Regelgeving Muziek voor DJ (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-01-2008 03:10
Er is nogal wat onduidelijkheid over wat je nu wel en niet mag doen en laten als DJ met je muziek. Er zijn al wat threads over hier op het forum (zoals

Het leek me goed om dat eens goed uit te gaan zoeken bij de bron van dit geheel (Brein, aangezien die eigenlijk Big Brother zijn op dit gebied). Op hun Anti Piracy site in de FAQ staan al wel wat nuttige dingen overigens.

Ik wil ze dus een vragenlijst gaan voorleggen en dit in een overzichtelijk DJ Topic online zetten zodat dit bewaard blijft. Natuurlijk in het nederlands aangezien de nederlandse wetgeving heel anders in elkaar steekt dan die in andere landen.

Wie er dus een goede vraag of onduidelijkheid heeft kan die hier posten zodat we 1 grote lijst kunnen maken.

Let the BASS be louder

What do you think about Regelgeving Muziek voor DJ ??

Vote :   

riva    posted on 25-01-2008 22:56
wel, sabam kan je enkel en alleen iets doen als je de muziek speelt van artiesten die bij sabam zijn aangesloten, anders hebben ze geen voet om op te staan. meestal zijn die artiesten als pakweg clouseau, en andere commercieële muziek. neem nu voor trance enzo dat je minder bekende maar steengoeie nummers draait is de kans groot dat die niet bij sabam zijn aangesloten...

Er was laatst nog een grote discussie tussen een minister en sabam die tegen de principes van sabam was, hopenlijk haalt hij hier zijn voordeel. zelfs die minister vondt sabam geldklopperij!
Didier_Deluxe    posted on 25-01-2008 23:48
Das ook niet moeilijk want SABAM is gewoon simpelweg geldklopperij..
Je bent wel telkens verplicht om honderden euro's te betalen als je een kleine fuif organiseert, en als het er op aankomt dan wordt er voor meer dan de helft muziek gedraaid waarvan ze in de verste verte nog geen licentie hebben.
Sandr    posted on 08-07-2008 11:48

JannickV geeft aan dat wanneer je je originele Cd's gaat rippen je in belgie 245 euro per jaar moet betalen.

Ik ben op dit moment bezig om van al mijn originele cd's de bruikbare nummers te rippen en daar dan compilatie cd's van te maken zodat ik mijn aantal cd's flink kan reduceren en bovendien mijn originele thuis kan laten en dus minder snel beschadigen..

Maar wat is hiervoor de regelgeving in Nederland? Als iemand mij dit kan vertellen graag!
Komt het lijstje met vragen dat je bij de Brein wilde neerleggen er nog Lead? Anders kan deze misschien hierbij?

Groeten

Play that funky music white boy....
RiX    posted on 08-07-2008 14:11
He Lead! Super om dit eens tot de bodem uit te zoeken:

Hier mijn kwestie waar ik al een nieuw topic over was begonnen:

Beatport.... een enorm vette site! Maar ik heb een probleem. Ik had in het "Sabam" topic deze al gevraagd, maar bij deze nogmaals

Grootste probleem is m.i. dat bij Beatport (supersite!) duidelijk staat dat in de USA en UK het geen probleem is de legaal dedownde tracks op cd te fikken en vervolgens in je set te draaien (in het openbaar). Er staat helaas geen link naar een Nederlandse site waar staat of dat hier mag of niet mag...

Vervolgens zeggen Brein en BumaStemra dat je legaal gedownloade tracks alleen op een HD mag hebben en niet mag verveelvoudigen zonder toestemming van de rechtshebbenden. Dat vind ik enigsinds krom.

Het totaalplaatje: ik draai met cd's (en nu aan het oefenen met vinyl, maar ik begon te draaien toen de cd al de nwe 'standaard' werd). Als ik dit zo lees allemaal rest me slechts 2 keuzes:

