Hoe beatmatchen (5/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nico_26    posted on 30-08-2007 21:34
Hoi iedereen!

Gisteren was ik wat filpjes op youtube aan het zien van beatmatchen ( aangezien ik een beginnende dj ben is het altijd interessant om die dingen eens te zien ) Cry. Tot ik op een gegeven moment dit filmpje tegen kwam http://nl.youtube.com/watch?v=7zC5W5vfW2o

Misschien kennen sommige mensen dit filmpje al maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die zo beatmatchen. Ik heb het zo al zelf geprobeerd en ik vind het redelijk moeilijk.

Nu is de vraag: is het de moeite op het zo te leren, of kan ik beter blijven bij het aanraken van de draaischijf?

Alvast bedankt!

What do you think about Hoe beatmatchen ??

Vote :   

Nico_26    posted on 22-09-2007 20:08
quote:
Poster: Winston
De monitor domineert het zaal geluid. Je hoort dan geen vertraging. Omgekeerd, dus zonder monitors zou je juist zot worden.

Maar horen de mensen in de zaal dan dat de monitoren domineren? Want dan horen zij een vertraging, of alleen als ze te dicht bij de dj zelf staan?
Sammow    posted on 22-09-2007 20:19
damn, goeie vraag man! heb ik nog nooit bij stilgestaan :p

Ik zet de monitor soms wel wat zachter als ik niet aan het mixen ben, soms is het om doof van te worden, hangt natuurlijk af hoe hoog het volume is in de zaal he
Luxx    posted on 22-09-2007 20:23
Poster: Nico_26
quote:
Poster: Winston
De monitor domineert het zaal geluid. Je hoort dan geen vertraging. Omgekeerd, dus zonder monitors zou je juist zot worden.

Maar horen de mensen in de zaal dan dat de monitoren domineren? Want dan horen zij een vertraging, of alleen als ze te dicht bij de dj zelf staan?

dat zou niet zo moeten zijn iig. de monitoren overheersen het zaal geluid voor jou alleen. ze zijn op jou gericht en niet op het publiek dus eigenlijk zouden ze er niks van moeten horen.
www.mothermusic.nl
A-flex    posted on 22-09-2007 20:26
ne de mensen in da zaal zullen de minime vertraging zeker niet horen in de zaal hoor! bij kleine installaties zullen ze wel wat meer geluid krijgen dan. Laatst was ik lj op de een of andere td en toen ik in de zaal stond hoorde ik geen verschil hoor. en die laatste dj met zen filterz zette zijn monitor zo luid dat ik bijna doof stond te worden achter men pcCry
Nico_26    posted on 23-09-2007 14:19

Aaaah ok, dus je moet je monitoren ook op een andere verterker aansluiten?

Basz-Line    posted on 29-09-2007 23:19
1 member likes this  
Poster: NickName
ik heb ook moeite met beatmachen want ik kan 2 beats niet tegelijk horen zou iemand van a tot z kunnen uitleggen hoe het moet

je gehoor bij de pearle laten opmeten Cry
Lanky    posted on 30-09-2007 20:58
ik heb zelf 2 CDJ-800's staan. Daar staan de BPM's op het display aangegeven. Wel heel makkelijk allemaal maar af en toe klopt dat gewoon niet wat op het display staat. Daarom heb ik maar zitten oefenen op gehoor, zoals de meeste van jullie dus ook doen.

Voor de mensen die ook CDJ-800 hebben of iets soortgelijks waarvan de BPM word weergegeven:
Ik doe afplaktape op het display waar de BPM's worden weergeven, zo leer je vanzelf in je gedachten te beatmatchen, en kan je niet stiekem spieken tijdens het mixen :p

het is wel een o-jee-alweer-een-doe-het-zelver-methode, maar het werkt wel :p althans, bij mij dan ..
User edit by Lanky on 30-09-2007 @ 20:58:39 (1%)
Illusion    posted on 01-10-2007 09:14
Deze topic stond nog in de lijst op de frontpage, en ik snap niet dat iemand deze over het hoofd heeft gezien.

