Gratis legale muziek downloaden
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MaD    posted on 29-01-2008 10:22
Ik zit net een artikelt e lezen over Qtrax. En dit leek mij toch zeer relevant voor iedereen hier: Een p2p programma wat legale, gratis downloads wil gaan verschaffen. De inkomsten moeten komen van adverteerders.

Nooit meer betalen voor je muziek
Gepubliceerd op dinsdag 29 januari 2008
25 Miljoen nummers gratis downloaden zonder te hoeven vrezen dat je in de bak belandt? Het klinkt als toekomstmuziek, maar volgens de website www.qtrax.com komt deze service zeer binnenkort beschikbaar.

Qtrax, een peer-to-peer muzieksite ontwikkeld door Brilliant Technology Corporation, liep afgelopen zondag op de feiten vooruit. Tijdens een presentatie op de muziekconferentie Medim in Cannes meldde Qtrax dat zij een deal heeft gesloten met de vier grote platenlabels en dat de hele muziekindustrie het plan omarmt.

EMI, Universal, Warner en Sony ontkennen echter dat zij autorisatie hebben gegeven. ‘We steunen de plannen van Qtrax al twee jaar, maar omdat ze de software niet op tijd heeft ontwikkeld, is het contract verlopen en moeten we opnieuw om de tafel’, zegt een woordvoerder van EMI. Wel zijn de majors in verregaande onderhandeling met Qtrax over een gratis downloadsysteem.

Vanuit Cannes vertelt Qtrax-woordvoerder Rich Shinella hoe de vork precies in de steel zit: ‘We zijn met alle grote platenmaatschappijen in onderhandeling over Qtrax, maar we hebben nog geen contracten.’ Hij bevestigt dat, in tegenstelling tot de berichten van zondag, de deal nog niet rond is. ‘Maar alle maatschappijen hebben ingestemd met ons project. We staan op het punt de contracten af te sluiten.’

Als de platenlabels akkoord gaan met de winstverdeling, kan Qtrax tussen de 25 en 70 miljoen nummers online gaan zetten. Vannacht om 0.00 uur Amerikaanse tijd (vanochtend vroeg bij ons) ging alvast de beta-versie online. Shinella: ‘Klanten kunnen zich alvast registreren, maar nog geen muziek downloaden.’

Het klinkt als een revolutie in de muziekindustrie. De Amerikaanse krant The Herald Tribune schrijft dan ook: ‘De muziekindustrie snapt eindelijk welke muziekprijs kan concurreren met de muziekruil op internet, namelijk: gratis.’
De ontwikkelingen laten zien dat de grote labels hun verzet tegen gratis downloads langzaam maar zeker lijken op te geven. Voorheen procedeerden de labels net zolang tegen sites als Napster en Kazaa tot die tot sluiting gedwongen werden. Het bleek onbegonnen werk. Telkens ontstonden er weer nieuwe sites. Tegen elke legale download staan twintig illegale downloads. De cd-verkoop zakt bovendien steeds verder terug, vorig jaar alleen al met 10 procent.
Met Qtrax slaan de labels een nieuwe weg in. De inkomsten moeten komen van adverteerders. Qtrax meldt dat al vele grote bedrijven, zoals Burger King en Ford, interesse hebben getoond. De organisatie meldt direct dat klanten niet te veel last zullen hebben van de reclame.

Het systeem werkt als volgt: de klant installeert een programma dat registreert welke nummers hij downloadt en hoe vaak hij die afspeelt. Hoe meer een artiest wordt afgespeeld, hoe meer inkomsten de band en haar label ontvangen. Ook gaat een deel van de inkomsten naar de site.

Het idee is niet nieuw. De site Spiralfrog biedt op deze manier al sinds 2007 gratis nummers aan, echter alleen van het label Universal en uitsluitend in de Verenigde Staten. Qtrax gaat op grotere schaal opereren, met steun van alle grote maatschappijen en een wereldwijd klantenbestand.

Ook Janus Friis, medeoprichter van Kazaa, had soortgelijke plannen voor zijn site. Zijn onderhandelingen met de platenmaatschappijen liepen echter op niks uit. Friis toont zich dan ook verbaasd dat het Qtrax nu wel lijkt te gaan lukken.

Door: DAG / Esma Linnemann/ Laurens Pels
Foto: HH

noadja.com /// aboveall.nl
User edit by MaD on 29-01-2008 @ 10:23:38 (3%)

What do you think about Gratis legale muziek downloaden ??

Vote :   

MissSalem    posted on 29-01-2008 11:06
Dit wil ik wel eens zien gebeuren. Happy, laughing
cross-over    posted on 29-01-2008 11:12
Mooi initiatief maar helaas,  de 4 grote maatschappijen doen dus niet mee.
Verder is er nog het DRM issue.

