CDJ 400 VS CDJ 800 MK II (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

accountremoved    posted on 22-11-2007 21:24
Hallo allemaal. Ik ben al een hele tijd bezig met het DJ fenomeen, maar de laatste tijd denk ik er echt over om twee cd-spelers te kopen. De CD-spelers wil ik in het begin vooral thuis gebruiken, later wat meer richting de feesten.

Natuurlijk wil ik geen bagger kopen, dus wilde ik voor de Pioneer CDJ 800 MK II gaan. Maar deze CDJ 400 laat mij toch twijfelen... Zelf lijkt mij de 800 fijner (ik heb alleen nog maar met de 1000 gedraaid), maar het ziet er uit alsof de 400 meer functies heeft.

Hierdoor vroeg ik mij af, wat zijn de verschillen tussen de CDJ 400 en de CDJ 800 MK II? Naast de grootte natuurlijk en de kleurtjes enzo. Ik bedoel de echte verschillen qua effecten, loopen, scratchen en dergelijken.

Ook zou ik graag willen weten wat jullie mij aanraden.

Bedankt!

What do you think about CDJ 400 VS CDJ 800 MK II ??

Vote :   

Winston    posted on 29-12-2007 17:03
PS. Ik kan wel info vinden van zowel Power 96 Miami als Phil Jones op het net, maar helaas nog geen setje. Wie me helpt setjes van Phil Jones te vinden zal ik eeuwig dankbaar zijn. CryPM me maar als je die iemand bent.
Tic Toc
accountremoved    posted on 30-12-2007 14:19
Nou ik heb een interessante discussie gestart zie ik :P

Maar ik heb sowieso al de CDJ-400 besteld, dus opzich hebben jullie er niks aan om me nog van gedachten te veranderen. Ik kan echt niet wachten tot ik ze binnen heb!

Maar ja. Nog even om mijn keus te onderbouwen:
-Ik heb nu niet super veel geld, maar ben al 2 jaar bezig met beslissen wat te kopen. Ik had echt twee cd-spelers nodig! En dus geen zin om verder te sparen voor bijvoorbeeld een CDJ 1000 MK II 
-Ik heb de twee cd-spelers best goedkoop kunnen krijgen (490 per stuk :P) en als ik later toch anderen wil, kan ik ze altijd nog voor een aardige prijs verkopen.
-Pioneer is toch het topmerk qua cd-spelers, i.m.o. Ik wilde zeker geen miskoop doen, dus daarom heb ik ook niet gekeken naar cd-spelers van bijvoorbeeld Stanton.

Trouwens, Pioneer heeft de CDJ 400 ook helemaal niet bedoeld om de CDJ 1000 te vervangen lijkt me. Anders zouden ze er bijvoorbeeld wel nog de waveform enzo in hebben gebouwd. En ik hoor dit ook niemand zeggen...?

En over het verhaal van Winston: Leuk verhaal, maar omdat dat soort DJ's aan het uitsterven zijn (zoals je zelf zegt) is jouw verhaal hier niet zo van toepassing lijkt me, sorry :P
Winston    posted on 30-12-2007 15:36
Ik vindt dat je een goede keus hebt gemaakt met de CDJ-400 en wens je veel plezier mee.

Het is geen verhaal maar DJ geschiedenis. Deze DJ techniek van eind jaren 80 heeft aan de basis gestaan van het ontstaan van house. DJ's in Chicago gingen samples van andere tracks gebruiken om nieuwe tracks te maken. En dat werd geinspireerd door duitse electronische muziek van o.a. Krafktwerk. Deze DJ's waren ook de eersten die 2000 US voor een gig kregen. Daarvoor was een DJ overal lager dan een barman.

Nu verandert de scene en kun je met ableton vooraf je remix met sampletjes maken, cd tje branden en het dan afdraaien.

Of live sampletjes toevoegen door je lap top mee te nemen en te besturen met de Xone:3D. Zo doen o.a. Paul van Dijk en Chris Liebing dat. Dus de stijl is niet aan het uitsterven alleen de techniek verandert. De CDJ-1000 zal mogelijk minder vaak worden gebruikt zoals draaitafels nu.

