ableton vs. cubase
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gagarin12    posted on 30-08-2007 23:45
dus,
1. voor zover ik begrepen heb zijn zowel ableton live als steinberg cubase sequencing programma's en ableton heeft nog meer features buiten het sequencen.
2. je kan dus beiden gebruiken om de samples, loops, enz. die je maakte in bv. Reason te rewiren naar ableton of cubase en dan te sequence, te masteren en eventueel enkele effecten erop te gooien.
3. zijn ableton en cubase dus concurrenten of ben je nog een stapje voor op de rest als je beide kan gebruiken. Dan vraag ik me natuurlijk wel af waarom en hoe?
4. wat zijn de voordelen van het één ten opzichte van het andere?
5. als jullie zouden moeten kiezen tussen ableton of cubase om de in reason gemaakte sounds te masteren en te sequence welke kiezen jullie dan? (1 van de twee)
6. wat is nu de functie van ableton live echt in het kort uitgelegd buiten bv. sequence en masteren van liedjes. Ik las de site van ableton al meermaals, doorbladerde eveneens al google, djresource en aboutdj, maar telkens stuit ik op een taal die voor mij de chinese versie van het nederlands blijkt te zijn. Dus vraag ik jullie of iemand van jullie om me in een paar puntjes uit te leggen wat de hoofddoelen van ableton zijn, liefst dan nog in echte mensentaal.

PS: schreef voor elke 'zin'/vraag een cijfertje zodat jullie duidelijk op een vraag kunnen antwoorden door gewoon eerst het nummertje te plaatsen en daaropvolgend jullie persoonlijke antwoord. Ook plaatste ik dit zodat jullie duidelijk mijn (blijkbaar) 6 verschillende vragen duidelijk kunnen onderscheiden en ik zo hopelijk ook beter uit zal raken.

Dank

What do you think about ableton vs. cubase ??

Vote :   

barthawk    posted on 31-08-2007 01:25
1. klopt
2. idd je kan ook met softsynths(VST(i)'s) werken naast loops
3. Dit maakt niet zoveel uit, het gaat erom hoe je het programma gebruikt, ik ben voorstander van slechts een programma gebruiken...omdat je zo meer en sneller alle mogleijkheden kan benutten.
4 t/m 6. Dit maakt allemaal niks uit het zijn slechts sequence programma's die uitvoeren wat jij doet.... je muziek zal niet beter gaan klinken ofzo als je het meet een bepaald programma maakt.. Ik heb een voorkeur voor cubase, omdat ik dat fijner vindt werken dan ableton...maar ja wie ben ik...Cry
Gagarin12    posted on 31-08-2007 12:54
dank je barthawkn,
4 t/m 6. maar stel dat je dj-mixer/effectentoestel nog een midifunctie zou hebben (denk dan aan een kaoss pad, efx, djm800/700, nuo 4, evo 5, xone..., ....) is het gemakkelijker ableton aan te schaffen omdat je deze dan ook voor andere doeleinden kan gebruikenConfusedConfused
User edit by Gagarin12 on 31-08-2007 @ 12:55:06 (3%)
Dalique    posted on 31-08-2007 13:00
Ik mag me binnenkort trotse eigenaar noemen van een DJM800. Die midi-functies waar je het over hebt wil ik ZEKER gaan uitproberen in combinatie met ableton. Aangezien ik al een hele tijd ableton gebruik (Nu 6.0.9). Het zal nog wel even aanpoten worden, om te kijken hoe alles verbonden moet worden. Maar dit komt zeker okee!

Wat je topic betreft. Cubase heb ik geen ervaring mee. (Daarvoor moet je bij barthawk zijn Winking my eye). Ik gebruik ableton af en toe voor het maken van mixtapes. Ik vind persoonlijk dat je Ableton moet gebruiken voor het mixen bouwen. Voor het producen moet je toch echt overstappen naar Cubase!
Gagarin12    posted on 31-08-2007 13:10
dank je dalique, maar mag ik één ding vragen? ik versta niet echt wat je bedoelt met mixen bouwen?
dit is niet een mix vermoed ik zoals je doet met een mengpaneel en cd-spelers en/of tt's, maar echt een voorbereidde live-set of een zeer uitgemeten dj-mixConfusedConfused
DaRoyal    posted on 31-08-2007 15:41
Met ableton kun je anders ook goed produceren. Happy, laughing
Ik denk dat Ableton vooral handig is als je met VST's werkt en ook loop-based, terwijl Cubase meer erop gericht is ook met hardware te werken. Dus veel midi-applicaties.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Puur mijn ervaring. Happy, laughing
Gagarin12    posted on 31-08-2007 15:52
als dat zo is wat mij niet zou verbazen is de combinatie ableton/reason een goed pakket?
dank
RenéKuppens    posted on 31-08-2007 16:07
Poster: Gagarin12
als dat zo is wat mij niet zou verbazen is de combinatie ableton/reason een goed pakket?
dank

