Aftrekposten belasting
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

peterdv    posted on 09-02-2008 22:30
Ik werk in loondienst en daarnaast draai ik.
Ik heb een VAR Resultaat Overige Werkzaamheden. Wel Kvk en BTW nr
Geef mijn Dj inkomsten bij mijn particulier aangifte, bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden'op

Ik vraag me even af wat wel of niet mag opvoeren als aftrekposten
Ik heb nu opgegeven:
- Reiskosten, 19 cent km
- Aankopen Beatport mp3's
- Lidmaatschap bladen
- Mengtafel aankoop
- Website

Ik heb echter ook een digitale camera, TFT scherm en printer gekocht in 2007/ Ik gebruik deze regelmatig tbv Dj werkzaamheden, maar uiteraard niet exclusief..
kan ik die wel aftrekken?

Gaat om Nederland(!)
User edit by peterdv on 09-02-2008 @ 23:01:00 (5%)

What do you think about Aftrekposten belasting ??

Vote :   

Basrose    posted on 09-02-2008 22:35
Poster: peterdv

- Aankopen Beatport mp3's
- Lidmaatschap bladen
- Mengtafel aankoop

Waarom trek je dit niet direct bij je kwartaalopgave omzetbelasting af?
Gery    posted on 09-02-2008 22:43
in theorie kan je alles aftrekken als je het maar op de juiste manier aanbrengt.
het is aan de belasting ontvanger om de aftrekposten na te gaan en eventueel te verwerpen.
met iets aan te brengen als aftrekbaar misdoe je niet (ten minste als het voorzien is van argumenten)

Als de belastingontvanger dan nog niet wilt is er niks verloren, aanvaard die jouw voorstel dan ben je beter af.
Zo zit het toch in Belgie in elkaar. maar hier is belastingontwijking dan ook de nationale sport Tongue
DJ - Producer
peterdv    posted on 09-02-2008 23:05
Poster: DJ-BasRose
Waarom trek je dit niet direct bij je kwartaalopgave omzetbelasting af?

Ik heb zo weinig inkomsten dat ik ten eerste maar een jaar opgave moet doen
Daarnaast pas ik de kleine ondernemesregeling toe, ik zit al ruim onder de de ondergrens ( zo uit mijn hoofd rond 1800 euro) aan af te dragen BTW, dan hoef je niet af te dragen, dit is dus al zónder aftrekposten op te voeren. Aftrekposten opvoeren heeft dus geen effect
User edit by peterdv on 09-02-2008 @ 23:07:35 (25%)
staf    posted on 09-02-2008 23:26
gwn zoveel mogelijk aftrekken 
 @ gery jep dat is de nationale sport in belgie
bambamstudio    posted on 10-02-2008 02:03
je kunt niet voorbelasting blijven terug vragen. Je moet op ten duur wel onzet maken, anders gaat de belastingdienst het als hobby zien.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
D-wan    posted on 10-02-2008 05:19
Reiskosten mogen per definitie onbelast uitbetaald worden tot een bedrag van 19 cent per km. en is feitelijk dus geen aftrekpost. Verder is het zo dat je aannemelijk moet kunnen maken dat je de aftrekposten voor 90% zakelijk gebruikt. Ik vrees dat dit voor jouw onderste lijstje erg lastig gaat worden.

Tuurlijk is het zo dat de pakkans vrij klein is, maar als ze je pakken, naaien ze je wel meteen goed Cry
User edit by D-wan on 10-02-2008 @ 05:24:03 (5%)
ccc    posted on 10-02-2008 10:03

Als jij zegt dat jij je digitale camera gebruikt om foto's te maken van feesten waar jij gedraait hebt, om deze weer te laten zien als voorbeeld voor klanten is het geen probleem.

Het is zoals gery brengt, als je het goed brengt dan is er niets mis.
Het moet natuurlijk wel niet zo zijn dat je zegt dat je een pc koopt voor producing en ze zouden jou pc checken dat hij vol staat met games en geen enkel producing programma.  (Dit is even een raar voorbeeld.)

Edit: Waarom ben jij zo vroeg op op de zondag? Of ben je nog niet gaan slapen. :P

User edit by ccc on 10-02-2008 @ 10:04:52 (18%)
Ywe    posted on 10-02-2008 11:02
wacht ff dat kan je allemaal aftrekken van belasting als je KVK geregistreerd bent? Cry Dus mn nieuwe Pioneer setje ook?

heb echt de ballen verstand van belasting.... Cry
User edit by Ywe on 10-02-2008 @ 11:03:33 (47%)
peterdv    posted on 10-02-2008 12:19
Poster: bambamstudio
je kunt niet voorbelasting blijven terug vragen. Je moet op ten duur wel onzet maken, anders gaat de belastingdienst het als hobby zien.

