Verschil illegaal - legaal gedownloade muziek (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

alect    posted on 08-01-2008 20:17
Kwam zomaar even in me op vandaag.
Kan je eigenlijk een verschil zien tussen illegaal en legaal gedownloade muziek?

What do you think about Verschil illegaal - legaal gedownloade muziek ??

Vote :   

MissSalem    posted on 08-01-2008 20:19
Bij legale gedownloade muziek is een bewijsstuk van betaling vereist. Bewijst dat je ervoor betaald hebt.
Bouncy    posted on 08-01-2008 20:19
Vaak de kwaliteit, maar volgens mij mag je het nog steeds niet op feesten draaien, dat mag pas als je buma stemra hebt betaald!
Xtremer    posted on 08-01-2008 20:25
Kwaliteit is bij sommige legale en illegale gewoon precies t zelfde! Vaak is het bijvoorbeeld bij Hardstyle zo dat als je een track legaal download dat je gewoon de vinyl editie krijgt. Bij illegaal zijn ze meestal uit al eerder gemixte CD's gejat.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Ziax    posted on 08-01-2008 21:00
Poster: Bouncy
Vaak de kwaliteit, maar volgens mij mag je het nog steeds niet op feesten draaien, dat mag pas als je buma stemra hebt betaald!

Je mag er zeer zeker wel mee draaien in het openbaar (legale downloads dan wel) maar je mag ze niet op cd gezet hebben want dan is het weer een kopie ervan Winking my eye, sabam zit nog wat achter om de technologie..
ceesietopc    posted on 08-01-2008 21:10
Kopies voor eigen gebruik mogen wel Happy, laughing
Dus als jij iets download, betaald, legaal dus, en je brandt het , ben je gewoon legaal bezig.
Ferrox    posted on 08-01-2008 21:21
Poster: Ziax
Je mag er zeer zeker wel mee draaien in het openbaar (legale downloads dan wel)

BronConfused

Want dit klopt voor geen meter, ik ga even mijn post erbij zoeken waar het bewijs staat!
Ferrox    posted on 08-01-2008 21:22
Een reactie van mij uit een ander topic:

Even de licentie erbij gepakt:

Clause 16 Intellectual property rights
All information which is published on the Website or what belongs thereto, including audio, video and/or other files, artists and label names, Streamings, Downloads, software, designs, drawings, logos and trademarks are the intellectual property of Dance-Tunes.com or any licensor of Dance-Tunes.com on the basis of the law or a contract. The visitor must at all times acknowledge and comply with these intellectual property rights and adhere to all restrictions which the law sets for the use of protected works. The downloading, streaming and other use of products and files is regulated in user rules, which are included in these conditions. The visitor is at all times bound to comply with these user rules. These user rules are based on, inter alia, the prevailing text of the Copyright Act 1912 and only form a brief summary to indicate orders and prohibitions for the visitor on the basis of the law. The regulations of the Copyright Act and other intellectual property right laws always apply in full in respect of every use and prevail over these user rules:

a) the visitor is only permitted to normal private use of a product after the visitor has paid therefore in the normal manner indicated on the Website. Every action of the visitor whereby the payment method is circumvented, changed or is otherwise avoided is prohibited. The visitor is prohibited from reproducing, changing, or uploading a Download or some other material from the Website, or to play such in public, exhibit such, make such available to third parties, execute such, (re)sell such, abuse such, etc., as all said actions are reserved for the party entitled thereto. The visitor is prohibited from adapting, circumventing, decoding or encoding or interfering with software, files or payment procedures.

b) the normal use by the visitor of any product file that the visitor rightfully purchased is permitted in accordance with the procedures as set out on the Website. It is permitted to make a private copy, burn a cd, make a copy on another computer of (music) files that have been downloaded and purchased in accordance with the rules, but only for private and not commercial use. Under no circumstances may copies be made available to third parties.

c) the protected parts of the Website explicitly also include the security method applied in software.

d) the delivery of any file purchased by the visitor does not encompass any transfer or licence of a right to the visitor for promotion or operation with regard to such file.

In the event of a noted breach by a visitor of the statutory rules Dance-Tunes.com reserves the right to inform the entitled party thereof, who will be able to bring legal action against the visitor.

Het dikgedrukte stukje. Gemeen maar waar. Gewoon dowloaden is net zo legaal als Dance-tunes dus. enige voordeel wat ik me er bij kan bedenken is dat ze best wel bijlopen. Maar als je goed zoekt op de minder legale downloadmogelijkheden dan kom je die ook nog vaak tegen.

