vinyl of cd! (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

moraes    posted on 07-01-2008 20:32
ik wil heel graag gaan draaien en wil het ook meteen goed doen. ik wil dus echt serieus gaan draaien met als doel uiteindelijk voor een publiek te gaan staan.

mijn vraag is daarom zal ik met vinyl gaan draaien of cd's?

vinyl spreekt me meer aan omdat het toch het echte dj gevoel is maar je moet elke keer platen kopen wat heel erg gaat oplopen in de kosten.

met cd's kan je meteen alles downloaden en kun je meteen alles gebruiken wat je maar wilt. ik kwam er alleen laatst achter al lezend op deze site dat je dus blijkbaar alleen met legale mp'3 mag draaien wat uiteindelijk dus ook net als vinyl veel gaat kosten.

voor vinyl zat ik te denken om reloops 6000 te kopen
en voor cd's 2 cdj400 .

wat zouden jullie me aanraden? cd speler kopen of draaitafels.

What do you think about vinyl of cd! ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 07-01-2008 20:35
cd spelersWinking my eye...
alleen al gezien de kosten.....
een vinyl is gemiddelt 10 euro voor een legaal mp3'tje betaal je 1,49. Een wereld van verschil toch?
Als je geld "teveel" hebt en je kunt het je veroorloven om telkens weer nieuwe platen te kopen dan kun je er alsnog voor kiezen om met vinyl te gaan draaien. Voor nu zou ik beginnen met 2 cd-spelers
Feel&.Celebrate.Life!
Bastian    posted on 07-01-2008 20:36
Gebruik even de search want hier zijn talloze topics over!
Maar voor dit moment kan ik je het advies geven; CD's.
Waarom? Goedkoper, makkelijker en zo nog vele andere voordelenWinking my eye
rickdekoning    posted on 07-01-2008 20:37
oh oh, die gaat weer voor veel ophef zorgen op het forum...

Als ik jou was zou ik voor cd's gaan omdat dit nog steeds wel goedkoper is dan vinyl. Daarnaast is het zo dat in de meeste clubs tegenwoordig ook alleen nog maar met cd wordt gedraait.

Persoonlijk vind ik met cd spelers draaien ook een stuk leuker dan met vinyl omdat de mogelijkheden van cd spelers veel groter zijn. Denk hierbij aan instant loop, hot cue, master tempo etc...

Uiteraard gaan er een hoop mensen dit niet met mij eens zijn, maar was te verwachten..
moraes    posted on 07-01-2008 20:37
zouden jullie me dan ook aanraden om 2cdj 400 te kopen?
_Ivan_    posted on 07-01-2008 20:40
Poster: moraes
zouden jullie me dan ook aanraden om 2cdj 400 te kopen?

Als je nog niet weet of het deejay zijn iets voor jou is zou ik met simpelere spelertjes beginnen. 2 cdj400's kosten bijelkaar toch al snel 1000 euro en als je het naar 2 maanden dan niks vind dan is dat best wel zonde naar mijn idee. Je zou ook eens kunnen kijken naar 2 oemspelertjes van reloop,citronic ed. 
Ben je er al zeker van dat deejay zijn helemaal jou ding is en je hebt het geld voor 2 cdj400's. Dan zou ik ze gewoon kopen. Maar.. kleef je niet alleen vast aan pioneer maar kijk ook verder! Reloop heeft onlangs ook twee mooie modellen op de markt gebracht die tippen aan bijv. de cdj800 van pioneer (rmp2)
Feel&.Celebrate.Life!
Max-E    posted on 07-01-2008 20:48
Nouja, t ligt n beetje aan je stijl.. Hardcore party's worden altijd platgebombardeerd met technics sl 1200(draaitafels dus..) Ben je drive in, of meer house stijlen.. dan moet je eigenlijk cd's nemen.. Wat hier gezegd word van 1,50 per nummer(waarschijnlijk op beatport..<-- weetniet of ik t mag zeggen, is niet bedoeld als spam btwWinking my eye) Heb je n vinyl van n 10tje(in platenwinkels..) 8 euro op t net bij sites..(waarbij wel verzendkosten komen..) maar hier staan wel meestal al 4 nummers op.. dan kies je tussen vinyl 8 eur(internet..) of legale muziek 6 euro..

Heel veel scheelt t niet, tis allebei duur.. maar draai je n bepaalde stijl en niet 20 stijlen, dan kun je voor draaitafels gaan(zijn goedkoper als cd-spelers.. en volgens mij ga je niet aan die 2 euro aan 4 nummers dood..) ligt er maar net aan of je dus dat vinyl gevoel wil krijgen of op lange termijn geld wilt besparen..

The choice is yours..