Het verhaal was van toepassing niet zozeer om jou over te halen, want ik vond dat je gewoon voor de 400 moest gaan. Maar het verhaal was om aan te geven wat het verschil is tussen de CDJ-1000 en de 400. I.p.v. doelgroep van de CDJ-1000 zijn de pro's moest ik zeggen de doelgroep zijn de mixmasters/battle DJ's.

Beatmixen kan een ieder, dus een ieder kan zich DJ noemen. En pro ben je meteen als je commercieel werkt.
Maar mixmaster wordt je alleen genoemd als je technisch en muzikaal kan mixen zoals bv. Phil Jones van toen.
Trouwens een Nederlandse DJ van dezelfde generatie die een klein beetje in de buurt komt van Phil Jones is Ben Liebrandt.
Tic Toc
Funky-T    posted on 30-12-2007 16:57
Winston, in je verhaal geef ik je volledig gelijk. Met zo'n doel voor ogen, goeie setup en hectische set die je wil spelen, moet je gear meekunnen uiteraard, en dan mis je hotcues, waveform etc wel.

Daarom bagatelliseer ik die functies niet, maar enkel "in jouw verhaal" zijn die onmisbaar (en dan zou ik er al aardig aan denken om ableton oid te gebruiken, maar goed)

Dus "in dat verhaal" kies je hoogstwaarschijnlijk voor die 1000s, in vele andere concrete situaties stellen zich die problemen allemaal niet, en is de meerprijs voor een 1000 niet echt gerechtvaardigd imho.

Weet je trouwens welke setup dj jazzy jeff gebruikt, die knalt er 4platen per minuut door, denk zelf aan een laptop-based system met vinyl-tijdcode, maar ben niet zeker.
Winston    posted on 30-12-2007 20:23
Weet het ook niet. Tegenwoordig kan dat ook met laptop systemen z.a. je het zegt.
Tic Toc
Vibemaster-D    posted on 30-12-2007 21:41
ik geef winston gelijk Funky-T jij hebt zoals je al zei nooit langere tijd op de CDJ1000 gedraait dus kan je niet zeggen dat je ervaring genoeg hebt voor de precieze feeling. de CDJ1000 durf ik blind te vertrouwen heeft een goede feeling staat aan hoogwaardige apparatuur zoalds de DJM800 met Effecten!!!! en daarbij dan 2 TT's + Scratchamp.

jij maakt een zinloze discussie.
het zijn andere doelgroepen maar om te zeggen dat de CDJ1000 vervangen kan worden dooe de 400 en dat zal gebeuren in clubs echt niet. Feeling zegt ook een rol niet alleen functies

neem de Denon-S3500 meer functies dan CDJ800 maar mensen willen de feeling van de CDJ800.

dat is met de CDJ1000 ook
Winston    posted on 31-12-2007 13:54

Poster: Funky-T
.... kies je hoogstwaarschijnlijk voor die 1000s, in vele andere concrete situaties stellen zich die problemen allemaal niet, en is de meerprijs voor een 1000 niet echt gerechtvaardigd imho.
....

Als een player de industry standard wil zijn moet hij alle concrete gevallen aankunnen, en niet alleen de meeste.

Daarom denk ik dat gauw al in 2008 de CDJ-1000MK4 aan zit te komen, want de MK3 kan niet rechtstreeks als controller worden gebruikt zoals bv. de CDJ-400 en de Cortex table top.

Alhoewel de 400 een voorsprong heeft op de 1000 wat betreft digitale media compatibility ben ik het eens met Vibemaster dat de 400 de juiste feel niet kan hebben.

Maar de CDJ-400 is heel goed en eigenaars en andere gelukvogels die ermee werken zullen vast tenminste even veel plezier hebben ermee, dan als ze een CDJ-1000 hadden.

Tic Toc
Funky-T    posted on 31-12-2007 17:16
vibemaster-d, ik beweer nergens dat de 1000 vervangen wordt in de clubs, dat zie ik echt niet gebeuren, tenzij voor een MK4 waar winston op alludeert.

Wat mensen 'willen' (feeling volgens jou) en 'kunnen krijgen', zal ook vooral aan hun portemonnee liggen.

