MIDI uitleggen wat Midi is  (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

donkey    posted on 26-12-2007 15:23
Ik ben sinds een half jaartje ook in het dj-wereldjeCry terecht gekomen.. Heb ondertussen men tweede set al weer besteldCry, (komt als het goed is zaterdag binnen), maar ik zit de laatste tijd veel op djr te kijken en kom vaak het woord MIDI tegen... Telkens vraag ik me weer af wat dat precies betekent, dus hierbij de vraag :

wat is MIDI precies en waarvoor wordt het gebruikt ?

alvast bedanktCry
Maniax

What do you think about MIDI uitleggen wat Midi is ??

Vote :   

Twizz    posted on 26-12-2007 15:29
User edit by Twizz on 26-12-2007 @ 15:30:41 (100%)
donkey    posted on 26-12-2007 15:33
ow thnx, had alleen bij forum's gekeken en was vergeten dat er ook ng zo'n knopje voor te zoeken bestond
Cry
Maniax
diddy    posted on 26-12-2007 15:49
Midi staat voor Musical Instrument Digital Interface.
Het word gebruikt voor joysticks maar ook voor Keyboards en andere.
Maar je zoekt het best eens op!
donkey    posted on 26-12-2007 15:55
Maar kun je dan een keyboard ofzo wel op een mixer aansluiten die geen MIDI heeft of gaat dat niet ?Cry
Maniax
User edit by donkey on 26-12-2007 @ 17:31:48 (39%)
Twizz    posted on 26-12-2007 18:16
dan heb je wss een volledig analoge mixer en dan zal dat dus onmogelijk gaan. ermoet usb of midi voorziening zijn..
donkey    posted on 26-12-2007 18:20
Poster: Twizz
dan heb je wss een volledig analoge mixer en dan zal dat dus onmogelijk gaan. ermoet usb of midi voorziening zijn..

Ik heb 2 full duplex uitgangen, ( heb een reloop rmx 40 usb) dus dan zou het wle moeten lukken nrml ? thnx
Maniax
User edit by donkey on 26-12-2007 @ 18:21:02 (3%)
Day-One    posted on 02-01-2008 10:22
Poster: donkey

Ik heb 2 full duplex uitgangen, ( heb een reloop rmx 40 usb) dus dan zou het wle moeten lukken nrml ? thnx

jij wil een midi keyboard aansluiten op je mixer?! kan jij wat meer uitleg geven..ik begrijp de logica niet nl.
Luxx    posted on 02-01-2008 11:17
waarom zou je in godsnaam midi keyboards aansluiten op je mixer? het is de bedoeling dat je die aan je pc hangt om zo producties te creërenConfused
tegewoordig kan midi ook gewoon via USB worden doorgezonden dus zijn midi in/uitgangen niet eens meer noodzakelijk..
een andere vorm van midi is een .midi bestand. dit is bijv. als jij een remix wilt maken van een bekend nummer. dan typ jij in google bijv in: Clocks.midi
je download dan het midi bestand van clocks en importeer dit in een programma als FL studio. nu heb je de complete melody (bass, drum, synths, piano ALLES) in het programma zodat je niet zelf hoeft proberen na te maken.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 02-01-2008 @ 11:17:37 (1%)
Gagarin12    posted on 02-01-2008 11:21
kijk eens op www.midi.org daar zou je al heel wat mee moeten zijn
donkey    posted on 02-01-2008 11:53
thnx
Maniax
TheMole    posted on 02-01-2008 13:59
Poster: Luxx
waarom zou je in godsnaam midi keyboards aansluiten op je mixer? het is de bedoeling dat je die aan je pc hangt om zo producties te creërenConfused
tegewoordig kan midi ook gewoon via USB worden doorgezonden dus zijn midi in/uitgangen niet eens meer noodzakelijk..
een andere vorm van midi is een .midi bestand. dit is bijv. als jij een remix wilt maken van een bekend nummer. dan typ jij in google bijv in: Clocks.midi
je download dan het midi bestand van clocks en importeer dit in een programma als FL studio. nu heb je de complete melody (bass, drum, synths, piano ALLES) in het programma zodat je niet zelf hoeft proberen na te maken.
 Da met die midi bestanden gaat da ook met reason
Luxx    posted on 02-01-2008 14:04
Poster: TheMole
Da met die midi bestanden gaat da ook met reason

elk muziek programma. het is universeel. net zoiets als .mp3 of .wav
alleen geeft midi niet uitzichzelf geluid
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 02-01-2008 @ 14:05:08 (54%)
TheMole    posted on 02-01-2008 14:21

elk muziek programma. het is universeel. net zoiets als .mp3 of .wav
alleen geeft midi niet uitzichzelf geluid
 ah ok ja ma op reason kutn ge geen .mp3 bestanden openen
Luxx    posted on 02-01-2008 14:23
Poster: TheMole
ah ok ja ma op reason kutn ge geen .mp3 bestanden openen

ok daar heb je me dan mee. maar midi kan je WEL gebruiken :P in elk muziek programma
www.mothermusic.nl
RenéKuppens    posted on 02-01-2008 17:03

@The Mole:  even bestand en dan Insert Midi Track (voor reason)

midi is een bestand naam voor een singaal daar weer uitgelezen kan worden door bijv computer of midi controller.