Dus heel dance-tunes is een grote dikke onzin. Volgens de wet (en wat er in de terms of use staat) is dance-tunes net zo legaal als de "illigale" download mogelijkheden

Poster: Bouncy

Hier zit een gemeen truukje in. Je kunt zoveel buma betalen als je wil (vaak doet de kroeg in kwestie dit) Maar als je geen legale cd's hebt die GELICENCEERD zijn om in publiek te draaien, ben je nergens. Zelfs verzamel cd's heb je erbij waarbij staat dat: PLay in public prohibed, Of iets in de geest. echt naad hoor, vind het een vette dikke onzin, die Buma. Want je betaald er klere veel aan, en dan nog zeiken als je gewoon download. lijkt de belastingdienst wel :S
User edit by Ferrox on 08-01-2008 @ 21:26:49 (19%)
djjw    posted on 08-01-2008 21:25
Poster: Ferrox

BronConfused

Want dit klopt voor geen meter, ik ga even mijn post erbij zoeken waar het bewijs staat!

Wellicht zit er een verschil tussen Nederland (buma/stemra) en Belgie (sabam).

In nederland mag dit idd niet, zelfs niet met een cd die je in de winkel gekocht hebt!
Je moet hier dan een soort abonnement voor afsluiten, zo dat je betaald aan de buma,
en je moet een lijst bij houden welke muziek je bij hebt, wijzig je de lijst  moet je dat doorgeven,
aan het wisselen van nummers op die lijst zit een maximum, evenals aan de lijst zelf.
EloidELot    posted on 08-01-2008 21:27
mja, ik weet niet of het volgende juist is, maar heb het eens horen zeggen:

iemand vertelde me aldus :

Dat er iemand was 'gepakt' door sabbam voor het draaien met LEGALe (en dus betaalde) MP3'tjes.
Het betalend legaal downloaden bleek blijkbaar niet voldoende te zijn, omdat je ergens nog moet betalen om je legale mp3'tjes te mogen spelen voor publiek.

kan iemand dit bevestigen?
Ferrox    posted on 08-01-2008 21:29
Poster: djjw
Wellicht zit er een verschil tussen Nederland (buma/stemra) en Belgie (sabam).

In dit geval heeft het te maken met de Website die de muziek leverd. Eigenlijk moeten wij DJ's allemaal staken.. Mischien dat het hele zaakje wat versoepeld word. Die mensen verdienen geen zak aan de Buma. Zij moeten het hebben van hun optredens.
MartijnBaten    posted on 08-01-2008 21:32
En dat met het opkomende digitale DJ tijdperk :P
jannickv    posted on 08-01-2008 21:32
Poster: EloidELot

Dat er iemand was 'gepakt' door sabbam voor het draaien met LEGALe (en dus betaalde) MP3'tjes.
Het betalend legaal downloaden bleek blijkbaar niet voldoende te zijn, omdat je ergens nog moet betalen om je legale mp3'tjes te mogen spelen voor publiek.

idd kan ik bevestigen

ik kijk even of ik die mail van sabam nog heb
User edit by jannickv on 08-01-2008 @ 21:33:21 (12%)
Ferrox    posted on 08-01-2008 21:33

Klopt bijna. Je moet zowiezo bij betalen voor als er muziek gedraaid word.
zie ook hier

Maar het gaat erom of jij de aangeschafte muziek mag draaien in publiek, daar heb je weer andere rechten voor.

Ik heb wel wat legaal, maar het overgrote deel is illigaal omdat ik het domweg niet kan betalen, en het een hobby is. Als bij mij de buma binnenstapt zeg ik dat het niet van mij is. Maargoed, heb het nog niet meegemaakt. En ik heb een koffer bij met alleen legale cd's, dus dan verdwijnen de mappen even op een creatieve manier :P Dan maar alleen dance smashes draaien haha :D
_Ivan_    posted on 08-01-2008 21:33
Ik zou opzich voor een staking zijn. DJR staking? Ik vind het allemaal zo overdreven, er zijn teveel regels!
Feel&.Celebrate.Life!
Ferrox    posted on 08-01-2008 21:36
Poster: _Ivan_
Ik zou opzich voor een staking zijn. DJR staking? Ik vind het allemaal zo overdreven, er zijn teveel regels!

Als je het echt volgens de regeltjes doet. Houd je van je zuurverdiende centen geen zak over. Sterker nog, je zal er flink op in moeten leggen.. Probeer die "hitjes" maar eens bij te houden. Laat staan heel die oude zooi te vinden, Dat is Onmogelijk!!
jannickv    posted on 08-01-2008 21:40
Tegenwoordig kiezen meer en meer dj’s ervoor om niet meer hun ganse platen- of cd-collectie mee te sleuren als ze gaan draaien. De moderne technologie laat het immers toe op alternatieve manieren te dj’en. Zo kom je tegenwoordig met een laptop - met of zonder extra hardware - al heel ver. Nu, auteursrechtelijk gezien kunnen hier problemen ontstaan. Vandaar even dit overzicht.

