Wat is het nut van platen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

brecht    posted on 15-09-2007 10:05
Dag,

Ik zou eventueel later met platen willen draaien, maar ik zou nu graag eens weten wat het nut daarvan is en welke nadelen & voordelen.

MVG, brecht

What do you think about Wat is het nut van platen ??

Vote :   

Ft    posted on 15-09-2007 10:25
De meeste mensen vinden het fijner om met platen te draaien omdat je dan echt iets onder je vingers hebt. Het gaat dus ook vooral om het gevoel. Het was altijd zo dat je met platen dingen kon doen die niet mogelijk waren met cd-spelers, maar met de cdj's is dit eigenlijk ook al weer verleden tijd. Een ander voordeel van platen is dat alles te krijgen is op vinyl. Wanneer je een vinyl koopt, weet je zeker dat het een goed nummer is en niet een of andere rare versie. Het nadeel van vinyl is dan weer dat het een stuk duurder is.
Hopelijk heb je hier een beetje iets aan gehad... Je kan ook even met de search button zoeken op vinyl ofzo... er zijn al wat discussies geweest over Vinyl vs. Cd's... daar heb je misschien ook wel iets aan.
Als laatste raad ik je aan om gewoon eens een keer vinyl te proberen... dan kun je je keuze baseren op je eigen gevoel... bevalt het je, dan kun je beginnen en bevalt het je niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd...
Aemilius    posted on 15-09-2007 10:35
En vinyl klinkt ook beter als mp3..
jannickv    posted on 15-09-2007 10:42
Poster: Aemilius

met de typische vinyl sound zekerConfused
Ft    posted on 15-09-2007 10:43
Poster: Aemilius

die was ik vergeten er bij te zetten... maar je kunt het niet echt beter noemen eigenlijk... het klinkt wel mooier omdat het geluid toch op de een of andere manier iets voller overkomt, maar hoge kwaliteit tracks op een cd klinken toch 'mooier'...
Luxx    posted on 15-09-2007 10:45
maar vinyl verdwijnt wel nu uit clubs. ik zie zelden platenspelers staan in clubs. er staan nu vooral pioneer cd spelers
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 15-09-2007 @ 10:45:31 (48%)
DaRoyal    posted on 15-09-2007 10:53
Vinyl:
+ Medium dat je 'aan kan raken'
+ Nostalgie
+ Uniek/exclusief

- Moeilijker aan te komen (dan mp3, zie 'Exclusief')
- Beperktere mogelijkheden (dan cd-spelers)
- Kwetsbaarder medium, niet zelf te backuppen op zelfde medium

CD:
+ Veel meer mogelijkheden (loops e.d., itt vinyl)
+ Makkelijker te backuppen
+ Makkelijker aan tracks te komen

- Werkt downloadgedrag in de hand
- Minder exclusief, iedereen kan alles draaien

Zie ik nog dingen over het hoofd? Happy, laughing
NielsR    posted on 15-09-2007 10:55
Wat ook veel uitmaakt of je het beste met platen of cd's draait is de soort muziek die je speelt bv techno dj's werken bijna allemaal met platen terwijl de bekendere house dj's met cd's werken.
Als je wilt beginnen met draaien kun je mischien met platen beginnen omdat hety goed is om te leren, maar ik zou je eerlijk gezegd gewoon cd-spelers aanraden.

Volgens mij is hier al een uitgebreid topic over , je moet maar even de search proberen.
User edit by NielsR on 15-09-2007 @ 10:57:21 (37%)
Xitrate    posted on 15-09-2007 10:55
Poster: DaRoyal
Vinyl:
+ Medium dat je 'aan kan raken'
+ Nostalgie
+ Uniek/exclusief

- Moeilijker aan te komen (dan mp3, zie 'Exclusief')
- Beperktere mogelijkheden (dan cd-spelers)
- Kwetsbaarder medium, niet zelf te backuppen op zelfde medium

CD:
+ Veel meer mogelijkheden (loops e.d., itt vinyl)
+ Makkelijker te backuppen
+ Makkelijker aan tracks te komen

- Werkt downloadgedrag in de hand
- Minder exclusief, iedereen kan alles draaien

Zie ik nog dingen over het hoofd? Happy, laughing

Hmm misschien dat vinyl erg duur is vergeleken met CD?
Jorrit    posted on 15-09-2007 10:55
Zie ik nog dingen over het hoofd?

Alleen de prijs... maar dat zou je ook onder het kopje 'exclusief' kunnen opvatten Winking my eye
Ik denk dat de verschillen zo wel duidelijk zijn :D
Mod edit by Jorrit on 15-09-2007 10:55 (48%)
NielsR    posted on 15-09-2007 11:02
Ik heb het topic gevonden hier.