EDIT: Ik geef gelijk dat je met Draaitafels minder kan.. maar bijvoorbeeld loops maken hoef persee niet met n cd-speler, samples ook niet dat kan beide ook met n mengpaneelWinking my eye en om maar even over t zoeken te praten: Ikzelf vind t makkelijker om gedeeltes op te zoeken met n draaitafels.. met cd-spelers kan ik dr geen zak van.. maja alles moet geleerd worden:P
User edit by Max-E on 07-01-2008 @ 20:51:53 (41%)
moraes    posted on 07-01-2008 21:14

mijn muziekvoorkeur ligt bij minimal/techno

gelindo    posted on 07-01-2008 21:20
ik zou toch vooral voor vinyl gaan gewoon voor het gevoel alleen al
bambamstudio    posted on 07-01-2008 21:46
beiden, maar ik zeg vinyl maar liever cd's dat scheelt sjouwen...snap je het nu nog?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
moraes    posted on 07-01-2008 21:52
het beste is misschien gewoon 2x draaitafels en 1x cd.

stel 2x reloops draaitafels 6000
1x cdj 400

dan ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als ik twee cdj 400 zou kopen. nou oke 200 euro meer.
cross-over    posted on 08-01-2008 10:34
Dit blijft een leuk onderwerp. Cry

Als je gewoon voor jezelf wat bezig wilt zijn en dj technieken wilt leren dan is de goedkoopste manier om met cd spelers te werken (met downloaded songs).

wil je echter in " het wild" gaan werken dan moet je LEGALE muziek hebben. CD's of Vinyl hebben allebei voor en nadelen (zie andere topics).
Ik zelf heb zowel vinyl als cd's. In een grotere setting draai ik met 3 cd spelers en 2 draaitafels en een laptop.....

verder hoeft het allemaal geen pro-materiaal te zijn. Zeker in het begin kun je naar mijn mening volstaan met eenvoudig spul. Daar zullen een hoop andere wel weer een andere menig over hebben maarja dat hou je toch.
http://soundcloud.com/lau-daniels
MissSalem    posted on 08-01-2008 12:29
Wat volgens mij nog niet is vermeld geweest, is dat je CD's ook nog verder kan gebruiken voor persoonlijk gebruik. Stel, in de auto of zelfs terwijl je het huis kuist als dat nodig is. Happy, laughing
DJ_IVI-R    posted on 08-01-2008 13:12
cds.. maar vinyl is ook wel leuk (liefst dan wel met timecode om kosten te drukken)
www.nikan.be
Gery    posted on 08-01-2008 13:17
feit dat je hier komt en interesse hebt in iets wil zeggen dat er een zekere motivatie is om iets te doen en te leren.
In het begin dat je iets leert is het altijd wennen en aanpassen, maar het is pas na een goeie maand of 3 goed te oefenen dat je van jezelf kan zeggen dat je in de meeste situaties een goede mix kan maken.  vandaar is het argument van als het na 2 maanden niet bevalt complete bullshit en mits een beetje oefening je al gauw plezier uit je nieuwe hobby gaat halen.

ikzelf ben begonnen met een dual denon cd speler, niet het topmerk, maar ook geen - in mijn ogen - minderwaardig spul van lagere merken. Zo heb ik al enkele maal noodgedwongen op een Jb systems cd speler moeten draaien, 1 woord: bucht.

pioneer is natuurlijk de top, en eens je op cdj 1000 mk3 heb gedraaid zijn alle andere merken sowieso minderwaardig.
al zou ik zelf nooit voor de cdj 200 of 100 kiezen omdat ik daar het jog niet zo lekker vind en het makkelijker vind op zo'n type speler op met plus en min knoppen bij te sturen, wat deze ontbreken.

Volgens ik meen te verstaan is je budget een grote 1000 euro. Hiermee kan je toch al wat doen en stel je het volgende voor:
zoek op je gemak naar 2e hands Technics draaitafels, deze blijven immers de standaard en beste draaitafels. ik heb de mijne enkele maand geleden kunnen kopen (alle 2) voor 600 EUR inclusief naalden. Technics is degelijk en kan je gerust 2e hands kopen. mij kan een kras op ve verf niet schelen zolang die maar goed werkt Happy, laughing

vinyl is duur, zwaar en fragiel maar leuk om mee te draaien!
de ideale combinatie is een digitrack systeem. ik gebruik nu traktor scratch, maar serato is ook goed en tegenwoordig ook veel 2e hands te vinden.

hiermee kan je alles draaien wat je maar wil met de vinyl feeling

mensen zullen mij hier misschien ongelijk geven en het te professioneel materiaal vinden voor een beginner, maar ik beklaag mij de aankoop van mijn denon en had graag direct met goed materiaal begonnen dat relatief zijn waarde behoud, en w   aar je lang geniet van zal hebben en wat qua budget ver overeenkomt met wat je in gedachten hebt.
DJ - Producer
Nandi    posted on 08-01-2008 19:52
IK ben ook beginnend dj , met vinyl . Vinyl is duur want ik heb nog geen platen ( geld is op ) xD .
Maar ik zou voor Vinyl gaan ! Ik vind het toch leuker beginnen met jb System T2 ( zoals ik ) Van 400 euro dan met  dubbeldeckje twv 400 euro. Tenzij je duurdere Gear koopt zoals Pioneers cdj's.  Btw : Vrijdag ga ik om platen xD
User edit by Nandi on 08-01-2008 @ 19:54:26 (10%)
Xtremer    posted on 08-01-2008 20:19
CD & Vinyl, gewoon allebei! Ik draai het allebei en was laatst van plan over te stappen op CD ook vanwege de kosten van vinyl. Ik denk dat als je eenmaal die stap maakt dat er toch iets bij je weg is, dat denk ik danCry Ik vind het gewoon heel leuk om vinyl te draaien en af en ook CD. En als je met CDJ's ofzo draait met Vinyl Mode is het helemaal leuk! Geloof mij als je beide draait is t een stuk leuker!!
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Desist    posted on 08-01-2008 20:26

