Ableton bpm matchen met dj set (Midi mixer/.. (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MoXeGy    posted on 13-12-2007 21:48
Gezien ik iets extra's aan mijn dj setjes wil voegen zit ik al een hele tijd met een idee in mijn hoofd.
Ik wil namelijk tracks "Remixen" tijdens mijn dj set via een midi controller of een mixer met midi.
Hierbij zou ik vooral extra geluiden willen toevoegen zoals/bijv: Snare, Clap, Crash, loops etc.
Ik heb al gekeken voor een sampler(sp-404) maar dit lijkt mij niet het juiste apparaat.
Ook heb ik al rond gekeken naar een nuo 4 maar dit lijkt me ook niet handig.
(Ik heb thuis een midi keyboard maar dit kan ik natuurlijk niet syncen met mijn tracks die ik draai.)

Mijn vraag is dus: Met welke midicontroller of Dj mixer met midi, kan ik via software op mijn laptop(via usb) claps, snares enz. toevoegen en syncen aan mijn dj mix.
De prijs die ik voor een midi controller wil uitgeven is zo'n 300 euro.
De prijs voor een mixer is zo'n 700/800 euro.(effecten hoeft niet, die kan je eventueel ook met midi aansturen)

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegt.

iedereen bedankt! Maar nu is de volgende vraag: Hoe sync ik ableton met mijn dj set?
User edit by MoXeGy on 19-12-2007 @ 22:18:44 (10%)

What do you think about Ableton bpm matchen met dj set (Midi mixer/.. ??

Vote :   

NielsR    posted on 13-12-2007 22:08
ableton live met zon kleine midi controller mischien? Mischien die ene de twizz aanraad in dat topic over synth of die ene die je zo in een pakket met ableton kunt kopen.
MoXeGy    posted on 13-12-2007 22:13
zoals ik even vlug op maak uit zijn, raad hij een midikeyboard aan, maar dit heb ik al.
Het liefst koop ik de controller ook los gezien ik rond wil kijken welke software ik er goed mee aan kan sturen en gezien reason ook met midi werk, zou ik als ik reason kan syncen ook met reason kunnen werken.
NielsR    posted on 13-12-2007 22:21
Poster: MoXeGy
zoals ik even vlug op maak uit zijn, raad hij een midikeyboard aan, maar dit heb ik al.
Het liefst koop ik de controller ook los gezien ik rond wil kijken welke software ik er goed mee aan kan sturen en gezien reason ook met midi werk, zou ik als ik reason kan syncen ook met reason kunnen werken.

Deze raad hij aan:

Mischien ook nog samen met een m-audio triggerfinger ofzo?
User edit by NielsR on 13-12-2007 @ 22:22:27 (17%)
MoXeGy    posted on 14-12-2007 07:21
dat zou mischien wel iets zijn, gezien ik dat ook in combinatie met mijn produce kan gebruiken.
Maar aan de andere kant weet ik dus niet of het werkt waar ik het voor wil gebruiken.

Edit: dan zit ik ook aan de Akai MPD 24 gezien deze aanslag gevoelige pads heeft, en dat is makkelijk als dat er ook op zit. Dan kan ik live wat loops maken of zelfs live wat spelen.
User edit by MoXeGy on 14-12-2007 @ 07:41:18 (100%)
NielsR    posted on 14-12-2007 07:47
dat zou mischien wel iets zijn, gezien ik dat ook in combinatie met mijn produce kan gebruiken.
Maar aan de andere kant weet ik dus niet of het werkt waar ik het voor wil gebruiken.

Mischien een korg zero 4 als je een mixer wilt die is zeer compleet met midi hij kost wel iets rond de 1200 euro maar het voordeel is dat die een ingebouwde geluidskaart heeft dus het enige wat je nog moet doen als je traktor scratch wilt hebben is de cd's of vinyl en de software alleen nog kopen via die geluidskaart kun je ook goed ableton aansturen.
Maar het nadeel is dat je dan altijd je mixer moet meenenmen naar een gig in de plaats van alleen je laptop en een midi controlletjer.

Volgens mij werkt dat wel hoor wat jij wilt met dat kleine bakje wat ik hierboven heb laten zien de e-ucontrol gewoon met ableton doen.
Ik weet nog zon gelijkaardig bakje met meer faders ik zal dat ook is zoeken.

Nog een idee: (+-220 euro) bcf 2000 berhinger.

Volgens mij heeft die berhinger hierboven het beste resultaat met wat je eigenlijk wilt.
User edit by NielsR on 14-12-2007 @ 07:52:03 (16%)
MoXeGy    posted on 14-12-2007 08:43
Gezien dat de behringer geen pads heeft valt die al af, persoonlijk denk ik dat de Akai MPD 24 de beste keuze is gezien die 6 faders heeft, genoeg pads, beeldscherm enz.

Ik hoop dat hier iemand die ervaring heeft met live acts, hier meer duidelijk kan maken.

