Kostelijke hobby (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MissSalem    posted on 08-12-2007 19:08
We weten waarschijnlijk allemaal dat het aankopen van een degelijke set, cd's/platen, accessoires en ander materiaal duur kan uitkomen.
Wat ik mij al lang afvraag, is of het ook compenseert: het geld dat uitgegeven wordt, vs, het geld dat binnenkomt voor de DJ die (af en toe?) draait op feestjes of bij vrienden of waar dan ook...

Graag had ik daar een beeld op gehad vooraleer dat ik de stap zou zetten naar de winkel.
Kan iemand mij daar discreet meer over inlichten? Bedankt!

What do you think about Kostelijke hobby ??

Vote :   

MissSalem    posted on 05-01-2008 07:41
Poster: donkey
@ Nandi : er zijn er maar weinig die er echt veel geld mee verdienen

Dat is zo. Als de uitgaven al niet telkens moeten betaald worden uit eigen zak, vind ik al dat het goed is. Hetgene wat je verdient als DJ dient te circuleren in functie van de hobby. Anders moet je studentenwerk ofzo gaan doen. Daar ben je zekerder van. Happy, laughing
mrwhoopie    posted on 05-01-2008 10:41
Hangt er een beetje van af denk ik welk genre enzo,en wat je ambities zijn.Ik ben persoonlijk begonnen met de heel simpele dingen en draaai dus fuifjes bruiloften ed,voor velen onder julie niet het van het,maar daar heb ik wel het meeste werk in,menen horen je en willen je boeken voor hun bedrijfsfeest,20 jarig jubileum of trouw en zo blijf je bezig en je staat er verrast van hoeveel mensen je tegen komt op zo een avond,trouwen gaan soms door n zalen waarvan de eigenaar komt vragen of ik niet altijd in die zaal wil draaien enzo....ik zal nooit zo rijk en beroemd worden als Tiesto bv dat lijkt mij wel duidelijk.Maar mij materiaal ziet dus ook meer af,hoe voorzichtig ik ook ben,de draaitafel is eigenlijk mijn laagste kost,cd-speler mengpanneel en flightcase gaan lang mee en zijn goed.Maar trussen e.d.moet ik na een jaar verkopen als ik altijd mooie blinkende trussen wil.Nu da valt allemaal wel mee,maar om dat alles te vervoeren heb ik dus een aanhang of bestelwagen nodig,kaartjes drukken,...boekhouder,rsz noem maar op erkomt echt een pak bij zien.`
En dan kom je in de shop en dan zie je weer heel wat lekkere dingen staanCry,kortom,het is tof en het kost een bom geld,maar als je wil verdien je er wel aan,maar dan moet je er voor werken.`
Ik zou niet iets gaan kopen met de intentie van:"deze 5000€ ga ik eens verdubbelen"
je moet gewoon de spullen kopen die je wil,werk ermee en loont het is het mooi meegenomen,loont het niet?verkoop alles terug.
Maar blijf eerlijk tegenover uw eigen,en nog een tip,als je in dit stadium bent da je ni heel zeker bent.Koop dan heel populair materiaal (pioneer bv.)als je dan beslist om te stoppen en te verkopen dan ben je da zo weer kwijt.
Nandi    posted on 05-01-2008 13:01

Ja weet ik dat er niet veel zijn die daar echt geld mee verdienen. Gelijk dat mrwhoopie zegt zijn er sommige die wel denken dat ze er geld gaan, uithalen . En ik ben er ook met begonne omdat ik veel naar muziek luister , wat klooien met fl studio enzo .

ACTIVE    posted on 05-01-2008 17:32

@ Missalem,

Mixen in zeker een kunst.. Voor mij is het een manier van --> gevoel, denken, analyseren, evalueren, reageren, mixen en als je dan mixt wat je in gedachte had dan is dat toch mooi..

@ iedereen.. Ik heb dit jaar genoeg plezier gehad met het draaien en ook vooral ook door het geld wat extra naar binnen stroomde dit jaar, Dus 2008 kom maar op..

@ Nandi.. Denk dat als je er geld mee wil verdienen je ook moet realiseren wat je er voor over moet hebben.. Ik draai ieder weekend op de vrijdag en zaterdag, dat betekent dan wel dat ik de volgende dag pas om 8 uur in me bedje lig, en dan nog 5 dagen in de week werken dus geld en het plezier van draaien is leuk maar af en toe lekker thuis zitten is dan ook een keer lekker...

