Beste DJ,
Verschillende collega's van u hebben ons in het verleden gecontacteerd met de vraag of het mogelijk was om op een legale wijze met kopieën van hun legaal verworven originelen te kunnen werken.
De reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek is immers alleen mogelijk na de uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten). Tot op dit ogenblik werd zulke toestemming nooit gegeven.
Sabam heeft echter het genoegen u mee te delen dat zij vanaf nu zulke toestemming wél kan geven: Sabam kan in naam van alle rechthebbenden (auteurs, componisten en producenten) aan de DJ's een specifieke licentie geven die de mogelijkheid biedt om kopieën te maken van hun legaal verworven originelen, en om daarmee te draaien.
Dit nieuwe contract is uitsluitend bestemd voor de individuele DJ die zelf met kopieën van zijn eigen originelen wil draaien. De kopieën doorgeven aan derden kan dus niet.
In de praktijk komt het erop neer dat een diskjockey die met kopieën wil werken, het contract dient te ondertekenen en de volgende voorwaarden moet naleven:
- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk.
- De eventuele technische kopieercontrole voorzieningen nooit omzeilen.
- Geen originele karaoke bestanden of -dragers kopiëren.
- Een jaarlijkse vergoeding betalen voor een forfaitair bedrag van 245 EUR + 6% BTW.
Voor extra informatie en contracten kan u terecht bij Joachim Michem: joachim.michem@sabam.be of 02 286 82 91
Wij zijn er van overtuigd dat met dit contract het comfort tijdens uw werk als DJ sterk verhoogt.
Hoogachtend,Joachim Michem
SABAM scrl-cvba
tel : +32 (0)2 286 82 91
fax : +32 (0)2 230 33 44
Poster: Luxx
vaak genoeg politie in een club geweest als ik moest draaien maar nooit gecontrolleerd ofzo..en anders zeg ik wel vol trots: promo map :D en niet vergeten lief te kijken
Poster: ACTIVE
Regeltje oke maar hobby's kosten nu eenmaal geld.
Oke ik download ook, heel veel zelfs want moet up todate zijn want helaas is de cd en platenwinkel tegenwoordig op mijn muziekgebied te traag... maar alles wat ik kan gebruiken in me set koop ik wel als het later wel uitkomt..
dan komt je keuze dus.. geld uitgeven en investeren, downloaden en dan in het dilema van legaal/illigaal ja of nee volgens de regeltjes..
Ben ik blij dat ik alleen maar de nieuwe nummers die uit komen hoef te kopen want ik heb alle urban singletje van de afgelopen 5 jaar orgineel. incl alle orginele old skool singles...
Heb nu een paar jaar geinvesteerd in mijn muziek collectie, cd's platen, rommelmarkten afgezocht na bepaalde nummers, beursen bezocht, in engeland geweest want platen zijn daar veel goedkoper.
ga zo ma door, is een keuze die je maakt,
Op een set van 5 a 6 uur kan ik de hele avond draaien met orginele cd's mixend om de 1:30 a 2 minuten en dan draai ik ongeveer 10 a 15 nummers illegaal want orgineel zijn die niet verkrijgbaar in nederland..
En dan hou ik nog een hoop keuze aan muziek over waar ik de tijd niet voor heb om te draaien..
Ik heb mijn keuze gemaak een aantal jaren geleden.. dus het dilema van boven heb ik niet, ik geef nog steeds een hoop geld uit aan muziek en ik kan je zeggen dat er genoeg overblijft en ik verdien er ook weer een hoop mee, ik hou genoeg over en ik heb geen dilema over legaal illegaal, ik ga niet zitten wachten om buma stemra, en hoef ook niet, want ik hoef niet bang te zijn voor een boete, dus kan ik extra genieten van het draaien...
Poster: Ferrox
Eigenlijk moeten wij DJ's allemaal staken.. Mischien dat het hele zaakje wat versoepeld word. .
Poster: simsoft
is de wetgeving ivm gedownloade muziek verschillend in belgië en nederland?
Want als ik me niet vergis is Sabam toch een belgisch bedrijf?
Poster: jannickv
ja de wetgeving verschilt
ja sabam is een belgisch bedrijf
je moet kijken naar de vlaggetjes van de personenof
de nederlanders zullen het waarschijnlijk over nederland hebben en wij belgen over de belgische wetgeving
Poster: Laidback
europa was toch 1 ?
of betaal ik nu al die klere belasting voor niks ?
Poster: Sammow
Dus ik download van Dance-Tunes en Beatport en nog steeds ben ik illegaal bezig omdat ik die tracks op cd heb gezet? :s Dit is wel enorme onzin man, met je laptop wat afspelen zou dan weer wel mogen ...
Ik heb wel één maal gehoord dat een dj zijn laptop had weggegooid. Er kwam controle en die gast was met zen laptop en time coded (denk ik) aan het draaien toen hij door had dat er controle kwam, die gast pakt zen laptop en HOPPA! in het publiek ermee.
Of het waar is weet ik niet, ik heb het ook maar 'van horen zeggen' maar het zou wel grappig zijn :D
volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen de wetgeving voor het kopieren van muziek in belgie en nederland
je brand gewoon al je mp3 tjes die je denkt nodig te hebben 2 maal op een cdtje en steekt die in je speler!
voor de rest allemaal legale cdtje
je laat de illigale dan gewoon in je speler![]()
- sorry mijnheer die kan ik u niet tonen of de muziek valt uit
Poster: DJ_IVI-R
het is allemaal slecht omschreven zever met maffia sabam in België op kop
het is echt TE belachelijk dat ik bv zelfs zou moeten betalen om MIJN EIGEN GEPRODUCEDE tracks op bv mijn myspace/website te zetten
waar gaat dit toch naartoe..
Poster: soundcollector
edit: denken jullie echt dat het hun een moer kan schele als er 50 dj's van 15 tot 20 jaar staken??
Da haalt echt niks uit... Dan vragen zij u licentie ofzo waarop staat da gij legaal geld moogd verdienen met draaien of waarmee gij moogd draaien voor iemand (werken voor een organisatie) en dan hang je nog.... De enige die dit kunne maken zijn de dj's op hoger niveau, met licenties om te draaien... Vergeet niet dat je je kindergeld etc kwijtspeeld als je deze licentie hebt want dit word gezien als een vorm van werken...
Staking zal niks uitmaken jongens, je zult er alleen maar je eigen graf mee graven en naderhand nog meer kunnen gaan betalen. Het beste id is gewoon uitwegjes zoeken, als je dan illegale cd's draait zorgen dat ze deze niet vinden of zorgen dat ze op tijd weg zijn voordat de controleurs bij jouw zijn...
-