Regelgeving Muziek voor DJ (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-01-2008 03:10
Er is nogal wat onduidelijkheid over wat je nu wel en niet mag doen en laten als DJ met je muziek. Er zijn al wat threads over hier op het forum (zoals

Het leek me goed om dat eens goed uit te gaan zoeken bij de bron van dit geheel (Brein, aangezien die eigenlijk Big Brother zijn op dit gebied). Op hun Anti Piracy site in de FAQ staan al wel wat nuttige dingen overigens.

Ik wil ze dus een vragenlijst gaan voorleggen en dit in een overzichtelijk DJ Topic online zetten zodat dit bewaard blijft. Natuurlijk in het nederlands aangezien de nederlandse wetgeving heel anders in elkaar steekt dan die in andere landen.

Wie er dus een goede vraag of onduidelijkheid heeft kan die hier posten zodat we 1 grote lijst kunnen maken.

Let the BASS be louder

What do you think about Regelgeving Muziek voor DJ ??

Vote :   

Xitrate    posted on 28-10-2008 13:09
Poster: DJtall
Inderdaad...

Ik heb nu zitten kijken. Als ik een cd koop betaal ik 17€, als ik de cd digitaal koop dus in mp3 bestand betaal ik 15 € ... Is het dus dan beter dat ik de cd zelf koop dan in mp3's ... ??

Want ik heb cd spelers en moet het dus sowieso op cd branden ..
man man, miserie miserie :p

Nee dat is niet beter, je betaalt dan die 2 euro extra voor de CD en het hoesje Winking my eye
PaulBrugel    posted on 28-10-2008 13:53
Mannen, mannen mannen.. Het moet toch veel simpeler kunnen? Ik draai in een discotheek waar nu wel iets van 20 bekende DJ's de revu hebben gepasseerd, en met als laatste Johan Gielen (Afg zaterdag) Die draaien ALLEMAAL MET GEKOPIEERDE CD-KES. CD recordables met daaop met de hand geschreven teksten. Dit zijn professionals, en die wagen het toch niet om gepakt te worden door de sabam,buma, stemra, sena e.d Het moet veel simpeler kunnen. Hoe doen hun dat? 1 licentie met Buma? En die krijgen ook promo's van andere DJ's die nog niet zijn uitgekomen. En ze draaien ook in buitenland.
Het is ook allemaal zo krom als wat. als ik allen nu goed lees is een legale single, die je in de winkel koopt voor eigen gebruik. dus voor huishoudelijke kring.  Dus niet om te draaien in het openbaar. Zelfde met een DVD. Jij mag er naar kijken, jij heb een licentie. Maar andere mensen dus niet. Dus ok een feestje mag je de DVD niet opzetten want iemand anders kijkt er dan na en die heeft geen licentie betaald voor de film.

Goed initatief in ieder geval om nu eens duidelijk op papier te hebben wat nu wel wat nu niet kan. Hulde!!
User edit by PaulBrugel on 28-10-2008 @ 13:55:22 (27%)
PaulBrugel    posted on 28-10-2008 14:10
Kijk, dit bedoel ik:

Mag ik als DJ gekopieerde cd's en/of dvd's gebruiken tijdens mijn optredens?

Volgens de uitzondering op de auteurswet is het toegestaan een kopie te maken voor eigen gebruik. Dit eigen gebruik wordt in de wet als volgt omschreven: 'voor eigen oefening, studie en gebruik'. U mag de kopie dus alleen voor uzelf kopiëren en gebruiken. Voor het gebruik van zelfgemaakte kopieën in openbare gelegenheden heeft u voorafgaande toestemming nodig van de rechthebbenden.

Dus.... Vinyl op CD zetten mag niet. Of je moet per track toestemming vragen aan de platenmaatschappij.
Stefjuuh    posted on 28-10-2008 14:44
Poster: PaulBrugel
Kijk, dit bedoel ik:

Mag ik als DJ gekopieerde cd's en/of dvd's gebruiken tijdens mijn optredens?

Volgens de uitzondering op de auteurswet is het toegestaan een kopie te maken voor eigen gebruik. Dit eigen gebruik wordt in de wet als volgt omschreven: 'voor eigen oefening, studie en gebruik'. U mag de kopie dus alleen voor uzelf kopiëren en gebruiken. Voor het gebruik van zelfgemaakte kopieën in openbare gelegenheden heeft u voorafgaande toestemming nodig van de rechthebbenden.

Dus.... Vinyl op CD zetten mag niet. Of je moet per track toestemming vragen aan de platenmaatschappij.
 Vinyl op CD zetten mag WEL, MAAAAAR... deze valt dan onder de regeling thuiskopie. Voor een bedrag van 90 euro per jaar mag je (1500? 2500?) nummers in de thuiskopie regeling dan wel legaal gebruiken.(In iedergeval is dit de Nederlandse regeling)
DJtall    posted on 28-10-2008 14:52
maar altijd dat bijbetalen altijd .. hier in belgie is het 240 € ..
Als je iets koopt is het toch vanjou ? als je een kopie maakt van die originele en je gebruikt die enkel voor jou ..

pfft.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

126 Users online: 61 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 19.807
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.836.353