Hoe beatmatchen (4/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nico_26    posted on 30-08-2007 21:34
Hoi iedereen!

Gisteren was ik wat filpjes op youtube aan het zien van beatmatchen ( aangezien ik een beginnende dj ben is het altijd interessant om die dingen eens te zien ) Cry. Tot ik op een gegeven moment dit filmpje tegen kwam http://nl.youtube.com/watch?v=7zC5W5vfW2o

Misschien kennen sommige mensen dit filmpje al maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die zo beatmatchen. Ik heb het zo al zelf geprobeerd en ik vind het redelijk moeilijk.

Nu is de vraag: is het de moeite op het zo te leren, of kan ik beter blijven bij het aanraken van de draaischijf?

Alvast bedankt!

What do you think about Hoe beatmatchen ??

Vote :   

Luxx    posted on 16-09-2007 20:23
Poster: Xitrate

Hij bedoeld beluisteren door de headphone denk ik Winking my eye

dat bedoel ik idd. allebei door me heaphone
www.mothermusic.nl
Twello    posted on 16-09-2007 21:10
Ik schrijf altijd de BPM's van tracks op de cd... met 1 cijfer achter de komma. Zo kan ik heel snel mixen want ik weet dat als ik bijvoor beeld een track van 134 mix met 136 dat ik de pitch fader al 1% omhoog kan zetten... de rest doe ik op gehoor. Ook ga ik geen tracks mixen die meer dan 4 bpm van elkaar afliggen want dan krijg je een te langzaam of te snel liedjeCry

En ik luister ze bijde over de headphone, met 1 oor naar de hp en 1 oor naar de master luisteren vind ik niet echt handig... als je bijde kanalen door je hp laat lopen kan het een stuk nauwkeuriger!

Cuen hoeft niet want ik heb autocue aanstaan en als het autocue punt niet goed is dan hoef ik alleen maar op het memory knopje te drukken want ze staan allemaal in het geheugen...
User edit by Twello on 16-09-2007 @ 21:15:16 (32%)
Luxx    posted on 16-09-2007 21:23
Poster: Twello
Ik schrijf altijd de BPM's van tracks op de cd... met 1 cijfer achter de komma. Zo kan ik heel snel mixen want ik weet dat als ik bijvoor beeld een track van 134 mix met 136 dat ik de pitch fader al 1% omhoog kan zetten... de rest doe ik op gehoor. Ook ga ik geen tracks mixen die meer dan 4 bpm van elkaar afliggen want dan krijg je een te langzaam of te snel liedjeCry

En ik luister ze bijde over de headphone, met 1 oor naar de hp en 1 oor naar de master luisteren vind ik niet echt handig... als je bijde kanalen door je hp laat lopen kan het een stuk nauwkeuriger!

Cuen hoeft niet want ik heb autocue aanstaan en als het autocue punt niet goed is dan hoef ik alleen maar op het memory knopje te drukken want ze staan allemaal in het geheugen...

ik vind het ook lekkerder om ze allebei door de headphone heen te hebben. als je 1 oor door de HP en 1 oor door de Master gaat mixen dan zit er altijd klein beetje vertraging in. en allebei in de HP is ook duidelijker
www.mothermusic.nl
DJ_IVI-R    posted on 16-09-2007 22:20
waarom zou daar vertraging opzitten volgens jou luxx?
www.nikan.be
Illusion    posted on 16-09-2007 22:49
Poster: Twello

Hmm dan doe je niet veel voor het mixen. Tís toch mooi om als dj elk nummer, stuk voor stuk, op een nieuwe manier in te mixen. Niet door middel van ingeladen que points. Nou jah dat vind ik niks... Geef mij maar vinyl, mooi elke keer het Que point opzoekenWinking my eye

En haal die BPM's uit je hoofd. Mixen gaat via je gehoor. Niet via beelschermpjes op je mixer die BPM aangeeft. Je moet de muziek voelen, horen en kennen. Dat zijn de 3 punten die erg belangrijk zijn als DJ. Ga uit van je gehoor en niet van de BPM meters.

