Iedereen kan scratchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Cyspoz    posted on 23-09-2007 11:00
Ik weet niet of het volgende trucje al eens eerder is bedacht door iemand, maar ik heb hem in iedergeval zelf bedacht en uitgevonden en vond dat het wel zo aardig was om dat met alle DJ-Resource members te delen.
Ik kan zelf niet scratch. Het bewegen van die plaat om die scratch geluiden te maken is opzich niet zo'n probleem. Dat kan ik vrij aardig op de maat van de muziek, maar het snel heen en weer bewegen van die crossfader om dat echte scratcgeluid te krijgen dat lukt mij niet.
Nu heb iets bedacht en daar een voorbeeld van uitgewerkt waardoor iedereen kan scratchen. Nu is iedereen niet helemaal waar want je hebt er wel wat voor nodig. Namelijk een mixer met effect of extern effect apparaat dat hetzelfde effect onboard heeft als het DJM-800 Transform effect. Dat is helaas dus niet voor iedereen weg gelegt, maar als je een apparaat hebt wat dat kan dan is dit een leuk trucje om te weten.

Stel je voor je hebt een leuk muziekje waar je overheen wilt scratchen.  Ik ben van dit sampletje uit gegaan waar een lekkere break beat inzit en al reeds wat scratch geluiden, maar die moet je maar even negeren.
Normaal als ik zou gaan scratchen en ik gebruik geen crossfader dan klinkt dat ongeveer zo. Het mag natuurlijkd uidelijk zijn dat het nergens naar klinkt of op lijkt. Om nou te zorgen dat het wel goed klinkt moet je één ding doen. Stel je Transform effect af op 1/4 beat timing ten opzichte van het nummer waar je overheen wilt scratchen. Het is vrij belangrijk dat de timing nauwkeurig is omdat je anders flink langs je beat zit te scratchen en dat is niet mooi. Pas vervolgens dit effect 100% toe op het kanaal waar je scatch geluid op binnen komt en dan krijg je als het goed is dit.
User edit by Cyspoz on 23-09-2007 @ 11:02:22 (5%)

What do you think about Iedereen kan scratchen ??

Vote :   

Sunrise8    posted on 23-09-2007 11:05
deze truc is al hel lang bekend.
kijk ook de filmpjes van james zabiela is. hier legt hij nameljk hetzelfde uit hoe je dit kan doen.
maar het is wel een vette truc Happy, laughing
Music made me who i am
Cyspoz    posted on 23-09-2007 11:06

Cry Deamed, had al zo'n vermoeden dat iemand dat ooit al eerder had bedacht. Ik kon me haast niet voorstellen dat ik hier als eerste mee kwam. Maar goed, zijn misschien nog een hoop mensen die het niet weten. Heb je misschien link naar dat filmpje Sunrise?

Sunrise8    posted on 23-09-2007 11:15
ik zal ff zoeke, zometen een edit erbij..

EDIT:
http://www.djsounds.com/category/dj_vj_artists/james-zabiela/page/5/ 

dan het 2e filmpje. legt hij het haarfijn uit. :D
Music made me who i am
User edit by Sunrise8 on 23-09-2007 @ 11:17:58 (100%)
the-melody    posted on 23-09-2007 11:17
het klinkt wel fijn, erg fijn zelfs. Alleen staat je scratch geluid te luid of hoort dit zo?
Cyspoz    posted on 23-09-2007 11:18
Scratch sound is inderdaad veel te hard, maar dat is gedaan om duidelijk het effect te laten horen en het te kunnen onderscheiden van de standaard scratch sound die al in de loop sample zit.

Bedankt Sunrise, dat is inderdaad hetzelfde idee alleen dan met de EFX-1000.
User edit by Cyspoz on 23-09-2007 @ 11:21:30 (41%)
Timmerink    posted on 23-09-2007 11:37

Ik heb het filmpje al is gezien inderdaad en opzich is het natuurlijk een mooie manier om zo je schratch skills te laten horen als je het niet met een Crossfader kan. Toch hoor ik ruime verschillen met schratchen met Cross. dan met het Trans effect!

Ik heb zelf ook een DJM-800, waar ik het soms ook eens doe, maar om nou te zeggen dat het echt mooi een zuiver klinkt dan dat je het met een Cross. doet.. nou nee! Wel cool dat je hierover een topic bent begonnen, was het alweer een tijdje vergeten en die filmpjes van James Zabeldia kijk ik ook niet elke dagCry

Cyspoz    posted on 23-09-2007 11:39

Ik ben het zeker met je eens Timmerink dat het niet zo mooi kinkt. Ook ik hoor het verschil, maar voor mensen die helemaal niet kunnen scratchen maar toch af en toe dat effect willen gebruiken in hun DJ set is het een mooie uitkomst.

This is an old Topic

No new postings for 6.565 days.
 Post CommentThat would be 218.8 months
or a whopping 18 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

117 Users online: 39 Guests (78 Unknown)
Pages generated today : 7.376
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.867.774