Poster: cross-over
@missSalem: zwart werken is zowieso verboden, je moet al je inkomen opgeven, maar bijna iedereen doet het...., al dan niet in kleine delen.stukkie wit, rest zwart.
Beste DJ,
Verschillende collega's van u hebben ons in het verleden gecontacteerd met de vraag of het mogelijk was om op een legale wijze met kopieën van hun legaal verworven originelen te kunnen werken.De reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek is immers alleen mogelijk na de uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten). Tot op dit ogenblik werd zulke toestemming nooit gegeven.
Sabam heeft echter het genoegen u mee te delen dat zij vanaf nu zulke toestemming wél kan geven: Sabam kan in naam van alle rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten) aan de DJ's een specifieke licentie geven die de mogelijkheid biedt om kopieën te maken van hun legaal verworven originelen, en om daarmee te draaien.
Dit nieuwe contract is uitsluitend bestemd voor de individuele DJ die zelf met kopieën van zijn eigen originelen wil draaien. De kopieën doorgeven aan derden kan dus niet.
In de praktijk komt het erop neer dat een diskjockey die met kopieën wil werken, het contract dient te ondertekenen en de volgende voorwaarden moet naleven:
- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk.
- De eventuele technische kopieercontrole voorzieningen nooit omzeilen.
- Geen originele karaoke bestanden of -dragers kopiëren.
- Een jaarlijkse vergoeding betalen voor een forfaitair bedrag van 245 EUR + 6% BTW.
Voor extra informatie en contracten kan u terecht bij Joachim Michem: joachim.michem@sabam.be of 02 286 82 91 .
Wij zijn er van overtuigd dat met dit contract het comfort tijdens uw werk als DJ sterk verhoogt.
Hoogachtend,Joachim Michem
SABAM scrl-cvba
tel : +32 (0)2 286 82 91
fax : +32 (0)2 230 33 44
Mag ik als dj draaien met kopieën van mijn originele cd’s?
Tegenwoordig kiezen meer en meer dj’s ervoor om niet meer hun ganse platen- of cd-collectie mee te sleuren als ze gaan draaien. De moderne technologie laat het immers toe op alternatieve manieren te dj’en. Zo kom je tegenwoordig met een laptop - met of zonder extra hardware - al heel ver. Nu, auteursrechtelijk gezien kunnen hier problemen ontstaan. Vandaar even dit overzicht.
De basisregel bij het dj’en is de volgende: als je een originele geluidsdrager koopt (cd, plaat,..) dan heb je meteen ook de “licentie” gekocht om die in je dj-set op te nemen. Dit is de meest voorkomende manier van dj’en en ook volledig wettelijk. Deze originele geluidsdrager 1 keer kopiëren voor persoonlijk gebruik is ook toegelaten. Lees wel: persoonlijk gebruik. Dit impliceert dat men er geen probleem van maakt als je een kopie maakt om bijvoorbeeld in je auto te kunnen afspelen of gewoon als reserve, voor mocht je het origineel kwijt raken.
Wel ontstaat er een probleem als je met deze kopie ook gaat draaien. Stel, je ript het origineel naar je pc en gaat zo draaien, of je draait met kopieën van jouw originelen. In tegenstelling tot wat velen denken is bij een controle van SABAM een bewijs van aankoop van het origineel niet voldoende. Een licentie is hiervoor nodig. Deze licentie kan je aanvragen bij SABAM door een mail te sturen naar joachim.michem@sabam.be of door te bellen naar SABAM op het nummer 02 286 82 91. Het is een licentie die “de reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek” toelaat. Vroeger moest aan elke rechthebbenden van elk nummer toelating gevraagd worden om dit te doen. Enerzijds was dat onbegonnen werk en anderzijds zou je nooit zo’n toestemming krijgen. SABAM ontwikkelde daarvoor dus die licentie. Die licentie is een contract op jouw naam en kost je jaarlijks een forfaitair bedrag van 245 € + 6% BTW. Dit is niet weinig maar het maakt het draaien met deze kopieën wel wettelijk. Bij overtreding moet er een boete betaald worden per nummer, wat dus quasi onbetaalbaar is en SABAM zal de controle op dit soort overtredingen flink verhogen. De licentie geldt dus in 1 keer voor al de kopieën van je originelen. Deze licentie staat dan op jouw naam wat dus het doorgeven van kopieën aan derden verbiedt. Voor deze licentie moet je aan volgende voorwaarden voldoen:
- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk
- De eventuele technische kopieercontrolevoorzieningen nooit omzeilen
- Geen originele karaokebestanden of –dragers kopiëren
Tegenwoordig kan je bij bijvoorbeeld legaldownload.be, itunes en dergelijke ook legaal nummers downloaden. Mag je daar dan ook mee draaien? Ja! MAAR… Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing. Opletten geblazen dus!
Meer info:
www.sabam.be
Poster: DeepSoundz
Maar zeg nou eerlijk iedereen draait tog wel is een gekopieerde nummer, of een gekregen
quote: |
Tegenwoordig kan je bij bijvoorbeeld legaldownload.be, itunes en dergelijke ook legaal nummers downloaden. Mag je daar dan ook mee draaien? Ja! MAAR… Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing. Opletten geblazen dus! |
Poster: Gery
Plus de dj leert de mensen nieuwe nummers kennen en dragen bij tot de promotie van de artiest!
(als een nummer nooit gedraaid word zal het niet populair zijn en niet veel verkopen!)
Sorry, ma sabam, da is zever. wat jullie dus zeggen, is dat als ik mijn music legaal download en dan op cd brand, om met mijn cd decks af te spelen, ik eigenlijk terug met zogezegde illegale music zit. Waarom het dan legaal downloaden.
Poster: simsoft
maar 1 ding aan te doen ,en met originele cds draaien ,doe ik ook , en dat is veel zever gespaard
Is er geen manier om die mannen van sabam en buma duidelijk te maken dat ze totaal onlogiscge regels hebben en dat het voor dj's redelijk moeilijk wordt om met nieuwe technologie te draaien
Poster: Bastian
Maar discotheken betalen over het algemeen gewoon vast licentie geld aan buma, dus dan zou je ook gewoon met illegale of niet gekochte nummers kunnen draaien?
Poster: Jeffrey-E
goed
snap het nu eindelijk helemaal
bedankt voor de info...
ik ga eens vragen ( waar ik ga draaien ) of zij dit hebben anders ga ik idd maar cds kopen.. tis alleen jammer dat daar zoveel liedjes opstaan die je soms niet zo veel draait