1. Alles van vinyl of gekochte cd's draaien
2. Met een laptop en een stuk software draaien (timecoded cd of vinyl).

Terwijl ik voor optie 3 zou willen gaan:
3. Legaal tracks kopen en op cd zetten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Xtremer    posted on 08-07-2008 14:16
Trouwens Lead, jij vertelde me tijdens de Pioneer demo bij Dijkman Muziek in Alkmaar dat je je vinyls over had gezet naar digitaal en vervolgens op CD hebt gebrand. Hij kijken mensen daar dan tegenop? Ze zijn zo'n voorstander van het digitaliseren van je vinyls, maar als je het dan op CD brand ben je verdacht dat vind ik zo vreemd...
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
bartjeu    posted on 08-07-2008 14:49
Sabam kijkt niet eens of je muziek legaal is of niet, ze tellen je gekopieerde/gebrandde cd's
en als je geen licentie heby is het 250 euro dokken + 15 euro per cd!
User edit by bartjeu on 08-07-2008 @ 14:50:11 (8%)
Stefjuuh    posted on 08-07-2008 19:22
Poster: RiX

Terwijl ik voor optie 3 zou willen gaan:
3. Legaal tracks kopen en op cd zetten.

Kan, moet je 90 euro per jaar betalen, mag je een collectie hebben van 2500 nummers, en max 1000 per jaar verschuiven. Als je het namelijk vanaf je HDD op cd brand valt het onder de thuiskopieregeling. Betaal je dat bedrag, mag je ze weer (in een ruimte waar rechten betaald worden) afspelen!

RuudV    posted on 08-07-2008 19:58
Nou, dan zal ik is kijke of ik het goed begrijp.. :P

Dus als ik cd's en singles koop in de winkel (bijvoorbeeld music store) mag ik thuis end openbaar draaien?

En als ik een track koop op een site (legale download) mag ik die thuis gebruiken, en niet openbaar omdat ik de track op een cd zet en daarom kopieren is?

Als deze twee vragen beantwoord zijn, snappt deze discjockeyy het helemaal! :D
Boyd    posted on 08-07-2008 20:12
Poster: bartjeu
Sabam kijkt niet eens of je muziek legaal is of niet, ze tellen je gekopieerde/gebrandde cd's
en als je geen licentie heby is het 250 euro dokken + 15 euro per cd!

Dat is heel krom, dus ik ben het zelfde kwijt voor un cd met 1 nummer, as een cd met 20 nummers. Trouwens ik moet helemaal niks hebben van die bumastemra herrie!
Stefjuuh    posted on 08-07-2008 22:28
Poster: RuudV
Nou, dan zal ik is kijke of ik het goed begrijp.. :P

Dus als ik cd's en singles koop in de winkel (bijvoorbeeld music store) mag ik thuis en openbaar draaien?

En als ik een track koop op een site (legale download) mag ik die thuis gebruiken, en niet openbaar omdat ik de track op een cd zet en daarom kopieren is?

Als deze twee vragen beantwoord zijn, snappt deze discjockeyy het helemaal! :D

Het valt onder een thuiskopie, dus in feite wel. Zou je dus die licentie kopen, dan zijn die ook legaal. Natuurlijk hebben we het hier nog steeds over ruimtes waar de standaardrechten betaald worden...

bartjeu    posted on 08-07-2008 22:49
Poster: BoydGrift

Dat is heel krom, dus ik ben het zelfde kwijt voor un cd met 1 nummer, as een cd met 20 nummers. Trouwens ik moet helemaal niks hebben van die bumastemra herrie!

Helaas wel ja! Dus zijn mp3 cd's hier zeer handig voor verzoekjes etc. Trouwens, ik heb ze eens gemaild en blijkbaar als je met pc draait heb je geen licentie nodig maar moeten je nummers gwn legaal zijn (in BelgiëWinking my eye.

Wat een weirdos..Cry
Didier_Deluxe    posted on 08-07-2008 23:01

Helaas wel ja! Dus zijn mp3 cd's hier zeer handig voor verzoekjes etc. Trouwens, ik heb ze eens gemaild en blijkbaar als je met pc draait heb je geen licentie nodig maar moeten je nummers gwn legaal zijn (in BelgiëWinking my eye.

Wat een weirdos..Cry

En wat bedoelen ze met legaal? Legaal gedowload? Of ook legaal gekocht (op CD) en daarna geript?
Als dat waar is dan zou het onwaarschijnlijk mooi zijn...
brecht    posted on 09-07-2008 09:40
Dit topic is nuttig, want ik draai sinds kort met timecode, en dit zou veel duidelijkheid voor me scheppen, doe zo verder!

THxxx
Sandr    posted on 09-07-2008 16:10
Poster: Sandr

JannickV geeft aan dat wanneer je je originele Cd's gaat rippen je in belgie 245 euro per jaar moet betalen.

