Kostelijke hobby (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MissSalem    posted on 08-12-2007 19:08
We weten waarschijnlijk allemaal dat het aankopen van een degelijke set, cd's/platen, accessoires en ander materiaal duur kan uitkomen.
Wat ik mij al lang afvraag, is of het ook compenseert: het geld dat uitgegeven wordt, vs, het geld dat binnenkomt voor de DJ die (af en toe?) draait op feestjes of bij vrienden of waar dan ook...

Graag had ik daar een beeld op gehad vooraleer dat ik de stap zou zetten naar de winkel.
Kan iemand mij daar discreet meer over inlichten? Bedankt!

What do you think about Kostelijke hobby ??

Vote :   

stevew    posted on 03-01-2008 15:20
Ik ben toch tevreden dat 2007 achter de rug is. Ik heb in dat jaar iets van een 3500€ aan pioneer gear(CDJ-1000MKIII's en DJM-800) uitgegeven. Daarbij 2600€ aan een splinternieuwe Dell-laptop met een volledig Time-Code Systeem erbij. Daarbij nog eens 2 top luidsprekers dat 900€ gekost heeft en nog een baskast ook ter waarde van 1300€.
Dus aan gear alleen al om iets van een 7500€....dan heb je nog geen plaat om op te leggen dus dat ook nog eens.....pfff..ik moet echt beginnen te verminderen.

Goed jaar geweest hé vrienden Cry
MissSalem    posted on 03-01-2008 16:25
Poster: stevew
Ik ben toch tevreden dat 2007 achter de rug is. Ik heb in dat jaar iets van een 3500€ aan pioneer gear(CDJ-1000MKIII's en DJM-800) uitgegeven. Daarbij 2600€ aan een splinternieuwe Dell-laptop met een volledig Time-Code Systeem erbij. Daarbij nog eens 2 top luidsprekers dat 900€ gekost heeft en nog een baskast ook ter waarde van 1300€.
Dus aan gear alleen al om iets van een 7500€....dan heb je nog geen plaat om op te leggen dus dat ook nog eens.....pfff..ik moet echt beginnen te verminderen.

Goed jaar geweest hé vrienden Cry

Heb je dan ook een manier gevonden om mits je hobby wat geld al terug te verdienen?
DJ_IVI-R    posted on 03-01-2008 17:07
als je echt amper op feestjes draait, gaat het geld niet gemakkelijk terug vloeien..

je moet echt al eerder op regelmatige basis iets zoeken om break-even te draaien..

maar natuurlijk is het voor velen een hobby die we graag doen, dus is het voor velen ook die investering waard..
www.nikan.be
MissSalem    posted on 03-01-2008 18:52
Poster: DJ_IVI-R
als je echt amper op feestjes draait, gaat het geld niet gemakkelijk terug vloeien..

je moet echt al eerder op regelmatige basis iets zoeken om break-even te draaien..

maar natuurlijk is het voor velen een hobby die we graag doen, dus is het voor velen ook die investering waard..

Hmm, ja dat zal wel. Ik vind er wel iets op. Happy, laughing
donkey    posted on 03-01-2008 19:54
ik heb nu net men tweede installatie gekocht, en dat voor 1310 euro, dan heb ik ng geen muziek en geen boxen (gelukkig had men vader boxen staan), als ik dat allemala der ng moest bijkopen, was dat nauwelijks mogelijk, voor een 15-jarige dan eh Cry
Maniax
Roos    posted on 03-01-2008 20:23
Voor mij is het puur een hobby en een hobby mag geld kosten vind ik. Nu doe ik (nog) geen bookingen, wanneer die wel komen is dat mooi meegenomen, maar geen must. Dus ik sta zwaar in de min als het gaat om verlies of winst Cry. En die paar gigs toen ik 17 was brachten ook geen goudstaven in het laatje Cry.

MissSalem wil je gaan draaien voor het geld? Want de kans dat je doorbreekt en veel geld gaat verdienen is volgens mij hééééllll klein Cry.
User edit by Roos on 03-01-2008 @ 20:24:32 (20%)
MissSalem    posted on 03-01-2008 21:26
Poster: Roos
MissSalem wil je gaan draaien voor het geld? Want de kans dat je doorbreekt en veel geld gaat verdienen is volgens mij hééééllll klein Cry.