Je kunt met midi een geluid aansturen maar bijv ook een midi gebuiken uit een bestaande plaat dan krijg je de piano roll voor je waar de 'midi' van de originele maker in te zien is:

Luxx    posted on 02-01-2008 18:49
ander woord voor zo'n soort midi bestand is een Score meen ik Cry
www.mothermusic.nl
djjw    posted on 02-01-2008 21:13
Gagarin12    posted on 02-01-2008 21:18
vraagje: je maakt met een ableton een midiloop (gwn de noten dus in midi), kan je deze dan op enig manier afspelen in reason en dan hier het gepaste geluid via de subtracktor of malstrom aanhangen? de piano roll van ableton is beter als de matrix sequencer van reason en heb geen midikeyboard (maar kan toch geen piano)
Nandi    posted on 02-01-2008 22:01
 als jij een remix wilt maken van een bekend nummer. dan typ jij in google bijv in: Clocks.midi

D
Wow , dit is nieuw voor mij ik wist niet da je dat kan verkrijgen. Moet ik eens proberen :p
Luxx    posted on 03-01-2008 11:09
Poster: Gagarin12
vraagje: je maakt met een ableton een midiloop (gwn de noten dus in midi), kan je deze dan op enig manier afspelen in reason en dan hier het gepaste geluid via de subtracktor of malstrom aanhangen? de piano roll van ableton is beter als de matrix sequencer van reason en heb geen midikeyboard (maar kan toch geen piano)

zou kunnen dus via midi. exporteer de melodie als Midi en importeer de melo naar Reason toe
www.mothermusic.nl
Bartjens    posted on 03-01-2008 11:12

Als ik dit opzoek dan kom ik allemaal ringtones tegen :S  Wat doe ik fout??
www.djbrowbeat.com
Luxx    posted on 03-01-2008 11:20
Poster: Bartjens

Als ik dit opzoek dan kom ik allemaal ringtones tegen :S  Wat doe ik fout??

zoek je wel op een manier als deze: "clocks.midi" en niet "clocks midi"

ook moet je op echte Midi sites gaan searchen. jamba helpt idd niet veel
www.mothermusic.nl
Bloedworst    posted on 03-01-2008 14:19
Hey muziek fansEn stukje over MIDI.Midi stamt uit begin jaren 1980 daarvoor werd gebruik gemaakt triggers en sync (stroom pulsen om bijvoorbeeld de legendarische baseliner TB 303 van Roland aan te sturen).Midi bestaat uit 16 kanalen elk en track(met patcbay te vergroten bijvoorbeeld 4x16 kanalen)Midi is en pure vorm om muziek te maken net als gitaar spelen, enig inzicht in noten en akkoorden is van belang.Met midi kan je sys dumps maken om bijvoorbeeld en externe synt of mixer te programmeren (sounds te creëren banken en layers)Ook heb je meerdere vormen van midi,wat je van internet kan downloaden is echter alleen GM en GS wat staat voor General midi en General standaarddat zijn vaste geluids banken in bijvoorbeeld roland gm gs modules de basis van gm is ook door Roland bepaald en gs door yamaha,Is leuk maar erg mager en niet echt voor producties te gebruiken.Hier en paar leuke hints Cubase vst(seqencer)...plugin hypersonic(synt)...en plugin halion(sampler) dit is allemaal software (van steinberg) dus alleen computer nodig.Het leukste is natuurlijk je studio uit te breiden met rack modules efx processors samplers synts enzovoort,dan komt er ook en stukje techniek bij kijkenvan midi kanalen filteren en linken omdat je dan met externe midi werkt.Op vragen geef ik graag en antwoordt mits binnen mijn know how.Groetjes bloedworstCry
Illusion    posted on 03-01-2008 23:27

K'kan ook gewoon worden gebruikt om Live op te treden. Maar midi keyboard aan je mixer:S dat vat ik ook niet echt.

@ Bloedworst

Mooie uitleg!
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 03-01-2008 @ 23:28:51 (10%)
donkey    posted on 05-01-2008 22:10
thnx voor jullie uitleg
Maniax

128 Users online: 52 Guests (76 Unknown)
Pages generated today : 744
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.861.142