Gek dat prijs ineens geen enkele rol speelt terwijl het verschil toch wel aanzienlijk is ...

en industry standard: daar zal idd wel een opvolger voor de 1000 voor komen om de concurrentie met timecode-systemen e.d. te counteren.

Deze discussie niet alleen, maar ook de wekelijkse ervaring leert me dat er velen zijn met top-gear als pio cdj-1000, 800s, djm-800s etc.. maar veel minder (of geen) bereik hebben qua muziekkeuze, qua skills en qua publieksenthousiasme als anderen met amateur-prul-materiaal.

Of: hoe vorig jaar iemand doodleuk zijn pio-1000s op een feest meenam na zijn enigszins tegenvallende set (om ons te saboteren, want zouden normaal blijven staan tot einde), en wij met een inderhaast opgetrommelde oude dn-2000 en uiteraard een paar sl-1200s verder het feest knallend afsloten (terwijl hij zielig backstage van zijn cola stond te sippen) Gear is echt niet alles ! Steek je geld eerst in je platen, cd's en mp3's, dan pas in je materiaal.

en als je nog niet content bent met een superspelertje als de 400, dan ben je stilaan verloren vrees ik. Ik begrijp jullie punt echt wel over de kwaliteiten van de 1000, maar als je niet kunt inzien dat in slechts een aantal gevallen de meerprijs ervan gerechtvaardigd is voor het doel, tja, dan WIL je het niet zien vrees ik.
User edit by Funky-T on 31-12-2007 @ 17:19:05 (11%)
Winston    posted on 01-01-2008 23:08
Ik denk precies hetzelfde als jou Funky-T. Cry De DJ maakt de set en niet de gear! Ben blij dat ik weer een intelligent DJ iemand tegenkom.

Maar er zijn er weinig die dat inzien dat je als hobbyist, beginner met een goedkoper deck evenveel en vaak meer kunt dan met de dure pro stuff allemaal tegen een vriendelijk prijsje.

Neemt niet weg dat de CDJ-1000 qua features tot de 'high end' klasse behoort. Daarom willen een heleboel mensen het als een kip zonder kop, zonder dat ze de "pro" features echt nodig hebben. Als je het geld heb kun je dat doen. Maar ik bv. ben heel blij met mijn Stantons en denk voorlopig niet aan de CDJ-1000. Cry

Een Technics SL-1200 kost ruwweg 400 euro. Dus alle DJ geluidsbronnen die meer dan dat kosten vindt ik eigenlijk meestal te duur.
Tic Toc
Tizio    posted on 02-01-2008 15:44

Als broekie van 14, weet ik nog niet zoveel over de dj geschiedenis maar ik doe m'n best. Ik ben het er volledig mee ens dat de dj maakt of de set goed is, niet de geluidsbron. En ik heb grote bewondering voor de echte dj's die fragmenten uit andere platen gebruiken om hun set interessant te maken...

Zelf ben ik een beetje bezig met de muziek van Kraftwerk (m'n vader heeft alle albums), ik luister ernaar en kijk of er goede stukjes zijn om als effect te gebruiken, probeer wat en soms komt er een leuk resultaat uit. Af en toe hoor ik in een nieuw nummer met vocals een beat van Krafwerk er onder, die muziek is gewoon tijdloos en vormt toch echt de basis voor de huidige house, dance enz.

mrwhoopie    posted on 04-01-2008 10:25
Voor gewoon thuis,zou ik die 400 nemen daar kan je echt leuke dingen meedoen,maar voor onthe road.....dan zou ik toch voor de 800 of de 1000 gaan....waarom?

Het loopwerk is veel profesioneler en dus betrouwbaarder en hoe meer toeters en bellen er op iets zitten.....hoe slechter vind ik.
De basis moet goed en solide zijn....dus neem een cdj800 of 1000 en heb je dan nood aan effecten zou ik een effector nemen.Stel dat je op locatie aan het spelen bent en je effecten doen raar of wat dan ook zet je het spel uit en draai je gewoon op je cd-spelers.
Nu werk ik al jaren met pioneer en heb er nog nooit mierie mee gehad,maar mijn gedachtengang is vrij simpel.

