten..) EN dan moet je jezelf gewoon ns gaan zeggen wat er gebeurt, bijvoorbeeld hoeveel beats er in de loop zitten(deze heb ikzelf nodig, weetniet waarvandaan jij de ritmes mee gelijk laat lopen

(dus niet dat de ene loop van bijvoorbeeld 8 beats afgelopen is, terwijl de andere loop van 8 beats nog vrolijk doorgaat..)

dan krijgen we het vinyl verhaal: Ik weet zelf ook dat er nog genoeg Promo's en Whitelabels zijn..Winking my eye maar lang niet zoveel promo's als die op t internet staan.. digitaal is voor de meeste platenmaatschappijen wat veiliger als dat ze whitelabels gaan drukken, dat kost namelijk geld heWinking my eye

VedetteH    posted on 20-02-2008 18:22
Ik wil ook beginnen met draaien, ik ben er al uit om met  cd speler(s) te gaan draaien. Mijn vraag is nu of het ook mogenlijk en leuk is om te beginnen met een cd speler ipv twee?

Groeten
ArTy    posted on 20-02-2008 18:33
Ja, heb ik ook gedaan. Je pakt aan het ene kanaal de cd-speler en aan de andere de pc met een mix programma, zo kan je goed mixen. Ook kan je een mp3 speler of discman pakken, alleen kan je hiermee niet pitchen.

147 Users online: 64 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 39.070
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.855.616