Ik ben op dit moment bezig om van al mijn originele cd's de bruikbare nummers te rippen en daar dan compilatie cd's van te maken zodat ik mijn aantal cd's flink kan reduceren en bovendien mijn originele thuis kan laten en dus minder snel beschadigen..

Maar wat is hiervoor de regelgeving in Nederland? Als iemand mij dit kan vertellen graag!
Komt het lijstje met vragen dat je bij de Brein wilde neerleggen er nog Lead? Anders kan deze misschien hierbij?

Groeten

Ik quote mezelf even zodat mijn vraag niet verloren gaat...

Iemand die hier een antwoord op heeft?
Play that funky music white boy....
justjustin    posted on 09-07-2008 16:47
Ik ben erg benieuwd...een van de bellangrijkste topic's op dit moment...
Alleen de vragen die ik wil zijn al gesteld
bartjeu    posted on 09-07-2008 20:47
Poster: Didier_Deluxe

En wat bedoelen ze met legaal? Legaal gedowload? Of ook legaal gekocht (op CD) en daarna geript?
Als dat waar is dan zou het onwaarschijnlijk mooi zijn...

Jep, gedownload of geript mag beiden. Echt jammer voor cd dj's.. Dus digitaal gaan is de boodschap..

pff
Ambu-Lans    posted on 09-07-2008 23:51
HD mag wel? => usb-sticks dus ook?
Pioneer 400-400-400
Didier_Deluxe    posted on 10-07-2008 00:04

Jep, gedownload of geript mag beiden. Echt jammer voor cd dj's.. Dus digitaal gaan is de boodschap..

pff

Als dat waar is ben jij de held van de maand!
bartjeu    posted on 10-07-2008 18:11

Ik heb ze gemaild en hierop sloeg het toch, maar als je me niet gelooft mail ze gerust zelf een keertje Winking my eye
Maar wat een k*tregeling is dat.. enja, ambu, zolang het geen gebrande cd's zijn heb je voor zover ik het versta geen vergunning nodig Happy, laughing

User edit by bartjeu on 10-07-2008 @ 18:11:36 (3%)
PhydomiR    posted on 06-10-2008 20:00
Begrijp ik het nou goed dat als ik mijn vinyl op cd zet en dat op een cd brandt en daarmee wil gaan draaien (op feesten) ik extra licentie kosten moet betalen aan Buma? En als ik de nummers gewoon direct vanaf plaat draai dit dan niet hoeft?
Stefjuuh    posted on 06-10-2008 20:44
komt het wel op neer ja. De geripte versie valt onder de regeling thuiskopie, voor 90 euro/jaar kun je, (tot eehm.. zoveel 100den tracks) die versies legaal krijgen
PhydomiR    posted on 06-10-2008 21:00
Lekker is dat. Ze lopen weer eens behoorlijk achter de feiten aan daar.
DJtall    posted on 28-10-2008 11:14
het is en blijft vaag die regeling. Elke keer vertellen de mensen mij iets nieuws. En als ik dan wil gaan draaien weet ik dus niet als ik nu echt inorde ben of niet.

Als ik nu liedjes koop via beatport en ik zet ze op cd. Ik ga naar een fuif die sabam eeft betaald. IS DIT DAN ILLIGAAL VOLGENS DIE MENSEN. Onbegrijpelijk.
Wij doen moeite om zoveel mogelijk legaal te zijn. En dan komen die mensen nog eens af met hun
regeltjes :s

245 € per jaar. + gear + legale dawnloads ... JA gasten, die prijs loop wel heel veel naar boven.
Ik vind dat zij ook even wat moeite mogen doen, en even logisch na te denken.

sorry dat ik even gefrustreerd ben Happy, laughing
soundcollector    posted on 28-10-2008 12:19
en als je bv zegt van ja ik heb het gedownload direct op een cd, dus het is niet via mijn harde schijf gegaan?

Hier kunnen ze theoretisch niks van zeggen, ofwel?

Winking my eye
DJtall    posted on 28-10-2008 13:08
Inderdaad...

Ik heb nu zitten kijken. Als ik een cd koop betaal ik 17€, als ik de cd digitaal koop dus in mp3 bestand betaal ik 15 € ... Is het dus dan beter dat ik de cd zelf koop dan in mp3's ... ??

Want ik heb cd spelers en moet het dus sowieso op cd branden ..
man man, miserie miserie :p

175 Users online: 86 Guests (89 Unknown)
Pages generated today : 19.582
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.836.128