Allereerste beginnerservaring en CUE-vraagje
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 19-10-2007 18:19
Nou, eindelijk was het zover; Mijn eerste setje Gear aangesloten, en m'n eerste uurtje zitten 'spelen' ermee.Eerste reactie is dat het in elk geval niet meevalt nu je zelf achter je tabletop cd-playertjes staat zeg! Ik dacht dat je bij beatmatchen toch wel redelijk in de buurt zou kunnen komen, maar lijkt vooralsnog echt gen touw aan vast te knopen als er twee tracks door elkaar te horen zijn! Eén keer waarschijnlijk per toeval zou ik maar zeggen twee nummers twee minuten gelijk kunnen laten lopen, maar de rest van m'n uurtje klonk echt nergens na,haha! Ben daarom meteen benieuwd naar jullie beginnerservaring. Hoe klonk jou eerste kennismaking met je spelers Winking my eye ?

Daarnaast liep ik tegen een vraag an, betreft CUE-point instellen.
Eén keer had ik netjes een punt ingesteld, wat ik daarna telkens mooi kon terugroepen, maar op mijn andere speler moest ik (na enig gedruk op play-pause en CUE) de CUE ingedrukt houden voor geluid, bij loslaten was ook 't geluid weg. Ik wou dus gewoon 'terug naar beginstand' en zo een nieuw CUE-point vaststellen, maar kreeg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Hoe zit dat nu precies met die CUE -en Play/pause buttons Confused

Zo, dit was mijn eerste ervaring, en de eerste van waarschijnlijk vele vragen aan het begin van wat nu nog 100% als een rommeltje klinkt, en uiteindelijk 'mixen' moet worden...

Oja misschien handig voor de vraag; CD-spelers zijn OEM's ; BST Cleving 200's .

What do you think about Allereerste beginnerservaring en CUE-vraagje ??

Vote :   

Luxx    posted on 19-10-2007 18:42
bij jou spelers moet je op de IN knop van de loop drukken voor een Cue punt

en mijn eerste keer was ook dramatisch
www.mothermusic.nl
BryanB    posted on 19-10-2007 18:48
Mijn eerste keer was net zo!

Om een cue point in te stellen druk je op de knop IN. Om je cue point op te roepen druk je op cue. Houd je deze cue knop ingedrukt zal de muziek gaan spelen vanaf het cue point die jij hebt ingesteld, laat je de knop weer los, stopt ook de muziek.
Maar druk je ipv cue de play knop in, gaat de muziek spelen zonder te stoppen (tenzij je de stop/pause knop indrukt uiteraard)

Wil je een cue point opnieuw instellen, net iets eerder of net iets later, zet dan de scratch functie aan (geloof dat die erop zit) en zoek op die manier de eerste beat van de maat op. Druk op het gewenste punt weer 'IN' in.
 Om de cue punt gewoon automatisch op het begin van het nummer te zetten, druk dan gewoon op de track search/skip knop (|<<Winking my eye.
Ik weet niet of het precies zo werkt op jou spelers.

Een pioneer cdj 800 bijvoorbeeld pakt op die manier niet automatisch het begin van de track. Die gaat naar het cue point die je zelf hebt ingesteld. Al is dat 3 nummers eerder.
User edit by BryanB on 19-10-2007 @ 18:55:16 (100%)
-Richard-    posted on 19-10-2007 18:52
Dus stel ik ben niet tevreden over mijn CUE punt, dan druk ik op de Loop-IN, en dan dmv 't jogweel nieuw punt selecteren en CUE drukken om in te stellen, of play en dan op CUE drukken.
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
De eerste keer stelde ik namelijk niets in met de Loop-IN knoppies Cry Confused
Klinkt waarschijnlijk dom maar de logica van 't CUEen ontgaat me even totaal op mn spelers nu.

En gelukkig...ik lees van de twee reacties beide een dramatische eerste keer. Genoeg hoop over dus :D !
BryanB    posted on 19-10-2007 18:54

Lees mn post boven je! ik heb hem aangepast.

Met cue stel je helemaal niets in feitelijk. Je roept alleen je cue point op!