Helaas heb ik de zekerheid nog niet voor het vaste witte geld anders was de stap om te stoppen met werken makkelijk geweest.. Dus voorloppig maar 7 dagen in de week aan se slag met werken en draaien en als ik dan de top zou bereiken dan stoppen met werken..

Max-E    posted on 05-01-2008 18:34
nouja kijk, als je slim bent koop je populaire dj gear(pioneer, technics als je voor TT gaat..), wil je echt geld gaan verdienen moet je ook echt GOED kunnen mixen.. Om dat te leren moet je toch al heel wat uurtjes achter de booth maken, die tijd moet je er ook voor over hebben..

Ik denk dat draaien n beetje is als n cafe hebben, de ene keer is t flink druk(wordt je veel gevraagd voor draaien) de andere keer sta je dagen achterelkaar in je eentje tv te kijken en krantjes te lezen achter de bar(niemand vraagt je om te draaien).. Niemand in t cafe betekent geen omzet.. geen draaien betekent ook dus geen geld wat je verdient..

Dus zoals ze t zeggen, draaien moet je als n hobby blijven zien, vraagt iemand je en verdien je wat dan is dat mooi meegenomenWinking my eye en zoals gezegd is ligt t n beetje draan welke stijl je draait en hoe goed je t kan als je gevraagd wilt worden:P

greetings,
Max
MissSalem    posted on 18-01-2008 16:38
Heeft het lang geduurd tegen dat je ergens kon draaien, al dan niet op regelmatige basis? Happy, laughing Hoe is dat gekomen?
TouRRe    posted on 18-01-2008 17:13
Ik draai nu misschien ruim 2jaar ofzo en nog niet echt op grote fuiven gedraaid.
Maarja ik heb ook nog niet echt 'zotte' kosten gedaan.
Ik heb al ?900 gear gekocht en ?300 terug verdiend.
Gewoon niet te duur gaan in gear om te beginnen.
Kheb zo van alles iets (dubbele cd-speler, mengpaneel, versterker, boxen, 2 lichten, statief, micro, hp,..)
En je kan al je familie- ,vrienden- ,kennissen- feesten verzorgen met u muziek.
Je moet niet altijd direct 'groot' gaan.

Grtz
MissSalem    posted on 18-01-2008 17:51
Poster: TouRRe
Ik draai nu misschien ruim 2jaar ofzo en nog niet echt op grote fuiven gedraaid.
Maarja ik heb ook nog niet echt 'zotte' kosten gedaan.
Grtz

Heeft het feit dat je nog niet op grote fuiven gedraaid hebt, iets te maken met het gegeven dat je geen zotte kosten gemaakt hebt? Happy, laughing
MoXeGy    posted on 18-01-2008 18:05
tuurlijk niet, duure gear maakt je nog geen goede dj Winking my eye
NCK    posted on 18-01-2008 18:20
Glukkig bestaat er voor mij zoiets als: tweedehands  Cry
Veel van me gear waarmee ik draai op feestjes enzo is tweedehands Winking my eye
Ook dat draaien op feestjes doe ik zo goed als gratis alleen vraag soms nog wat omkosten vergoeding voor het vervoer (ben namelijk 17 dus mag nog niet zelf rijden Cry).

Ik hoop dat het aantal "boekingen" binnekort wat gaat stijgen en ik er wat geld voor kan gaan vragen maar het geld dat er nu in zit zie ik gwoon als goed besteed omdat het me grootste hobby is Winking my eye

simsoft    posted on 18-01-2008 21:10
Welja mijn instalatie was ook 2de hands , en nog lekker veel nieuwe cs's gekocht
MissSalem    posted on 18-01-2008 21:48
Poster: MoXeGy

Ik vond het enkel raar verwoord. Winking my eye
Wel moet ik je deels tegenspreken, want goede gear is volgens mij het halve werk, of niet? Natuurlijk hangt er ook veel af van de DJ in kwestie.
Renzis    posted on 18-01-2008 22:11
Poster: MoXeGy

Absoluut waar!
Al die jongens hier die zich zelf blindstaren op apperatuur en randzaken als websites enzo voor dat ze uberhaubt een fatsoenlijk feestje gedraaid hebben.

Ik had (is inmiddels beter) maar gewoon geen topgear, maar het werkte en ik heb het mixen er op geleerd! En als je op mijn set strak kan mixen kan je het op pioneer makkelijk, gelooof mij!

Anyway het blijft een kostelijke hobby

@ miss salem, jah goede gear is het halve werk, maar zorg dat je daar door niet half kan mixen. als jij mooie pio's hebt, met die heerlijk aan geven hoeveel bpm het is, en je een keer zonder zit, en je opeens (zoals het hoort ) op je gehoor moet gaan pitchen enz, dan val je door de mand.