Volgens mij is de prijs ook het slechtste aan vinyl, en dat je altijd naar de platenwinkel moet zeker voor mij omdat die platenwinkel nogal ver weg is, en mp3 kun je zoal al gezegd gewoon voor de computer kopen
Roos    posted on 15-09-2007 11:04
Poster: fettibamba
Wat ook veel uitmaakt of je het beste met platen of cd's draait is de soort muziek die je speelt bv techno dj's werken bijna allemaal met platen terwijl de bekendere house dj's met cd's werken.

En dat is ook weer een beetje achterhaalt, kijk maar naar Chris Liebing, Alexander Kowalski, Heiko Laux, enz. Dit komt ook omdat veel 'grote' mannen nu time-code gebruiken. Hiervoor moet je nummers hebben die uitkomen op mp3 formaat. En veel genres komen tegenwoordig uit op mp3. Behalve hardstyle, die gebruiken nog vaak vinyl. Voor mij blijft vinyl de bom!!! Maar ga wel time-code aanschaffen, zodat ik mp3 nummers kan afspelen op vinyl :P (ff kort door de bocht)
NielsR    posted on 15-09-2007 11:11
Poster: Roos

En dat is ook weer een beetje achterhaalt, kijk maar naar Chris Liebing, Alexander Kowalski, Heiko Laux, enz. Dit komt ook omdat veel 'grote' mannen nu time-code gebruiken. Hiervoor moet je nummers hebben die uitkomen op mp3 formaat. En veel genres komen tegenwoordig uit op mp3. Behalve hardstyle, die gebruiken nog vaak vinyl. Voor mij blijft vinyl de bom!!! Maar ga wel time-code aanschaffen, zodat ik mp3 nummers kan afspelen op vinyl :P (ff kort door de bocht)

timecoded vinyl is ook wel cool zeker als je zo de vinyl wilt houden en toch de features wilt hebben die je met je cdj kan doen..
Maar als ik kijk naar sven vath en trish van eynde zie ik die bijna altijd met vinyl spelen.
Sommige dj's wisselen ook af of ze gebruiken gewoon vinyl en cd's door elkaar.
Renzis    posted on 15-09-2007 12:25
Ik ben eens met alle voor en nadelen die hier boven genoemd zijn. Vinyl heeft gewoon iets "aparts" , iets cools. Dat exclusieve waar een aantal mensen het overhadden is misschien nog wel mooiste, je hebt tracks, en remixes die niemand anders heeft, het klinkt (geluidtechnisch) bijna altijd goed (als je je platen juist behandeld uiteraard). Het is het gevoel en het vollere geluidWinking my eye

@luxx: ik heb jouw vaker horen zeggen dat je tegenwoordig geen tt's meer tegen komtCry overal waar ik uitga of draai staan gewoon nog draaitafels + cd-spelers, altijd. en zolang er nog heel veel dj's ook af en toe een plaatje er op gooien zullen die er ook blijven staan!
Gery    posted on 15-09-2007 12:30
idd timecode systemen zijn zo'n beetje best of both worlds, je verslijt geen duurbare platen terwijl je muziek altijd mooi zuiver klinkt en je alles kan draaien wat je wil (zeg maar eigen edits ed) alsof het een echte plaat is Happy, laughing

ik heel tevreden van traktor scratch wat ook mogelijkheid heeft tot loops enzo. eens je loops gewoon bent voor liedjes met korte intro/outro's is dit zeker een leuke asset Happy, laughing

Ik ben begonnen met cd's en nu overgestapt op vinyl en vind het veel lekkerder om je muziek echt vast te hebben, maar dit is uiteraard persoonlijk. je moet vooral voor jezelf uitmaken wat je het fijnst vind.
DJ - Producer
brecht    posted on 15-09-2007 13:59
Bedankt voor deze uitleg! timecode ... hoeveel kost dit ?
NielsR    posted on 15-09-2007 14:07
Poster: brecht
Bedankt voor deze uitleg! timecode ... hoeveel kost dit ?

hangt er van af wat je wilt, het beste systeem nu op de markt is traktor scratch kost rond de 580 euro maar je kunt zelf ook een timecoded systeem maken met een geluidskaart met 2 inputs en 2 output, op aboutdj staat een tutorial hoe je dit moet doen.
JefW    posted on 15-09-2007 14:42
op korte duur heb je die 580 euro toch snel teruggewonnen: één mp3 kost 0.99 - 1.50 euro; een vinyl rond de 8 - 10 euro. Zoek je dan toch nog iets wat niet op mp3 te verkrijgen is: koop gewoon de vinyl en neem die op als mp3.

Ik heb ook lang getwijfeld over tijdscode vinyl, maar een keer je het gebruikt hebt, merk je dat het gevoel identiek is.

Voor traktor scratch heb je wel buspowered 2.0 USB aansluiting nodig: de meeste laptops hebben dit wel maar het zal niet werken op een laptop uit het stenen tijdperk.
Illusion    posted on 15-09-2007 15:27
Hmm toen ik de topic titel zag vond ik dit beeje vreemd klinken, maar nu vat ik hem.