Voor meer info over het hoe en wat bekijk volgend artikel maar eens en de bijbehorende artikelen onder het kopje " earlier"

http://www.alleyinsider.com/2008/01/qtrax-were-launchingsomeday.html
http://soundcloud.com/lau-daniels
RAS    posted on 29-01-2008 11:12
Ik vrees dat hier wel beperkingen aan komen te zitten. Een maximaal aantal nummers dat je per maand kunt downloaden bijvoorbeeld.
robbert    posted on 29-01-2008 11:15
Omg heaven on earth :D Hoorde het vanmorgen en het plan klinkt zeker haalbaar. Ik hoop alleen dat het ons DJ's makkelijk wordt gemaakt door direct goed kwaliteit erop te zetten. Geen 128 kbps zwik..
Bartjens    posted on 29-01-2008 11:23
Ben benieuwd!! Klinkt wel goed!
www.djbrowbeat.com
cross-over    posted on 29-01-2008 11:32
Poster: robbert
Omg heaven on earth :D Hoorde het vanmorgen en het plan klinkt zeker haalbaar. Ik hoop alleen dat het ons DJ's makkelijk wordt gemaakt door direct goed kwaliteit erop te zetten. Geen 128 kbps zwik..

Ja, gok nog eens....Cry

Hoe denk je dat ze het geld gaan verdienen?    Met advertenties natuurlijk.
Lees de site maar eens goed na en evt. bovenstaande link in vorige post.

Users will have to download a proprietary program, built on the open source Songbird platform. The program is QTrax's all-in-one search engine, player and revenue generator. You'll have to download songs via the software, and play them on the software, which is where the service will serve up display ads.

That's all folks..... weer niks bijzonders.Cry
User edit by cross-over on 29-01-2008 @ 11:44:34 (1%)
Jobe    posted on 29-01-2008 11:41

Nou, als je hem download dan zou hij dus op je pc moeten staan.
Anders werkt het waarschijnlijk via streamen en dat lijkt me onlogisch, aangezien computers met een slome internet verbinding dan heel lastig kunnen luisteren. (Nouja, het duurt dan lang om te wachten)
Dat zou betekenen dat er een bestandje op je pc komt die je dus wel kunt gebruiken of niet?

Of zal die dan weer gecodeerd zijn?

cross-over    posted on 29-01-2008 11:55
Poster: Jobe

Nou, als je hem download dan zou hij dus op je pc moeten staan.
Anders werkt het waarschijnlijk via streamen en dat lijkt me onlogisch, aangezien computers met een slome internet verbinding dan heel lastig kunnen luisteren. (Nouja, het duurt dan lang om te wachten)
Dat zou betekenen dat er een bestandje op je pc komt die je dus wel kunt gebruiken of niet?

Of zal die dan weer gecodeerd zijn?

yep, DRM.

zie ook http://www.readwriteweb.com/archives/qtrax_launches_free_and_legal_1.php
voor meer info.
DJ_IVI-R    posted on 29-01-2008 12:30
utopie..

www.nikan.be
RenéKuppens    posted on 29-01-2008 13:46
Downloaden is altijd legaal Winking my eye zolang je zelf maar niks versprijd he!
robbert    posted on 29-01-2008 14:38
Poster: cross-over

Ja, gok nog eens....Cry

Hoe denk je dat ze het geld gaan verdienen?    Met advertenties natuurlijk.
Lees de site maar eens goed na en evt. bovenstaande link in vorige post.

Users will have to download a proprietary program, built on the open source Songbird platform. The program is QTrax's all-in-one search engine, player and revenue generator. You'll have to download songs via the software, and play them on the software, which is where the service will serve up display ads.

That's all folks..... weer niks bijzonders.Cry

Ik snap je reactie op mijn post niet helemaal, ik maak toch geen opmerking over het adverteren..?
Aemilius    posted on 29-01-2008 14:47
Denk niet dat dit haalbaar is.. Maarja ben wel benieuwd..
Sebasz    posted on 29-01-2008 14:49
"25 Miljoen nummers gratis downloaden zonder te hoeven vrezen dat je in de bak belandt? "
dat hoef je sowieso niet te vrezen, downloaden mag altijd nog. uploaden mag alleen niet.
cross-over    posted on 29-01-2008 14:56
Poster: robbert

Ik snap je reactie op mijn post niet helemaal, ik maak toch geen opmerking over het adverteren..?

@robbert:
Jij geeft aan: Ik hoop alleen dat het ons DJ's makkelijk wordt gemaakt door direct goed kwaliteit erop te zetten. Geen 128 kbps zwik

Klopt, je hebt het niet over reclame maar ...
als je high quality zou willen dan kan dat gewoon niet zonder achterliggende reclame inkomsten.
Dat wou ik even aangeven.
Qtrax is opgezet om bij elk nummer reclame mee te sturen en zo inkomsten te genereren. Vandaar.
Sorry als ik iets onduidelijk was in mijn reaktie.
User edit by cross-over on 29-01-2008 @ 14:56:41 (1%)
ArCee    posted on 29-01-2008 15:12
Zou zomaar kunnen. Vandaag werd het Spaanse Telefonica ook al door het europese hof in het ongelijk gesteld dat providers dus niet de gegevens van downloaders van Kazaa hoeven af te staan aan officiele instanties.
ArCee    posted on 29-01-2008 15:13
Poster: Dj-RK
Downloaden is altijd legaal Winking my eye zolang je zelf maar niks versprijd he!

Pcies, downloaden okay, delen, foei Cry
Sebasz    posted on 29-01-2008 17:00
Poster: ArCee

Pcies, downloaden okay, delen, foei Cry

Delen mag eigenlijk ook nog wel, zolang je het maar anoniem doet :')
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/tech/2008/01/muziekuitwisselen_mag_an.html

This is an old Topic

No new postings for 6.423 days.
 Post CommentThat would be 214.1 months
or a whopping 17.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

247 Users online: 159 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 56.339
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.884