Het is ook waar je voor kiest uiteraard!
MissSalem    posted on 18-01-2008 22:17
Poster: Renzis
@ miss salem, jah goede gear is het halve werk, maar zorg dat je daar door niet half kan mixen. als jij mooie pio's hebt, met die heerlijk aan geven hoeveel bpm het is, en je een keer zonder zit, en je opeens (zoals het hoort ) op je gehoor moet gaan pitchen enz, dan val je door de mand.

Het is ook waar je voor kiest uiteraard!

Daar zeg je wel wat. Happy, laughing Hopelijk komt dat op het gehoor mixen een beetje mee door het mixen zelf. Ik zal erop letten, goed dat je het zegt. Happy, laughing
Renzis    posted on 18-01-2008 22:31
Dat is de essentie van mixen! éen van de belangrijkste onderdelen van het dj zijn.

Gear is zelfs van ondergeschikt belang (als de geluidskwaliteit maar goed is).
Het zal het publiek een worst wezen of jij met pioneer, denon of jb-systems draait.

En mijn inziens draait een dj nog steeds voor het publiek en op de 2e plaats voor zich zelf
MissSalem    posted on 18-01-2008 22:41
Dat is de essentie van mixen! éen van de belangrijkste onderdelen van het dj zijn.

Gear is zelfs van ondergeschikt belang (als de geluidskwaliteit maar goed is).
Het zal het publiek een worst wezen of jij met pioneer, denon of jb-systems draait.

En mijn inziens draait een dj nog steeds voor het publiek en op de 2e plaats voor zich zelf

Ik ga met je akkoord. Happy, laughing

Ik geloof dat Rebounce ook weer hiervoor in de bres kan springen, aangezien hij dat allemaal zelf geleerd heeft. Daarna kan ik daar naar believen op oefenen. Toch goed om een coach te hebben, jong...

Hoe dan ook, het is volledig waar dat de DJ voor het amusement moet zorgen van het publiek. Maar in de praktijk, of dat ook altijd zo is... Dat vraag ik me af.
Renzis    posted on 18-01-2008 22:50
Poster: MissSalem

Hoe dan ook, het is volledig waar dat de DJ voor het amusement moet zorgen van het publiek. Maar in de praktijk, of dat ook altijd zo is... Dat vraag ik me af.

Als het een goede dj is wel! Als je stomweg je eigen favo plaatjes gaat draaien en iedereen loopt weg doe je ergens iets niet goed.
Ik weet nog wel: Grootste discotheek van praag, topdj hele zaal stond bomvol, kwam er een nieuwe die btje underground draaide binnen 10 minuten was de zaal op mij na leeg.

Ik sta soms jaren 60 rock plaatjes te draaien, is alles behalve mijn favoriete maar toch, soms is het nodig om de sfeer er in te houden
MissSalem    posted on 18-01-2008 22:55

Als het een goede dj is wel! Als je stomweg je eigen favo plaatjes gaat draaien en iedereen loopt weg doe je ergens iets niet goed.
Ik weet nog wel: Grootste discotheek van praag, topdj hele zaal stond bomvol, kwam er een nieuwe die btje underground draaide binnen 10 minuten was de zaal op mij na leeg.

Ik sta soms jaren 60 rock plaatjes te draaien, is alles behalve mijn favoriete maar toch, soms is het nodig om de sfeer er in te houden

Op onze 100-dagenfuif vorig jaar was er veel R&B en andere commerciële muziek en dat was echt super! Juist dat de DJ van dienst tegen 3u wat underground begon te spelen. Ik noem het underground omdat ik het niet kende. Je zag gewoon die zaal leeglopen... En tegen 3u45 moest de muziek uit, van in de instelling bij wie we de zaal gehuurd hadden. Het volk was gewoon weg.

Als het van mij zou afhangen, ik zou echt gaan kijken, iedere keer dat ik een plaat laat spelen, of dat dat klikt met mijn publiek. Natuurlijk eerst leren draaien... Dromen blijven wel hangen... Happy, laughing
Dook-E    posted on 16-09-2008 08:57
Met alle respect, maar de meeste DJ's die ik persoonlijk ken, en voor wie het meer dan een hobby geworden is, zijn mensen die heel hun gear ofwel gekregen hebben, ofwel meer dan genoeg 'zakgeld' kregen/krijgen om alles zelf te bekostigen.

Waarmee ik absoluut niet wil veralgemenen of op de tenen trappen, maar zoals ik het zie is er toch een rode draad in te vinden hoor.

