specs van DMX-kabels
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tijnie    posted on 29-01-2008 20:34
Hallo dj's en Lj's

Kan iemand mij helpen met het vinden van specificaties van DMX-kabels? Ik ben namelijk of zoek naar de capaciteiten en de inductanties die samen met een weerstand de karakteristieke impedantie van 120 Ohm vormen.

Alvast bedankt

What do you think about specs van DMX-kabels ??

Vote :   

cross-over    posted on 29-01-2008 21:22
Een true DMX kabel heeft een impedantie van 120 ohm en is een twisted pair kabel.

DMX is ontworpen volgens het RS485 data model dus je kunt alle RS485 spec kabels gebruiken.
Een van de meest gebruikte kabels is de Belden 9829 maar die is niet goedkoop.

Verder kun je zover ik weet ook gewone CAT 5 kabel gebruiken als de afstand niet te lang is (tot een meter of 20).

Antwoord voldoende?
http://soundcloud.com/lau-daniels
tairip    posted on 29-01-2008 21:28
Waarom niet gewoon een XLR DMX kabel?
MoXeGy    posted on 29-01-2008 21:58
vergeet niet dat je denk ik de 5 pins versie moet hebben.
Flexii    posted on 29-01-2008 22:00
dat maakt niet uit of je 5 pins of 3 pins xlr kabel pakt, 3 pins is zelfs makkelijker omdat geballanceerde audio xlr ook 3 pins is
woxa    posted on 29-01-2008 22:12
die dmx 5 pins wordt bijna nie grbuikt omdat de meeste tafels op 3 pin werken maar als je conector toch 5 pin is dan moet je toch maar 3 pinnen gebruiken met de 2 die over zijn is het controle singaal en deze is nooit echt gebruikt
MoXeGy    posted on 29-01-2008 22:16
mm op school vertellen ze me dat je bij 3 pins maar een kant een signaal op kan sturen.
En bij 5 pins kan het signaal Heen en terug.
Flexii    posted on 29-01-2008 23:07
voor zover mij altijd verteld is worden de pins 4 en 5 inderdaad bijna nooit gebruikt.
Bouncy    posted on 30-01-2008 07:53
Poster: MoXeGy
mm op school vertellen ze me dat je bij 3 pins maar een kant een signaal op kan sturen.
En bij 5 pins kan het signaal Heen en terug.

En ik moet jou daar gelijk in geven, pin 4 en 5 zijn voor het verkeer terug!
cross-over    posted on 30-01-2008 08:46
even wat duidelijkheid:
Ingeval van dmx:  Signaaldragend = female
Ingeval van geluid: Signaaldragend = male
DMX in = male
DMX out = female

@flexi: je hebt helemaal gelijk. Voor DMX zijn de pinnen 4 en 5 niet in gebruik. De meeste verhuurbedrijven gebruiken ook alleen maar 3 pins. DMX heeft geen verkeer terug.

Bij 5 Pins XLR worden alle 5 de pinnen wel gebruikt voor geluid.
Hierbij zijn 1 en 4 signaal in.
3 en 5 signaal out en pin 2 ground.

Voor meer info over DMX: http://pinouts.ru/Home/dmx-512_pinout.shtml
User edit by cross-over on 30-01-2008 @ 08:50:04 (15%)
Tijnie    posted on 30-01-2008 17:19
ja toch wel maar ik ben specifiek opzoek naar de inductantie (L met eenheid Henry) en capaciteit (C met eenheid Farad). Weet iemand die of kan iemand mij helpen die te vinden?
tairip    posted on 30-01-2008 17:53
Poster: Tijnie
ja toch wel maar ik ben specifiek opzoek naar de inductantie (L met eenheid Henry) en capaciteit (C met eenheid Farad). Weet iemand die of kan iemand mij helpen die te vinden?

Dat is elke kabel voor DMX! gewoon naar een 110ohm kabel vragen!  Dit betekent niets anders dan dat de kabel per meter een ohmse weerstand heeft van 110ohm! (DMX is tussen de 110 / 120ohm!) Vandaar dat een afsluitweerstand ook 120Ohm is.