Wat bedoel je hiermee?
Ik wordt door de belastingdienst ook niet als ondernemer gezien zoals gezegd, maar als 'resultaat genieter'

Even concreet:
Inkomsten ex BTW 2007: 2425 euro ( BTW 460,75 euro al eerder opgegeven, valt ruim onder de vrijstelling grens, dus 0,00 euro)
Aftrekposten totaal: 1200 euro

User edit by peterdv on 10-02-2008 @ 12:20:22 (20%)
PatrickBeuken    posted on 10-02-2008 12:48
Poster: D-wan
Reiskosten mogen per definitie onbelast uitbetaald worden tot een bedrag van 19 cent per km. en is feitelijk dus geen aftrekpost. Verder is het zo dat je aannemelijk moet kunnen maken dat je de aftrekposten voor 90% zakelijk gebruikt. Ik vrees dat dit voor jouw onderste lijstje erg lastig gaat worden.

Je hoeft aftrekposten helemaal niet voor 90% zakelijk te gebruiken. Je moet gewoon alleen het zakelijke deel aftrekken. Als ik een fiets van 70 euro heb gekocht, en ik gebruik hem wekelijks 7 keer waarvan 1 keer zakelijk, dan mag ik maar 10 euro aftrekken.
peterdv    posted on 10-02-2008 12:58
Ik lees in de help van het aangifte programmna:

"Bijvoorbeeld de volgende kosten zijn niet aftrekbaar van uw opbrengsten uit overige werkzaamheden:
'kosten van muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, gereedschappen, computers, beeldapparatuur en dergelijke. Dit geldt als deze behoren tot uw privévermogen of als u deze privé hebt gehuurd."

? dit zou dus betekenen dat ik de camera, monitor , mengtafel etc niet kan aftrekken?

Ps,
Is er eigenlijk een maximum aan af te trekken bedrag.
Inkomsten ex BTW 2007: 2425 euro ( BTW 460,75 euro al eerder opgegeven, valt ruim onder de vrijstelling grens, dus 0,00 euro)
Aftrekposten totaal: 1200 euroDit is dus ongeveer de helft , is dat niet teveel?
Spana    posted on 10-02-2008 13:23
zou wel raar zijn als je alles als aftrekpost zou kunnen opvoeren. Echter, computer is gewoon lineair aftrekbaar als die voor studie is verworven (persoonsgebonden aftrek).
D-wan    posted on 10-02-2008 14:46
Poster: PatrickBeuken
Als ik een fiets van 70 euro heb gekocht, en ik gebruik hem wekelijks 7 keer waarvan 1 keer zakelijk, dan mag ik maar 10 euro aftrekken.

Nee hoor. Dus je wil zeggen dat als ik een camera van 100 euro koop, hier 90 vakantiefoto's mee maak en 10 foto's op feesten mag ik de camera voor 10 euro opvoeren ?
Zou mooi zijn.

Dus elk t-shirt dat ik aan heb als ik ergens betaald sta te draaien mag ik gedeeltelijk opvoeren ?
Dan kan ik alles wel aftrekken, zoals 1/25ste deel van m'n auto, 1/8ste deel van m'n pc & tft, 1/3 van m'n stereotoren, 1/65ste van m'n haargel, 1/50 van m'n onderbroeken,  want die worden tenslotte allemaal gedeeltelijk 'zakelijk' gebruikt...

Zoals je de situatie schetst is controle schier onmogelijk en praktisch alles opvoerbaar.

Mocht je gelijk hebben, dan hebben ze mijn volgens jou foute antwoorden, goedgekeurd in het fiscale gedeelte van m'n tentamen.  

Zou kunnen, maar lijkt me niet 'aannemelijk' Cry
User edit by D-wan on 10-02-2008 @ 14:48:41 (1%)
D-wan    posted on 10-02-2008 14:48
Poster: ccc

Edit: Waarom ben jij zo vroeg op op de zondag? Of ben je nog niet gaan slapen. :P

Nope, was op stap geweest in de Doornroosje, Earth Label Party Cry
PatrickBeuken    posted on 10-02-2008 14:57
Poster: D-wan

Nee hoor. Dus je wil zeggen dat als ik een camera van 100 euro koop, hier 90 vakantiefoto's mee maak en 10 foto's op feesten mag ik de camera voor 10 euro opvoeren ?
Zou mooi zijn.

