300 Euri voor twee cd-spelers?
Of voor een? Dan kom je voor 300 euro voor een cd-speler echt uit op de 'budgetshit', zoals ik het meestal noem. Ik houd niet van dat soort spul - sterker nog, als ik op mijn aankopen terug kijk ga ik meestal voor de middenklasse op alle fronten. En dat kan ik sterk aanraden. Dan heb je nooit het idee dat je te weinig kan en als je meer wilt, dan kan je altijd nog topspullen kopen.
Vergelijk het maar eens met een gitaar: als je gitaar slecht klinkt, slecht speelt en de snaren regelmatig van breken dan wil je naar verloop van tijd niet meer gitaar spelen (op die gitaar). Kort gezegd: koop je een budget gitaar als beginner, dan stop je al gauw met gitaar spelen als je niet ECHT gitaar wou leren spelen.
Evenzo: koop je een budget-cd speler, dan moet je wel ECHT willen DJen, omdat je anders kan gaan ergeren aan kleine dingetjes - en dat kan van alles zijn: loopjes die net niet seamless zijn, of geen loopfunctie, geen scratch of effecten, de search werkt onnauwkeurig, de bpm-counter klopt niet (dan liever geen bpm-counter), etc. Ik zeg niet dat iedere cd-speler onder de 300 euro deze afwijkingen heeft, maar ik zou bijna willen garanderen dat ze er minstens een hebben en vaak meerdere.
Correct me if I'm wrong.
Ennuh, Vinyl mode is inderdaad handig om cues te zetten. Kan je dus ook makkelijker met een Denon S3000, Denon S5000, Numark CDX of Numark Axis 8/9. Nou ja, ten opzichte van een CDJ500 is alles makkelijker om een cue te zetten. Kloteding haalt geeneens de stilte aan het begin weg...

Nou ja, CDJ500 is dan ook meer dan vijf jaar oud, maar dat merk je dus ook.
Endanogwa... Dat je met je jog de snelheid tijdelijk sneller en langzamer kan laten lopen zat al jaren geleden op de Tascam CD302 (en Denon DN2600 geloof ik) om maar eens wat te noemen. Dat is eigenlijk een vervanging voor hetgeen wat je met vinyl doet: meedraaien of tegenhouden van de plaat. Dat emuleren de S3000, S5000 en CDX eigenlijk beter, omdat ze precies zou 'handelen' als een draaitafel.
(Ik weiger overigens de Technics cd-speler te noemen in dit soort topics totdat ze hun softwareproblemen opgelost hebben...)
Effe terug naar de toppik:
Ik kan eigenlijk ook geen keuze maken tussen de CDJ200 en CDJ800 (2 x een CDJ800 en een effectenbak wordt me net wat te duur) en stap daarom toch maar naar de concurrent. Na enkele jaren kom ik dan wellicht uit op de CDJ1000mkIII of zo. Maar eerlijkgezegd loopt Pioneer op sommige fronten 'achter' op andere fabrikanten (scratchmodi, meerdere loops, 'auto-loop', weinig effecten). Ironisch eigenlijk - what's in a name? Dan kies ik dus als beginneling voor Numark Axis 9 - door iedereen aangeraden voor thuisgebruik en dat bespaart me een effectenbak voorlopig.