Nee, op zich maakt het geld niet veel uit. Ik wil enkel geen financiële put graven voor mezelf om erin te blijven zitten. Ik vind dat de uitgaven en uitkomsten elkaar min of meer moeten compenseren. De muziekwereld staat op zich ook niet stil, wat inhoudt dat er telkens nieuwe uitgaven moeten gemaakt worden aan cd's.

Ik wil ook niet doorbreken of enorm veel geld verdienen eraan. Het is en blijft een hobby. Weliswaar mag het ook geen eindeloze investering worden. Geen verwijt, Roos, maar ik hoopte dat dit al duidelijk was...

Ik heb echt de indruk dat er veel mensen zijn die er niet bij stilstaan wat voor stukken van mensen DJ'en kost - al is het een zeer leuke hobby - en dat het geld echt niet aan bomen groeit. Cry Meesten onder ons zijn toch maar studenten?
bpmfreak    posted on 03-01-2008 21:33
IK heb lang nagedacht of ik wel mijn gear zou kopen......wel/niet/wel/niet uiteindelijk ben ik stom bezig geweest!!! Ik had die spullen VEEL eerder moeten kopen!!!! Geloof mij als je iets heel graag wilt dan maakt het echt niet uit wat je uitgeeft!!! Het plezier wat ik er nu aan beleef is me veel meer waard!!!!! Het plezier heeft mij allang terug betaald!!!
Cyspoz    posted on 03-01-2008 21:48
Ook voor mij is het hobby. Ik verdien er inmiddels ook wel een leuk centje mee bij, maar dat geld blijft in mijn hobby rouleren. Dus nieuwe apparatuur, muziek en andere ondersteunende materialen koop ik daarvan. Als ik in het huidige tempo door hobby dan draai ik over een tijdje wel break even en heb ik al mijn kosten er mee terug verdiend. Maar daar staat ook weer tegenover dat er super veel tijd in gaat zitten en al in heeft gezeten. Ik timmer nu al bijna 7 jaar aan de weg.
ACTIVE    posted on 03-01-2008 23:52

In het begin is het lastig, je zult moeten investeren in je hobby, heb ik ook gedaan..
Nu na 3 jaartjes draaien heb ik iedere weekend op vrijdag en zaterdag een boeking. Grof gerekend heeft dat me dit jaar wel zo'n 15### euro's opgeleverd. Oke ik heb sinds vorig jaar een nieuwe auto en huisje dus ik zie het wel terug al die inleg van jaren terug..Dus 2008 is tijd voor nieuwe gear, alles word vervangen voor nieuwe gear,

Maar denk er eerst goed over na, Ik heb 2 jaar lang geinvsteerd in me hobby en na 2 jaar begon ik er pas op te verdienen,

Het belangrijkste is dat je het met plezier blijft doen..

Dat doe ik nu nog steeds en na 3 jaar lach ik om alles wat het me gekost heeft..

Wahahaahahaha

stevew    posted on 04-01-2008 07:44
Het is simpel, als je geen groot risico wil nemen op eventueel geldverlies moet je maar zo goedkoop mogelijke gear kopen en geen gear waar de meeste hier voor aan het sparen zijn of reeds in hun bezit hebben. Je hebt goedkope gear ook....welliswaar is deze wel van mindere kwaliteit maar je bent vertrokken en als het dan misloopt zal je verlies toch op een minimum blijven. Als je onzeker bent MissSalem moet je dit doen vindt ik. Zie eerst wat het wordt met de mindere gear en bouw zo stapsgewijs op met je gear. Als je wil heb je voor 1000€ al een starterskit (als dit boven je budget ligt moet je er ook niet mee beginnen) en dan kun je zien wat het wordt. Maar vergeet nooit: DJ ZIJN KOST GELD en zelfs geen klein beetje!!! Als je hieraan begint mag je zeker zijn dat er geld gaat inkruipen, Die pro gear is ontzettend duur dus..bezin eer je begint.
greets
MissSalem    posted on 04-01-2008 08:14
Poster: bpmfreak
IK heb lang nagedacht of ik wel mijn gear zou kopen......wel/niet/wel/niet uiteindelijk ben ik stom bezig geweest!!! Ik had die spullen VEEL eerder moeten kopen!!!! Geloof mij als je iets heel graag wilt dan maakt het echt niet uit wat je uitgeeft!!! Het plezier wat ik er nu aan beleef is me veel meer waard!!!!! Het plezier heeft mij allang terug betaald!!!

