1ste x voor publiek draaien.Roept vragen op!
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 11-11-2007 12:32
EDIT!

-Domme fout ondekt in mijn starterspost!!!
Shame on me> Vervang 50jarige bruiloft door 50ste verjaardag :S ! -Excuses!

Nou, gister ineens een bericht gekregen dat ik toch niet kon afslaan; Ik werd gevraagd om de muziek te verzorgen op een 50 jarige bruiloft. Stond er eigenlijk een beetje van te kijken, maar alle begin in moeilijk en ik besloot ervoor te gaan.

Nu riep dit achteraf uiteraard wel enkele vragen op, waar je normaal gesproken niet eens bij stilstaat!
Vandaar ook dat ik jullie raadpleeg!

ff wat info vooraf;

* Klein zaaltje,worden tussen de 50 en 80 mensen verwacht.
* Gevraagde stijlen; jaren 70 80 en 90.Hollandstalig.Apresski.Zo af en toe modern iets ertussen.
* Tot mijn beschikking ;
 Mijn BST Cleving 200jes gaan mee(gewend aan mijn tabletopjes!), verder en dubbele cd player, dus totaal 4 cd spelers, al denk ik aan twee echt wel genoeg te hebben... een mixer, versterker, twee topspeakers, en twee subs. Oja en een T-bar licht. (Ja ik heb mijn booth wat kunnen uitbreiden, dit is ook eteen om te kijken hoe het spul bevalt, daarna wordt het misschien overgenomen als ik positief ben)

Vragen welke ik zo ff uit mn mouw kan schudden;

* Wat met het zaalvolume, wil niet op de achtergrond zeilig overkomen, maar denk dat ik het spul ook niet open kan gooien. Hoe bepaal je nu een juist volume, gezien ik zelf nogal van hoe hander hoe liever ben :$ ?
* Handige tips/weetjes betreft zo'n soort feest.
* Zat zelf te denken aan kwa stijlen in begin wat af te wisselen, en als iets goed lijkt te valen bij publiek daar ff wat langer op door te gaan, slim? -Of beter totaal andere aanpak.
* Gezien er ook jeugd bijkomt, mag een wat steviger top 40 nummerof wat vaker in discotheek gehorde track ook, zeggen de mensen zelf, en ook omdat ze er zelf ook van houden. Gewoon doen ? Voorzichtig mee zijn ? Later pas doen ?

* ...en uiteraard de vele vragen welke jullie tijdens de eerste x draaien voor publiek vast zijn tegengekomen, en ik nu vergeet!

Jullie denken misschien man waar maak je je druk over, maar hey, 't is de eerste keer buiten het bedroom djen he! Kijk het pure beatmatchen speelt op zo'n feest niet een erg grote rol, mar toch, ik wiler gewoon een geslaagd feestje van maken, waarna het publiek ook op zijn minst tevreden is en een goede avond heefd gehad, ook kwa muziek!

Jongens (en dames) in elk geval vast veel dank voor elke tip en antwoord op hierboven gestelde vragen die jullie mij kunnen meegeven!

Richard.
User edit by -Richard- on 25-11-2007 @ 12:46:35 (6%)

What do you think about 1ste x voor publiek draaien.Roept vragen op! ??

Vote :   

RenéKuppens    posted on 11-11-2007 12:38

1. Zaal volume niet te hard je krijgt dan meteen van die ouderen zachter zachter, Je moe gewoon elke 10 minuten klein beetje harder dan merken ze het niet!
2. Zorg er voor dat je goed weet wat in hun tijd hoog stond.. 'Meatlove' 'Greace' etc.
3. Walsen Kwiksteps etc. heel gevarieerd.
4. Gewoon doen. (Zorg dat iedereen zo'n half uur even kan dansen! en je moet er ook aandenken dat die mensen graag met elkaar praaten.

Illusion    posted on 11-11-2007 12:55

Zorg idd, dat het zaalvolume niet te hard wordt. Verder moet je oppassen met je style. Ik zou dus absoluut hier geen commercieel jumpstyle plaatje opzetten. Blijf wel in de sfeer 70, 80, 90, etc.. en niet te nieuwerwetsWinking my eye.

Let goed op je publiek, wat je publiek doet. Als je publiek op een bepaald muziek stijl los gaat, zou ik deze zoveel mogelijk aanhouden.