@Tijnie, volgens mij denk je veel te moeilijk en heb je je iets aan laten praten. Het klinkt allemaal erg interresant zoals je het zegt maar het komt erop neer dat je gewoon de kabel nodig hebt zoals hierboven omschreven. In de praktijk werkt het toch vaak even anders dan in theorie!
tairip    posted on 30-01-2008 17:55

Dit is toch het geval bij een condensator? Niet bij een kabel.
Bij een kabel praat je over Ohmse weerstand en een inductie, die inductie heeft alleen maar te maken met de lengte van de kabel en de dikte en de weerstand. (en nog aantal factoren zoals warmte enzo die vaak te verwaarlozen zijn!)
Flexii    posted on 30-01-2008 18:57
Poster: tairip

(en nog aantal factoren zoals warmte enzo die vaak te verwaarlozen zijn!)

aangezien er maar 12volt doorheen looptWinking my eye
tairip    posted on 30-01-2008 19:19
Poster: Flexii

aangezien er maar 12volt doorheen looptWinking my eye

Zonlicht? Winking my eye In openlucht? :P
djmarcelm    posted on 30-01-2008 19:30
gebruik al jaren gewone xlr kabels die je ook gebruikt voor mic en line
en heb nog nooit maar dan ook nog nooit!!! uitval op de kabel gehad

bij veel dmx toestellen op 1 lijn drukte ik er altijd een terminated plug in

das een weerstand van 120 ohm die je op de laatste toestel zet

en ik heb stuurlijnen gehad van 50 meter voordat ze bij de eerste gebruiker kwamen en dan nog alles af!
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Nvie    posted on 30-01-2008 20:17
Poster: djmarcelm
gebruik al jaren gewone xlr kabels die je ook gebruikt voor mic en line
en heb nog nooit maar dan ook nog nooit!!! uitval op de kabel gehad

bij veel dmx toestellen op 1 lijn drukte ik er altijd een terminated plug in

das een weerstand van 120 ohm die je op de laatste toestel zet

en ik heb stuurlijnen gehad van 50 meter voordat ze bij de eerste gebruiker kwamen en dan nog alles af!

Volgens mij moet je je eerste lijn ook niet veel langer maken dan 50m, zonder er een booster tussen te zetten.
Flexii    posted on 30-01-2008 21:16

Zonlicht? Winking my eye In openlucht? :P

ik heb iets meegemaakt wat jullie waarschijnlijk nog nooit meegemaakt hebben:P,, voor mij was het ook raar,, we hadden een promsconcert(ik werk bij verhuurbedrijf),, en ik moest gaan kijken waarom bij een van die gasten de intercom het niet meer deed,, kom ik daar pak ik die kabel,, schiet er vlam uit die xlr kabel:P,, echt ziek,, wat bleek,, die kabel had tegen een burealamp gelegen
tairip    posted on 30-01-2008 23:49
Poster: Flexii

ik heb iets meegemaakt wat jullie waarschijnlijk nog nooit meegemaakt hebben:P,, voor mij was het ook raar,, we hadden een promsconcert(ik werk bij verhuurbedrijf),, en ik moest gaan kijken waarom bij een van die gasten de intercom het niet meer deed,, kom ik daar pak ik die kabel,, schiet er vlam uit die xlr kabel:P,, echt ziek,, wat bleek,, die kabel had tegen een burealamp gelegen

Een bureaulamp hoort ook op je bureau en niet op het podium!
cross-over    posted on 31-01-2008 08:39
@flexi,  haal je nu gewone xlr audio en xlr dmx niet door elkaar. Op gewone audio kabels kan een fantoom spanning van ongeveer 50 volt staan en dit kan bij kortsluiting inderdaad een behoorlijke flits geven of nog erger.

ja toch wel maar ik ben specifiek opzoek naar de inductantie (L met eenheid Henry) en capaciteit (C met eenheid Farad).

