Mac OSx 10.5 (Leopard)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 08-11-2007 20:09
Al weer een paar dagen jong, maar dat maakt het er niet minder om.

Vandaag het besturingssysteem van m'n iMac geupdate naar 10.5: Leopard. De interface ziet er naar mijn mening spectaculair uit, en mijn systeem is in ieder geval een stuk sneller gaan lopen.

Als ex-windows gebruiker en verachter in de dop, vond ik de update waanzinnig eenvoudig. Waar ik bij windows complete systemen opnieuw moest installeren, was dit een update, zoals een update van bijvoorbeeld Adobe CS3. Geen enkel progamma of instelling opnieuw moeten instellen of installeren, geen documentje, bladwijzer, browser history of wat dan ook verloren.

Ik zou graag de gebruikerservaringen van anderen horen en/of leuke tips of tricks: post ze hier!

NveProNL: Screenshot of DJ-Resource in Mac OSx 10.5

What do you think about Mac OSx 10.5 (Leopard) ??

Vote :   

Yorick    posted on 08-11-2007 20:18
op school hebben we het ook en ik vind het ook super strak en overzichtelijk:D
bartezzz    posted on 08-11-2007 20:26
hij werkt echt lkkr he! echt supr ik heb r al ff mee gewerkt bij iemand en heb m hopenlijk volgende maand ook thuisHappy, laughing
the-melody    posted on 08-11-2007 20:34
Nvie, zit de nieuwe iLife 08 er ook al bij?
Nvie    posted on 08-11-2007 20:36
iLife 08 is een apart softwarepakket en zul je dus apart moeten kopen. Ik heb wel iWork 08 al een tijdje draaien, waar ik zeer tevreden over ben, alhoewel ik nog wel ff achter de ditjes en datjes van 'Numbers' moet komen.
dj_timme    posted on 08-11-2007 21:16
geef mij maar liever ubuntu 7.10
NielsR    posted on 08-11-2007 21:50
Ik denk dat ik ook ga upgraden.
Laidback    posted on 08-11-2007 22:18
het werkt indd gewoon super..
ik stond zelf ook behoorlijk versteld van de Update snelheid..
maar tjuszz wat een scherm heb jij zeg :P
24" is wel duidelijk met die screenpic!

ik ga vanaf februari denkik ook verder op MAC..
we hebben nu 1 Macbook Pro 17" in ons huishouden..
er komt zowiesow een 2e.. helemaal alleen voor mij.. :D
alleen even afwachten of de Processor nog gaan Updaten komende maanden..
niet dattie nu nog niet snel genoeg is,.. maar kan zijn dat ze begin nieuwe jaar wat Updeetjes doen..
zonde om die mis te lopen natuurlijk Winking my eye
Sorry Bill gates maar ik kan er niet meer tegen.. al dat Trage Gelaad en al die Kudt Updates..
Steve Jobs.. Here i Come!

@ Timme >
Ubuntu.. leuk.. maar persoonlijk allerdaags gebruik verkies ik liever de nieuwe 10.5 Leopard !
the-melody    posted on 08-11-2007 22:21
Ik heb al gehoord dat hij al gekraakt is, de leopard...

Iemand meer nieuws?
Reind    posted on 08-11-2007 22:48
Poster: the-melody
Ik heb al gehoord dat hij al gekraakt is, de leopard...

Iemand meer nieuws?

Dat was ie al voor de final versie uit kwam, heb hem hier ook nog even op de pc gehad maar heb daar maar gewoon weer Vista op gepleurd.

Op de Macbook staat nu al een week leopard (kreeg de dvd als ADC member) en eigenlijk werkt het zonder problemen. Wat gekloot met netwerk shares en software die niet helemaal meer lekker wilde werken maar dat was te verwachten. Over het algemeen loopt het gewoon goed, een stuk sneller als tiger in ieder geval die nooit echt 100% voor een volledige 64bits achitectuur gemaakt was terwijl leopard dat wel is en dat merk je, helemaal met programma's als photoshop en indesign.

Eigenlijk heb ik weinig te klagen dus, moet zeggen dat ik de vernieuwingen nou ook niet heel spectaculair vind maar ach het werkt en das het belangrijkste Winking my eye

Wat ik er overigens binnen het eerste uur uitgesloopt hebt zijn die blauwe lampjes onder de actieve programma's en ik heb ze vervangen voor de ouderwetse pijltjes. Die blauwe bolletjes zie je gewoon slecht en een zwart driehoekje onder een programma werkt een stuk beter.

Poster: Laidback
Sorry Bill gates maar ik kan er niet meer tegen.. al dat Trage Gelaad en al die Kudt Updates..
Steve Jobs.. Here i Come!