Niet verkeer bedoeld, but just info for anyone who's reading it.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 16-09-2007 @ 22:52:52 (61%)
Luxx    posted on 17-09-2007 09:30
Poster: DJ_IVI-R
waarom zou daar vertraging opzitten volgens jou luxx?

als je geen monitoren heb dan krijg je echo geluid. dus je hoort het geluid nadat het van de muren af is geketst naar jou toe. dus zit er kleine vertraging in. niet veel maar wel wat. ook is het geluid minder helder(vind ik dan) dan als je het door de headphone heen hoort
www.mothermusic.nl
Illusion    posted on 17-09-2007 09:38
Poster: Luxx

als je geen monitoren heb dan krijg je echo geluid. dus je hoort het geluid nadat het van de muren af is geketst naar jou toe. dus zit er kleine vertraging in. niet veel maar wel wat. ook is het geluid minder helder(vind ik dan) dan als je het door de headphone heen hoort

Monitors horen ook bij het beatmatchen. Zonder monitors krijg je inderdaad een echo, wat zeer irritant is. Je geluid moet helder en direct wezen, om goed te kunnen beatmatchen. Als je muziek als echo weerklinkt kun je gewoon niet mixen, je hoort het dubbel.
Daanb    posted on 17-09-2007 09:48
Wat een ruk manier is dat om te beatmatchen, werkt totaal niet voor mij allemaal leuk en aardig maar als je bijvoorbeeld een nummer hebt die op staat en de pitch zet je standaard op + 6 en het andere nmr wil je inmixen kun je dat het beste doen via de platter en spindle, je zet eerst de pitch omhoog waar je ongeveer denkt dat die zit en vervolgens ga je corrigeren met de platter en spindle, of een tikje tegen de plaat.

Voorbeeld

Als je plaat te snel loopt hou je je vinger bij de platter en zie je dat die weer on-beat gaat, dan weet je dus ook gelijk dat je de pitch ook naar beneden moet doen.

Als ik het op deze manier zoals deze meneer uitlecht zou doen dan vergeet ik telkens waar het punt zit waar ik net ben geweest en kan ik echt niet precies matchen.
Illusion    posted on 17-09-2007 09:51
Poster: Daanb
Wat een ruk manier is dat om te beatmatchen,

Als ik het op deze manier zoals deze meneer uitlecht

En welke meneer bedoelen we hier?
Daanb    posted on 17-09-2007 10:03
Het filmpje van de startpost Happy, laughing
Illusion    posted on 17-09-2007 10:22
Poster: Daanb
Het filmpje van de startpost Happy, laughing

Sorry voor mijn vage reactie:D

Maar zoals jij mixt, mix ik ook.
Daanb    posted on 17-09-2007 10:29
Jah, geen probleem hoor, ik dacht dat jij dacht dat ik jou bedoelde Happy, laughing.

Ik vind het allemaal wel leuk en aardig wat die man doet voor de beginners, alleen deze techniek kan ik echt afraden voor wie serieus wilt mixen. Op het begin mixde ik zelf ook zo en ik snapte er niks van want ik kreeg me plaat maar nooid gelijk.

Het gaat erom dat je een punt nodig hebt waar je naar kan kijken waar je al bent geweest, dat kan op deze manier niet.

Op een CDj kan je het wel zo doen, aangezien je daar een pitch teller hebt.
Op mjin cdj 200 mix ik wel zo, omdat ik het echt kut vind om het jogwheel te gebruiken van de cdj 200.

Met mijn cdj 1000 mix ik wel weer gewoon met het jogwheel.
DJ_IVI-R    posted on 17-09-2007 11:11

jaja natuurlijk.. vond je uitspraak wat onduidelijk, alsof je bedoelde dat er delay op de headphone zat.. Thumbs Up
www.nikan.be
Nico_26    posted on 17-09-2007 15:52
Wat bedoelen jullie met monitoren? Boxen of beeldschermen? (waarschijnlijk domme vraag hoor) Cry
Luxx    posted on 17-09-2007 15:59
Poster: Nico_26
Wat bedoelen jullie met monitoren? Boxen of beeldschermen? (waarschijnlijk domme vraag hoor) Cry