Een cd-speler moet betrouwbaar zijn en zo weinig mogelijk speciale dingen hebben zodat hij ook zo weinig mogelijk stukken kan krijgen. 
yogum    posted on 04-01-2008 11:09
Daar ben ik t toch niet helemaal mee eens. Pioneers cd-spelers zitten gewoon ingewikkeld in elkaar. Elke reeks heeft wel weer iets anders en als je jou gedachtengang zou volgen, kom je dus bij de CDJ-200 uit en niet de 800 of 1000. De CDJ-200 is namelijk (volgens mij) het simpelste.

En stel dat je toch voor de 800 of 1000 gaat, die hebben ook weer andere dingen 'in plaats van' de effecten van de CDJ 400 zoals waveform en hotcue (bij de 1000) of auto beat loop dinges (bij de 800).
En zoals je zegt, Pioneer is goed en je hebt er nog nooit last mee gehad. Waarom dan bij de CDJ-400 wel?

Maar even een puntje: Ik heb mijn cd-spelers al besteld (2x een CDJ-400), dus je kan m'n gedachten toch niet veranderen Winking my eye
MissSalem    posted on 04-01-2008 17:19
Poster: yogum
Maar even een puntje: Ik heb mijn cd-spelers al besteld (2x een CDJ-400), dus je kan m'n gedachten toch niet veranderen Winking my eye

Dat neemt niet weg dat de discussie nog enigzins zinvol kan voortgezet worden. Ik ken de verschillen tussen de 400, 800 en 1000 niet goed, maar vind het wel interessant om hier te staan lezen wat allemaal gezegd wordt. Happy, laughing
Sunrise8    posted on 04-01-2008 20:19
ik zag het topic allang staan maar vond het niet echt voor mij van toepassing. nou komt mijn verjaardag dichtbij en zou ik de cdj 400 voor mijn verjaardag kunnen krijgen.
tenminste, mijn moeder betaalt hier 300 euro van en me vader 250 (ouders gescheiden) en dan heb ik de cdj 400. alleen dan heb ik 2 verschillende en duurt het nog een tijdje voordat ik mijn 2e cdj 800 heb. heb nu zelf 360 euro. heb een adresje waar ik een nieuwe 800 mk2 voor 680 kan kopen dus moet nog 320 euro. dat is 2 maanden werken voor mij. dat zou dus betekenen dat ik hem 2 weken daarna pas kan kopen (als er geen andere uitgaven tussenkomen).
nou kan ik ook gewoon die 550 euro bij mijn 2e cdj 800 leggen en zelf nog 230 euro bijbetalen en dan later de cdj 400 kopen.

mijn vraag is dus nu: wat zouden jullie doen?
Music made me who i am
Twello    posted on 04-01-2008 20:38
Poster: Sunrise8
ik zag het topic allang staan maar vond het niet echt voor mij van toepassing. nou komt mijn verjaardag dichtbij en zou ik de cdj 400 voor mijn verjaardag kunnen krijgen.
tenminste, mijn moeder betaalt hier 300 euro van en me vader 250 (ouders gescheiden) en dan heb ik de cdj 400. alleen dan heb ik 2 verschillende en duurt het nog een tijdje voordat ik mijn 2e cdj 800 heb. heb nu zelf 360 euro. heb een adresje waar ik een nieuwe 800 mk2 voor 680 kan kopen dus moet nog 320 euro. dat is 2 maanden werken voor mij. dat zou dus betekenen dat ik hem 2 weken daarna pas kan kopen (als er geen andere uitgaven tussenkomen).
nou kan ik ook gewoon die 550 euro bij mijn 2e cdj 800 leggen en zelf nog 230 euro bijbetalen en dan later de cdj 400 kopen.

maarktplaatsenCry heb ik ook gedaan een half jaartje geleden voor een 800mk2 Cry 1 nieuwe en 1 tweede hands gekocht!
MissSalem    posted on 04-01-2008 21:07

Man, veel getalletjes... Cry

Wat heb je nu? Je spreekt van een 2e CDJ-800, dus heb je al 1 neem ik aan. Moest het mijn keuze zijn, zou ik een beetje parallel werken. 2x de CDJ-800 of 2x de 400.

