JannickV geeft aan dat wanneer je je originele Cd's gaat rippen je in belgie 245 euro per jaar moet betalen.
Ik ben op dit moment bezig om van al mijn originele cd's de bruikbare nummers te rippen en daar dan compilatie cd's van te maken zodat ik mijn aantal cd's flink kan reduceren en bovendien mijn originele thuis kan laten en dus minder snel beschadigen..
Maar wat is hiervoor de regelgeving in Nederland? Als iemand mij dit kan vertellen graag!
Komt het lijstje met vragen dat je bij de Brein wilde neerleggen er nog Lead? Anders kan deze misschien hierbij?
Groeten
Poster: RiX
Terwijl ik voor optie 3 zou willen gaan:
3. Legaal tracks kopen en op cd zetten.
Kan, moet je 90 euro per jaar betalen, mag je een collectie hebben van 2500 nummers, en max 1000 per jaar verschuiven. Als je het namelijk vanaf je HDD op cd brand valt het onder de thuiskopieregeling. Betaal je dat bedrag, mag je ze weer (in een ruimte waar rechten betaald worden) afspelen!
Poster: bartjeu
Sabam kijkt niet eens of je muziek legaal is of niet, ze tellen je gekopieerde/gebrandde cd's
en als je geen licentie heby is het 250 euro dokken + 15 euro per cd!
Poster: RuudV
Nou, dan zal ik is kijke of ik het goed begrijp.. :P
Dus als ik cd's en singles koop in de winkel (bijvoorbeeld music store) mag ik thuis en openbaar draaien?
En als ik een track koop op een site (legale download) mag ik die thuis gebruiken, en niet openbaar omdat ik de track op een cd zet en daarom kopieren is?Als deze twee vragen beantwoord zijn, snappt deze discjockeyy het helemaal! :D
Het valt onder een thuiskopie, dus in feite wel. Zou je dus die licentie kopen, dan zijn die ook legaal. Natuurlijk hebben we het hier nog steeds over ruimtes waar de standaardrechten betaald worden...
Poster: BoydGrift
Dat is heel krom, dus ik ben het zelfde kwijt voor un cd met 1 nummer, as een cd met 20 nummers. Trouwens ik moet helemaal niks hebben van die bumastemra herrie!
Helaas wel ja! Dus zijn mp3 cd's hier zeer handig voor verzoekjes etc. Trouwens, ik heb ze eens gemaild en blijkbaar als je met pc draait heb je geen licentie nodig maar moeten je nummers gwn legaal zijn (in België.
Wat een weirdos..
Poster: SandrJannickV geeft aan dat wanneer je je originele Cd's gaat rippen je in belgie 245 euro per jaar moet betalen.
Ik ben op dit moment bezig om van al mijn originele cd's de bruikbare nummers te rippen en daar dan compilatie cd's van te maken zodat ik mijn aantal cd's flink kan reduceren en bovendien mijn originele thuis kan laten en dus minder snel beschadigen..
Maar wat is hiervoor de regelgeving in Nederland? Als iemand mij dit kan vertellen graag!
Komt het lijstje met vragen dat je bij de Brein wilde neerleggen er nog Lead? Anders kan deze misschien hierbij?
Groeten
Poster: Didier_Deluxe
En wat bedoelen ze met legaal? Legaal gedowload? Of ook legaal gekocht (op CD) en daarna geript?
Als dat waar is dan zou het onwaarschijnlijk mooi zijn...
Jep, gedownload of geript mag beiden. Echt jammer voor cd dj's.. Dus digitaal gaan is de boodschap..
pff
Ik heb ze gemaild en hierop sloeg het toch, maar als je me niet gelooft mail ze gerust zelf een keertje
Maar wat een k*tregeling is dat.. enja, ambu, zolang het geen gebrande cd's zijn heb je voor zover ik het versta geen vergunning nodig