Mijn ervaringen beschrijf ik vanuit het perspectief dat ik het mengpaneel een dik jaar in bezit heb en ervaring heb met Pioneer, Rodec, Stanton, A&H en JB Systems.
Bouwkwaliteit
=============
Dit mengpaneel ziet er erg robuust en stevig uit en dat is het ook. De deckplate sluit overal nauw aan, de EQ-knoppen zitten vast zoals het hoort, de faders schuiven vlot (vlotter dan een Pioneer, maar ook weer niet zo vlot als een Allen&Heath). Het LCD-schermpje kan niet ingedrukt worden en na een jaar gebruik is er nog steeds geen krasje op.
Zou ik hem on the road meenemen? Voor een occasioneel feestje zeker wel, maar om elke week in een rokerige club te staan, dat zie ik hem toch weer niet doen. Je moet nu ook geen Rodectank verwachten.
VU-meters
=========
De VU-meters zijn groot en duidelijk en je hebt een VU-meter per kanaal ter beschikking. Verder is de VU-meter zeer accuraat wat een visuele ondersteuning biedt bij het beatmatchen. Dit vind ik echt een heel groot pluspunt! Als je de gain opendraait merk ik weinig problemen met oversturing, dus de headroom is wel in orde, natuurlijk blijf je best zoveel mogelijk uit het rood maar dat geldt voor alle audioapparatuur.
BPM-counter
===========
De SMX2 heeft een ingebouwde BPM-counter die je niet kunt uitschakelen. Voor diegene die het niet nodig hebben, is het dus er gewoon niet naar kijken en voor de andere categorie geldt: afplakken De BPM-counter zelf is vrij stabiel, je merkt een groot verschil t.o.v. de BPM-counter van bvb een JB Beat 4. Een Pioneer mixer is wel nog accurater. Vind ik niet echt een minpunt aangezien de meeste hier de BPM-counter toch niet gebruiken.
Matrix-knoppen
==============
Per kanaal kun je een ingang toewijzen dmv deze knop. Een erg handige functie! Je gaat nu niet dood van eens een kabeltje te verwisselen, maar het is een verdomd goed staaltje van gebruiksvriendelijkheid. Verder kun je de gênante situaties besparen van je mouw die aan een fader blijft steken terwijl je een kabel versteekt en als je je gear inbouwt hoef je dus in principe heel weinig aan de aansluitingen te veranderen. Bijkomend pluspunt is dat je op deze manier aan bvb 2 kanalen dezelfde muziekbron kunt koppelen waardoor je op het 2e kanaal effecten kunt toepassen (zie "Effector" en op het andere kanaal gewoon kunt afspelen.
Sampler
=======
De SMX2 heeft een sampler ingebouwd. Echter is er geen intern geheugen in de mixer voorzien waardoor je een SD-kaartje nodig hebt. Nadeel is dat enkel SD-kaartjes tot 512 MB gebruikt kunnen worden en dat deze momenteel in geen enkele winkel nog te vinden zijn. Ik heb de Sandisk Ultra II gekocht, aanbevolen door Synq (37 EUR incl BTW) nog in een webwinkel kunnen vinden een half jaar na aankoop.
De sampler werkt erg goed en is intuïtief te gebruiken. Je kunt zelfs je sample bijknippen indien nodig. Synq werkt ook aan een (gratis) softwareprogramma zodat de samples die je opneemt op je SD-kaart, achteraf op je pc kunnen bewerkt worden. Ik weet niet of deze software momenteel al ter beschikking is.
Enige, maar heel groot nadeel aan de sampler: je kunt er geen effect op toepassen en dus ook niet pitchen. Eigenlijk enkel bruikbaar dus voor vocals en dan nog. Dit is echt een gemiste kans en daarom vind ik deze feature eigenlijk nutteloos.
Crossfader effects
==================
2 crossfader effects staan tot de beschikking en deze werken erg goed. Het ene effect bootst het stilvallen van een plaat na, al klinkt het wel iets te digitaal en moet je er wel een paar keer op oefenen wil het een beetje realistisch overkomen.
Het 2e effect zorgt voor kleine loopjes in de muziek (cutter), die naargelang je de crossfader verder naar de andere kant beweegt steeds korter worden. Zo kun je dus zelf je eigen climaxen toevoegen, dit effect krijgt van mij een pluspunt!
Effector
========
Eenvoudig te bedienen effector met instelbare dieptes. Mijn toestel was helaas een van de eerste met een bekende kinderziekte (nl. als je op de FX drukt viel soms alle geluid weg). Ik heb een nieuwe mixer gekregen binnen de garantie en daarna was het probleem verholpen. Ik ken zelf te weinig van de effector om de kwaliteit ervan te beoordelen, dat laat ik aan iemand anders over die er meer verstand van heeft.
Instelbare fadercurve
======================
Zowel de line faders als de crossfaders kunnen ingesteld worden qua gevoeligheid. Handig voor mensen die een Rodec gewoon zijn en enkel geluid willen de laatste centimeter van de fader Ik heb deze functie eigenlijk niet gebruikt (uitgezonderd om te testen) en op de standaard instelling laten staan. Het is een extraatje, maar of het nodig is is maar de vraag.
Kanalen
=======
Je hebt 5 kanalen (+micro) en meer heeft een mens eigenlijk niet nodig denk ik: 2 draaitafels, 2 cd-spelers en een pc moeten volstaan denk ik. Wel het vernoemen waard is dat je bij elke fader kunt kiezen waar je deze op de crossfader plaatst: A of B. Zo is het mogelijk om meerdere kanalen aan A toe te wijzen en meerdere aan B.
Pluspunt is dat de faders eenvoudig zelf te vervangen zijn zonder dat de hele deckplate eraf hoeft. Een nieuwe fader kost iets van een 20 euro.
EQ
===
EQ met killfunctie, natuurlijk belange niet de kill die je bij een Pioneer ervaart. De EQ-knoppen zelf zijn zoals gezegd van een heerlijke kwaliteit. Ook ideaal gevormd, niet zo klein als bij de SMX1 en toch genoeg ruimte voor de vingers.
Prijs
=====
Een erg goede mixer voor een relatieve lage prijs (650 euro) en een goede garantie (2 jaar garantie en na een week al terug van herstelling). Als je natuurlijk weet dat de sampler nutteloos is en je een Reloop RMX4 DSP hebt voor 290 euro ga je een keuze moeten maken. Ben je van plan de mixer on-the-road mee te nemen, kies dan zeker voor de Synq, deze is echt solide(r dan de Reloop).
Zou ik hem on the road meenemen? Hier twijfel ik toch: voor een occasioneel feestje zeker wel, maar om elke week in een rokerige club te staan, dat zie ik hem toch weer niet doen.
Ben je van plan de mixer on-the-road mee te nemen, kies dan zeker voor de Synq.
Poster: MaD
Goeie review, alleen die Reloop RMX 40 DSP voor €250,- geloof ik niet helemaal....
Poster: Cyberstorm
Klopt, is natuurlijk wel maar een tijdelijke actie.