Dus elk t-shirt dat ik aan heb als ik ergens betaald sta te draaien mag ik gedeeltelijk opvoeren ?
Dan kan ik alles wel aftrekken, zoals 1/25ste deel van m'n auto, 1/8ste deel van m'n pc & tft, 1/3 van m'n stereotoren, 1/65ste van m'n haargel, 1/50 van m'n onderbroeken, want die worden tenslotte allemaal gedeeltelijk 'zakelijk' gebruikt...

Zoals je de situatie schetst is controle schier onmogelijk en praktisch alles opvoerbaar.

Mocht je gelijk hebben, dan hebben ze mijn volgens jou foute antwoorden, goedgekeurd in het fiscale gedeelte van m'n tentamen.

Zou kunnen, maar lijkt me niet 'aannemelijk' Cry

Zolang jij kunt aantonen voor hoeveel procent iets zakelijk / particulier is gebruikt mag je het aftrekken. Wil je je auto aftrekken, dan zul je een kilometerregistratie moeten bijhouden. Wil je je telefoonrekening aftrekken, dan zul je van ieder gesprek in je administratie moeten bijhouden of het zakelijk/particulier was. Je kunt zelfs gedeeltelijk de kosten van je eigen huis aftrekken als je vandaaruit bedrijfsactiviteiten uitoefent.
User edit by PatrickBeuken on 10-02-2008 @ 14:58:46 (15%)
Basrose    posted on 10-02-2008 15:10
Poster: peterdv

? dit zou dus betekenen dat ik de camera, monitor , mengtafel etc niet kan aftrekken?

Je kan officieel een aankoop met een bedrag TOT €450 euro gewoon aftrekken.

Mocht je aankopen doen zoals een pc die boven de €450 euro komen moet je dit over een aantal jaar aftrekken. Hier is een tooltje voor... Je moet weten hoe lang het product mee gaat voordat hij afgeschreven is. Als voorbeel neem ik voor een computer 3 jaar. Hierna moet je kijken wat na 3 jaar de restwaarde zou zijn. Bijvoorbeeld €200',- 

Zeg dat de pc €1000 euro kost.
Dan bereken je 1000-200=800 de 800 deel je weer door 3 jaar dus hou je zeg maar €266,- euro over wat je over dat jaar mag afrekken. Dus je kan niet in 1 keer je hele pioneerset afrekken van de belasting dit moet gespreid over een aantal jaren. Nu is het zo dat de pioneers een lange levensduur hebben dus dat dat ook betekend dat dit over een hoop aantal jaren gaat.

Correct me if im wrong maar ik geloof dat het zo zit.
PatrickBeuken    posted on 10-02-2008 15:17
Klopt precies, BasRose.
Spana    posted on 10-02-2008 17:41
Poster: DJ-BasRose

Je kan officieel een aankoop met een bedrag TOT €450 euro gewoon aftrekken.

Mocht je aankopen doen zoals een pc die boven de €450 euro komen moet je dit over een aantal jaar aftrekken. Hier is een tooltje voor... Je moet weten hoe lang het product mee gaat voordat hij afgeschreven is. Als voorbeel neem ik voor een computer 3 jaar. Hierna moet je kijken wat na 3 jaar de restwaarde zou zijn. Bijvoorbeeld €200',-

Zeg dat de pc €1000 euro kost.
Dan bereken je 1000-200=800 de 800 deel je weer door 3 jaar dus hou je zeg maar €266,- euro over wat je over dat jaar mag afrekken. Dus je kan niet in 1 keer je hele pioneerset afrekken van de belasting dit moet gespreid over een aantal jaren. Nu is het zo dat de pioneers een lange levensduur hebben dus dat dat ook betekend dat dit over een hoop aantal jaren gaat.

Correct me if im wrong maar ik geloof dat het zo zit.

Een pc zou je onder studiekosten kunnen plaatsen en dan lineair kunnen afschrijven, zoals ik reeds hierboven heb neergezet. Maar djgear lijkt me stug dat je dat in de IB kunt opvoeren als aftrekpost (uiteraard wat betreft BTW in omzetbelasting is het anders). Anders zou je iedere aankoop als aftrekpost kunnen opvoeren. Iemand ervaring met dj gear als aftrekpost? Ben wel benieuwd hoe dat zit.
ccc    posted on 10-02-2008 19:57
StudiekostenConfused Die is nieuw voor mij :P.

