Verjaardafsfuif -> Vraagjes (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JasperVC    posted on 03-12-2007 20:15
Hallo,

Ik wil voor men verjaardag (op 2 januari) een feestje geven voor vrienden enzo.
Maar nu heb ik nog niet veel zelf een feestje georganiseerd.

Ten eerste Licht en geluid zijn voorzien. Alles zal aanwezig zijn.
Maar drank ... ik had gerekend op een 40 man. En als enigste dranken bier, cola en pisang.
Deze te betalen. Hoeveel drank zou ik zo nodig hebben?

Ik zou geen inkom vragen. maar wel met drankkaarten werken. (€1 bier/cola - €2 Pisang)
De zaal is uitgerust voor ongeveer 80 man. Er zouden 4 dj's komen draaien. één daarvan tegen betaling.

SABAM en toestanden ga ik waarschijnlijk geen rekening mee houden.

Nog een vraagje: ik verjaar op een woensdag op 2 januari dus. is dat een goede datum voor een feestje. of zou een vrijdag of zaterdag erna beter zijn?

En is het mogelijk om met dit alles geen verlies te maken met enkel verdienste met de drank?

Zijn er anders nog zaken waardat ik rekening mee moet houden?
Kunnen jullie tips geven uit eigen ervaringen? Dat zou heel veel helpen.

Bedankt, VC

What do you think about Verjaardafsfuif -> Vraagjes ??

Vote :   

bartezzz    posted on 03-12-2007 20:24
k had laatst ook geholpen met t organiseren van een feest alleen dan voor 650 mensen of zow en toen hadden we gewoon een deal met zoown drank handel en werd er gewoon meer dan we nodig hadden geleverd en ging er terug wat niet op was en betaalde wel voor wat we gebruikt hadden.
JasperVC    posted on 03-12-2007 20:26
ah ok. maar aan de zaal zit een vaste brouwer. Deze doet dat denkik niet. Maar toch bedankt voor de tip Winking my eye
the-melody    posted on 03-12-2007 20:29
Tis idd mogelijk om verlies te maken met drank, als je namelijk teveel inkoopt en ze drinken maar 2/3 op heb je weer verlies, zowiezo zul je verlies hebben denk ik. 
-Bier cola en pisang, is leuk maar standaard, doe er nog wat bacardi bij en je kunt al bacardi cola maken^^.
-Sabam moet je idd niet meerekenen, das geldverspilling en de kans op controle is enorm klein.
-Het feestje zelf zou ik zou op een vrijdag avond doen. Of nee, valt dat in de kerstvakantie? Zoja zou ik het gewoon laten.
-Euhm genoeg stroom. En zorgen voor ook duidelijke regels qua brand en veiligheid, zorg ook liefst voor dat er geen drugs komt en zatte klungels zijn leuk maar hou die weg van de stroomstekkers of apperatuur.

Kdenk dat het wel genoeg is?
bramv    posted on 03-12-2007 20:30

Je weet nooit zeker hoeveel er wordt gedronken. Wij kunnen niet zeggen of je verlies gaat maken als we niet weten voor hoeveel euro je alles hebt georganiseerd

staf    posted on 03-12-2007 21:15
als er in de zaal een vaste brouwer zit zou ik gwn zeggen zet er een  aantal bakken bier (of een vat maar kan wel zijn als je maar een half vat gebruikt dat ze een heel aanreken dusja) , en paar bakken cola normaal rekend die alleen aan wat je verbruikt   als dat zo is kan je beter teveel drank pakken dan tewijnig

oja zeker dat je nu nog die zaal kan hebben meeste zalen moet je al paar maanden op voorhand vastleggen
Didier_Deluxe    posted on 03-12-2007 21:39
Heb net een schoolproject over fuiven achter de rug...
Hier een klein stukje uit het fuifdraaiboek, is wel gebaseerd op klassenfuiven, maar meestal ook toepasbaar op gewone fuiven. Hopelijk vind je wat Winking my eye

