Het belangrijkste aan een mixer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JayTaph    posted on 04-02-2008 23:01
Ik heb ondertussen in genoeg clubs en feesten gedraaid en met evenveel zoveel type mixers gewerkt..   Ik ben toch een paar jaar uit de running geweest dus ik heb niet veel ervaring met de nieuwe "digitale" mixers, maar toch een aantal gezien en gebruikt dus ik denk dat ik een redelijk beeld heb.

Mijn vraag: wat is voor jullie het belangrijkste aan een mixer?

Voor mij zijn het voornamelijk de faders. Ze moeten lang en klein zijn zodat je veel ruimte hebt voor volumecontrol. Een niet te groot EQ bereik (-30db of zelfs een kill-switch is leuk, maar vernaggeld heel je geluid). Een -/+ 10dB is meer als zat. Liefst niet logaritmisch, maar lineair (zelfde geldt voor de faders). Frequentie en Q aanpassen is een beetje nutteloze feature op een mixer (studiopaneel is ander verhaal).
Ik doe vrijwel niets met effecten (althans, niet extern), dus ik hect ook niet zo heel erg veel waarde aan Auxilaries.

(Draai zelf met een soundcraft d-mix 1000.. Ooit "gevonden" in een club, nooit meer op een ander willen draaien Happy, laughing)

What do you think about Het belangrijkste aan een mixer ??

Vote :   

yogum    posted on 04-02-2008 23:11
Hmm zelf vind ik vooral belangrijk dat je een goede EQ hebt, liefst wel MET kill-switches. En vooral dat je die per kanaal en niet alleen op de master kan zetten.

Ook vind ik het erg fijn om een mix-knop op je headphone te hebben, oftewel dat je de twee kanalen wel op je headphone door elkaar hoort, maar niet op de boxen.

Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat ik dit allemaal niet heb... :P Dus misschien maar eens een nieuwe mixer kopen :D
mrwhoopie    posted on 05-02-2008 00:16
Nu je vraagt je mening over de digitale mixers,maar er zijn ook nog genoeg analoge mixers die heel goed zijn.
Heel belangrijk vind ik de opbouw van de mixer en dat deze gebalanceerd is.Met de opbouw bedoel ik dus de ruimtes die voorzien zijn tussen faders en toestanden en ook de ruimtes die voorzien zijn voor da afvoer van de warmte.
En het meest belangrijke,de geluidskwaliteit,want ik heb de indruk dat daar niet vee naar geluisterd word.
Renzis    posted on 05-02-2008 00:26
De soepele korte faders, goede EQ is absoluut belangrijk.

De geluidskwaliteit als 2 of meer tracks door elkaar lopen dat het geluid goed blijft en niet onderdanig word aan andere tracks.

Verder vind ik dikke knoppen met goed ruimte er tussen chill, dat gepiel op die dateqs.

Mijn mixer (reloop rmx 40 dsp heeft deze kenmerken gelukkig en de djm800 is nog beter (vooral op geluidskwaliteit)
Jer    posted on 05-02-2008 08:17
Mixer

Een sterke crossfader (scratch tegenwoordig)
Line en cross fader makkelijk te vervangen.
Het liefst 2 rec outputs (heb 2 apparaten)
Korte faders
Natuurlijk goed equalzier met kill (gewoon equalizer dicht geen geluid)
Dikke equalizer knopen vind ik ook fijn

Dit is het denk ik wel.
Luxx    posted on 05-02-2008 08:32
bij mij vind ik een mixer prima als erop zit:
VU meters per kanaal
3 voudige EQ die ongeveer -26/+12 dB ongeveer gaat
kleine faders.
soepele faders
korte crossfader die heel scherp kan cutten.
www.mothermusic.nl
JayTaph    posted on 05-02-2008 17:21
Toch vreemd dat er veel mensen graag korte faders willen Happy, laughing

Maar ik vraag me toch af waarom er zoveel +-EQ nodig is? En een kill?
fistfull    posted on 05-02-2008 17:36
Knoppen die niet te licht draaien. Niet te korte faders en  zo'n rij lampjes die rood worden per kanaal. Weet niet precies hoe dat heet. Genoeg ruimte tussen de faders is ook wel handig. Ik draaide gisteren voor het eerst met een djm-600, die masterfader zit dicht bij de meest rechtse fader. Ik geloof dat 3
keer de muziek wegviel omdat ik per ongeluk samen met de rechtse fader de masterfader omlaag deed.
User edit by fistfull on 05-02-2008 @ 17:40:03 (3%)
JayTaph    posted on 05-02-2008 17:40
Poster: fistfull
zo'n rij lampjes die rood worden per kanaal. Weet niet precies hoe dat heet. 

