Verschil illegaal - legaal gedownloade muziek (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

alect    posted on 08-01-2008 20:17
Kwam zomaar even in me op vandaag.
Kan je eigenlijk een verschil zien tussen illegaal en legaal gedownloade muziek?

What do you think about Verschil illegaal - legaal gedownloade muziek ??

Vote :   

Flexii    posted on 08-01-2008 22:22
je hebt er wel veel verstand van heCry,, nieuwe conclussie dan, zorg gewoon dat je alleen nog maar originele cds koopt, of neem het risico en hoop dat er niemand komt, ik bedoel als jij op een verjaardagsfeest staat te draaien, hoe groot is de kans dat je daar gecontroleerd wordt, als je in een club draait is t een ander verhaal
jannickv    posted on 08-01-2008 22:22
kheb nu ook de mail gevonden

Beste DJ,

Verschillende collega's van u hebben ons in het verleden gecontacteerd met de vraag of het mogelijk was om op een legale wijze met kopieën van hun legaal verworven originelen te kunnen werken.

De reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek is immers alleen mogelijk na de uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten). Tot op dit ogenblik werd zulke toestemming nooit gegeven.

Sabam heeft echter het genoegen u mee te delen dat zij vanaf nu zulke toestemming wél kan geven: Sabam kan in naam van alle rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten) aan de DJ's een specifieke licentie geven die de mogelijkheid biedt om kopieën te maken van hun legaal verworven originelen, en om daarmee te draaien.

Dit nieuwe contract is uitsluitend bestemd voor de individuele DJ die zelf met kopieën van zijn eigen originelen wil draaien. De kopieën doorgeven aan derden kan dus niet.

In de praktijk komt het erop neer dat een diskjockey die met kopieën wil werken, het contract dient te ondertekenen en de volgende voorwaarden moet naleven:
- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk.
- De eventuele technische kopieercontrole voorzieningen nooit omzeilen.
- Geen originele karaoke bestanden of -dragers kopiëren.
- Een jaarlijkse vergoeding betalen voor een forfaitair bedrag van 245 EUR + 6% BTW.

Voor extra informatie en contracten kan u terecht bij Joachim Michem: joachim.michem@sabam.be of 02 286 82 91

Wij zijn er van overtuigd dat met dit contract het comfort tijdens uw werk als DJ sterk verhoogt.

Hoogachtend,

Joachim Michem
SABAM scrl-cvba
tel :             +32 (0)2 286 82 91       
fax : +32 (0)2 230 33 44

www.sabam.be

User edit by jannickv on 08-01-2008 @ 22:27:34 (42%)
Luxx    posted on 08-01-2008 22:25
vaak genoeg politie in een club geweest als ik moest draaien maar nooit gecontrolleerd ofzo..en anders zeg ik wel vol trots: promo map :D en niet vergeten lief te kijken
www.mothermusic.nl
EloidELot    posted on 08-01-2008 22:36
Poster: Luxx
vaak genoeg politie in een club geweest als ik moest draaien maar nooit gecontrolleerd ofzo..en anders zeg ik wel vol trots: promo map :D en niet vergeten lief te kijken

Cry
ook proberen waard.
maar ik weet niet juist of het wel de politie is die zo'n dingen komt controleren
ik denk in BE dat sabbam dit doet =>maar... welke bevoegdheden hebben deze werknemers hierbij?
mogen ze in je tas snuffelen? kunnen ze bewijskrachtige PV opstellen ? moeten ze de politie erbij halen als je niet meewerkt? ...
een kennis van mij werkt bij sabbam.. ik zal mij eens late informere
nils7    posted on 08-01-2008 23:08
Ben benieuwd.... maar als Hollander heb ik er vrij weinig aan Winking my eye (niks ten nadelen over de moeite die je neemt).
Vraag me alleen af, stel dat je een licentie neemt in NL (of BE van mijn part) maar als je dan bijv. in Duitsland gaat draaien? (niet dat ik me een hele DJcarriere voor zie, wie droomt er niet van maar oke, maar bewoners van een grens gebied (zoals ik bij belgie) kunnen makkelijk een overstapje wagen) Hoe geldt dan die licentie?
Hen    posted on 08-01-2008 23:30
Poster: ACTIVE
Regeltje oke maar hobby's kosten nu eenmaal geld.