Verder natuurlijk hardstikke leuk zo'n feest! Succes.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
-Richard-    posted on 11-11-2007 13:35
Bedankt voor jullie reacties vast!
Kwa muziekkeuze/stijl zie ik dat ik al een eind op de goede weg aan 't denken was Winking my eye !
Daarnaast nog een vraagje over dat zaalvolume. Ik heb namelijk echt geen idee wat uitgangspunt betreft. Kijk wat de één bijvoorbeeld al flink hard vindt, kan een ander bijvoorbeeld een 'zielig'geluidje vinden. Ik begrijp natuurlijk dat je op zo'n feest niet de oudjes uit hun kleren wil blazen met je subs, maar het blijft voor mij (als beginner!) moelijk, wat is nu 'normaal' ...:S
RenéKuppens    posted on 11-11-2007 13:46
Dat voel je zelf wel aan als ze nog gewoon goed met elkaar kunnen praten dan is het geluid goed dus niet dat ze moeten schreeuwen!

Vaak is het bij dit soort feesten ook dat er zit plaatsten zijn zorg dan dat je boksen richting de dansvloer staan en niet richting de zit plaatsen!
-Richard-    posted on 11-11-2007 13:55
Oké op die manier.Gewoon beetje zelf ter plaatse uitvogelen dus eigenlijk.
Verder is het natuurlijk ok ff kijken of ik met de spullen direct tegen de mensen aansta of dat er inderdaad iets van een dansvloertje vóóraan is denk ik zo..
fistfull    posted on 11-11-2007 14:13
- Toen ik begon met mn drive-in, maakte ik voordat ik ergens ging draaien altijd een playlistje met ongeveer 20 nummers van verschillende genres. In jou geval dus jaren '70 t/m '90 + nederlandstalig. Als je dan voor het publiek staat en het ff niet meer weet kan je in een paar tellen een goed liedje vinden. Hier heb ik vroeger veel aan gehad.

-Ga ook niet alleen draaien wat jij leuk vind. Houd rekening met je publiek, het publiek is de baas.

-De jeugd kan je ook combineren met ouderen, je kan bijvoorbeeld iets van guus meeuwis [brabant] of marco borsato [rood] opzetten. Dat kennen ze allemaal en vinden ze allebei leuk.
Ga geen hardcore/trance/terror o.i.d. draaien.

- Zorg dat je voldoende muziek bij hebt! Als je op het midden van de avond niks meer kan draaien omdat alles al gedraait is, sta je zwaar voor lul.

- Ook zal je verzoekjes krijgen, zorg dat je daar zo veel mogelijk aan kan voldoen. Als je een keer iets niet hebt is niet erg. Let wel op met verzoekjes, als iedereen net lekker aan het dansen is op elvis, moet je daar op doorgaan. Verzoekjes hoef je dus niet meteen te draaien, wacht op het goede moment.

- De dansvloer is het belangrijkste! Een gast gaat er echt niet op letten ofdat jij je plaatje wel goed in elkaar laat overlopen, 9 van de 10 keer horen mensen het ook niet. Geef hier dan ook niet te veel aandacht aan. Let op de dansvloer!

-Let er ook op dat al je cd's het goed doen. Als je cd beschadigd is en je hoort een hoop 'gekras' in de boxen stoort dat het publiek heel erg. Zorg ook dat je degelijke apparatuur hebt die het de hele avond blijft doen. Laat geen stiltes vallen tussen liedjes. Als je een bepaald nummer wil opzetten en je hebt geen tijd meer om hem te zoeken, zet dan een ander nummer op. Dat liedje wat je zo graag wil draaien kan later op de avond ook nog wel.

- Draai met legale cd's, als je het allemaal illegaal gaat doen en je krijgt al die stichtingen en organisaties achter je aan ben je een hele hoop geld kwijt aan boetes.
Ferrox    posted on 11-11-2007 14:25
dat laatste hoeft hij zich nog niet erg druk over te maken. Omdat het een besloten feest is, zal er niet snel iemand binnen wandelen.

Ik ben nu net bezig om alles om te zetten in legale muziek. Maar veel goude oude zijn niet meer te krijgen..

