dB Gelijk zetten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Daanb    posted on 23-12-2007 19:04
Hallo

A.s Donderdag moet ik draaien voor een contest, dit is gelijk mijn eerste keer draaien dus wil goed voorbereid zijn. Ik heb een paar cd's die niet helemaal gelijk lopen qua geluids niveau, ik weet niet of dit erg is? Of kan ik tijdens de contest gewoon de Gain veranderen op het mengpaneel. Wellicht kan ik de dB niveaus nog gelijk zetten alleen ik weet niet hoe dit moet. Weet iemand mischien raad?

Grtz,

What do you think about dB Gelijk zetten ??

Vote :   

OneSixty    posted on 23-12-2007 19:15
ik doe het gwn altijd  met de gain knop.

en dan de 2 kanalen over je koptelefoon laten spelen en horen of ze ongeveer even hard klinken.
DJ_IVI-R    posted on 23-12-2007 19:19
je kan perfect met de gain via de vu meters de kanalen gelijk zetten
www.nikan.be
Daanb    posted on 23-12-2007 19:35
Owkee, dan is er geen probleem Happy, laughing, ik dacht dat dit invloed kon hebben op het geluidssysteem dat ze wellicht daar hebben staan!, want straks staat het geluid een heel stuk lager.
MoXeGy    posted on 23-12-2007 20:17
zorg ook altijd dat je wat headroom overhoud voor eventuele peaken.
Ik gain hem dan ook altijd -2db in.
Ziax    posted on 23-12-2007 20:46
Ideaal is -4 naar het schijnt maar bij mij komt hij er ook altijd net iets boven omdat m'n versterker niet zwaar genoeg is Happy, laughing
MoXeGy    posted on 23-12-2007 20:57
die snap ik niet? als je +4 of -4 db uitstuurd naar je versterker, gaat hij echt niet harder of zachter spelen(als je hem vol open zet)
Ziax    posted on 23-12-2007 21:11
Als je je gain op -4 zet, speelt hij toch stiller dan je gain op +4 ?
bij mij toch :p

mijn versterker staat dan ook niet vol open Winking my eye het is een stereo waar alles op aangesloten staat met de niet origineel bijgeleverde boxen op.

Versterker is 150W
boxen 100

Ik zet hem dus niet volledig open

jannickv    posted on 23-12-2007 21:56
als het cd's zijn die je zelf brand kan je mp3gain gebruiken om je db gelijk te zetten
davyh    posted on 23-12-2007 22:03
Poster: jannickv
als het cd's zijn die je zelf brand kan je mp3gain gebruiken om je db gelijk te zetten

Dat is wel rllx..Maar gaat dan niet de geluidskwalitijd omlaag?
Winston    posted on 23-12-2007 22:22
Procedure
De meest gebruikte procedure van volume regelen tijdens het mixen is als volgt:

1. Draai de track op een luid gedeelte met de gewenste EQ instellingen op het kanaal
2. Zet de gain zodanig dat volume pieken net onder rood blijft op de VU meter
3. Zet je kanaalfader normaal open tijdens de mix tot maximum of de unity gain
4. Je master volume zet je open tot volume pieken net onder rood blijven
5. Je versterker gains zet je open tot volume pieken net onder rood blijven

Bij elke mix, dus track A mixen met track B doe je stap 1 tot en met 3. Stap 4 en 5 doe je vooraf aan de set. Bij een DJ contest is dat al geregeld en heb je dus geen omkijken naar.

Toelichting:
Program volume regel je met de master volume fader of knop van je mixer.
Onderlinge volume van tracks tijdens een mix regel je met de channel faders of crossfader met de channelfaders vol open of tot de unity gain.
Let wel op de eind instelling van de bass EQ-knopje, die grote invloed heeft op de signaal sterkte bij het stellen van de input gain.
Input gain stel je altijd maximaal (net onder rood), dan heb je de beste geluidskwaliteit
Van de versterker gains blijf je af; dit zijn namelijk geen normale volume knoppen, maar regelen de verhouding bij welke input signaal sterkte de maximale output signaal sterkte wordt bereikt
Er staat niks van dB in de uitleg, maar alleen over rood (=verboden zone), want soms verschilt het maximum wat een systeem kan hebben en de betekenis van dB verschilt op de verschillende plekken van je mixer.

Check ook de pro audio sectie van DJ-Resource forum voor meer info.
Tic Toc
MoXeGy    posted on 23-12-2007 22:25
@ ziax.
ik bedoel: als je hem op -4 db zet, maar je zet je versterker helemaal open(tegen het clippen aan). dan gaat het geluid even hard als dat je hem op +4 zet en je zet je versterker ook helemaal open(tegen het clippen aan)

Edit: zie hierboven.
User edit by MoXeGy on 23-12-2007 @ 22:26:34 (11%)
Winston    posted on 23-12-2007 22:28
Poster: Daanb
... moet ik draaien voor een contest, dit is gelijk mijn eerste keer draaien ..... 

Je durft! De allereerste keer dat je draait, al meteen voor publiek. Mijn eerste keer had ik in het begin  nog moeite met het vinden van een cue point. Ik twijfel of je dit keer in de prijzen valt.Cry
Tic Toc
User edit by Winston on 23-12-2007 @ 22:29:03 (4%)
D-wan    posted on 24-12-2007 14:02
Poster: Winston

Mijn eerste keer had ik in het begin  nog moeite met het vinden van een cue point.

Ik wist bij de allereerste keer niet eens wat een cue point was Cry
MuffHouse    posted on 24-12-2007 19:06
zorg dat je 0 db uitstuurt, zowel op je kanaalmeters als op de mastermeter
Cyspoz    posted on 25-12-2007 00:44
Er is nogal een verschil tussen het gelijk zetten van de dB's van nummers en twee nummers even hard laten klinken.

Poster: jannickv

Dit programma doet dus standaard niet de dB's gelijk zetten, maar het bij benadering even hard laten klinken van nummers.
Winston    posted on 25-12-2007 01:05
Poster: Cyspoz
Er is nogal een verschil tussen het gelijk zetten van de dB's van nummers en twee nummers even hard laten klinken..

Ja, en daarom heeft de methode van de unity gain mijn voorkeur. Dan heb je voldoende headroom mocht een track te zacht klinken.
Tic Toc
Daanb    posted on 27-12-2007 18:48
Ik ben alleen niet zo super zenuwachtig, Wel een beetje, maar ik denk dat het wel over is wanneer ik eenmaal bezig ben. In de zaal passen zon 150 man, en het schijnt wel druk te worden. Ik ga het gewoon regelen via de Gain controls op de DJM... anders spreken ze me maar aan van je moet het zachter doen ofzo.
Max-E    posted on 27-12-2007 19:18
aww shit jonge 150 man:P nee ik maak maar n grapjeWinking my eye veel succes drmeeWinking my eye ik denk ook dat t slimste is om via de gain te werken.. doe ik tenminste altijd..
MoXeGy    posted on 27-12-2007 19:21
mijn eerste keer was ook met zo'n 150 man. leuk aantal om te beginnen.
Overigens Veel Succes en luister altijd naar je oren en het publiek.
Max-E    posted on 27-12-2007 19:30
ja oke, maar je eerste keer was geen contest??! volgens mij heb je dan wel wat meer zenuwen, alleen al voor de jury die je beoordeeld haha:P
MoXeGy    posted on 28-12-2007 00:34
dat klopt Winking my eye

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

54 Users online: 9 Guests (45 Unknown)
Pages generated today : 12.823
Most visitors online this month : 78
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.376.675