Als je denkt niet meer te hoeven updaten en het perfecte OS gevonden te hebben zit je er flink naast hoor... ik draai gemiddeld iedere 2 weken wel updates op de mac voor het OS (evenals op de pc). Dat updaten zul je dus gewoon moeten blijven doen tenzij je met bugs wil blijven leven want die zitten er ook zat in de nieuwe leopard (zie de fora's maar eens, en dan hoeft Apple notabene maar een handvol aan hardware te ondersteunen Winking my eye ). Geen OS is heilig wat dat betreft, ook OS-X niet.

Je moet een OS pakken wat je lekker ligt en waar je fijn mee kunt werken, ik kan zowel met Vista als met OS-X prima werken dus ik heb ze maar gewoon allebei op de macbook staan... ben je altijd en overal compatibel en das wel lekker.
User edit by Reind on 08-11-2007 @ 22:55:41 (100%)
Twizz    posted on 09-11-2007 09:17
status; huilend datie straxx toch echt voor vista moet gaan vanwege de prijs(van een iMac/MacBook)CryCryCry

toch ff een vraagje. ik koop straxx een hele goeie laptop(met intel processor) met... kuchkuchvistakuchhatsjie.
kan ik op zo'n laptop wel Leopard installeren??
Nvie    posted on 09-11-2007 09:28
Er zijn kernel patches waardoor je 10.5 op een gewone -niet apple- pc kan installeren. Legaal is het echter totaal niet (volgens mij met uitzondering van de Developers).
Twizz    posted on 09-11-2007 12:15
maar... waarom zou je dan Mac OSX 10.5 los kunnen kopen??(of is dat slechts een update van Max OSX 10.* naar 10.5)

of is dat bedoelt voor gebruik in zoiets als Parallels/Virtual PC??
(wat nog beter zou zijn, is er ook een soort van bootcamp voor een laptop waar windows als eerste opstond??)
User edit by Twizz on 09-11-2007 @ 12:17:30 (25%)
Nvie    posted on 09-11-2007 12:17
Mac OSX kun je alleen los kopen om te updaten of op een apple computer te installeren, daar Apple van origine een hardware fabrikant is die daarnaast ook zijn eigen sturingssysteem heeft. In principe ben je dus al illegaal bezig als je OSX op een niet apple machine zet.
Twizz    posted on 09-11-2007 12:22
maar; hoe moet ik te werk gaan als ik dat zo legaal mogelijk op de laptop wil installeren?? (een iMac kopen, de harde schijf eruit rukken, en die in me laptop douwe??:P)
the-melody    posted on 09-11-2007 12:25
Ik denk niet dat dat legaal zal gaan, alleen al om de reden zoals nvie zegt. Illigaal kan het wel, er zijn programma's zoals in de aard van bootcamp die voor jou OS X kunnen instaleren op een windows, of dat het dan ook daadwerkelijk werkt weet ik niet, en ik betwijfel het zelfs ook.
Reind    posted on 09-11-2007 13:23
Poster: Nvie
Mac OSX kun je alleen los kopen om te updaten of op een apple computer te installeren, daar Apple van origine een hardware fabrikant is die daarnaast ook zijn eigen sturingssysteem heeft. In principe ben je dus al illegaal bezig als je OSX op een niet apple machine zet.

En dat is dus niet zo, als jij een licentie aanschaft ben je vrij om daar mee te doen wat je wil ECHTER hoef je niet op support te rekenen als je OS niet lekker blijkt te draaien.

Je mag dus een licentie aanschaffen en gebruiken op een normale pc door flink te gaan patchen, of het ooit echt lekker zal werken is vraag 2. Hardware ondersteuning is tenslotte nog altijd mager bij OS-X en daar zul je gewoon rekening mee moeten houden.
User edit by Reind on 09-11-2007 @ 13:24:14 (4%)
Gery    posted on 10-11-2007 01:43
ik heb zojuist de update gedaan van mijn macbook door de dmg image file op mijn ipod te zetten (via disk utility) en daarvan te booten, aangezien ik geen dual layer dvd burner heb..

werkte perfect, en eerste indrukken zijn zeker positief, vooral de verbeterde finder is voor mij het grootste pluspunt.

persoonlijk zou ik geen OSX op een PC willen zetten omdat dit enkel maar compabiliteitsproblemen zal geven, maar je kan natuurlijk proberen. het is overigens illegaal, want in de user agreement staat vermeld dat osx enkel voor mac hardware mag gebruikt worden.
DJ - Producer

This is an old Topic

No new postings for 6.514 days.
 Post CommentThat would be 217.1 months
or a whopping 17.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

167 Users online: 104 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 12.106
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.705.497