-Richard-    posted on 19-10-2007 19:05
Hey, da's duidelijk, wat je nu getypt hebt :D !
Nog één dingetje dan. Met die zelfde Loop-In kan ik door daarna op Loop-Out te drukken een Loop opnemen en laten spelen. Dit gaat niet per ongeluk gebeuren terwijl ik bedoel een Cue punt in te stellen?
Bedoel, na Cue gedrukt te hebben of play/pause nadat ik Loop-In heb gedaan, voorkomt dat de loop afgemaakt wordt door Loop-out, dus verandert automatisch de Loop functie in de Cue functie?
BryanB    posted on 19-10-2007 19:10
Er veranderd niets. Zolang je er niet aan zit.

Met loop-in en loop-out kun je idd een loop maken. Probeer dat maar eens door gewoon 1 track te spelen. Je komt er gauw genoeg achter.
User edit by BryanB on 19-10-2007 @ 19:11:20 (2%)
-Richard-    posted on 19-10-2007 19:18
Denk dat ik er zo wel uitkom. Had echt het idee dat ik met de CUE knop moest setten en opnieuw oproepen. Was daarom ook bang per ongeluk mijn CUE point te wissen, maar dat is dus ook niet nodig begrijp ik! CUE en Play/pause enkel om op te roepen en spelen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

ps.; Jou eerste keer ook zo van 'klonk helemaal nergens na en leek ook niet in de buurt te kunnen komen ? Winking my eye
BryanB    posted on 19-10-2007 19:21
naja ik heb een goede vriend die het allemaal iets langer deed. Daar ha dik al het een en ander van geleerd. Dus ik leerde het redelijk snel. Maar je meot ook neit bang zijn om fouten te maken. Je staat niet voor publiek, dus niemand die je fouten hoort.
 En fouten maken is menselijk, en daar leer je van.
-Richard-    posted on 19-10-2007 19:27
Thnx voor de uitleg, want was ervan overtuigd dat ik de eerste keer toch echt zonder die Loop-in een CUE punt had gezet, dus puur met de CUE en Play/Pause knoppen :S . Kan dit bij andere spelers wel het geval zijn dan, dat dat misschien anders werkt ?

En Ja dat neem ik zeker aan! Plus dat het uiteraard ook meer gewoon iets is waar ik benieuwd naar ben; Ik begrijp ook dat je binnen een uurtje na je eerste aanraking met de gear nog niet kan wat je hier en op internet enzo allemaal ziet en hoort, anders deed iedereen het wel. Neem aan dat het een flink leer proces is waarin ook je oren getraind worden denk ik, op de benodigde manier van luisteren naar de verschillende tegelijk lopende tracks die je wil gaan matchen.
Voor 'n nieuwbie is het echter één rommeltje wat je hoort als eerste indruk, en om dát dan te ontleden en matchen!
Maar een kennis die je kennis 'live'kan bijbrengen lijkt me ideaal ja.
Ik zal het helaas mezelf (mbv djresource Happy, laughing ) moeten leren, gezien ik niemand ken die kan draaien, en me dit dus kan voordoen waar ik zelf bijsta Winking my eye !
User edit by -Richard- on 19-10-2007 @ 20:14:51 (30%)
Basz-Line    posted on 19-10-2007 22:05

Het 1e keertje "uitproberen" lijkt natuurlijk nergens op. Maakt natuurlijk niet uit, als je maar blijft oefenen. Ik denk dat je je apparatuur nog niet eens uit je hoofd kent (gezien je vraag), maar oefenen, oefenen, oefenen wordt je alleen maar beter van. 