Oke ik download ook, heel veel zelfs want moet up todate zijn want helaas is de cd en platenwinkel tegenwoordig op mijn muziekgebied te traag... maar alles wat ik kan gebruiken in me set koop ik wel als het later wel uitkomt..

dan komt je keuze dus.. geld uitgeven en investeren, downloaden en dan in het dilema van legaal/illigaal ja of nee volgens de regeltjes..

Ben ik blij dat ik alleen maar de nieuwe nummers die uit komen hoef te kopen want ik heb alle urban singletje van de afgelopen 5 jaar orgineel. incl alle orginele old skool singles...

Heb nu een paar jaar geinvesteerd in mijn muziek collectie, cd's platen, rommelmarkten afgezocht na bepaalde nummers, beursen bezocht, in engeland geweest want platen zijn daar veel goedkoper.
ga zo ma door, is een keuze die je maakt,

Op een set van 5 a 6 uur kan ik de hele avond draaien met orginele cd's mixend om de 1:30 a 2 minuten en dan draai ik ongeveer 10 a 15 nummers illegaal want orgineel zijn die niet verkrijgbaar in nederland..

En dan hou ik nog een hoop keuze aan muziek over waar ik de tijd niet voor heb om te draaien..

Ik heb mijn keuze gemaak een aantal jaren geleden.. dus het dilema van boven heb ik niet, ik geef nog steeds een hoop geld uit aan muziek en ik kan je zeggen dat er genoeg overblijft en ik verdien er ook weer een hoop mee, ik hou genoeg over en ik heb geen dilema over legaal illegaal, ik ga niet zitten wachten om buma stemra, en hoef ook niet, want ik hoef niet bang te zijn voor een boete, dus kan ik extra genieten van het draaien...

Hmm ja fijn dat je dat kan, maar verdien je dan ook echt genoeg met alleen het dj-en om winst te maken met het dj-en? Dan draai je namelijk wel op hoog niveau in ieder geval en daar kun je niet beginnen...of je geeft gewoon niks aan andere dingen uit natuurlijk :D

Maargoed zoals gezegd, die regel van het niet mogen draaien voor publiek vind ik nogal onzin natuurlijk. Dat je beboet word op illegaal gedownloade muziek, oké... Producers en platenlabels ed zouden eerder blij moeten zijn dat hun muziek, mits legaal, gedraaid word daar word hun muziek alleen maar populairder van.
Bouncy    posted on 09-01-2008 07:43
Poster: Ferrox

Eigenlijk moeten wij DJ's allemaal staken.. Mischien dat het hele zaakje wat versoepeld word. .

Als dit echt moet, kun je dit heel makkelijk via deze communitie naar de DJ's brengen, daar is djresource groot genoeg voor!
alect    posted on 11-01-2008 19:07
Eiglijk geen slecht id.
Want is gwn veel te ingewikkeld en te grote zever.
Gery    posted on 11-01-2008 20:28
als je weet waar te zoeken zijn de nummers die je zo van het net (al dan niet via software) kan downloaden even goed als hun 100% legale versies.

voor mij is er geen verschil

dit doet mij trouwens het volgende denken... hoe moeilijk kan het zijn een aankoopbewijs van een (buitenlandse) site na te maken... en dit dan te bewaren op mijn laptop waarmee ik de bestanden zogezegd heb gedownload, en ook mee draai (traktor scratch). lijkt mij 'legaal' lol LOL
DJ - Producer
simsoft    posted on 12-01-2008 13:55
 is de wetgeving ivm gedownloade muziek verschillend in belgië en nederland?
Want als ik me niet vergis is Sabam toch een belgisch bedrijf?
jannickv    posted on 12-01-2008 14:14
Poster: simsoft
 is de wetgeving ivm gedownloade muziek verschillend in belgië en nederland?
Want als ik me niet vergis is Sabam toch een belgisch bedrijf?

ja de wetgeving verschilt Winking my eye
ja sabam is een belgisch bedrijf Winking my eye
je moet kijken naar de vlaggetjes van de personen  of  de nederlanders zullen het waarschijnlijk over nederland hebben en wij belgen over de belgische wetgeving
Laidback    posted on 12-01-2008 14:16
Poster: jannickv

ja de wetgeving verschilt Winking my eye
ja sabam is een belgisch bedrijf Winking my eye
je moet kijken naar de vlaggetjes van de personen of de nederlanders zullen het waarschijnlijk over nederland hebben en wij belgen over de belgische wetgeving

europa was toch 1 ?