De data die over DMX systemen loopt is gewoon digitale data vergelijkbaar met een gewoon netwerk.
De kabel karakteristiek die jij wilt moet voldoen aan 40 pf/meter en kleiner dan 24 nH.

Waarom dit wilt weten......,  ik heb geen idee.   Elke standaard twisted pair cat5 en dmx geschikte kabel voldoet daar aan.

http://www.freewebs.com/nick_electronics/documenten/cursus%20-%20Digitally%20MultipleXed.pdf

hierin vind je een nederlands uitleg over DMX512

Mocht je nog echte technische vragen hebben dan hoor ik het wel.
Overdosis    posted on 31-01-2008 08:58
Poster: Bouncy

En ik moet jou daar gelijk in geven, pin 4 en 5 zijn voor het verkeer terug!

pin 4 en 5 waren voor voor data terug te sturen naar ce lichttafel (dit hadden ze bedacht voor de toekomst) alleen deze zijn nooit in gebruik genomen. tegenwoordig is men al zover dat ze over de 3pinnen al data heen en terug kunnen sturen
Tijnie    posted on 31-01-2008 13:02
in elke kabel zit er een kleine capaciteit (condensator) en een kleine inductantie (spoel) maar deze zijn zeer klein. Er staat in iedere kabel een miniscule spoel in serie met de weerstand en daarop paralel een condensator. Het moet heel gedetailleerd zijn want het is voor een eindwerk. Ze zijn natuurlijk niet letterlijk aanwezig maar ze worden gevormd door de kabel zelf
User edit by Tijnie on 31-01-2008 @ 13:05:51 (30%)
Flexii    posted on 31-01-2008 15:03

Een bureaulamp hoort ook op je bureau en niet op het podium!

wasd niet podium he, was backstageWinking my eye

maar was ook niet iemand van ons was gewoon ene van de toneel club, onprofessionele figuren
cross-over    posted on 31-01-2008 15:55
in elke kabel zit er een kleine capaciteit (condensator) en een kleine inductantie (spoel) maar deze zijn zeer klein. Er staat in iedere kabel een miniscule spoel in serie met de weerstand en daarop paralel een condensator. Het moet heel gedetailleerd zijn want het is voor een eindwerk. Ze zijn natuurlijk niet letterlijk aanwezig maar ze worden gevormd door de kabel zelf

Duidelijk, dat is de standaard impedantie karakteristiek van een kabel. Maar wat wil je nu precies weten.
De capaciteit/inductie normen voor dmx kabel heb ik hierboven al gegeven. Cry
Wat zoek je nog meer?

btw leest men de overige posts wel?
User edit by cross-over on 31-01-2008 @ 15:57:29 (56%)
Tijnie    posted on 31-01-2008 20:47
Poster: cross-over

Duidelijk, dat is de standaard impedantie karakteristiek van een kabel. Maar wat wil je nu precies weten.
De capaciteit/inductie normen voor dmx kabel heb ik hierboven al gegeven. Cry
Wat zoek je nog meer?

btw leest men de overige posts wel?

Sorry man , ik had erover gekeken
Maar euhm, waar haal je die waarden? ik heb bronnen nodigCry
Alvast bedankt
User edit by Tijnie on 31-01-2008 @ 20:48:02 (23%)
cross-over    posted on 01-02-2008 09:43

Ik heb geen online bronnen. Ik heb de gegevens uit het Cisco network reference book.

Je zou kunnen zoeken op cat5 kabel karakteristien. Deze zouden hetzelfde moeten zijn aangezien de data voor DMX ook digitaal is en heel vergelijkbare is met standaard 10Mhz netwerk verkeer.

kijk voor echte technische info over dit onderwerp op: nl.wikipedia.org/wiki/Transmissielijn

edit:
toch even verder gekeken: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm
misschien heb je er iets aan.
User edit by cross-over on 01-02-2008 @ 10:01:26 (31%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

188 Users online: 16 Guests (172 Unknown)
Pages generated today : 92.176
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.570.177