De oorsprong
Wie dubstep zegt en niet tegelijk Ammunition Promotions zegt mist de kern van de zaak. Ammunition, het kind van Neil Jolliffe, is de organisator en promotor van de stijl sinds het prille begin. Niet alleen is Jolliffe de oprichter van belangrijke labels als Tempa, Soulja, Bingo en Shelflife, maar met de Forward<<-club, opgericht in 2001 in Soho in Londen en daarna verplaatst naar de wijk Shoreditch (waar nog steeds elke vrijdag dubstepfeesten gegeven worden) heeft de organisatie ook vanaf het prille begin een eigen club gehad waar de stijl rustig en ver van de zo vaak nefaste media-aandacht tot volle wasdom kon komen.
Ook grime komt trouwens uit deze club vandaan. De twee stijlen, die feitelijk weinig verschil vertonen wat betreft het puur muzikale, worden meestal onderscheiden van elkaar door het feit dat er over grime gerapt wordt, terwijl dubstep over het algemeen instrumentaal blijft. Een overigens enigszins artificieel onderscheid, want op de dubstepalbums van Kode9, Skream en Milanese wordt vrolijk hectische poëzie gedebiteerd.
Op productioneel vlak was het vooral de nu opgedoekte Big Apple platenwinkel in Croydon, met zijn gelijknamige label (waar nu bekende producers als Skream!, Benga en Artwork hun eerste platen op uitbrachten) en het driespan Horsepower Productions die de zaken in gang zetten. Verdergaand op ontwikkelingen in de 2-step, die door een broken beat-producer als Zed Bias en dark garage-pioniers als Steve Gurley en El-B in gang waren gezet, dook de eigenlijke naam dubstep voor het eerst op op de cover van het Amerikaanse blad XLR8R, waar toen aandacht werd besteed aan de platen van voornamelijk Horsepower Productions. Ook hier weer was het Ammunition die voor de gepaste naam zorgde.
Waarom de stijl dubstep werd gedoopt ligt voor de hand. Er mogen dan onderhand elementen van zowat elke post-ravestijl in dubstep verwerkt worden (drum’n’bass, 2-step, breaks, hardcore), de typische dubbas blijft het kloppende hart van de stijl. Net als bij reggae, dub en drum’n’bass zorgt die ervoor dat je op twee manieren op de muziek kunt dansen. Ofwel kies je ervoor om te dansen op de vaak hectische ritmiek, ofwel dein je loom mee op de overrompelende bastonen. Hetgeen er meteen voor zorgt dat je lekker heel de avond lang op deze muziek kan dansen zonder je ook maar enigszins moe te maken.
verder info => klik
Poster: Ft
Vind het persoonlijk beetje saaie muziek... meer geschikt voor een spannend moment in een film ofzo, maar als iemand dit zou draaien op een feest zou ik niet echt uit mijn dak gaan... Mijn tip is dan ook smack that pitch up ofzo...
Poster: Illusion
Jeez, Ik vind het nergens op lijken. Is het muziek?
Helemaal niet geschikt om op te dansen. Hoop niet dat het populair wordt, maar iedereen zijn mening.