Vibemaster-D    posted on 19-10-2007 22:30
CDJ1000's heb je zo door

maar het word pas leuk als je geheugen bom vol cue's en loops zit
dan kan je ze makkelijk selecteren en gelijk inzetten

en het magische legendarische spreekwoord

OEFENING BAART KUNST

(ik hoop dat het met een T is) 
projectzero    posted on 19-10-2007 23:52
bij mij zit het net iets anders, heb NOG geen spelers maar hier begint wel het verhaal
gister dj cursus gehad, om een beetje introductie te krijgen in 'de kunst' van het dj'en
en het viel niet mee, niet alleen beat matchen, maar ook maten tellen, en dan een overgang maken, eq erbij instellen, cueen via de koptelefoon en dan die plaat nog is op t goeje moment dr in gooien
tis een stuk moeilijker dan k dacht, en het klonk echt als een drama want ik kende de platen nog niet eens
terwijl het bij mijn dj docent, die al 16 jaar dj is, er zo simpel uitzag
dus ik wist niet waar het nummer naar toe ging
had 2 cdj 800 mk2 onder m'n neus, en een behringer vmx 300, en dat was echt een droom set (op de mixer na dan:P) maar die cd spelers waren gewoon subliem
en op een of andere manier blijft het leuk, toch proberen die platen goed door elkaar te mixen
nu nog sparen voor een booth, weet wel zeker dat ik met pioneers wil beginnen, want dan weet ik echt zeker dat ik nog heel wat jaartjes plezier van zal hebben
dus nu komt het minder leuke deel van het verhaal; sparenCry
Code-Y    posted on 20-10-2007 07:56
Mijn eerste ervaring met cd spelers..

ik denk dat die zo gruwelijk slecht was dat ik heb traumatisch heb weggestopt diep in mijn geheugen (A)
TheMole    posted on 20-10-2007 10:15
mijn eerste keer met TT's was slecht ma ik ben nu al zo'n 5 maandjes bezig en ik moet zeggen dat het nu veel beter
Renzis    posted on 20-10-2007 10:38
heey oefening baart kunst heaWinking my eye
en bij iedereen klonk het de eerste keer waardeloos ( de gene die dat durft te ontkenne vind ik arrogant, uitzonderingen daar gelaten).

je leert van zelf op die beat mee tellen, de verschillen tussen de beats herkennen en ze vervolgens gelijk te stellen.

probeer het gewoon lekker uit, oefen met de eq's : wat gebeurt er als je hem die kant op draait of andersom, en hoe zou ik dat op een goede manier kunnen gebruiken.

En er is vast wel iemand nearby tilburg die het je een keer uit kan leggen, en anders kom je maar naar amersfoort toe:P
-Richard-    posted on 20-10-2007 13:21
Ah da's toch aanmoedigend, die reacties van jullie op een of andere manier :D! En 't is dat amersfoort zo ver weg is...Maar mocht er iemand in de buurt va tilburg ziten die dat wil, hoor ik 't ook graag tuurlijk!

EDIT\

Zo,weer anderhalf uur achter 't spul gestaan, en na 't eerste kwartier zowat alles (niet perfect altijd,maar toch) gebeatmatched gekregen. Ene keer lang over gedaan, maar steeds iets beter.
Gewoon twee willekeurige cd's genomen, en ook niet naar trackkeuze gekeken, maar gewoon wiekeurig tracks genomen die er toevallis op stonden, dus even uitgezonderd van muziekkeuze, maar hey, kan niet alles tegelijk he :P !Ook lukte het me (beginersgeluk?) twee keer dmv de equalizer een naar mijn idee echt mooie overgang te maken ook Happy, laughing .
Het CUEen is trouwens inderdaad een punt kiezen, op LOOP-IN en dan op CUE. Dan staat ie vast.
Bijkomend opvallend iets; 't is een inspannend werkje, haha, en ging het volume steeds stukje onhoog draaien merkte ik, en 't ging daarmee ook steeds iets handiger Happy, laughing .
Maar een blik achter de schermen van iemand die het kán is nog altijd welkom Winking my eye !
User edit by -Richard- on 20-10-2007 @ 15:36:21 (100%)
LaMalediction    posted on 21-10-2007 15:01
de allereerste keer was voor mij met tt's
die jongen die het mij wou leren gaf me 2 platen en deed het voor hoe je moest beatmatchen
toen mocht ik het proberen, maar toen kon ik nog niet met 1 oor naar me HP luisteren en me andere oor naar de monitors. afijn na een half uur klote om hem gelijk te krijgen lukte het mij toch
daarna leerde hij mij de overgangen en dat ging na 3x proberen goed
Vibemaster-D    posted on 22-10-2007 09:20
als je het wilt leren pak dan van die chille dancemuziek.
niet te hoge BPM 130 ~ 140 BPM en ga dan de muziek cutten tel de beat door en mix weer in
klinkt heel dom maar zou leer je wel goed te tellen (niet met HP op cue natuurlijk anders heeft het geen zin).