1. Algemeen voor alle fuiven.
1.1.
SABAM
Elke fuif veronderstelt het maken van muziek. Voor elk optreden van een discobar moet steeds auteursrechten betaald worden. De te betalen auteursrechten zijn afhankelijk van de zaal- of tentoppervlakte en/of van de gevraagde toegangsprijs. Ook al is de toegang gratis, toch moeten er auteursrechten betaald worden. Je kan van een korting genieten als je minstens 10 dagen voor de aanvang van je fuif je aanvraag bij SABAM indient, ben je hiervoor echter te laat, dan rekent SABAM een meerprijs aan. Papieren om je in orde te stellen kan je bij SABAM bekomen. Controleer ook steeds het bedrag dat SABAM vraagt, want het komt regelmatig voor dat ze te veel aanrekenen.
1.2.
Verzekering
1.2.1. 
Contractuele Aansprakelijkheid
Bij het afsluiten van een contract voor het huren van een zaal of andere locatie ga je best na wat niet vergoed wordt door de Brand- en Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering. Je moet ook steeds een waarborg betalen voor het geval dat de zaal schade zou oplopen tijdens de fuif.
1.2.2.
Alle Risico’s
Hiermee kan je risico’s zoals vandalisme en diefstal verzekeren. Ook materiaal van de organisatie of gehuurd materiaal kan je hiermee verzekeren. Denk nooit "het is verloren geld, die verzekering". Er moet maar 1 maal iets gebeuren en de ganse opbrengst van de fuif is verloren of zelfs nog meer.
1.3.
Reclame
1.3.1. 
Affiche
Zorg dat je affiche duidelijk is. Laat datgene opvallen wat belangrijk is. Naam fuif, locatie, datum en eventueel DJ. Er moet ook steeds een Verantwoordelijke Uitgever op staan (naam, adres en telefoonnummer). Affiches mogen niet gedrukt worden in zwart-wit (voorbehouden aan de overheid) en zwart op geel (voorbehouden aan notarissen). Wildplakken is verboden. Je hebt toelating nodig van de gemeente voor publiciteitspaneeltjes langs gemeentewegen. Het is niet toegestaan te plakken op privé-eigendommen zonder de toelating van de eigenaar, op elektriciteitscabines, bushokjes, afsluitingen,…
1.3.2. 
T-shirt
Het is zeker niet slecht dat je als organiserende vereniging allemaal dezelfde T-shirts draagt de avond van de fuif zelf. Dan weten alle bezoekers wie bij de organisatie zit. Tegelijkertijd is het goed, indien je op deze shirts reclame maakt voor je fuif zelf. Dan kunnen deze de weken voor de fuif gedragen worden door de leden op andere fuiven. Dit valt zeker en vast goed op.
1.3.3. 
Strooifolder
Je kan deze uitdelen op verschillende andere fuiven of op school. Indien je dit laat drukken zorg er zeker voor dat er op de strooifolder staat "niet op openbare weg gooien".
1.4. 
Inkomkaarten
Indien je deze laat maken, zorg er dan zeker voor dat deze niet na te maken zijn. Maak niet zomaar een kopie van een voorbeeld. Zet er bijvoorbeeld zeker en vast voor de stempel van jouw vereniging op. Zorg er zeker voor dat er bij de DJ een aantal kaarten liggen in voorverkoop.
1.5. 
Gadgets
Om je fuif nog meer te promoten zijn er tal van reclamegadgets waarop je de fuif kan promoten. Bv. aanstekers, stylo’s, latjes, sleutelhangers, enz. Dit is wel een duurdere vorm van reclame maar mist zeker zijn doel niet.
1.6.
Sponsors
Voor je begint maak je best een sponsordossier op. Hierin vertel je wat de fuif inhoud en wat de toekomstplannen zijn. Om deze toekomstplannen te kunnen realiseren moet er geld op de tafel liggen, en dan maak je op een discrete manier duidelijk dat je eigenlijk verlangt om te sponsoren.
Vraag zo weinig mogelijk een vrije gift, maar stel zelf een bedrag voorop. Verschillende bedragen liefst zodat de sponsor kan kiezen naargelang eigen vermogen of inbreng die hij wil doen in de fuif. Zet duidelijk op papier wat hij ervoor in de plaats krijgt en stel niet alleen voor dat ze op de affiche komen, want dan moet je niet meer dan 50 euro per sponsor rekenen.
2. 
De fuif zelf
Begin tijdig met de opbouw van de fuif en spreek duidelijk af met de uitbater wanneer je komt. Maak zeker en vast een goede inventaris op van de dranken die in de zaal zijn. Doe dit opnieuw wanneer de fuif gedaan is. De meest voorkomende problemen met zalen is dat de rekening van dranken niet juist is.
2.1.  
Consumptiebonnen
Om de drukte aan de bar te vermijden kan je werken met consumptiebonnen of –kaarten. Zo staan de feestvierders minder lang aan de bar omdat ze daar niet met geld hoeven te klungelen.
2.2. 
Vestiaire
Dit is eveneens een goede bron van inkomsten. Maar let wel op, Indien je deze organiseert ben je zelf verantwoordelijk voor eventueel verlies en schade aan de kledij. Zorg er zeker voor dat hier niets fout loopt.
2.3. 
Veiligheid
Zorg zeker en vast voor security. Deze kosten wel wat geld, maar verhogen zeker en vast de veiligheid van uw fuif. De meeste fuifzalen in Aalst hebben een vaste portier, zo hoef je hier niet zelf voor te zorgen.
2.4.  
Alcohol
Het drinken en schenken van alcoholische dranken zijn gereglementeerd in de wet van de openbare dronkenschap. Die is ook van toepassing op fuiven. Het is strafbaar alcoholische dranken op te dienen aan minderjarigen beneden de 16 jaar en sterke dranken (d.w.z. dranken met een alcoholgehalte van meer dan 22 vol.%) aan minderjarigen (- 18 jaar). Je mag evenmin alcohol geven aan personen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren. Zorg daarom dat er ook alcoholvrij bier ter beschikking staat.
2.5.
Drugs
Druggebruik is moeilijk te controleren. Dit wil echter niet zeggen dat je het gebruik ervan zomaar moet aanvaarden als organisator. Je kan bijvoorbeeld je bezoekers hierop attent maken door het uithangen van affiches die de boodschap weergeven.
2.6.
Minderjarigheid
De wet verbiedt dat een min 16-jarige wordt toegelaten in een gelegenheid waar gedanst wordt. Dit is echter wel toegestaan indien het een fuif van een vzw of van een jeugdvereniging is.