Het hangt er ook wat van af wat je met je cd-spelers wilt doen, vind ik, aangezien de CDJ-400 en 800 voor verschillende doelgroepen bestemd zijn. Ben je te vinden voor de USB-functie van de CDJ-400 en diens effecten op de cd-speler? Ik bedoel, in welke mate zijn die functies belangrijk?
User edit by MissSalem on 04-01-2008 @ 21:07:34 (4%)
Xitrate    posted on 05-01-2008 00:02

Ik zou gaan voor de 2e CDJ-800, dan kan je later alsnog gaan voor de CDJ-400 als je dat zou willen maar dan zou je nu al in ieder geval een goede basis hebben. Anders zit je dadelijk met een CDJ-400 en een CDJ-800 en dat lijkt me niet zo fijn werken als bijvoorbeeld 2x CDJ-800.
Sunrise8    posted on 05-01-2008 13:36

jullie hebben gelijk Happy, laughing ik ga voor de 2e cdj en koop er gelijk een mooie flightcase bij. hiervoor ben ik uiteindelijk toch aan het sparen Happy, laughing...

@ MissSalem: ik vind vooral de functies van de cdj 400 vet zoals loop divide en effecten. ook mijn ipod aansluiten lijkt me vet, maja alles wat op me ipod staat, staat ook op cd Happy, laughing. maar ik wil zowiezo een 3e cd speler DENK ik, want vocals inmixen of een vette mashup maken is altijd leip, en dat wil ik dan met een cdj 400 doen. niet zo duur als een cdj 800, maar toch super kwaliteit en dan deze in het midden zetten ofzo.

maar ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt. het wordt een 2e cdj 800 mk2.

@ twello: ik wil graag alles nieuw. dan ben ik de 1e eigenaar en weet ik wat ermee gebeurt. want het klinkt heel banaal maar ik weet toch niet wat deze eigenaar ermee gedaan heeft, misschien is er wel bier overheen gegaan ofzo.. en daarbij hebi k nu langer garantie en de meeste cdj 800 mk2 spelers op marktplaats liggen ook rond de 680 euro en zijn soms meestal nog duurder. nou dan koop ik hem wel nieuw.

Music made me who i am
Tizio    posted on 05-01-2008 14:49
@ Sunrise8: Inderdaad moet je voor de 800 gaan, toch een eenheid en lijkt me met 2 dezelfde spelers toch wat makkelijker dan 2 verschilende. Ik neem zelf ook alles nieuw, aangezien ik heb gemerkt dat veel dingen op marktplaats niet zo heel veel verschillen met de nieuweprijs (voor 100 euro ofzo verschil heb ik toch ook liever alles nieuwe)
MissSalem    posted on 05-01-2008 15:30
Poster: Tizio
@ Sunrise8: Inderdaad moet je voor de 800 gaan, toch een eenheid en lijkt me met 2 dezelfde spelers toch wat makkelijker dan 2 verschilende. Ik neem zelf ook alles nieuw, aangezien ik heb gemerkt dat veel dingen op marktplaats niet zo heel veel verschillen met de nieuweprijs (voor 100 euro ofzo verschil heb ik toch ook liever alles nieuwe)

Het is inderdaad veiliger om alles nieuw te kopen als je ziet dat de 2e handsprijs niet veel scheelt met de nieuwe prijs. Waarom? Service en garantie.
freddiejay    posted on 18-01-2008 16:22
cdj 800!
loek    posted on 18-01-2008 16:34

CDJ800 ten eerste omdat hij me veel degelijker lijkt dan de cdj400 kwa bouw en stevigheid etc. Ook lijkt me de 800 fijner werken want hij is groot, heeft een heerlijk Pioneer jogwheel en er zit weinig rommel op extratjes enzo die je toch nooit gebruikt..Cry

simsoft    posted on 18-01-2008 21:13

kben nu mijn ballen van men lijf aan het werken om die 800 te kunnen kopen :D

MissSalem    posted on 18-01-2008 21:45
Poster: simsoft

kben nu mijn ballen van men lijf aan het werken om die 800 te kunnen kopen :D

Moest je dat echt zo zeggen? :p

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

672 Users online: 339 Guests (333 Unknown)
Pages generated today : 59.006
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.611.304