of betaal ik nu al die klere belasting voor niks ?
jannickv    posted on 12-01-2008 15:28
Poster: Laidback

europa was toch 1 ?

of betaal ik nu al die klere belasting voor niks ?

volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen de wetgeving voor het kopieren van muziek in belgie en nederland
Sammow    posted on 12-01-2008 15:43
Dus ik download van Dance-Tunes en Beatport en nog steeds ben ik illegaal bezig omdat ik die tracks op cd heb gezet? :s Dit is wel enorme onzin man, met je laptop wat afspelen zou dan weer wel mogen ...

Ik heb wel één maal gehoord dat een dj zijn laptop had weggegooid. Er kwam controle en die gast was met zen laptop en time coded (denk ik) aan het draaien toen hij door had dat er controle kwam, die gast pakt zen laptop en HOPPA! in het publiek ermee.

Of het waar is weet ik niet, ik heb het ook maar 'van horen zeggen' maar het zou wel grappig zijn :D
jannickv    posted on 12-01-2008 15:47
Poster: Sammow
Dus ik download van Dance-Tunes en Beatport en nog steeds ben ik illegaal bezig omdat ik die tracks op cd heb gezet? :s Dit is wel enorme onzin man, met je laptop wat afspelen zou dan weer wel mogen ...

Ik heb wel één maal gehoord dat een dj zijn laptop had weggegooid. Er kwam controle en die gast was met zen laptop en time coded (denk ik) aan het draaien toen hij door had dat er controle kwam, die gast pakt zen laptop en HOPPA! in het publiek ermee.

Of het waar is weet ik niet, ik heb het ook maar 'van horen zeggen' maar het zou wel grappig zijn :D

idd dus het komt er op neer dat als je die 245€ niet betaald je evengoed illigaal kan downloaden tenzij je met je laptop draai :s
Sammow    posted on 12-01-2008 15:49
En als ik men laptop nu eens meeneem en er een kabeltje insteek :D zo lijkt het alsof ik met men laptop draai :D
jannickv    posted on 12-01-2008 15:51
je brand gewoon al je mp3 tjes die je denkt nodig te hebben 2 maal op een cdtje en steekt die in je speler!
voor de rest allemaal legale cdtje
je laat de illigale dan gewoon in je speler Winking my eye
- sorry mijnheer die kan ik u niet tonen of de muziek valt uitCry
Didier_Deluxe    posted on 12-01-2008 15:52

volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen de wetgeving voor het kopieren van muziek in belgie en nederland

Jup,
België: Sabam
Nederland: Buma/Stemra (dachtik)
zijn 2 verschillende organisaties.
Flexii    posted on 12-01-2008 15:53
je brand gewoon al je mp3 tjes die je denkt nodig te hebben 2 maal op een cdtje en steekt die in je speler!
voor de rest allemaal legale cdtje
je laat de illigale dan gewoon in je speler Winking my eye
- sorry mijnheer die kan ik u niet tonen of de muziek valt uitCry

haha grapjasCry
ArCee    posted on 13-01-2008 00:07
No sweat, de controle in Nederland is lachwekkend Cry
User edit by ArCee on 13-01-2008 @ 00:08:12 (2%)
alect    posted on 13-01-2008 00:35
ik zou toch wat voelen voor een massale staking.
Al die zever , waarbij de producers/artiesten zelf bijna niets zien van al die centen.
Ik heb op school een meneer van sabam op bezoek gehad voor uitleg over auteursrechten etc.
Sommige vragen wist die zelf niet hoe het zat, Hoe kunnen wij dat dan weten?
DJ_IVI-R    posted on 13-01-2008 01:29
het is allemaal slecht omschreven zever met maffia sabam in België op kop

het is echt TE belachelijk dat ik bv zelfs zou moeten betalen om MIJN EIGEN GEPRODUCEDE tracks op bv mijn myspace/website te zetten

waar gaat dit toch naartoe..
www.nikan.be
User edit by DJ_IVI-R on 13-01-2008 @ 01:34:35 (100%)
soundcollector    posted on 13-01-2008 01:40
Poster: DJ_IVI-R
het is allemaal slecht omschreven zever met maffia sabam in België op kop

het is echt TE belachelijk dat ik bv zelfs zou moeten betalen om MIJN EIGEN GEPRODUCEDE tracks op bv mijn myspace/website te zetten

waar gaat dit toch naartoe..