De basisregel bij het dj’en is de volgende: als je een originele geluidsdrager koopt (cd, plaat,..) dan heb je meteen ook de “licentie” gekocht om die in je dj-set op te nemen. Dit is de meest voorkomende manier van dj’en en ook volledig wettelijk. Deze originele geluidsdrager 1 keer kopiëren voor persoonlijk gebruik is ook toegelaten. Lees wel: persoonlijk gebruik. Dit impliceert dat men er geen probleem van maakt als je een kopie maakt om bijvoorbeeld in je auto te kunnen afspelen of gewoon als reserve, voor mocht je het origineel kwijt raken.

Wel ontstaat er een probleem als je met deze kopie ook gaat draaien. Stel, je ript het origineel naar je pc en gaat zo draaien, of je draait met kopieën van jouw originelen. In tegenstelling tot wat velen denken is bij een controle van SABAM een bewijs van aankoop van het origineel niet voldoende. Een licentie is hiervoor nodig. Deze licentie kan je aanvragen bij SABAM door een mail te sturen naar joachim.michem@sabam.be   of door te bellen naar SABAM op het nummer 02 286 82 91. Het is een licentie die “de reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek” toelaat. Vroeger moest aan elke rechthebbenden van elk nummer toelating gevraagd worden om dit te doen. Enerzijds was dat onbegonnen werk en anderzijds zou je nooit zo’n toestemming krijgen. SABAM ontwikkelde daarvoor dus die licentie. Die licentie is een contract op jouw naam en kost je jaarlijks een forfaitair bedrag van 245 € + 6% BTW. Dit is niet weinig maar het maakt het draaien met deze kopieën wel wettelijk. Bij overtreding moet er een boete betaald worden per nummer, wat dus quasi onbetaalbaar is en SABAM zal de controle op dit soort overtredingen flink verhogen. De licentie geldt dus in 1 keer voor al de kopieën van je originelen. Deze licentie staat dan op jouw naam wat dus het doorgeven van kopieën aan derden verbiedt. Voor deze licentie moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

-    Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk
-    De eventuele technische kopieercontrolevoorzieningen nooit omzeilen
-    Geen originele karaokebestanden of –dragers kopiëren

Tegenwoordig kan je bij bijvoorbeeld legaldownload.be, itunes en dergelijke ook legaal nummers downloaden. Mag je daar dan ook mee draaien? Ja! MAAR… Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing. Opletten geblazen dus!

Meer info:

www.sabam.be

enkel belgië!!!
User edit by jannickv on 08-01-2008 @ 21:56:17 (1%)
Nandi    posted on 08-01-2008 21:43
Ik wil wel mee doen , ik heb niet veel last van die licensie en heel den shit , ik draai nog niet op feesten enzo. Maar als je legale gedownloade liedjes waar je voor betaald niet mag draaien dat vind ik er wel wat over.

Edit : nu ik het bovenstaande bericht heb gelezen. als ik het goed versta mag je je plaaten draaien maar als je er een kopie van maakt(om die te draaien) moet je die 245euro betalen ? of heb ik het mis.
User edit by Nandi on 08-01-2008 @ 21:48:16 (95%)
EloidELot    posted on 08-01-2008 21:46
@ ferrox

jep inderdaad moet je betalen voor muziek te spelen voor publiek, maar ik doelde meer op een extra bijbetaling voor de toelating voor het draaien van betaalde mp3'tjes voor publiek.

=> bij controle alles wegmoffelen :D .. mooie zet

TIP: hou je cd-mappen dan ook niet in het zicht voor eventuele personen die een liedje kome aanvragen. Een kennis van mij werkt bij sabbam. En als hij op controle gaat, doet hij dat rustig.. kijkt wat rond .. GAAT EEN LIEDJE AANVRAGEN en NEEMT meteen een kijkje naar je CD's ... de snodaard.Cry
maar, welke bindende kracht heeft zo een vaststelling van zo een sabammer eigenlijk? hmmm

Ik zal mij bij hem eens informeren hoe heel dat mp3 gebeuren in mekaar zit + welke bevoegdheden deze sabammers eingelijk hebben (mogen ze je tas openen? wat is hun bewijskracht of bewijslast...

i 'll get back on it
jannickv    posted on 08-01-2008 21:49
Poster: Nandi
Ik wil wel mee doen , ik heb niet veel last van die licensie en heel den shit , ik draai nog niet op feesten enzo. Maar als je legale gedownloade liedjes waar je voor betaald niet mag draaien dat vind ik er wel wat over.

