Bang van draaitafel (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JJenzz    posted on 20-01-2008 12:19

Zoals de titel zegt "bang" van draaitafel. Ik ben een beginner en heb 2draaitafels gekocht van jb systems disco 2000 maar ze zijn tweedehands. Ik heb geen geld op dit moment meer. Ik durf de plaat niet te draaien uit schrik dat de naald stuk gaat en zo'n naald kost veel geld. Als ik de plaat zou spinnen ofzo gaat de naald dan stuk? Ik durf het gewoon niet te doen. Help me?

Grtz

What do you think about Bang van draaitafel ??

Vote :   

dj-nick    posted on 20-01-2008 12:28

Wat voor naalden zitten erop dan ?

Als je gewoon rustig doet kan het geen kwaad.

User edit by dj-nick on 20-01-2008 @ 13:53:06 (2%)
Ziax    posted on 20-01-2008 12:35
Een naald kan daar normaal gezien wel tegen. Je moet er natuurlijk geen super nnniiipppssskkkcccaaabbb mee gaan zetten. Als je ze normaal gebruikt is er geen probleem.

dj-nick: kwaaD
DJ_IVI-R    posted on 20-01-2008 13:43
een naald is gemaakt voor dit werk hoor Happy, laughing

hoe kan je anders cue'en..

als je veel scratcht zal je beter een bepaalde naald nemen, maar voor gewoon gebruik zie ik het probleem niet in
www.nikan.be
JayTaph    posted on 20-01-2008 16:46
Belangrijkste is dat in ieder geval een goede element/naald gebruikt. Elliptische naalden zijn duurder, maar gaan langer mee en zijn beter voor je platen. Ik heb heel vroeger ook met slechte naalden gedraaid (en blijven doordraaien omdat, tja, ze deden het toch nog,.  maar je hoort op sommige platen dat ze echt "uitgehold" zijn. Zeker in de begin hoor je de "cue"-points ingegraven zijn Happy, laughing

Ballanceer ook je toonarmen goed en neem hiervoor de tijd. Dit is alleen maar beter voor zowel je platen als je naalden uiteindelijk (je wilt niet dat er zwarte krullen van je platen afkomen, alleen omdat je naalddruk veel te hoog is afgesteld).

Naalden kunnen heel wat hebben Happy, laughing

Gery    posted on 20-01-2008 17:10
idd beetje fatsoenlijke naald kan zeker tegen een stootje. uiteraard slijt het, maar ze gaan zeker een tijdje mee!
het allerbelangrijkste is dat je draaitafels mooi waterpas staan en dat de toonarm idd mooi gebalanceerd zijn! er staat een goede tutorial op about dj.

je mag gerust aan vinyl komen, natuurlijk ook niet overdrijven Happy, laughing
DJ - Producer
Illusion    posted on 20-01-2008 17:11
Ik ook man.. K'heb vet enge draaitafel. Ik krijg er nachtmerries van:D

Nee kan weinig gebeuren met de naald. Ligt eraan wat voor eentje het is.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Max-E    posted on 20-01-2008 17:20
ja oke, je mag zeker aan je vinyls komen, maar ik vind t gewoon smerig als je ziet dat sommige platen half besmeurd zijn met vingervlekken en daar klinkt t plaatje niet beter van...

Als ik naalden moet aanraden, zou ik toch voor de Ortofon Concorde gaan(zit je n prijsklasse hoger als al t andere maar t ziet 10x mooier uit en is stabieler op de plaat) mocht je nou zeggen van, dat is me te duur, dan ga je voor de Ortofon OM, die kosten n paar euro meer als n Stanton 500, maar klinkt 100x beter
Laidback    posted on 20-01-2008 17:24
Turntable From Hell!  Cry
RAS    posted on 20-01-2008 17:30
haha, de jeugd van tegenwoordig groeit duidelijk niet meer op met platenspelers :D

Om de naald moet je je niet zo druk maken, je platen zijn kwetsbaarder!
McBany    posted on 20-01-2008 17:35
De naalt valt je in ieder geval niet aan!
Gewoon doen en als eerste rustig de naald op je plaat zetten en dan gewoon aanzetten.
Dan kan er in elk geval niets gebeuren!
A-flex    posted on 20-01-2008 18:08
Je hoefd zeker niet bang te zijn!! heb gisternavond het nog tegen gekomen. ik wou men plaat snel van men draaitafel pakken en nam perongeluk men toonarm mee... en daar sprong men naald heen en weer op men plaat Unhappy maar men naald was gelukkig niet kappot dus zoo gevoelig ziçjn ze nu ook weer niet.
In het begin was ik ook enorm voorzichtig hoor maar na een tijd gaat het vanzelf. En dan kan je zo eens een ongelukje tegen komen als mij.
JayTaph    posted on 20-01-2008 18:15
Poster: A-flex
en daar sprong men naald heen en weer op men plaat Unhappy maar men naald was gelukkig niet kappot dus zoo gevoelig ziçjn ze nu ook weer niet.