Zelfs al is muziek je passie, als je krap bij kas zit ga je heus niet je laatste centen in zoiets stoppen, want in het begin wordt het altijd maar meer, zoals al gezegd is (plaatjes bijkopen etc).

Dat is eigenlijk ook wat mij er voor een groot stuk van weerhoudt om me er volledig op te gooien.
JazzyMax    posted on 16-09-2008 09:24
Beetje on-topic blijven:

Ik ben nu al 2 jaar bezig en heb voor mijn gear alles samen nu zo'n € 2000 geinvesteerd (zonder muziek!)
En dat heb ik eigenlijk wel al terug verdiend.
Als je maandelijk iets van € 100 krijgt gemiddeld heb je na die 2 jaar € 400 winst. En das al 2/3 van een CDJ 400 Happy, laughing

Ik reken er de muziek niet bij, want die zou ik zowiezo gekocht hebben...

grtz
Sandr    posted on 16-09-2008 10:29
Ik ben begonnen samen met een maatje van me toen ik iets van 13 was.
2 cd gewone cd spelers uit een home cinema set (dus geen cue, geen pitch etc.), een skytec geluidsetje en wat simpele effectjes.

Thuis beetje klooien, tot vervelends toe kinderfeestjes gedaan daarna ook wat feestjes gedaan voor oudere mensen.
Die maat van me kocht een dubbele cd speler (met pitch en cue) daar verder op kloten en nog meer kinderfeestjes gedaan. Deze feestjes gingen geloof ik voor ongveer 35 euro per avond. Dus 17.50 per persoon. Toen was zat terug verdienen er echt nog niet in dus werkte ik in een frituur en in de afwas bij een restaurant.

Daarna kon ik aan de slag gaan in een cafeetje (net 15 jaar). Vrijdagavonden draaien voor € 7.50 in het uur. Dit nog steeds combinerend met de frituur en de afwas.

Toen een setje cdj 800's bij elkaar gespaard.

Vanuit dat cafeetje ging het balletje een beetje rollen, paar andere cafe's. Bij een lokale drive in aan de slag en met de eigen "drive in" ook wat vaker op pad.

Toen kwam er wat geld binnen, maar nog lang niet om terug te verdienen wat ik er ondertussen aan apparatuur en cd's in had gestoken. 

Vanaf het café overgestapt naar een dancing en vanaf daar ging het weer wat beter, iets meer verdienste, veel meer publiek en dus ook bekendheid.

Vanaf dat punt ging ik steeds minder doen met de drive in show, en kon ik terecht bij de grootste discotheek van Zeeland. Daar zit ik nu nog steeds en ik kan nu pas zeggen dat ik ook geld overhoud per week (inkomsten - cd uitgaven) Incidentele uitgaven niet in ogenschouw genomen, zo heb ik pas een pc gekocht om te gaan producen voor 800 euro, daar komt een geluidskaart van 350 bij en een cursus van 500 euro.

Wat ik een beetje probeer te vertellen met mijn verhaal is dat het
A: Niet zeker is dat je ooit verder komt dan je slaapkamer, hangt van je kwaliteiten af en een portie geluk
B: Als je ooit verder komt het nog lang niet zeker is dat het ook maar in de buurt komt van je geld terug verdienen.
C: Als je het graag wilt je het gewoon moet doen en zorgen dat je zo hard je best doet dat je jezelf niks kan verwijten.

Pff wat een verhaal....
Play that funky music white boy....
RiX    posted on 16-09-2008 10:40
... maar wel een bonk waarheid Cool
Sandr    posted on 16-09-2008 10:52
Daar ben ik blij om, anders had ik ook wel een flink lange neus gehadWinking my eye
Play that funky music white boy....
RiX    posted on 16-09-2008 11:45
Poster: Sandr
Daar ben ik blij om, anders had ik ook wel een flink lange neus gehadWinking my eye

of tenen... Cool
ArCee    posted on 17-09-2008 11:50
Poster: MissSalem
We weten waarschijnlijk allemaal dat het aankopen van een degelijke set, cd's/platen, accessoires en ander materiaal duur kan uitkomen.
Wat ik mij al lang afvraag, is of het ook compenseert: het geld dat uitgegeven wordt, vs, het geld dat binnenkomt voor de DJ die (af en toe?) draait op feestjes of bij vrienden of waar dan ook...

Graag had ik daar een beeld op gehad vooraleer dat ik de stap zou zetten naar de winkel.
Kan iemand mij daar discreet meer over inlichten? Bedankt!

Het plezier is niet geld uit te drukken Cool

168 Users online: 99 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 2.942
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.696.333