Ik gebruik toch heel wat dingen voor mijn studie.
Reind    posted on 10-02-2008 21:46
Je kunt zelfs gedeeltelijk de kosten van je eigen huis aftrekken als je vandaaruit bedrijfsactiviteiten uitoefent.

Mits de bedrijfsruimte een eigen opgang heeft en niet via de normale woon omgeving verloopt. Oftewel als jij een extra deur in je huis ramt waardoor je direct in de bedrijfsruimte terecht komt mag het. Wanneer jij je zolder kamer aan jezelf gaat verhuren mag dat NIET.

Wanneer jij dj gear koopt en je wil dit af kunnen trekken moet je aan kunnen tonen dat dit voor zakelijk gebruik is, wanneer je het verhuurd is dat geen probleem. Wanneer het echter alleen maar op jouw zolder kamer staat word dat vrij lastig want dan gebruik je het in een prive situatie. Grappige is wel weer dat je een platentas als kostenpost kunt voeren, je moet tenslotte je spullen voor het werk veilig van A naar B kunnen vervoeren.

Bij de belastingdienst zijn ze van de pot afgerukt maar ze zijn niet helemaal achterlijk. Daarnaast moet je aan kunnen tonen dat het hoofddoel waarvoor jij aangekochte goederen gebruikt zakelijk is. Wanneer jij dus een pc koopt die je 5 uur per dag zakelijk gebruikt en 2 uur prive kun je het al vergeten officieel gezien en vergeet ook niet dat alles wat je aan koopt eigendom is van het bedrijf en dat wanneer je dit bedrijf stopt je ook daar nog wel eens wat over moet betalen.

Voor iedereen die een eigen zaak start is er 1 gouden advies, neem een boekhouder in dienst voor een paar tientjes die jou controleerd en zorg ervoor dat je DIE de schuld kunt geven mocht er ooit iets fout gaan want als de belastingdienst je naait dan ben je meer kwijt dan wanneer je genaaid word op de wallen in Amsterdam Winking my eye
User edit by Reind on 10-02-2008 @ 21:49:40 (35%)
PatrickBeuken    posted on 10-02-2008 22:55
Poster: Reind
Mits de bedrijfsruimte een eigen opgang heeft en niet via de normale woon omgeving verloopt. Oftewel als jij een extra deur in je huis ramt waardoor je direct in de bedrijfsruimte terecht komt mag het. Wanneer jij je zolder kamer aan jezelf gaat verhuren mag dat NIET.

Hoeft niet... je kunt het administratief splitsen ipv bouwkundig. Maar ik denk dat we een beetje te ver afwijken van het doel van de topicstarter?
User edit by PatrickBeuken on 10-02-2008 @ 22:56:09 (23%)
bambamstudio    posted on 10-02-2008 23:00

Hoeft niet... je kunt het administratief splitsen ipv bouwkundig. Maar ik denk dat we een beetje te ver afwijken van het doel van de topicstarter?

zo doe ik het ook, mijn studio en mjin dj hoek worden apart berekend.
Er moet wel een percentage ( ben ff vergeten hoeveel ) van je basis inkomen uit je bedrijf komen wil je je kamer kunnen aftrekken. Ik heb 2 bedijven, dan wordt het nog iets ingewikkelder, waarvan 1 BV.
Maar ik leef van mijn muziek.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
djmamo    posted on 11-02-2008 09:31
je moet ook ff kijken hoe je bedrijf staat geregistreerd.

ik heb dus ook mijn eigen bedrijf voor mijn draai werk en mijn bedrijfs omschrijving is> het verzorgen van entertainment.

en niet DJ

het voordeel hiervan is dat ik dus ook tv's en computers makkelijker als aftrekpost kan gebruiken omdat ik onder deze bedrijfs omschrijving ook verhuur en zoveel andere dingen kan en mag doen.

zonder dat ze moeilijk gaan doen als je bij je omschrijving dj hebt staan, en dan een tv koopt en aftrekt.
www.moonentertainment.nl

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

45 Users online: 8 Guests (37 Unknown)
Pages generated today : 17.518
Most visitors online this month : 143
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.709.420