Ben ook zo geweest een tijdje terug. Eerst was het wel, dan weer niet, en nu ga ik er wel degelijk voor.
Het is waar dat het plezier heel veel goedmaakt, daar kan je inderdaad niet in missen, maar je moet ook realistisch blijven vind ik. Zijn je zakken leeg, dan heb je eventjes wel een probleem.

Cyspoz:
Jouw situatie is eerder wat ik hiermee wil bereiken. Dat het leuk is wisten we al lang, en dat het niet echt evident zou zijn om uit de kosten te geraken ook. Wat ik zou verdienen zou niet naar mij persoonlijk gaan, maar zou op een of andere manier toch weer goed zijn voor een nieuwe cd, of nieuw materiaal, zoals eerder gezegd.
Velen vergelijken het hier als werken als student in een winkel -> in die situatie gaan alle inkomsten voor het werk inderdaad naar de student zelf.
Ik wil eerder mijn inkomsten spitsen: 50% gaat terug op de spaarrekening voor update van gear indien nodig, en de andere 50% blijven op de zichtrekening voor aankopen van cd's. (Ik blijf trouwens werken als student in de winkel.)

ACTIVE:
Na 2 jaar al... Relatief snel. Happy, laughing

Stevew:
Ik snap wat je bedoelt, maar aan de andere kant mag je niet vergeten dat de gear die niet super is van kwaliteit - om het zo neutraal mogelijk te formuleren voor mensen die wel met zulke apparatuur draaien - sneller "miserie" zal opleveren: druk eens te hard en je ziet dat knopje vliegen, bij manier van spreken... Nee, ik ga wel degelijk voor Pioneer. Het enige punt dat ik wil maken is dat mijn spaarrekening niet oneindig veel nulletjes bevat, en dat ik dus graag voorbereid ben op het gegeven dat het lang kan duren eer er iets binnenkomt van de hobby - afgezien van mijn studentenwerk - want dat moet toch weer circuleren in functie van het DJ'en. Ik wil maar zeggen: als het maar niet telkens van de spaarrekening moet komen...
Roos    posted on 04-01-2008 08:34

MissSalem volgens mij ben je er al wel uit, maar heb je even bevestiging nodig Cry. Dan doen zou ik zo zeggen. Je schrijft dat je voor Pioneer gaat, maar er zijn echt nog wel andere merken die ook kwalitatief goed spul leveren. Als je niet met je gear buiten de deur gaat draaien (zo ja dan blijft Pio toch wel het beste Cry) bijv.: Uit je verhaal haal ik dat je met cd's wilt mixen, denk aan een Reloop RMP (1 of 2) waar je veel goede geluiden over hoort.

MissSalem    posted on 04-01-2008 10:00

MissSalem volgens mij ben je er al wel uit, maar heb je even bevestiging nodig Cry. Dan doen zou ik zo zeggen. Je schrijft dat je voor Pioneer gaat, maar er zijn echt nog wel andere merken die ook kwalitatief goed spul leveren. Als je niet met je gear buiten de deur gaat draaien (zo ja dan blijft Pio toch wel het beste Cry) bijv.: Uit je verhaal haal ik dat je met cd's wilt mixen, denk aan een Reloop RMP (1 of 2) waar je veel goede geluiden over hoort.

Bedankt, Roos. Happy, laughing
Roos    posted on 04-01-2008 14:39
Poster: MissSalem

Bedankt, Roos. Happy, laughing

Graag gedaan, hopelijk heb je wat aan mijn verhaaltje Cry
MissSalem    posted on 04-01-2008 17:08
Graag gedaan, hopelijk heb je wat aan mijn verhaaltje Cry

Ik hou het in het achterhoofd, maar ik denk dat het wel beter is om Pioneer in huis te halen omwille van de kwaliteit. Wil geen knopjes zien vliegen, hihi.Cry
Nandi    posted on 04-01-2008 18:41

IK ben 15 jaar en ik heb lang gespaard voor draaitafels( geen vaktantie jobs) en nu moet ik nog platen kope ook . Het is wel duur maar je moet het gewoon graag doen eh Happy, laughing

User edit by Nandi on 04-01-2008 @ 18:42:09 (4%)
MissSalem    posted on 04-01-2008 21:22
Poster: Nandi

