Je weet nooit zeker hoeveel er wordt gedronken. Wij kunnen niet zeggen of je verlies gaat maken als we niet weten voor hoeveel euro je alles hebt georganiseerd
1. Algemeen voor alle fuiven.
1.1. SABAM
Elke fuif veronderstelt het maken van muziek. Voor elk optreden van een discobar moet steeds auteursrechten betaald worden. De te betalen auteursrechten zijn afhankelijk van de zaal- of tentoppervlakte en/of van de gevraagde toegangsprijs. Ook al is de toegang gratis, toch moeten er auteursrechten betaald worden. Je kan van een korting genieten als je minstens 10 dagen voor de aanvang van je fuif je aanvraag bij SABAM indient, ben je hiervoor echter te laat, dan rekent SABAM een meerprijs aan. Papieren om je in orde te stellen kan je bij SABAM bekomen. Controleer ook steeds het bedrag dat SABAM vraagt, want het komt regelmatig voor dat ze te veel aanrekenen.
1.2. Verzekering
1.2.1. Contractuele Aansprakelijkheid
Bij het afsluiten van een contract voor het huren van een zaal of andere locatie ga je best na wat niet vergoed wordt door de Brand- en Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering. Je moet ook steeds een waarborg betalen voor het geval dat de zaal schade zou oplopen tijdens de fuif.
1.2.2. Alle Risico’s
Hiermee kan je risico’s zoals vandalisme en diefstal verzekeren. Ook materiaal van de organisatie of gehuurd materiaal kan je hiermee verzekeren. Denk nooit "het is verloren geld, die verzekering". Er moet maar 1 maal iets gebeuren en de ganse opbrengst van de fuif is verloren of zelfs nog meer.
1.3. Reclame
1.3.1. Affiche
Zorg dat je affiche duidelijk is. Laat datgene opvallen wat belangrijk is. Naam fuif, locatie, datum en eventueel DJ. Er moet ook steeds een Verantwoordelijke Uitgever op staan (naam, adres en telefoonnummer). Affiches mogen niet gedrukt worden in zwart-wit (voorbehouden aan de overheid) en zwart op geel (voorbehouden aan notarissen). Wildplakken is verboden. Je hebt toelating nodig van de gemeente voor publiciteitspaneeltjes langs gemeentewegen. Het is niet toegestaan te plakken op privé-eigendommen zonder de toelating van de eigenaar, op elektriciteitscabines, bushokjes, afsluitingen,…
1.3.2. T-shirt
Het is zeker niet slecht dat je als organiserende vereniging allemaal dezelfde T-shirts draagt de avond van de fuif zelf. Dan weten alle bezoekers wie bij de organisatie zit. Tegelijkertijd is het goed, indien je op deze shirts reclame maakt voor je fuif zelf. Dan kunnen deze de weken voor de fuif gedragen worden door de leden op andere fuiven. Dit valt zeker en vast goed op.
1.3.3. Strooifolder
Je kan deze uitdelen op verschillende andere fuiven of op school. Indien je dit laat drukken zorg er zeker voor dat er op de strooifolder staat "niet op openbare weg gooien".
1.4. Inkomkaarten
Indien je deze laat maken, zorg er dan zeker voor dat deze niet na te maken zijn. Maak niet zomaar een kopie van een voorbeeld. Zet er bijvoorbeeld zeker en vast voor de stempel van jouw vereniging op. Zorg er zeker voor dat er bij de DJ een aantal kaarten liggen in voorverkoop.
1.5. Gadgets
Om je fuif nog meer te promoten zijn er tal van reclamegadgets waarop je de fuif kan promoten. Bv. aanstekers, stylo’s, latjes, sleutelhangers, enz. Dit is wel een duurdere vorm van reclame maar mist zeker zijn doel niet.
1.6. Sponsors
Voor je begint maak je best een sponsordossier op. Hierin vertel je wat de fuif inhoud en wat de toekomstplannen zijn. Om deze toekomstplannen te kunnen realiseren moet er geld op de tafel liggen, en dan maak je op een discrete manier duidelijk dat je eigenlijk verlangt om te sponsoren.
Vraag zo weinig mogelijk een vrije gift, maar stel zelf een bedrag voorop. Verschillende bedragen liefst zodat de sponsor kan kiezen naargelang eigen vermogen of inbreng die hij wil doen in de fuif. Zet duidelijk op papier wat hij ervoor in de plaats krijgt en stel niet alleen voor dat ze op de affiche komen, want dan moet je niet meer dan 50 euro per sponsor rekenen.