Kwa draaien:

Volume gewoon zoals jij het thuis ook zou zetten mee beginnen. (en dan bedoel ik luister niveau, geen draai mix whatever niveau...)

Langzaam harder gaan. Wat ik doe is een lekker nummer net even wat harder erin gooien, dat zwiept op. Ik heb geen idee waar je woont, maar een beetje meezingers van carnaval slaan ook wel vaak aan hier.

Wanneer is het feest? Mischien kerst? Pak er wat kerstnummers bij. 50 Jarig huwlijk heb ik 1 keer gedaan. Mijn ervaring daar was dat hele oude muziek het goed doet. Jaren 60, rock'n roll.. En natuurlijk grease, tom jones, etc.

Ik vond het 1 van de moeilijkere feesten omdat ik zelf heel jong ben, en de gemiddelde leeftijd inderdaad rond de 50 ligt.

Wat je ook kunt doen is vragen of ze zelf cd's hebben met muziek die ze leuk vinden. Ga er ook een keer mee babbelen, vraag concreet om artiesten omdat je dan meer een idee krijgt wat ze leuk vinden + dat je daar naar kunt gaan zoeken.

Ik waarschuw je alleen, als je je niet oud genoeg of voorbereid genoeg voelt, doe het dan zeker niet, want dan word het een ***feest. En verwijs ze door naar een ervaren DJ. Is geen afbreuk aan jou dan, maar verstandig handelen. En ook daar maak je dan naam mee.
Bastian    posted on 11-11-2007 14:38
Misschien wel handig om even in dit topic te vragen ipv een nieuwe te openen.
Stel je draait in een clubwaar je nog nooit bent geweest en je draait er voor de eerste keer, hoe pakken jullie dit aan?
Ferrox    posted on 11-11-2007 14:40
Poster: Bastian
Stel je draait in een clubwaar je nog nooit bent geweest en je draait er voor de eerste keer, hoe pakken jullie dit aan?

Een club? Ik zou gewoon mijn ding doen.. Lekker allrounden met een flinke lading house en jump en alles wat er tussen zit..

Tenzij je voor een bepaalde stijl gevraagd word he Winking my eye
davidhansen    posted on 11-11-2007 14:46

Je zou ook nadat je een aantal artiesten hebt gekregen met tracks,.. van die mensen waarvoor het is. aan mensen van de zelfde leeftijd die niet op dat feest komen die tracks voor leggen en dan vragen wat er ook zeker tussen hoort dan evrras je die mensen op het feest met iets wat ze zelf neit hadden gezecht, maar wat ze warscheinlijk wel vet vinden,... daar scoor je dan zoieso punten mee als je beetje huiswerk doet en als je gewoon idd draait af en toe wat ze zelf voor stelde kanje niet veel fout doen toch ,... en verras ze.. en kijk oft aanslaat.

gr. David

fistfull    posted on 11-11-2007 15:27
Poster: Bastian

Ga er een keer een avondje heen, loop er een beetje rond, ga na afloop met de dj praten die er nu draait en je weet al een hele hoop Winking my eye
-Richard-    posted on 11-11-2007 19:11
Een berichtje tussendoor!
Vast erg bedankt voor de toch hulpvolle tips van jullie!
Steek er alleen maar wat van op, en dat waardeer ik zeker :D !
Daarnaast ben ik, behalve top 40, dance, club en hardstyle ook fan van apresski en de 'veronica' muziek, plus de aloude maar gezellige tracks uit de gevraagde jaren, dus denk dat dat wel goed zal komen. Trouwens blij dat ik hierover een topic gestart ben, gezien julie ook tips noemen over dingen waar de in eerste instantie zelf niet stilstaat.
DNR    posted on 11-11-2007 20:01
Wat ben je trouwens van plan mee te nemen aan licht?
djmamo    posted on 11-11-2007 20:10
voor de topic starter:

ik had de tip ook al gelezen, en dat ga ik nog een keer zeggen, als je denkt dat je het te moeilik vind of dat je teweinig ervaring hebt om te doen moet je het niet doen, 50 jarige bruiloften is meer voor achtergrond muziek, en hele oude mziek.

als je nog jong bent dan ijn dit de aller moeilijkste dingen om te doen.