User edit by Didier_Deluxe on 03-12-2007 @ 21:54:04 (14%)
OneSixty    posted on 03-12-2007 21:48
hij zegt dat heb voor vrienden is , dan zullen er geen drugs en alcohol problemen voorkomen.

ik zou je feest zeker niet op een woensdag geven , tenzij je natuurlijk wil dat die al afloopt rond 12 uur Winking my eye
Didier_Deluxe    posted on 03-12-2007 21:55
Poster: Lightzone
hij zegt dat heb voor vrienden is , dan zullen er geen drugs en alcohol problemen voorkomen.

ik zou je feest zeker niet op een woensdag geven , tenzij je natuurlijk wil dat die al afloopt rond 12 uur Winking my eye

wetik maar komt omdat het eigenlijk gemaakt is voor klassenfuiven, maar hier en daar zal wel iets bruikbaar tussenzitten veronstel ik.
the-melody    posted on 03-12-2007 22:11
tja lightzone(kweet je echte naam niet) het kunnen dan je vrienden zijn, zat zijn ben je snel. En drugs zit ook snel op fuiven. Ik zeg niet dat jasper vc's vrienden junkie's zijn. Begrijp me niet verkeerd he^^
OneSixty    posted on 04-12-2007 00:29
Poster: the-melody
tja lightzone(kweet je echte naam niet) het kunnen dan je vrienden zijn, zat zijn ben je snel. En drugs zit ook snel op fuiven. Ik zeg niet dat jasper vc's vrienden junkie's zijn. Begrijp me niet verkeerd he^^

het is olaf , jonas Winking my eye

enja , je kan gelijk hebben.
maar het lijkt me niet echt netjes van die vrienden dan .