VU Meter (volume unit meter) Happy, laughing
DJ_IVI-R    posted on 05-02-2008 17:48
goede eq, vu meters per kanaal en niet te soepele faders Happy, laughing
www.nikan.be
Max-E    posted on 05-02-2008 17:51
4 kanalen(mijn gedachtewijze, 3 apperaten tegelijk en dan heb je eentje overHappy, laughing)
VU-meter Per kanaal
Sterke Faders die ook goed vast te pakken zijn
EQ per kanaal(mag 3 zijn maar ook 5) -26dB /+12DB (totaal kill is ook geen probleem:D)
Ruimte mag er ook wel zijn(toch vind ik zelf 19inch fijn maar dat maakt nie zoveel uit)
Nette Geluidsqualiteit
Boyd    posted on 05-02-2008 20:06
Trim of gain knoppen!
Renzis    posted on 05-02-2008 20:07
Poster: sparckless
Trim of gain knoppen!

Enige uitleg zou praktisch zijn, want dit is een belachelijk antwoord
JayTaph    posted on 05-02-2008 20:11
Poster: DJ_IVI-R
goede eq, vu meters per kanaal en niet te soepele faders Happy, laughing

VU meter op de PFL en master zou genoeg moeten zijn (eventueel een optie om af te luisteren na de aux send/return).
Overdosis    posted on 05-02-2008 20:19
Record out (voor sound to light op de lichttafel)  Cry
MaD    posted on 05-02-2008 21:08
Het belangrijkste aan een mixer is dat hij het doet Cry
noadja.com /// aboveall.nl
Illusion    posted on 05-02-2008 23:31
EQ is het allerbelangrijkste om goed en volledig te kunnen mixen.

Daarnaast faders:p lijkt me erg logisch, hehe.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
JayTaph    posted on 05-02-2008 23:45
Poster: Illusion
EQ is het allerbelangrijkste om goed en volledig te kunnen mixen.

Daarnaast faders:p lijkt me erg logisch, hehe.

Hangt natuurlijk helemaal af van welke stijl Happy, laughing  Disco / Jaren 60-80 muziek (god forbid dat ik het nog ooit moet draaien) is vrij rechttoe-rechtaan waarbij ik niet tot nauwelijk EQ gebruik.

Maar idd voor de nieuwe elektronische muziek een must Happy, laughing
ArCee    posted on 06-02-2008 10:09
Poster: MaD
Het belangrijkste aan een mixer is dat hij het doet Cry
  CryCryCry

Verder, ondanks dak er weinig gebruik van maak, is een "killswitch" af en ook best lekker werken soms Cry
Hansje    posted on 06-02-2008 10:42
-Goede faders (60mm of 100mm maakt mij niet uit)
-3 voudige EQ per kanaal (liefst zonder Kill)
-Effecten unit ingebouwd of extern met  een send/return
Boyd    posted on 06-02-2008 18:19
Poster: Renzis

Enige uitleg zou praktisch zijn, want dit is een belachelijk antwoord

Weet je niet wat dat zijn, Dat zijn die knopjes boven je EQ! om het inkomende volume af tes stellen!
Renzis    posted on 06-02-2008 22:32
Poster: sparckless

Weet je niet wat dat zijn, Dat zijn die knopjes boven je EQ! om het inkomende volume af tes stellen!

Cry

Mijn punt was: Leg even uit waarom je dat vind. Mijn inziens is dat allerminst het belangrijkste aan de mixer.

Tog bedankt voor de uitlegCry
Adrien1989    posted on 06-02-2008 23:56
Kwaliteit, daarmee doel ik op de faders, de bouw, en het geluid. Verder ook pots waar je een lekkere grip op hebt en hij moet makkelijk werken. Een send/return is ook een vereisde.
Renzis    posted on 07-02-2008 00:09
Poster: Adrien1989
Een send/return is ook een vereisde.

Hoezo is dat een vereiste?? Als je dat nodig hebt om te kunnen mixen, doe je volgens mij iets niet goedCry
Flexii    posted on 07-02-2008 00:18
wat kunnen jullie toch rare antwoorden geven:P,, ik denk dat inderdaad afgezien het feit dat hij het gewoon goed doet, waarmee ik dan bedoel, alles reageert goed, niet te soepel maar ook zeker niet te stroef, belangrijkste functies vind ik de 3bands EQ, en vu meters evt. per kanaal. 
jannickv    posted on 07-02-2008 00:20

nu noem ik op wat ik slecht vind aan mijn mixer maar waar ik wel belang aan hecht

-faders... die niet kraken
-cross-fader die helemaal sluit
-EQ

verder is zouden vu meters per kanaal wel handig zijn maar is geen vereiste

117 Users online: 49 Guests (68 Unknown)
Pages generated today : 857
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.861.255