Als je naalden hebt die daarvan al kapot zouden gaan zou ik toch echt een ander merk gaan opzoeken als ik jou was Happy, laughing
simsoft    posted on 20-01-2008 21:33
klinkt verstandig
NielsR    posted on 20-01-2008 21:35
Je moet dat een beetje zien je moet gewoon wat proberen met hoeveel je naald aankan, als hij snel kapot is weet je dat je het wat rustiger aan moet doen maar ik denk dat het wat op het gevoel is je moet een beetje proefondervindelijk leren.
simsoft    posted on 20-01-2008 21:42

men 1set dj ervaring was de naalden van men papa zen platenspeler , kapot doen :p

Max-E    posted on 20-01-2008 22:44
Lol, dat vergeet je zeker nooit meer he, haha:P ik kan me nog herinneren, toen ik draaitafel net had, wat n schijt ik had om de naald altijd drop te leggen, maja dat went wel n keertje.. mijn eerste plaat is in iedergeval verneukt, denk ik:P maar je moet wel dr aan denken dat je naald wel veel kan hebben, die is van diamand/een of ander ijzer..  Je vinyls zijn maar plastice schijfje, die kunnen heel wat minder hebben, weetniet meer wie t als motto had, maar zn motto was: Threat vinyl like a GOD!

En daarmee heeftie gelijkHappy, laughing zorg ook dat je niet teveel met vettige handjes aan platen zit, krijg je vieze vingervlekken van en dat hoor je best wel als t volume dik hard staatWinking my eye
tairip    posted on 20-01-2008 22:48
Minder LSD gebruiken dan wordt je ook niet zo paranoia!
simsoft    posted on 20-01-2008 22:50
Poster: tairip

haha nice one
Laidback    posted on 20-01-2008 23:21

Right on the money!
Adrien1989    posted on 20-01-2008 23:39
@de 3 boven mij:
Doe is normaal joh. Die kerel is toch gewoon zuinig op z'n spullen, is toch niets raars aan. Hoe moet hij nou ruiken wat wel en wat niet kanCry.
tairip    posted on 21-01-2008 00:04
Poster: Adrien1989
@de 3 boven mij:
Doe is normaal joh. Die kerel is toch gewoon zuinig op z'n spullen, is toch niets raars aan. Hoe moet hij nou ruiken wat wel en wat niet kanCry.

Heb jij er ooit aan geroken dan? Winking my eye Iedereen ondervind het toch zelf? Hoe wil jij uit gaan leggen hoe hard je erop kan drukken?
Ik snap zijn post wel... maar ik geloof dat hij niet erg vindingrijk is!

Tip: Hondjes proberen ook en het is gelukt! (misschien ben ik een te nuchtere drent)
User edit by tairip on 21-01-2008 @ 00:12:15 (48%)
DJ_Sintec    posted on 21-01-2008 00:04
misschien mijn handtekening onder mijn berichten,

Treat vinyl like gold
Adrien1989    posted on 21-01-2008 00:20

Heb jij er ooit aan geroken dan? Winking my eye Iedereen ondervind het toch zelf? Hoe wil jij uit gaan leggen hoe hard je erop kan drukken?
Ik snap zijn post wel... maar ik geloof dat hij niet erg vindingrijk is!

Tip: Hondjes proberen ook en het is gelukt! (misschien ben ik een te nuchtere drent)

Ik zeg toch niet dat jij hoeft uit te leggen hoe hard die vent erop moet drukkenHappy, laughing, maar ik denk niet dat het nodig is om een reactie te plaatsen als hierboven. Daar heeft hij ook niet bepaald veel aanWinking my eye. Hij is toch gewoon zuinig met z'n spullen, zoals de meeste hier waarschijnlijk wel zijn. Een antwoord wat meer op z'n plaats was geweest zou iets in de buurt zijn van 'dat valt niet uit  te leggen, je moet gewoon voorzichtig aan proberen'. Dit forum is toch onder andere voor dit soort vragen of niet soms. Of het een beetje domme vraag is of niet is een ander verhaal...
tairip    posted on 21-01-2008 00:26
Ja ik kan hiet wel bezig blijven... sorry hoor maar denk dat we hier toch een redelijk pro forum hebben... ook voor noobs maar stel je vragen dan ook een beetje pro!

P.s. hier kunnen we nog uren over doorgaan maar laten we er een dikke vette . achter zetten!

Hier het antwoord op je vraag: Gewoon proberen een beetje pro naald gaat maarzo niet af cker een ortofon of tonar niet! De Numarl CS1 doen het ook zeer goed, ook voor het geld... en dan hebben we de legendarische AL500 nog van Stanton... das alleen wel een vinylvreter wat inhoudt dat je vinyl redelijk snel slijt....

Zo hehe antwoord? Winking my eye :P srry ben lekker opstandig!
Adrien1989    posted on 21-01-2008 00:29
Dat is nog eens een mooi antwoord:P

Noobs moeten ook ergens hun vragen kwijt kunnen of niet soms, we zijn allemaal ooit eens begonnen tochHappy, laughing. Maar beter dat we er een punt achter zetten, want moet over 6 uur alweer m'n bed uit en het bier is op dus het is wel tijd om eens naar bed te gaan vind ik eigenlijk:P.

216 Users online: 107 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 35.703
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.729.094