Vinyl is gewoon beter... het draaien is lekkerder, en het geeft een uniek, fijn speciaal gevoel dat je bij cd niet hebt. Uiteraard is dit een persoonlijke mening.

Vinyl geeft een betere feeling, het geeft je goede controle over het nummer (de plaat). Plaat heeft veel met gevoel te maken, meer gevoel dan met cd. Cd is gewoon even que point aan maken en dan hou je dat precieze punt, en met plaat moet je constant weer het punt opzoeken, zo ben je langer bezig met mixen, en gaat het niet zo makkelijk als met cd.

Eigenlijk staat dit hier ook raar zo, maar je moet het gewoon eens proberen. Mijn 1e keer op vinyl was de overgang van verslavingWinking my eye ben vinyl verslaafd. Maar ook is het wel lekker om met cd's te draaien.

Je kunt ook combineren heWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Sunrise8    posted on 15-09-2007 17:03
zelf vind ik met cd's draaien lekkerder, omdat je meer mogelijkheden hebt met cd's en het veel geld scheelt in aanschaf.

met platen heb je direct gevoel. je houd direct de plaat vast. bij bijvoorbeeld een cdj hou je de jog vast. en niet de cd zelf.

de 12" versies zijn langer en unieker, die meot je eerst downloaden voordat je die op cd kunt zetten, vaak kun je die niet zo kopen in de winkel Happy, laughing
Music made me who i am
Gery    posted on 15-09-2007 19:42
Poster: Illusion
Vinyl geeft een betere feeling, het geeft je goede controle over het nummer (de plaat). Plaat heeft veel met gevoel te maken, meer gevoel dan met cd. Cd is gewoon even que point aan maken en dan hou je dat precieze punt, en met plaat moet je constant weer het punt opzoeken, zo ben je langer bezig met mixen, en gaat het niet zo makkelijk als met cd.

de manier van beatmixen is ook totaal anders, waar je bij CD continu op CUE/PLAY drukt en telkens de pitch aanpast, mix je je plaat eerst tot wanneer ze gelijk staat zonder ieder keer weer terug te keren naar het begin, en als ie dan goed staat kan je terugkeren voor hem direct in te mixen.

dit was enige gewente in de overstap, maar na een tijdje lukt dit wel goe Happy, laughing
heb nog geen seconde spijt van mijn overstap.
DJ - Producer
Ferrox    posted on 15-09-2007 21:51
Poster: Gery

de manier van beatmixen is ook totaal anders, waar je bij CD continu op CUE/PLAY drukt en telkens de pitch aanpast, mix je je plaat eerst tot wanneer ze gelijk staat zonder ieder keer weer terug te keren naar het begin, en als ie dan goed staat kan je terugkeren voor hem direct in te mixen.

dit was enige gewente in de overstap, maar na een tijdje lukt dit wel goe Happy, laughing
heb nog geen seconde spijt van mijn overstap.

dus bij jou is de que knop versleten? Ik match met cd's opdezelfde manier als bij vinyl. Het enige echt positive met kaal (dus zonder al die extra's) cd's draaien is de snelheid dat je terug kunt naar het begin. Daardoor kun je soms echt snel mixen. (of zoals ik het soms doe, tijdens de mix terug springen als het wat te druk word)
Renzis    posted on 15-09-2007 21:53
ferrox is ff aan posten hoor:p (zo 10 achter elkaar)

ik draai me cd's het liefst zo als ik platen zou doen, (heb nog geen fatsoenlijke dj-platenspeler). zo hoort et ook, cue'en is overigens wel handig als je korte tracks hebt en dus niet de gebruikelijke 2 minuten beat hebt als bij vinyl
Ferrox    posted on 15-09-2007 21:59
ik zit te wachten op volk en verveel me, dusjah.

Maar wie zegt dat je altijd goed op de beat je que knop inramt (zoals sommige dat doen)

Dan kun je blijven pitchen tot het oneindige. Maar dan heb je alleen maar de eerste beats goed staan. En zul je snel verloop gaan merken. (lijkt me)
TheMole    posted on 16-09-2007 08:05
ik draai met platen en ik denk ale ik weet das gwn veel fijner als met cd's of anders koop zoiets
Renzis    posted on 16-09-2007 09:57
Poster: Ferrox
iMaar wie zegt dat je altijd goed op de beat je que knop inramt (zoals sommige dat doen)

Dan kun je blijven pitchen tot het oneindige. Maar dan heb je alleen maar de eerste beats goed staan. En zul je snel verloop gaan merken. (lijkt me)

dat is waar, en daarom ook zeker niet geschikt voor alle tracks. maar je hebt of gewoon een track waar dat prima bij kan, of je mixt dus met van die korte tracks, op zo'n moment is je mix toch al snel en laat je de 2 platen zeker niet een minuut door mekaar heen lopen (uitzonderingen daargelaten), dus dan valt het niet heel erg op als hij na 16 beats langzaam er naast begint te lopen.

368 Users online: 277 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 44.337
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.737.728