Sabam zijn dikke afzetters en is pure maffia... Die baas zit daar op zijn luie kl=ten niks te doen en gij zou 250 euro moeten betalen om u EIGEN cd's te kopieren zodat de originele geen schade oplopenConfused?!!!

Cd's zijn zo al duur genoeg en dan nog eens betale omzeker te zijn dat de originele nie kapot gaan gaat echt te ver... Er zou echt eens een dj moete zijn die die controleurs door de feestzaal opgooidt, eeuwig respect zou ik dan voor die kerel hebbe...

btw: sabam is ene keer bij mij geweest en die zei gewoon ja mag ik een dingske aanwijzen en dan moestk da uit men map hale en als da origineel was dan controleerde die niks meer, als da nie origineel was tja...

gr

edit: denken jullie echt dat het hun een moer kan schele als er 50 dj's van 15 tot 20 jaar staken??
Da haalt echt niks uit... Dan vragen zij u licentie ofzo waarop staat da gij legaal geld moogd verdienen met draaien of waarmee gij moogd draaien voor iemand (werken voor een organisatie) en dan hang je nog.... De enige die dit kunne maken zijn de dj's op hoger niveau, met licenties om te draaien... Vergeet niet dat je je kindergeld etc kwijtspeeld als je deze licentie hebt want dit word gezien als een vorm van werken...

Onder de 16 mag je nog nieeens werken (behalve in de bouw in belgie) en onder de 18 maar 23 dagen per jaar... Dan moeten je papieren en alles in orde zijn...

Staking zal niks uitmaken jongens, je zult er alleen maar je eigen graf mee graven en naderhand nog meer kunnen gaan betalen. Het beste id is gewoon uitwegjes zoeken, als je dan illegale cd's draait zorgen dat ze deze niet vinden of zorgen dat ze op tijd weg zijn voordat de controleurs bij jouw zijn...

--> bij dit soort praktijken van afzetterij zijn 'wij' dj's toch altijd degene die benadeeld worden...

hou het lekker 80 prc legaal 20 prc illegaal... ofzo :D de artieste van de meeste nummers die je draait verdienen toch geld genoeg Winking my eye
User edit by soundcollector on 13-01-2008 @ 01:50:39 (100%)
alect    posted on 13-01-2008 11:57
Poster: soundcollector

edit: denken jullie echt dat het hun een moer kan schele als er 50 dj's van 15 tot 20 jaar staken??
Da haalt echt niks uit... Dan vragen zij u licentie ofzo waarop staat da gij legaal geld moogd verdienen met draaien of waarmee gij moogd draaien voor iemand (werken voor een organisatie) en dan hang je nog.... De enige die dit kunne maken zijn de dj's op hoger niveau, met licenties om te draaien... Vergeet niet dat je je kindergeld etc kwijtspeeld als je deze licentie hebt want dit word gezien als een vorm van werken...

Staking zal niks uitmaken jongens, je zult er alleen maar je eigen graf mee graven en naderhand nog meer kunnen gaan betalen. Het beste id is gewoon uitwegjes zoeken, als je dan illegale cd's draait zorgen dat ze deze niet vinden of zorgen dat ze op tijd weg zijn voordat de controleurs bij jouw zijn...

-

Ik denk dat we met een pak meer kunnen zijn hoor.
Als we echt gaan organiseren kunnen we vast ook top dj's warm maken ervoor.
Die weten vast wel nog hoe het was toen ze begonnen.
Gery    posted on 13-01-2008 14:43
ik heb altijd een map met legale cd's mee als ik ergens ga draaien, ik haal ze bijna nooit uit want ik draai met timecode vinyl en soms cd als er geen TT's zijn. mochten ze komen, haal ik direct mijn mapje boven en doe mijn laptop dicht.

in belgie heeft sabam niet het recht om in je prive spullen te zitten zonder vergezeld te zijn van een beëdigt persoon met bevelschrift op jouw naam. dus kunnen ze mij niks maken Happy, laughing
DJ - Producer

156 Users online: 68 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 4.404
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.864.802