maar die post van Didier_Deluxe lijkt me een beetje overdone , dat is meer voor openbare fuiven.

ik denk dat iedereen toch wel zelf genoeg gezond verstand heeft om je op een verjaardagsfeest een beetje te gedragen.
ccc    posted on 04-12-2007 00:38
Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar als ik een verjaardags feest geef dan vraag ik toch echt geen entree, en al helemaal geen geld voor de drank? En al helemaal niet als het vrienden zijn.

Als je een verjaardagsfeest houdt is het neem ik aan ook heel normaal dat je "cadeau's" krijgt. En van die cadeau's betaal je je feest.
JasperVC    posted on 04-12-2007 07:24
Was ik ook eerst van plan. Tot ik op een €300 kwam voor alles tesamen vooor toch wel een heel klein feestje. En dan kijk ik naar andere mensen die een verjaardagsfeestje geven: Ze laten de entree zwaar betalen en dan heel de avond gratis drank. Of ze doen het alletwee. Ik heb nu gekozen voor de drank te betalen.

@ melody: :p zoals je zegt, drugs zit snel op fuiven. Ik weet zeker als ik volledig mijn klas vraag dat er misschien wel drugs zal binnenzitten. En die vrijdag en zaterdag vallen alletwee in de kerstvakantie. is dat een probleem ?

Nog een bijkomend vraagje (omdat sommige mensen die ik ga uitnodigen van ver moeten komen): Mogen ze zomaar hun slaapzak meepakken en op het einde van het feest in de zaal slapen? Of is dat niet gebruikelijk :p

En nog eentje :p Hoe kan ik ervoor zorgen (en uitrekenen) dat ik geen verlies heb met Bier/cola: €1 Pisang/bacardi-cola: €2 --> (bedankt melody Winking my eye)

Merci !
the-melody    posted on 04-12-2007 09:15
Nee das geen probleem, ik dacht dat de kerstvakantie dan al afgelopen was en dus die woensdag midden in de wek viel.
Nu mensen laten overnachten in een zaal... Denk niet dat de verhuurder daarmee blij zal zijn. En is ook nie gebruikelijk^^ Je kunt wel het feestje pas laat laten beginnen en doortrekken tot er terug de 1ste treinen rijden(circa rond 4u smorgens, laatste treinen is rond 01u savonds).
En uitrekeken voor geen verlies, het meeste dat er zal gedronken worden is denk ik pisang en bacardi-cola(voor zover ik naar me vriendin kijk, natuurlijk ik zit in heel ander mileu dan u ma zal wel nie zoveel verschillen.)
Nu natuurlijk, je kunt al bacardi cola in blikjes kopen maar dan kom je weer duurder uit dan dat je flessen gaat halen en cola's, natuurlijk is cocktails maken toch een kust op zich(denk ik?).
Uitrekenen... Tja 8 liter pisang is teveel de manHappy, laughing
Hoe zit het met je brouwer? Levert die zoals gezegt bakken en betaal je enkel het gebruikte of moet je per bak betalen?

Niels325    posted on 04-12-2007 11:05
Kun je niet gewoon alles apart berekenen? Als je bvb 0.5 euro vraagt voor cola en bier, dan zit je nog steeds boven de inkoopprijs, en voor je vrienden is dit een prijs van niets. Pisang is iets duurder, vraag daar dan iets meer voor, bvb 1 euro, dit zal ook niet ver van je inkoopprijs zitten.
Uiteindelijk ben je niet uit op veel winst hé(denk ik tochHappy, laughing), of wil je met het geld van de drank de zaal kunnen betalen?

