Poster: Aemilius
En vinyl klinkt ook beter als mp3..
Poster: Aemilius
En vinyl klinkt ook beter als mp3..
Poster: DaRoyal
Vinyl:
+ Medium dat je 'aan kan raken'
+ Nostalgie
+ Uniek/exclusief
- Moeilijker aan te komen (dan mp3, zie 'Exclusief')
- Beperktere mogelijkheden (dan cd-spelers)
- Kwetsbaarder medium, niet zelf te backuppen op zelfde medium
CD:
+ Veel meer mogelijkheden (loops e.d., itt vinyl)
+ Makkelijker te backuppen
+ Makkelijker aan tracks te komen
- Werkt downloadgedrag in de hand
- Minder exclusief, iedereen kan alles draaien
Zie ik nog dingen over het hoofd?
Zie ik nog dingen over het hoofd?![]()
Poster: fettibamba
Wat ook veel uitmaakt of je het beste met platen of cd's draait is de soort muziek die je speelt bv techno dj's werken bijna allemaal met platen terwijl de bekendere house dj's met cd's werken.
Poster: Roos
En dat is ook weer een beetje achterhaalt, kijk maar naar Chris Liebing, Alexander Kowalski, Heiko Laux, enz. Dit komt ook omdat veel 'grote' mannen nu time-code gebruiken. Hiervoor moet je nummers hebben die uitkomen op mp3 formaat. En veel genres komen tegenwoordig uit op mp3. Behalve hardstyle, die gebruiken nog vaak vinyl. Voor mij blijft vinyl de bom!!! Maar ga wel time-code aanschaffen, zodat ik mp3 nummers kan afspelen op vinyl :P (ff kort door de bocht)
Poster: brecht
Bedankt voor deze uitleg! timecode ... hoeveel kost dit ?
Poster: Illusion
Vinyl geeft een betere feeling, het geeft je goede controle over het nummer (de plaat). Plaat heeft veel met gevoel te maken, meer gevoel dan met cd. Cd is gewoon even que point aan maken en dan hou je dat precieze punt, en met plaat moet je constant weer het punt opzoeken, zo ben je langer bezig met mixen, en gaat het niet zo makkelijk als met cd.
Poster: Gery
de manier van beatmixen is ook totaal anders, waar je bij CD continu op CUE/PLAY drukt en telkens de pitch aanpast, mix je je plaat eerst tot wanneer ze gelijk staat zonder ieder keer weer terug te keren naar het begin, en als ie dan goed staat kan je terugkeren voor hem direct in te mixen.
dit was enige gewente in de overstap, maar na een tijdje lukt dit wel goe
heb nog geen seconde spijt van mijn overstap.
Poster: Ferrox
iMaar wie zegt dat je altijd goed op de beat je que knop inramt (zoals sommige dat doen)
Dan kun je blijven pitchen tot het oneindige. Maar dan heb je alleen maar de eerste beats goed staan. En zul je snel verloop gaan merken. (lijkt me)