2. De fuif zelf
Begin tijdig met de opbouw van de fuif en spreek duidelijk af met de uitbater wanneer je komt. Maak zeker en vast een goede inventaris op van de dranken die in de zaal zijn. Doe dit opnieuw wanneer de fuif gedaan is. De meest voorkomende problemen met zalen is dat de rekening van dranken niet juist is.
2.1. Consumptiebonnen
Om de drukte aan de bar te vermijden kan je werken met consumptiebonnen of –kaarten. Zo staan de feestvierders minder lang aan de bar omdat ze daar niet met geld hoeven te klungelen.
2.2. Vestiaire
Dit is eveneens een goede bron van inkomsten. Maar let wel op, Indien je deze organiseert ben je zelf verantwoordelijk voor eventueel verlies en schade aan de kledij. Zorg er zeker voor dat hier niets fout loopt.
2.3. Veiligheid
Zorg zeker en vast voor security. Deze kosten wel wat geld, maar verhogen zeker en vast de veiligheid van uw fuif. De meeste fuifzalen in Aalst hebben een vaste portier, zo hoef je hier niet zelf voor te zorgen.
2.4. Alcohol
Het drinken en schenken van alcoholische dranken zijn gereglementeerd in de wet van de openbare dronkenschap. Die is ook van toepassing op fuiven. Het is strafbaar alcoholische dranken op te dienen aan minderjarigen beneden de 16 jaar en sterke dranken (d.w.z. dranken met een alcoholgehalte van meer dan 22 vol.%) aan minderjarigen (- 18 jaar). Je mag evenmin alcohol geven aan personen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren. Zorg daarom dat er ook alcoholvrij bier ter beschikking staat.
2.5. Drugs
Druggebruik is moeilijk te controleren. Dit wil echter niet zeggen dat je het gebruik ervan zomaar moet aanvaarden als organisator. Je kan bijvoorbeeld je bezoekers hierop attent maken door het uithangen van affiches die de boodschap weergeven.
2.6. Minderjarigheid
De wet verbiedt dat een min 16-jarige wordt toegelaten in een gelegenheid waar gedanst wordt. Dit is echter wel toegestaan indien het een fuif van een vzw of van een jeugdvereniging is.
Poster: Lightzone
hij zegt dat heb voor vrienden is , dan zullen er geen drugs en alcohol problemen voorkomen.
ik zou je feest zeker niet op een woensdag geven , tenzij je natuurlijk wil dat die al afloopt rond 12 uur
Poster: the-melody
tja lightzone(kweet je echte naam niet) het kunnen dan je vrienden zijn, zat zijn ben je snel. En drugs zit ook snel op fuiven. Ik zeg niet dat jasper vc's vrienden junkie's zijn. Begrijp me niet verkeerd he^^
Poster: Didier_Deluxe
2.2. Vestiaire
Dit is eveneens een goede bron van inkomsten. Maar let wel op, Indien je deze organiseert ben je zelf verantwoordelijk voor eventueel verlies en schade aan de kledij. Zorg er zeker voor dat hier niets fout loopt.
Poster: DJ_Sintec
als ik naar een verjaardagsfuif ga ga ik altijd met de ingesteldheid om goedkoop te drinken met mijn vrienden. ik zou 50 cent pakken voor een pint, da is geen geld. (en het zou mij verbazen moest er meer pissang gedronken worden als bier (niet om te beledigen, maar zijn u vrienden jannetten?) en als er evenveel meisjes als jongens komen, dan drinken gasten nog altijd meer (ah, kriek kunt ge ook altijd fixen voor meisjes). en ik zou mij niet gelukkig voelen als ik geld verdien dat van mijn vrienden is.
maar ja het is jouw feest, ik stel mij waarschijnlijk iets helemaal anders voor bij een verjaardagsfuif, en een voordeel voor mij, ik zit in een jeugdbeweging en ik heb zowiso een lokaaltje of tent als ik wil.
Poster: bramv
t lijkt me nog al irritant als je telkens moet gaan betalen voor n biertje of wat dan ook. ik weet niet hoelang t feest duurt, maar als je gewoon een stempel kaart maakt dus. Entree bijv 7 euro en dan 20 consumpties ofso. Het is maar n voorbeeld
en voor de veiligheid zou ik zorgen dat er minstens 2 man clean zijn ( dus geen alcohol )
Kriek is dat bessen ofwat is dat precies?
Poster: the-melody
Stomme vraag maar wilen je ouders niet meebetalen voor je verjaardag...?