besluit je als nog om het te gaan doen, ga dan de grad damen, frans bauer, jan smit, wolter kroes, renee schuurmans en gerard joling kant op, en naturlijk kun je dan wat andere nummers draaien van bijvoorbeeld roy orbison (pritty woman), tom jones, tina turner.

draai ook niet all verzoekjes die je krijgt, filter het een beetjedenk na of het ook een beetje past.
me dit soort feestjes krijg je ook mensen bij je staan die geen muziek verstand hebben en bijvoorbeeld acdc komen aanvragen, en dat lijkt me niet echt een goede keuze.

wat e ook niet met doen is mixen, is helemaal niet itressant en mensen op 50 jarige bruiloften snappen dat toch niet en willen het ook niet, mesen die 50 jaar getrouwd zijn hebben vaak de leeftijd van 80+.

en hou het geluid gewoon rustig de mensen komen zelf wel zeggen als het wat harder mag.

______________________________________________________________________________________

voor de nieuwe club:

doe gewoon waar je voor gevraagd word.

je weet wat voor genre er gedraaid word, dus daar kies je dan je platen voor uit, zorg dat je voldoende bij hebt

en zorg dat je optijd daar bent.
www.moonentertainment.nl
DNR    posted on 11-11-2007 20:30
@ mamo,

geleik wat je zegt Winking my eye

@ focus

ik heb een half jaar terug nog gedraaid op de verjaardag van mijn oom toen hij 50 werd. tja, dan heb je veel ''publiek'' van 50+.

Je draait gewoon het meest op de achtergrond en gewoon aventoen een commercieel nummer erdoor gooien. Bij mij was er ook nog een buffet bij. ondertussen is het ook gewoon op de achtergrond blijfen en niet gaan aandringen met muziek ( het volume omhoog). laat ze gewoon eer rustig eten en begin daarna langzaam het volume op te draaien (nog niet super hard natuurlijk) en draai vooral commercieele nummers (bijvoorbeeld wat rustige nummers die je op skyradio tegen komt, die vielen bij mij goed in de smaak).

Verder heb ik van een aantal mensen wat cd's geleend. ( mijn oom, tante, vader enz.) die zitten allemaal rond de zelfde leeftijd als het publiek dus die muziek kan je zeker goed gebruiken.
Dus je kan het best zoals eerder genoemd je opdracht gevers vragen welke muziek ze graag zouden willen horen van welke artiesten e.d.

Over het licht:

Neem gewoon een rustige licht set mee (hiermee zou ik niet voor movingheads, stroboscopen, scanners ed gaan). Gewoon 4 tot 8 parren. Je publiek licht rond tegen de 80 man. je zou dan het best parretjes nemen met een niet te hoge lichtopbrengst. Het lijkt me dus ook dat de zaal waar je in zit niet al te groot is. je kan dan het best niet aan komen zetten parren met 1000 watt erin. Je zit namelijk dan ook behoorlijk met warmte en de licht opbrengst word gewoon te veel, aangezien het meeste tog meer als achtergrond dient. Huur bijvoorbeeld gewoon 8 par 56 300watt. hier heb je genoeg aan.
User edit by DNR on 11-11-2007 @ 20:31:48 (1%)
-Richard-    posted on 25-11-2007 12:41
Zo,kleine update!
Gistere eerste testrun gedaan, over de set.
Wat linkt dat anders zeg, dan op de slaapkamer over het 2.1 setje!
Draaien lijkt meteen een heel andere ervaring zo :D !
Ondertussen een flinke berg nieuwe muziek bij de collectie, trouwens foutje in de startpost; het gaan niet om een 50jarig huwelijk a.s. weekend, maar een verjaardagsfeestje va iemand die 50 wordt. excuses :S !
Hoe dan ook, wou even met jullie delen dat het over een grotere (voor mijn doen dan, ik kan niet meteen beginnen met 1000en wattjes :P)speakers enzo.
Klein (slechte kwaliteit, maar had niet de kans voor een mooiere pic) fototje toegevoegd aan mijn booth.
Ojah daar staatie twee keer maar krijg er niet eentje weg, maar toch.

Met vriendelijke groet,

'n blije starter :P !

This is an old Topic

No new postings for 6.499 days.
 Post CommentThat would be 216.6 months
or a whopping 17.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

220 Users online: 101 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 36.424
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.729.815