Die 2 gebruik ik werkt super..
Ableton is zonder VST niet groot maar zelfs dan zit er al behoorlijk wat in.
Maar als je vst's gaat gebruiken zijn alle opties mogelijk
alles is aan te sturen en te verdraaien etc..
Gagarin12    posted on 31-08-2007 16:10
dank je dj-rk, dit simpele antwoord hielp me enorm
Spacy    posted on 31-08-2007 16:16
Wat lees ik hier toch allemaal.
Eerst en vooral ja ze zijn in zekere zin concurrenten.

Maar als je de naam van Ableton dichterbij gaat lezen zie je er nog LIVE achter staan.
Ableton richt zich dus op het live gebeuren dat doet cubase niet.

Je kan ook ableton gebruiken om te producen maar ik denk eerder dat dit handiger is voor loop based genres (als techno).
Omdat ableton helemaal gebaseerd is op loopjes maken.
RenéKuppens    posted on 31-08-2007 16:24
Poster: Spacy
Wat lees ik hier toch allemaal.
Eerst en vooral ja ze zijn in zekere zin concurrenten.

Maar als je de naam van Ableton dichterbij gaat lezen zie je er nog LIVE achter staan.
Ableton richt zich dus op het live gebeuren dat doet cubase niet.

Je kan ook ableton gebruiken om te producen maar ik denk eerder dat dit handiger is voor loop based genres (als techno).
Omdat ableton helemaal gebaseerd is op loopjes maken.

Nee Nee..

Ableton is gewoon een Sequencer.
Maar dat is hij geworden door de tijd.
Omdat het zo handig was.
Het is gewoon een studio programma geworden.
En je hoeft helemaal geen loops te maken. Dat is het live gebeuren.
Je kunt ook gewoon alles achter elkaar zetten net als bij Cubase.

Ableton is gewoon een super programma en ik weet zeker dan Cubase niks meer kan dan Ableton.
Gagarin12    posted on 06-09-2007 18:11
gewoon een vraagje om het te besluiten:
het is dus mogelijk om ipv cubase gewoon ableton te gebruiken op een degelijke manier zodat je een behoorlijk liedje kan bekomen. => een pakket reason/ ableton kan al zorgen voor een degelijke song??
RenéKuppens    posted on 06-09-2007 18:31
Poster: Gagarin12
gewoon een vraagje om het te besluiten:
het is dus mogelijk om ipv cubase gewoon ableton te gebruiken op een degelijke manier zodat je een behoorlijk liedje kan bekomen. => een pakket reason/ ableton kan al zorgen voor een degelijke song??
  Een paker Ableton kan je een hit bezorgen. Je kunt met Cubase en Ableton alles bij de een dit wat makkelijker bij de ander dat. Maar je moet het zelf maken dus ben niet bang dat je een verkeerde koopt want het zijn allebei super programma's waar ik zelf Ableton van gebruik.
barthawk    posted on 06-09-2007 22:48
Poster: Dj-RK
Een paker Ableton kan je een hit bezorgen. Je kunt met Cubase en Ableton alles bij de een dit wat makkelijker bij de ander dat. Maar je moet het zelf maken dus ben niet bang dat je een verkeerde koopt want het zijn allebei super programma's waar ik zelf Ableton van gebruik.

idd, tis per definitie niet dat je met het ene programma wel een hit kan maken en met de ander niet, muziek maken doe je zelf en het programma voert het voor je uit...
DJ_IVI-R    posted on 08-09-2007 09:57
het zit allemaal in het hoofd Happy, laughing
www.nikan.be
Gagarin12    posted on 08-09-2007 18:20
bedankt, wist dat "het in het hoofd zat", maar wist gewoon niet dat je ableton kon gebruien zoals cubase, nu wel dus .. had er andere ideeen over (vraag me aub ni welke)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

133 Users online: 97 Guests (36 Unknown)
Pages generated today : 1.294
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.348.072