speakers voor de DJ
www.mothermusic.nl
stevew    posted on 17-09-2007 16:08

Dit zijn luidsprekers die naast of achter de dj geplaatst worden omdat de boxen voor het publiek meestal voor de dj staan, op die manier kan je niet goed mixen omdat het geluid in de zaal eerst tegen de muur kaatst en dan terugkeert naar de dj zodat er vertraging op het geluid zit en dit is duidelijk hoorbaar in een zaal als je zonder monitors werkt. Je moet dan is je hoofdtelefoon opzetten en is naar hetzelfde geluid luisteren dat in je zaal hoorbaar is en je zal het verschil zeker horen. daarom worden er monitors gebruikt zodat de dj een rechtstreeks geluid te horen krijgt. Op die manier kan je optimaal mixen.
Ik hoop dat je hiermee wat geholpen bent Nico_26.Cry
User edit by stevew on 17-09-2007 @ 16:09:31 (2%)
NickName    posted on 17-09-2007 16:14

ik heb wel eens dat er geen speakers aanwezig zijn bv. op een fuif dan gebruik ik gewoon me monitoren (nummark m80) geweldige dingen

Luxx    posted on 17-09-2007 16:14
Poster: stevew

Dit zijn luidsprekers die naast of achter de dj geplaatst worden omdat de boxen voor het publiek meestal voor de dj staan, op die manier kan je niet goed mixen omdat het geluid in de zaal eerst tegen de muur kaatst en dan terugkeert naar de dj zodat er vertraging op het geluid zit en dit is duidelijk hoorbaar in een zaal als je zonder monitors werkt. Je moet dan is je hoofdtelefoon opzetten en is naar hetzelfde geluid luisteren dat in je zaal hoorbaar is en je zal het verschil zeker horen. daarom worden er monitors gebruikt zodat de dj een rechtstreeks geluid te horen krijgt. Op die manier kan je optimaal mixen.

probeer je me nou af te troefen ofzo ?:P leuk hoor
www.mothermusic.nl
Nico_26    posted on 17-09-2007 16:32
quote:

Bedankt voor de top uitleg stevew! Cry
Maar is het niet redelijk moeilijk om beide kanalen te CUEen en dan door de HP te luisteren? Ik heb het gebrobeerd en ik vind het echt moeilijk
Nico_26    posted on 17-09-2007 16:34
quote:

probeer je me nou af te troefen ofzo ? leuk hoor

Ow jah srry Luxx, jouw uitleggen zijn ook top! Cry
Luxx    posted on 17-09-2007 16:51
quote:

Bedankt voor de top uitleg stevew! Cry
Maar is het niet redelijk moeilijk om beide kanalen te CUEen en dan door de HP te luisteren? Ik heb het gebrobeerd en ik vind het echt moeilijk

nouja, bij mij druk ik dan gewoon op de cue knopjes van allebei de kanalen op me mixer. gewoon de een na de ander. niks moeilijks aan :P
www.mothermusic.nl
stevew    posted on 17-09-2007 21:53
Hehe, ik probeer je zeker niet af te troeven luxxCry
Met onze gecombineerde uitleg is nico weer wat slimmer geworden.Cry
Mja, met die voorbeluistering door de headphones....dit is gewoon wennen, ik heb me dat vroeger ook moeten gewoonmaken. Als ik nu ergens kom waar ze domwg monitors vergeten te bestellen zijn mix ik volledig door mijn hoofdtelefoon, het lukt ook wel maar het is lastiger voor fijne beatmatching vindt ik. Maar ik kan er gerust mijn plan mee trekken.
Nico_26    posted on 22-09-2007 15:25
Ja idd met al deze tips ben ik weer wat wijzer! Cry
Maar nog 1 vraagje, is het niet redelijk moeilijk met monitoren te werken als je zowel de muziek hoort van de zaal en die van je monitoren? Word je dan na een tijdje niet zot? (omdat je de vertraging hoort van de boxen van de zaal)
MaD    posted on 22-09-2007 15:46
Als je monitoren goed staan, en op het goede volume is het wel prettig. Als je een DJM hebt kun je ook booth level op je mixer aanpassen. Heel erg prettig
noadja.com /// aboveall.nl
Winston    posted on 22-09-2007 18:13
De monitor domineert het zaal geluid. Je hoort dan geen vertraging. Omgekeerd, dus zonder monitors zou je juist zot worden.
Tic Toc

158 Users online: 21 Guests (137 Unknown)
Pages generated today : 28.397
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.764.912