Edit: ik zie nu dat de akai niet in eindhoven te koop is, dus mischien is jouw optie wel eentje om na te kijken.

De Behringer BCR 2000 = € 129,- (draaiknoppen lijken me fijner en multifuntioneler.)
Alesis ControlPad          = € 149,-
Totaal:                        = € 278,-

Dat is dus een nette oplossing

Nu vraag ik me wel af wat de kwaliteit van de behringer is gezien ik hem ook buitenshuis wil gebruiken.

User edit by MoXeGy on 14-12-2007 @ 09:17:07 (100%)
NielsR    posted on 14-12-2007 13:31
Dat is dus een nette oplossing
Nu vraag ik me wel af wat de kwaliteit van de behringer is gezien ik hem ook buitenshuis wil gebruiken.

Volgens mij is die wel van goede kwaliteit veel grote namen gebruiken die ook, toen de love parade op tv was was er ook een artiest die die gebruikte en digitalism gebruikt die ook voor live te spelen.
Maar mij lijkt die met faders toch fijner werken.

Laten we daft punk ook niet vergeten die dit ook gebruikt quote uit dat artikel van de piramide:
ABLETON
“The show revolves around Ableton Live software on custom made super-computers, which we remotely access and control with Behringer BCR2000 midi controllers.”

User edit by NielsR on 14-12-2007 @ 13:44:55 (64%)
MoXeGy    posted on 14-12-2007 14:19
ah, het enigste wat ik dan nodig heb is de Redsound SoundBite Micro om mijn zooi van ableton/reason etc. synchroon met mijn dj mix te laten lopen?
MoXeGy    posted on 15-12-2007 18:08
 Omschrijving
Totaal  
 Behringer BCR 2000   € 129,-   
 Alesis ControlPad   € 149,-  
 Redsound SoundBite Micro
€ 129,-  

Hiermee zou ik dus alles netjes kunnen aansluiten?
  € 407,-

TheMole    posted on 15-12-2007 19:37
Wa kunt ge eigenlijk allemaal met zo'n Behringer BCR 2000 want ik had een paar filmkes gekeken en da zag der ma ingewikkeld uit :D
MoXeGy    posted on 15-12-2007 19:39
je kan alle knoppen doorsturen naar knoppen/faders enz. op je software.
Bijv: je draait aan knop 1 die het volume bestuurd, dan draait het volume knop op je software ook.
TheMole    posted on 16-12-2007 08:40
je kan alle knoppen doorsturen naar knoppen/faders enz. op je software.
Bijv: je draait aan knop 1 die het volume bestuurd, dan draait het volume knop op je software ook.
 ahzo ma da moet met ableton ?
MoXeGy    posted on 16-12-2007 10:11
nee, je kan het ook met andere programma's doen.
DaRoyal    posted on 16-12-2007 12:55
Die Soundbite is niet noodzakelijk hoor, je kunt ook zelf tappen. Maar 't kan wel natuurlijk..

Verder zou ik idd kijken voor een combinatie van een Triggerfinger/MPD-24 met BCR-2000 of UC-33, dan heb je alles. Een UC-17 is ook een mogelijkheid, als je geen faders nodig hebt. Happy, laughing
robbeh    posted on 16-12-2007 20:13
Ik zou voor wat controlling betreft zeker voor de uc-33e gaan van evolution/m-audio. Super kwaliteit en in combinatie met ableton gewoonweg magistraal. Ik heb 'm zelf ook en 't was voor mij de lekkerste combi tussen faders en potmeters.. Wat behringer betreft heeft de bcf-2000 te weinig potmeters, en de bcr-2000 heeft weer geen faders..
Voor het triggeren van enkelvoudige samples (dus geen sequences) kun je simpelweg je toetsenbord gebruiken (lang leve keymapping) of een numeriek-pad voor 10 euro kopen en op je laptop aansluiten!
En ableton is rete eenvoudig te synchen met je overige dj gear door een aantal keer te tappen.. that's it.. kun je nog bijsturen ook.
Wil je 'm ECHT synchroon laten lopen moet je een stukje hardware / mengpaneel aanschaffen met een interne midiclock, maar dat ga je niet redden onder de € 300,-

Wat ik je overigens wel echt aan zou raden is een externe geluidskaart te kopen (ASIO-compatible) met minimaal TWEE uitgangen.. zodat je altijd één uitgang kan gebruiken voor je master-out uit de laptop, en ééntje op een extra kanaal van je mengpaneel kan zetten zodat je samples, sequences, midiclips whatever kan VOORBELUISTEREN / CUE-EN. Dit is (tenzij je al je samples bij naam uit je hoofd kent) essentieel!
User edit by robbeh on 16-12-2007 @ 20:15:09 (2%)
MoXeGy    posted on 16-12-2007 20:14
euh tappen gaat niet lukken gezien de beatmatch dan niet genoeg klopt.
De claps etc moeten er echt strak op liggen, vandaar dat ik aan de soundbite dacht.
een asio geluidskaart heb ik al dus dat zit ook al goed.
User edit by MoXeGy on 16-12-2007 @ 20:18:11 (37%)
robbeh    posted on 16-12-2007 20:17
ik kan alleen voor ableton spreken, maar als je die éénmaal goed hebt staan.. en je beluisterd voordat je er een clip aantoevoegd, goed of ie synchroon loopt is er niets aan de hand.. je moet alleen in de gaten houden dat je je volgende platen / cd's dus wel synchroom laat lopen met je laptop.

