2 ableton + mixer vraag.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MoXeGy    posted on 21-01-2008 20:44
Hoewel ik al een tijdje bezig ben om ableton live te gebruiken in mijn dj setje is het nog niet echt goed gelukt.
1. Ik heb ableton live op mijn laptop aangesloten(2x 1.6 ghz, 1gb geheugen).
Maar toen ik net bezig was om weer wat te gaan prutsen leek het wel of mijn laptop het niet trok.
Telkens als ik aan rotary draaide ging mijn cpu naar de 90% en ging het geluid haperen.

2. In Ableton zitten veel effecten maar het is moeilijk goede effecten te vinden.(Low/high filter, flanger,reverb, beat effect en een kleine bitcrusher) IK vraag me dus af of hier mischien al een template is met leuke effects voor het dj'en.

3. Ook zat ik aan een nieuwe mixer te denken die een midi clock heeft zodat ik het bpm alleen hoef te "fine tunen". nu zat ik te denken aan een Allen & Heath Xone 42. Nu staat er dat deze een audio interface heeft en een usb audio in/out(tulp)
Nu vraag ik me af wat die interface+ de usb audio in/out voor me kan betekenen.

What do you think about 2 ableton + mixer vraag. ??

Vote :   

Prozei    posted on 21-01-2008 21:00
1. lijkt dat je geluidskaart het niet trekt stel ff een grotere buffer in om dit te controleren.
als dat wordt het tijd voor een low latency geluidskaart.

3. de audio interface is gewoon een usb geluidskaart.lost waarschijnlijk gelijk probleem 1 op
User edit by Prozei on 21-01-2008 @ 21:01:45 (50%)
MoXeGy    posted on 21-01-2008 21:17
ja wat je zei van het buffer zou kunnen.
Dus dan zou ik me tijdcode systeempje via de geluidskaart van de xone kunnen laten lopen.
en de effecten(van me laptop) via de send/return kunnen laten lopen?
robbeh    posted on 21-01-2008 22:46

Heb je een (externe)geluidskaart die ASIO compatible is? Zoja, staan de drivers goed ingesteld?
Dit verlaagt de hoeveelheid kracht die van je CPU wordt gevraagd én verlaagt daarbij ook nog 's je latency want essentieel is als je ook live dingen inspeelt (drums, bassloopjes etc)

MoXeGy    posted on 21-01-2008 22:51
ja dat zou kunnen, met Reason heb ik dit probleem namelijk ook, behalve als ik ze op asio 4 all drivers zet.
Helaas staat dit niet bij ableton, hoewel het wel een keer goed heeft gewerkt.
robbeh    posted on 21-01-2008 22:53
wat voor geluidskaart gebruik je?

edit: de xone:42 heeft GEEN interne midiclock!!
User edit by robbeh on 21-01-2008 @ 22:57:09 (100%)
MoXeGy    posted on 21-01-2008 22:57
u46dj, de eerste revisie.
robbeh    posted on 21-01-2008 23:03
Draai je 'm toevallig op Vista? ik meen me te herinneren dat ik daar meer mensen over heb gehoord dat er problemen zijn met de mk1 van de u46, vista, en ASIO..
Maar nogmaals, als je asio draaiende krijgt denk ik dat je geen problemen meer zal hebben
MoXeGy    posted on 21-01-2008 23:10
asio draait al op xp, tenminste zover ik op reason etc kan zien wel.
robbeh    posted on 21-01-2008 23:15

hm.. dan zou je 'm in ableton ook moeten kunnen selecteren..
options -> preferences -> audio
en dan bij driver type: ASIO
en bij audio device: ASIO4all (bij mij althans, 't kan zijn dat daar de device name van je externe kaart
                             komt te staan)

succes d'r mee.. en anders zou ik 't hele zooitje even opnieuw installeren

p.s. de audio interface op de xone:42 zou je inderdaad kunnen gebruiken om ableton in je send-return 
      loop te hangen, maar verder zou ik lekker gebruik blijven maken van je externe geluidskaart.. dat
      is per definitie een stuk beter wat betreft latency e.d. De interface op de xone is namelijk (zoals de
      naam al doet vermoeden..) een interface, en geen geluidskaart.. de geluidsemulatie zal dus volledig
      softwarematig worden gedaan, hetgeen ten kosten gaat van je processorcapaciteit op je lappie.
      En aangezien dit hele topic startte met het probleem dat je na één midi-signaal al een stagnerende
      laptop had, zou ik je cpu zo veel mogelijk ontzien Winking my eye

User edit by robbeh on 21-01-2008 @ 23:20:26 (100%)
MoXeGy    posted on 21-01-2008 23:26
thanks, alhoewel ik weet dat mijn laptop het wel aankan gezien ik toevallig net ook op youtube iemand er zwaare ableton dingen mee zag doen en ik een getweakte xp heb.

Nu vraag 2. nog :P
robbeh    posted on 21-01-2008 23:34
@ vraag 2: hmm... een template.. whats the fun in that? het leuke van ableton is nou juist dat je alles naar je eigen smaak in kan stellen! :D gewoon even een uurtje puzzelen en dan uiteraard wel je huidige set als template opslaan.. anders moet je de volgende keer alles weer opnieuw instellen!

template maken? (in live 7.0.1. althans) 
1) stel alles in zoals je wilt (aantal en soorten kanalen, effecten, midi- en keymapping etc.)
2) options -> preferences -> file folder -> "save current set as template"

volgende keer bij het opstarten laadt ableton automatisch je template.. wil je nou meerdere templates, maak dan een copy van je huidige en hernoem 'm
MoXeGy    posted on 21-01-2008 23:40
ja dat klopt, zo maak ik nu ook een template Happy, laughing
Bedankt!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

112 Users online: 47 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 646
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.861.044