IK heb de cdj 1000 mk3 2x en sl 1210 m5g 2x.
Vinyl vind ik mooier om te draaien je hoort die mooie kraken door je boxen cd'spelers verlopen niet en vinyl moet je altijd bijskippen, heb er van de week nog heel gesprek over gehad met Dag-mar(DJ Day-Mar) en Sebastian(Dj Promo) hun geven ook de voorkeur uit aan vinyl. Ik gebruik me cd spelers alleen als ik nummers die ik wil draaien niet op plaat zijn geperst of ik de plaat nog niet heb.

Day-One    posted on 09-01-2008 19:07
je voorliefde is Vinyl....niets mis mee hoor...de 1200 mk's staan in alle clubs zowat.....ze worden tegenwoordig vaak gebruikt als extra ruimte voor cd mappen ed op te leggen.

vroeger was het vinyl voormij, tegenwoordig gewoon cd's. makkelijk, geen rug klachten, geen opslag problemen.....zo kan je nog meer voordelen aankoppelen...

maar uiteindelijk moet jij zelf bepalen wat voor jou makkelijk is......waar ik mij een beeje aan irriteerde bij vinyl is soms een te zware naald op je plaat.. je hoort (bijna) overduidelijk de groeven..vooral bij het scratchen..
User edit by Day-One on 09-01-2008 @ 19:07:38 (1%)
djdinaio    posted on 10-01-2008 19:14
Het is maar net wat jijzelf wilt!

Als ik jouw was zou ik plus- en minpunten naast elkaar zetten en dan uiteindelijk daaruit een conclusie trekken.
Maar vanuit financieël opzicht blijft CD een goedkopere oplossing!
Jer    posted on 10-01-2008 20:00

Ik zou voor cd's gaan ik vind het mixen persoonlijk makkelijker met cd's dan met vinyl
op een of andere manier heb ik daar het gevoel nie voor.

Maar je kan ook naar een dj shop bij jou in de buurt gaan en vragen of je het mag testen dat is toch echt het beste. Ze hebben altijd wel een paar platen liggen en cd's

Cdj 400 is een ieder geval geen slechte keuzen!Cry 

User edit by Jer on 10-01-2008 @ 20:00:49 (17%)
right1    posted on 10-01-2008 21:29
timecode bestaat toch voor iets. Dan kan je mp3's afspelen en vinyl.
Boyd    posted on 11-01-2008 19:59
vinyl voor de echte feestjes, en cd-spelers voor het allround werk!
moraes    posted on 11-01-2008 21:00
ik heb besloten.....

ik ga voor het echte gevoel van draaien, dus draaitafels. bedankt voor de reacties.
Nandi    posted on 12-01-2008 09:39

Goede keuze vind ik zo Happy, laughing btw ik ga vandaag om 100 euro platen Winking my eye

Mforge    posted on 12-01-2008 10:05
2 Moreas : je hebt de juiste keuze gemaakt! ik draai zelf ook techno en minimal, en in die hoek is het bijna alleen vinyl wat de dj's draaien, sommige wel met een digitaal systeem (traktor - serato ) maar de meeste draaien gewoon nog met vinyl, meestal in combinatie met een cd speler. 
ik draai zelf met drie decks, maar wil er ook graag 1 cd speler bij voor de functies en het voor sommige tracks die ik nie meer op plaat kan krijgen. 
in mijn optiek is het ook belangrijk dat je een goeie basis heb, als je met platen kan draaien heeft een cd speler al snel geen geheimen meer voor je, en andersom wordt het al lastiger. 
ik zal dus lekker beginnen met decks, en later 1 cd speler voor als je dan een keer weinig geld hebt en geen platen kan kopen,  kan je toch voor een eurotje per track muziek downloaden, en lekker nieuwe muziek draaien met je combo en ook profiteren van de xtra's van die cd speler.  

en 2 Gery : het is na drie maanden goed oefenen zo dat je van jezelf kan zeggen dat je een goeie mix kan maken?  Nou dit vind ik wel heel erg snel hoor, tuurlijk zal je een keer een goeie mix maken, maar na drie maanden kan je het echt nog niet goed genoeg hoor, goed kunnen draaien vergt jaren oefening, ik draai nu zes jaar, en ik leer nog steeds nieuwe dingen, technieken, trucjes enz.
User edit by Mforge on 12-01-2008 @ 10:17:40 (51%)

390 Users online: 268 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 44.751
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.738.142