't kan gebeuren dat je (spreek ik weer voor ableton) ableton af en toe moet bijsturen.. maarja.. map twee toetsen van je keyboard aan de pitchbend knoppen en klaar ben je.. een plaat of cd zul je ook af en toe bij moeten sturen en oefening baart kunst!
User edit by robbeh on 16-12-2007 @ 20:21:07 (84%)
MoXeGy    posted on 16-12-2007 20:37
ah dus met het bovenstaande wat ik opsomden kan ik dus alles netjes strak laten lopen?
Natuurlijk snap ik wel dat mijn samples/sequences maar 1 bpm aanhouden.
Dat is geen probleem want je houd tog maar de bpm aan van 1 nummer.

of zijn er betere oplossingen voor zo'n 400 euro?
User edit by MoXeGy on 16-12-2007 @ 20:40:38 (23%)
robbeh    posted on 16-12-2007 20:40

in principe zou dit makkelijk moeten kunnen ja! ook zonder soundbite!
Welke software gebruik je / ben je van plan te gebruiken?

MoXeGy    posted on 16-12-2007 20:41
Ableton denk ik gezien dit het makkelijkst is volgens de vele mensen.
robbeh    posted on 16-12-2007 20:45
Ableton heeft wat tijd nodig om onder de knie te krijgen, maar het is wel het fijnste wat betreft functionaliteiten.. zeker voor de dingen die jij ermee wilt gaan doen.. als je echt met je pc wil draaien zou ik wat anders aanraden maar voor het toevoegen van bepaalde geluiden of het helemaal live performen (dus niet mixen, maar ter plekke iets in elkaar zetten) is ableton 't beste
User edit by robbeh on 16-12-2007 @ 20:53:49 (100%)
MoXeGy    posted on 16-12-2007 20:51
voor het mixen heb ik al een mooi setje cd spelers en draaitafels, het is dus echt om samples en complete sequences er bij te gooien.
Overigens kan ik het ook voor het producen gebruiken en dat is natuurlijk mooi mee genomen.
User edit by MoXeGy on 16-12-2007 @ 20:53:31 (99%)
robbeh    posted on 16-12-2007 20:52

Ik heb trouwens je booth even bekeken, maar als je een live-iets in je set op wilt nemen en ook voor zou willen beluisteren op je eigen mengpaneel kom je wel een kanaal te kort! (dan zou je hiervoor twee line-in's nodig hebben, en ik combi met je cdj's zijn dat dus 4 line-ins en de vmx heeft er 3,correct me if i'm wrong) of je moet 't met één cdj minder doen, dat zou ook kunnen..

User edit by robbeh on 16-12-2007 @ 20:59:17 (37%)
MoXeGy    posted on 16-12-2007 20:54
ja dat klopt, als ik alles netjes wil gebruiken zou ik een 5 kanaals mengpaneel nodig hebben.
In de toekoms word dit mengpaneel nog wel veranderd.

Maar ik vraag me af hoe de software zich syncht met het analoge geluid van mijn mengpaneel als ik er geen midi clock/redsoud tussen zet.
robbeh    posted on 16-12-2007 20:58
Maar ik vraag me af hoe de software zich syncht met het analoge geluid van mijn mengpaneel als ik er geen midi clock/redsoud tussen zet.

Als je eenmaal het tempo goed hebt staan, d.m.v. tappen / manueel bijsturen houdt ableton dit tempo altijd aan.. dan is het bij het launchen van je mastergeluid enkel nog een kwestie van op het goede moment op play drukken (net als bij je cd-spelers).. Als ableton aan het afspelen is, en je wilt aanvullend nog extra clips toevoegen, of een andere scene laten spelen kun je zelfs te vroeg op play drukken, ableton is dan zelf slim genoeg om 'm op het juiste moment te starten..
En alles blijft uiteraard op het door jou ingestelde / getapt, bijgestuude tempo lopen, dus als je het tempo van je andere gear niet veranderd is er niets aan 't handje

Youtube even op Ralph Lawson tips and tricks.. dit zijn drie filmpjes waarin Ralph Lawson wat mogelijkheden laat zien van ableton (in combi met de mother of all mixers, de Xone:3d)
User edit by robbeh on 16-12-2007 @ 21:00:30 (22%)

143 Users online: 67 Guests (76 Unknown)
Pages generated today : 7.655
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.868.053