Misschien kunnen we hier verder gaan.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Luxx    posted on 01-10-2007 09:41
1 member likes this  
Poster: Basz-Line

je gehoor bij de pearle laten opmeten Cry

volgens mij doet pearle brillen..
www.mothermusic.nl
Renzis    posted on 01-10-2007 09:55
dat zie jij goed luxxWinking my eye
Luxx    posted on 01-10-2007 10:01
Poster: Renzis
dat zie jij goed luxxWinking my eye

ja he :P die lenzen zijn goed hoor van hun
www.mothermusic.nl
Illusion    posted on 01-10-2007 10:48
Poster: Lanky

Ik doe afplaktape op het display waar de BPM's worden weergeven, zo leer je vanzelf in je gedachten te beatmatchen, en kan je niet stiekem spieken tijdens het mixen :p

Spiek je dan stiekem?:p je moet gewoon alleen op je gehoor mixen. Dat is het beste, je moet gewoon niet aan bmp counters denken. Alsof ze niet bestaanWinking my eye das mijn manier. Bij plaatjes draaien kan je ook niet op een bmp counter kijken:D
Lanky    posted on 01-10-2007 12:23
Poster: Illusion

Spiek je dan stiekem?:p je moet gewoon alleen op je gehoor mixen. Dat is het beste, je moet gewoon niet aan bmp counters denken. Alsof ze niet bestaanWinking my eye das mijn manier. Bij plaatjes draaien kan je ook niet op een bmp counter kijken:D

ja dat deed ik eerst ook, maar ik weet zeker als jij een bpm counter hebt (misschien heb je die ook wel) dan kan je mij niet vertellen dat je geen EEN keer heb gekeken tijdens het draaien, dat is onmogelijk man :p

vandaar de afplaktape, zo kan ik het beatmixen op het gehoor oefenen ..
Illusion    posted on 01-10-2007 12:50
dan kan je mij niet vertellen dat je geen EEN keer heb gekeken tijdens het draaien, dat is onmogelijk man :p

Nee hoor, ik heb serieus nog nooit op Bpm counters gekeken. Ik heb een cdj 100s, daar staat alleen de pitch tempo op en geeft geen bpm aan. Maar toch, ik weet zeker dat ik er nooit op heb gekeken of zou doen.

Ik heb gewoon vanaf het begin af aan geleerd (van mezelf en anderen) dat je moet mixen op je gehoor. Ik heb sowieso wel een goed ritmegevoel (eigendunk maar dat mag soms wel:p), dus je hoort van zelf of iets uit de maat is. En ookal kijk je naar de Bpm's, het gaat dan alsnog via je gehoor.

Zoals ik eerder heb gezegt: Het mixen van muziek heef alles te maken met gevoel en horen.

Iedereen heeft een aparte manier van mixen... Ik heb geleerd om alleen via m'n gehoor te leren. Dus BPm counters heb ik niet nodigWinking my eye en zal ik ook niet gebruiken.
User edit by Illusion on 01-10-2007 @ 12:50:42 (1%)
robbert    posted on 01-10-2007 12:55
Ik kan perfect op mijn gehoor beatmixen en heb de bmp-counters dus ook niet nodig. Wel gebruik ik ze voor een grove indicatie. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker en sneller kan beatmatchen.
Niels325    posted on 01-10-2007 13:36
Ik heb op mijn smx-2 van Synq ook bpm-meter staan. Maar aangezien dat die nogal veel tijd nodig heeft en soms gewoon nix doet, kijk je er na een tijdje gewoon vanzelf niet meer naar. Vroeger keek ik er ook naar, tot ik op een fuif met cdj-1000 mkII's gedraaid had, en besefte dat het toch handiger zou zijn mocht ik op het gehoor leren beatmatchen, voor als je eens zonder bpm-meter komt te staanHappy, laughing.
Je moet gewoon wat geduld hebben, ik ben daar niet echt dag in dag uit mee bezig, laat ik zeggen dat ik iedere een twee weken eens serieus mix, en na een half jaar mix ik toch 80-90procent van de liedjes naadloos door elkaar.
dus gewoon wat oefenen en geduld hebben, komt vanzelf wel goed danHappy, laughing
User edit by Niels325 on 01-10-2007 @ 15:58:15 (1%)
Hansje    posted on 01-10-2007 14:39
Poster: robbert
Ik kan perfect op mijn gehoor beatmixen en heb de bmp-counters dus ook niet nodig. Wel gebruik ik ze voor een grove indicatie. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker en sneller kan beatmatchen.