Edit : nu ik het bovenstaande bericht heb gelezen. als ik het goed versta mag je je plaaten draaien maar als je er een kopie van maakt(om die te draaien) moet je die 245euro betalen ? of heb ik het mis.
  voledig juist!
245€ is per jaar
EloidELot    posted on 08-01-2008 21:51

@ yannick

hetgeen mij verteld was van die dj, die moest betalen aan sabbam, zelfs indien hij met legaal gedownloaden mp3's draaide, kan hoogst waarschijnlijk geplaatst worden in de uitleg van jouw post
=> hij zal de mp3'tjes op cd gezet hebben en aldus bevinden deze zich niet meer op de originele drager...?

Nandi    posted on 08-01-2008 21:52

Aahn nu snap ik het Happy, laughing

jannickv    posted on 08-01-2008 21:54

@ Jannick

hetgeen mij verteld was van die dj, die moest betalen aan sabbam, zelfs indien hij met legaal gedownloaden mp3's draaide, kan hoogst waarschijnlijk geplaatst worden in de uitleg van jouw post
=> hij zal de mp3'tjes op cd gezet hebben en aldus bevinden deze zich niet meer op de originele drager...?

ja je mag met de pc draaien waar je ze op gedownload hebt niet als je ze op een cdtje brand!
ik heb er mij ooit eens in verdiepd en zelf op het bureau geweest
User edit by jannickv on 08-01-2008 @ 21:57:15 (2%)
Flexii    posted on 08-01-2008 22:01
ik weet wel dat als de politie binnen komt als jij aan het draaien bent met gekopierde cds dat je dan ook zwaar de lul bent, dan krijg je een boete per gekopieerde cdCry
conclussie zorg dat je 2 cd mappen hebt of koffers en stop 1 vol met alleen maar gekochte cd's en 1 met je gebrande cd's bij controle flikker je die map met gekopierde cds snel in je tas of onder je tafelCry
ACTIVE    posted on 08-01-2008 22:02
Regeltje oke maar hobby's kosten nu eenmaal geld.

Oke ik download ook, heel veel zelfs want moet up todate zijn want helaas is de cd en platenwinkel tegenwoordig op mijn muziekgebied te traag... maar alles wat ik kan gebruiken in me set koop ik wel als het later wel uitkomt..

dan komt je keuze dus.. geld uitgeven en investeren, downloaden en dan in het dilema van legaal/illigaal ja of nee volgens de regeltjes..

Ben ik blij dat ik alleen maar de nieuwe nummers die uit komen hoef te kopen want ik heb alle urban singletje van de afgelopen 5 jaar orgineel. incl alle orginele old skool singles...

Heb nu een paar jaar geinvesteerd in mijn muziek collectie, cd's platen, rommelmarkten afgezocht na bepaalde nummers, beursen bezocht, in engeland geweest want platen zijn daar veel goedkoper.
ga zo ma door, is een keuze die je maakt,

Op een set van 5 a 6 uur kan ik de hele avond draaien met orginele cd's mixend om de 1:30 a 2 minuten en dan draai ik ongeveer 10 a 15 nummers illegaal want orgineel zijn die niet verkrijgbaar in nederland..

En dan hou ik nog een hoop keuze aan muziek over waar ik de tijd niet voor heb om te draaien..

Ik heb mijn keuze gemaak een aantal jaren geleden.. dus het dilema van boven heb ik niet, ik geef nog steeds een hoop geld uit aan muziek en ik kan je zeggen dat er genoeg overblijft en ik verdien er ook weer een hoop mee, ik hou genoeg over en ik heb geen dilema over legaal illegaal, ik ga niet zitten wachten om buma stemra, en hoef ook niet, want ik hoef niet bang te zijn voor een boete, dus kan ik extra genieten van het draaien...

EloidELot    posted on 08-01-2008 22:17
Poster: Flexii
ik weet wel dat als de politie binnen komt als jij aan het draaien bent met gekopierde cds dat je dan ook zwaar de lul bent, dan krijg je een boete per gekopieerde cdCry
conclussie zorg dat je 2 cd mappen hebt of koffers en stop 1 vol met alleen maar gekochte cd's en 1 met je gebrande cd's bij controle flikker je die map met gekopierde cds snel in je tas of onder je tafelCry

gooi je map dan maar ver genoeg weg Cry
want indien politie:
- volgens mij hebben die het recht je tas te openen
- vaststellingen in proces verbaal => het worden feiten (die jou de bewijslast opleggen indien je ze weerlegt)
- aan feiten kunnen wettelijke vermoedens worden gekoppeld

122 Users online: 47 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 770
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.861.168