Over de datum: Ik denk dat je het misschien toch beter de zaterdag (of vrijdag) doet, want vergeet niet dat het nog maar net oudejaar geweest is, en de meesten vast uitgeweest zijn en het laat gemaakt hebben.
Volgens mij zal je dan vast meer volk hebben als je het in het weekend houdtWinking my eye
NielsR    posted on 04-12-2007 11:06
Pisang hebben wij ook bij ons feestje geprobeerd en niemand dronk dat bijna van die drankjes die bij ons het beste aanslaan zijn passoa en breezer maar toch nog het meeste word er bier gedronken hoor.
Wat wij ook deden is ook een bierkaart ofzo verkopen dan kun je voor 5 euro 7 pintjes krijgen maar deze kaart was dus niet verplicht en voor mensen die dat niet wilde konden gewoon 1 euro per pint betalen.
NielsR    posted on 04-12-2007 11:17
Poster: Didier_Deluxe

2.2.
Vestiaire
Dit is eveneens een goede bron van inkomsten. Maar let wel op, Indien je deze organiseert ben je zelf verantwoordelijk voor eventueel verlies en schade aan de kledij. Zorg er zeker voor dat hier niets fout loopt.

Hier maak ik me ook altijd duk in bij ons in de buurt als ik naar een fuif ga is bij de vestaire altijd een bordje opgehagen de organisatie is niet verantwoordelijk voor gebeurtelijke ongevallen of diefstal maar terwijl zij juist wel verantwoordelijk zijn want na dat je geld voor bewaring hebt betaalt zijn zij verantwoordelijk voor als je jas gepikt word.
Ik vind dit echt een goedkope manier om eigenlijk als er iets gebeurd om de feestvierder af te wimpelen als deze hier niet bekend mee is met deze regel dat ze wel verantwoordelijk zijn.
DJ_Sintec    posted on 04-12-2007 16:51
als ik naar een verjaardagsfuif ga ga ik altijd met de ingesteldheid om goedkoop te drinken met mijn vrienden. ik zou 50 cent pakken voor een pint, da is geen geld. (en het zou mij verbazen moest er meer pissang gedronken worden als bier (niet om te beledigen, maar zijn u vrienden jannetten?) en als er evenveel meisjes als jongens komen, dan drinken gasten nog altijd meer (ah, kriek kunt ge ook altijd fixen voor meisjes). en ik zou mij niet gelukkig voelen als ik geld verdien dat van mijn vrienden is.

maar ja het is jouw feest, ik stel mij waarschijnlijk iets helemaal anders voor bij een verjaardagsfuif, en een voordeel voor mij, ik zit in een jeugdbeweging en ik heb zowiso een lokaaltje of tent als ik wil.
the-melody    posted on 04-12-2007 17:00
Waarom is pisang perse voor janetten?
JasperVC    posted on 04-12-2007 18:00
Poster: DJ_Sintec
als ik naar een verjaardagsfuif ga ga ik altijd met de ingesteldheid om goedkoop te drinken met mijn vrienden. ik zou 50 cent pakken voor een pint, da is geen geld. (en het zou mij verbazen moest er meer pissang gedronken worden als bier (niet om te beledigen, maar zijn u vrienden jannetten?) en als er evenveel meisjes als jongens komen, dan drinken gasten nog altijd meer (ah, kriek kunt ge ook altijd fixen voor meisjes). en ik zou mij niet gelukkig voelen als ik geld verdien dat van mijn vrienden is.

maar ja het is jouw feest, ik stel mij waarschijnlijk iets helemaal anders voor bij een verjaardagsfuif, en een voordeel voor mij, ik zit in een jeugdbeweging en ik heb zowiso een lokaaltje of tent als ik wil.