Doe ik ook, gebruik de beatcounters van mijn cdj's voor een grove indicatie en daarna verder op gehoor.
Gaat perfect.
Lanky    posted on 01-10-2007 15:13
precies, op het begin was ik geheel afhankelijk van de bpm teller maar later kwam ik er achter dat dat niet helemaal vlekkeloos verliep. dus daarom ben ik inderdaad op gevoel gaan mixen. vandaar de tape op mn bpm counter, omdat ik altijd gewend was te kijken op het display, en zo leerde ik het vanzelf af.

en ik geef zelf toe, dat maakt het mixen veel en VEEL leuker dat kan ik je wel vertellen :D
User edit by Lanky on 01-10-2007 @ 15:15:42 (1%)
Illusion    posted on 01-10-2007 15:15

en ik geef zelf toe, dat maakt het mixen veel en VEEL leuker dat kan ik je wel vertellen :D

DAT is het gevoel dat je moet hebbenWinking my eye anders is het gewoon maar een beejte mixen en op het apparaatje kijken. Nu komt je gevoel erbij kijken!
Lanky    posted on 01-10-2007 15:18
Poster: Illusion

DAT is het gevoel dat je moet hebbenWinking my eye anders is het gewoon maar een beejte mixen en op het apparaatje kijken. Nu komt je gevoel erbij kijken!

en DAT is DJ-en :D
NickName    posted on 01-10-2007 16:51

ok ik kan het ook nu. maar het is moelijk om me ogen van de bpm meter weg te houdenl. hoe kan ik dit afplakken? met creptape op zo?

Lanky    posted on 01-10-2007 17:42
Poster: NickName

ok ik kan het ook nu. maar het is moelijk om me ogen van de bpm meter weg te houdenl. hoe kan ik dit afplakken? met creptape op zo?

ik heb gewoon van dat gele schilderstape afplaktape gebruikt, zie je niks door
caestert    posted on 01-10-2007 20:56
Ik vind het beatmatchen echt te simpel. Kon het al na een week (oef nou klink ik wel erg arrogant :P) ik vind het eerder irritant dat je DENKT dat de mix gelijk is maar dat in werkelijkheid niet is en dat je overhaast moet corrigeren terwijl de plaat al lang speelt.
A-flex    posted on 01-10-2007 21:24
Mmmh toen ik net begon hoorde ik het ook niet ehct hoor, maar door vaak te oefenen komt het wel.
Het was bij mij ook zo en nu met men synq's lukt het pakken beter! En na een tijd ga je het alsmaar sneller en sneller horen. en iets heel belangerijk is dat je op het goede moment los laat want als dat niet goed is kan je blijven pitchen, dan zal het nooit goed klinken.
Nog een klein vraagje: je hoord toch dat een hardstyle melodie zich om de 4/8 beats herhaald??
en voor een volledige uitleg hiervan klik dan maar eens hier.
Sammow    posted on 01-10-2007 21:45
Poster: caestert
Ik vind het beatmatchen echt te simpel. Kon het al na een week (oef nou klink ik wel erg arrogant :P) ik vind het eerder irritant dat je DENKT dat de mix gelijk is maar dat in werkelijkheid niet is en dat je overhaast moet corrigeren terwijl de plaat al lang speelt.

check! Cry

137 Users online: 16 Guests (121 Unknown)
Pages generated today : 20.053
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.756.568