verder gewoon oefenen.
Tomazos    posted on 22-10-2007 09:23
heb nu 2 dj leerlingen die willen hardcore e.d leren draaien, dat is moeilijker dan club, dus heb ze toch op de club gezet, elke dj die net begint raad ik aan om met club te beginne, vanwege de vaste maat telling,

maar ik weet nogsteeds niet:
stel dat ik zo'n kaartje in een mk2/mk3 doe, ik draai een avondje en aan het eind van de avond wil ik alles opslaan op dat kaartje, hoe doe ik dat dan??

(heb me nooit verdiept in het opslaan ervan, ik zoek het punt altijd ter plekke, maar wel handig om even te weten)
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
BryanB    posted on 22-10-2007 09:23

130 BPM is misschien nogwat te hoog. Probeer eens wat oudere house-platen.
Zoals Robin S - Show me love met Daft punk- Around the world. Weet niet of deze platen een beetje matchen, maar dat zijn redelijk eenvoudige platen om te mixen.

Tomazos    posted on 22-10-2007 09:30
robin S vind ik als beginnende dj niet echt een simpele plaat,
heb hem laatst btw gedraaid show me love is 122, around the world 127 denk ik..

ik pak voor me dj leelringe altijd de lange mix van 6 a 7 minuten van Put your hands up for detroid, en een nummer van bobsinclair ofzo, met een heel basic ritme
Vibemaster-D    posted on 22-10-2007 09:32
@ tomazos 1. de 800MK2 heeft geen sd kaartje wel geheugen
2. je kunt je cue's en loops opslaan door de loop of cue goed te zetten en op memory te drukken dan saved de CDJ hem. en je roept het weer op met call (links cue rechts loop of andersom)

bij de MK3.

loops
cue's
hotcue's
hotloops

dat is echt heel erg handig maar je moet dit gelijk doen niet op het einde
BryanB    posted on 22-10-2007 09:32
Poster: Tomazos
robin S vind ik als beginnende dj niet echt een simpele plaat,
heb hem laatst btw gedraaid show me love is 122, around the world 127 denk ik..

Ja maar je moet ook leren pitchen. En Around the world is eerder 125. Maar dat ga ik vanavond ff tsjekken.
Renzis    posted on 22-10-2007 09:34
of een paar leuke lange versies van hardstyle tracks, beats zijn wel snel, maar ook heel duidelijk. makkelijk te mixen.
Tomazos    posted on 22-10-2007 09:35
Poster: Vibemaster-D
@ tomazos 1. de 800MK2 heeft geen sd kaartje wel geheugen
2. je kunt je cue's en loops opslaan door de loop of cue goed te zetten en op memory te drukken dan saved de CDJ hem. en je roept het weer op met call (links cue rechts loop of andersom)

bij de MK3.

loops
cue's
hotcue's
hotloops

dat is echt heel erg handig maar je moet dit gelijk doen niet op het einde

ok, k had het ook over de cdj 1000 in dit geval,
dus gewoon je loops e.d maken, en dan op memory drukken?

maar als ik op cdj 1000 mk2/mk3 een loop onder een hotcue zet of een hotcue zelf maak, en ik doe deze cd er later weer in pakt hij hem wel.. dus het moet echt nadat je die hotcue gemaakt heb? en dan op memory drukken, dan slaat hij hem op op je kaartje?

This is an old Topic

No new postings for 6.533 days.
 Post CommentThat would be 217.8 months
or a whopping 17.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

210 Users online: 113 Guests (97 Unknown)
Pages generated today : 36.207
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.729.598