Het is inderdaad zeker niet de bedoeling winst te maken. Er zitten mensen bij die liever een cocktail drinken dan een biertje (ikzelf niet :p). Nuja, je kan de mensen moeilijk verplichten bier of cola te drinken.

Maar ik zoek een systeem om toch wat geld binnen te krijgen. Zou ik dit via inkom doen en heel de avond gratis drank. Of inkom gratis en de drank te betalen?

Ben er al heel de dag over aan het denken. Beste lijkt mij drank te betalen omdat je mensen hebt die weinig drinken en juist heel veel drinken.

Een maat zei ook: je kan €10 inkom vragen, dan moeten ze helemaal geen cadeau's meer geven en mogen ze heel de avond gratis drinken. Maar dit vind ik wat grof, om zomaar €10 te vragen.
the-melody    posted on 04-12-2007 18:13
Ik persoonlijk denk dat je meer winst met drank gaat hebben dan met inkom. Dus ik zou het wel doen^^
bramv    posted on 04-12-2007 18:27
t lijkt me nog al irritant als je telkens moet gaan betalen voor n biertje of wat dan ook. ik weet niet hoelang t feest duurt, maar als je gewoon een stempel kaart maakt dus. Entree bijv 7 euro en dan 20 consumpties ofso. Het is maar n voorbeeld

en voor de veiligheid zou ik zorgen dat er minstens 2 man clean zijn ( dus geen alcohol )
User edit by bramv on 04-12-2007 @ 18:36:13 (48%)
JasperVC    posted on 04-12-2007 18:52
Poster: bramv
t lijkt me nog al irritant als je telkens moet gaan betalen voor n biertje of wat dan ook. ik weet niet hoelang t feest duurt, maar als je gewoon een stempel kaart maakt dus. Entree bijv 7 euro en dan 20 consumpties ofso. Het is maar n voorbeeld

en voor de veiligheid zou ik zorgen dat er minstens 2 man clean zijn ( dus geen alcohol )

jaja dat had ik ook al in gedachten. met drankkaarten werken.
Nu wil ik Romy Pils schenken. ik heb online gelezen dat een vat van 50l €83 kost. Ik zou daar dan nog bakken bijnemen. dus ongeveer €100 aan bier. dus moet ik ongeveer €0.5 vragen om geen verlies te maken. Juist ? :p

Dan nog cola: 2 bakken met 1l flessen. ong. €14. Hier kan ik ook €0.5 vragen

Kriek: €20/bak 2 bakken -> hier moet ik wel €1 vragen.

Als ik dan alles wat tesamen reken en het verlies van het vat, de kriek en de cola eraf doe kom ik op een €120 die betaald wordt aan drank.
Dat is €30 verlies en dan moet de zaal en dj nog betaald worden ...

Dus moet ik ook entree vragen. Neem nu €2 inkom en er komt 40 man. €80 dan heb ik zo'n €70 verlies op heel het feestje wat toch mooi meevalt.
the-melody    posted on 04-12-2007 18:58
Stomme vraag maar wilen je ouders niet meebetalen voor je verjaardag...?
bramv    posted on 04-12-2007 18:59

Kriek is dat bessen ofwat is dat precies?

JasperVC    posted on 04-12-2007 19:00
Poster: the-melody
Stomme vraag maar wilen je ouders niet meebetalen voor je verjaardag...?

Waarschijnlijk niet. Maar ik werk elk weekend dus de kosten zal ik wel kunnen dekken.
Ik zal ook op de uitnodiging zetten: cadeautip: Probeer me uit de kosten van het feestje te helpen :p

Want het is toch ook niet de bedoeling om honderden euro's te verliezen Winking my eye

@Bramv: Ja dat is bier gemaakt van krieken of bessen :p
User edit by JasperVC on 04-12-2007 @ 19:03:16 (15%)

32 Users online: 12 Guests (20 Unknown)
Pages generated today : 5.061
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.277.055