dubstep
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

right1    posted on 06-09-2007 17:57
Ik kwam dit genre eerder toevallig tegen. Zijn er mensen die hier al van gehoord hebben?

link

na even gesurft te hebben kwam ik dit tegen:

Zoals bij zoveel nieuwe muziekstijlen die uit Groot-Brittannië komen overwaaien heeft het ook bij dubstep een heel tijdje geduurd voordat het grote publiek er kennis van kon nemen. Door de in 2006 uitgebrachte albums van Skream, Kode9 + the Spaceape en Milanese lijkt het alsof dubstep ineens uit het niets komt opzetten, maar dat is allerminst het geval. De kiemen van het genre worden al op zijn minst sinds 2001 gelegd.

De oorsprong
Wie dubstep zegt en niet tegelijk Ammunition Promotions zegt mist de kern van de zaak. Ammunition, het kind van Neil Jolliffe, is de organisator en promotor van de stijl sinds het prille begin. Niet alleen is Jolliffe de oprichter van belangrijke labels als Tempa, Soulja, Bingo en Shelflife, maar met de Forward<<-club, opgericht in 2001 in Soho in Londen en daarna verplaatst naar de wijk Shoreditch (waar nog steeds elke vrijdag dubstepfeesten gegeven worden) heeft de organisatie ook vanaf het prille begin een eigen club gehad waar de stijl rustig en ver van de zo vaak nefaste media-aandacht tot volle wasdom kon komen.

Ook grime komt trouwens uit deze club vandaan. De twee stijlen, die feitelijk weinig verschil vertonen wat betreft het puur muzikale, worden meestal onderscheiden van elkaar door het feit dat er over grime gerapt wordt, terwijl dubstep over het algemeen instrumentaal blijft. Een overigens enigszins artificieel onderscheid, want op de dubstepalbums van Kode9, Skream en Milanese wordt vrolijk hectische poëzie gedebiteerd.

Op productioneel vlak was het vooral de nu opgedoekte Big Apple platenwinkel in Croydon, met zijn gelijknamige label (waar nu bekende producers als Skream!, Benga en Artwork hun eerste platen op uitbrachten) en het driespan Horsepower Productions die de zaken in gang zetten. Verdergaand op ontwikkelingen in de 2-step, die door een broken beat-producer als Zed Bias en dark garage-pioniers als Steve Gurley en El-B in gang waren gezet, dook de eigenlijke naam dubstep voor het eerst op op de cover van het Amerikaanse blad XLR8R, waar toen aandacht werd besteed aan de platen van voornamelijk Horsepower Productions. Ook hier weer was het Ammunition die voor de gepaste naam zorgde.

Waarom de stijl dubstep werd gedoopt ligt voor de hand. Er mogen dan onderhand elementen van zowat elke post-ravestijl in dubstep verwerkt worden (drum’n’bass, 2-step, breaks, hardcore), de typische dubbas blijft het kloppende hart van de stijl. Net als bij reggae, dub en drum’n’bass zorgt die ervoor dat je op twee manieren op de muziek kunt dansen. Ofwel kies je ervoor om te dansen op de vaak hectische ritmiek, ofwel dein je loom mee op de overrompelende bastonen. Hetgeen er meteen voor zorgt dat je lekker heel de avond lang op deze muziek kan dansen zonder je ook maar enigszins moe te maken.

verder info => klik

User edit by right1 on 06-09-2007 @ 18:02:59 (4%)

What do you think about dubstep ??

Vote :   
NickName    posted on 06-09-2007 18:00
waar gaat dit nouw over?
Mforge    posted on 06-09-2007 18:03
over dubstep Thumbs Up
Lanky    posted on 13-09-2007 11:09
als jij er niet mee was gekomen had ik het gedaan :D ik luister al een tijdje naar dubstep.

simpelste beschrijving van Dubstep voor mensen die niet weten wat het is :

soort van Drum&Bass beat maar dan rond de 70 bpm met super dikke bass -> de dub dus.

Dubstep!

persoonlijke #1 : Rusko & Caspa - Custard Chucker
Ft    posted on 13-09-2007 12:23
Vind het persoonlijk beetje saaie muziek... meer geschikt voor een spannend moment in een film ofzo, maar als iemand dit zou draaien op een feest zou ik niet echt uit mijn dak gaan... Mijn tip is dan ook smack that pitch up ofzo...
Lanky    posted on 13-09-2007 13:39
Poster: Ft
Vind het persoonlijk beetje saaie muziek... meer geschikt voor een spannend moment in een film ofzo, maar als iemand dit zou draaien op een feest zou ik niet echt uit mijn dak gaan... Mijn tip is dan ook smack that pitch up ofzo...

geef ik je groot gelijk in, het is niet echt een gelegenheid muziek, tenzij je echt voor dubstep komt. ik vind het chill om naar te luisteren, maar als ik achter mn booth sta dan zet ik een house plaatje op ofzo.

als iemand het zal draaien in een club zal het ook alleen maar dubstep zijn die avond.
 als ik eens uitga in rotterdam in een all round discotheek en ik hoor die muziek, dan eet ik mn pet op..

heb ik wel een pet?
Illusion    posted on 13-09-2007 13:57
Jeez, Ik vind het nergens op lijken. Is het muziek?

Helemaal niet geschikt om op te dansen. Hoop niet dat het populair wordt, maar iedereen zijn mening.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Lanky    posted on 13-09-2007 16:04
Poster: Illusion
Jeez, Ik vind het nergens op lijken. Is het muziek?

Helemaal niet geschikt om op te dansen. Hoop niet dat het populair wordt, maar iedereen zijn mening.

meningen verschillen. maar het is duidelijk niet de intentie van de dubstep producers om bekendheid te schoppen.
dubstep behoord net als drum&bass en grime tot de underground muziek.
het is ook geen dans muziek, gewoon muziek om dik op te loungen.

This is an old Topic

No new postings for 6.587 days.
 Post CommentThat would be 219.6 months
or a whopping 18 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

282 Users online: 65 Guests (217 Unknown)
Pages generated today : 88.905
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.641.203