IK ben 15 jaar en ik heb lang gespaard voor draaitafels( geen vaktantie jobs) en nu moet ik nog platen kope ook . Het is wel duur maar je moet het gewoon graag doen eh Happy, laughing

Soms denk ik dat het om meer gaat dan gewoon graag doen. Zoals artiesten die hun hart en ziel liggen in hun kunst... Kunt het daarmee vergelijken. Heb horen zeggen van een DJ een paar maand terug, dat mixen eigenlijk een kunst is, en dat het niet zomaar eventjes op 1, 2, 3 gaat en dat je je er wel degelijk in moet vinden enzo. Vond dat wel een machtige uitspraak. "Mixen is een kunst".
OneSixty    posted on 04-01-2008 21:31

Poster: MissSalem

Soms denk ik dat het om meer gaat dan gewoon graag doen. Zoals artiesten die hun hart en ziel liggen in hun kunst... Kunt het daarmee vergelijken. Heb horen zeggen van een DJ een paar maand terug, dat mixen eigenlijk een kunst is, en dat het niet zomaar eventjes op 1, 2, 3 gaat en dat je je er wel degelijk in moet vinden enzo. Vond dat wel een machtige uitspraak. "Mixen is een kunst".

het is toch ook gwn een kunst ? serieus.

en een echte dj zal zoveel van muziek houden dat het echt niet boeit wat het kost.

vergelijk het met een autofreak ofzo , die heeft ook zn garage vol staan met auto's zonder dat hij er ooit winst aan zou maken.

EDIT:  1111e post xD

User edit by OneSixty on 05-01-2008 @ 17:02:28 (4%)
MissSalem    posted on 04-01-2008 21:32
Poster: Lightzone

het is toch ook gwn een kunst ? serieus.

en een echte dj zal zoveel van muziek houden dat het echt niet boeit wat het kost.

vergelijk het met een autofreak ofzo , die heeft ook zn garage vol staan met auto's zonder dat hij er ooit winst aan zou maken.

Ik zeg toch ook niet dat het geen waar is? Happy, laughing
Jer    posted on 04-01-2008 22:27
Ik heb er denk ik nu in totaal zo'n 1200 euro mee verdiend.
Maar me investering in het laatste jaar is al 4300. en dan heb ik het nog geen eens over me eerdere setjes. (en sommige miskopen) dan zit ik op nog zo'n 2500 erbij dus.

6800-1200=5600 verliesCry

dit is nog zonder muziek.

Maar ik vind he geweldig om te doen, dus het interseert me niks!!
User edit by Jer on 18-01-2008 @ 23:00:53 (3%)
Nandi    posted on 04-01-2008 23:48
Wie begint met ' ik word dj omdat ik geld wil verdiene ' .
Je moet het toch gewoon graag doen :D
donkey    posted on 04-01-2008 23:55
@ Nandi : er zijn er maar weinig die er echt veel geld mee verdienen
Maniax
Adrien1989    posted on 04-01-2008 23:59
Zeker kostelijke hobby. Ik doe het gewoon voor m'n plezier, ik verdien er geen cent mee en heb ook niet het plan om dat te gaan doen. Ik vind het gewoon lekker om een beetje te mixen op m'n kamer.
Winston    posted on 05-01-2008 00:35

Al was ik geen DJ, zou ik toch muziek kopen. En nu als DJ koop ik nog steeds alleen muziek die ik mooi vindt.

Omdat ik dan ook van de muziek wil genieten zou ik toch al speakers hebben, al was ik geen DJ.

Gaat dus alleen om de mixer, decks en headphone. Ik wilde geen pauzes tussen tracks en wilde any time de afspeel volgorde kunnen veranderen. Cd-wisselaars bieden die mogelijkheid niet en ik zit al 8 uur per dag achter een PC dus voor mijn plezier ga ik niet nog's thuis de PC aanzetten. Enigste manier is met een DJ set.

DJ zijn kost me dus helemaal niks.

Ik heb wel 's gratis gedraaid met eigen muziek, maar dan moet voor gear worden gezorgd. Voor mijn eigen gear vraag ik wel geld.

En als je rijk wil worden door te DJ-en kan dat, volgens waar een wil is is een weg, maar voorwaarde is dat het je passie is.

Tic Toc

167 Users online: 99 Guests (68 Unknown)
Pages generated today : 2.946
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.696.337