Hoe beatmatchen (2/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nico_26    posted on 30-08-2007 21:34
Hoi iedereen!

Gisteren was ik wat filpjes op youtube aan het zien van beatmatchen ( aangezien ik een beginnende dj ben is het altijd interessant om die dingen eens te zien ) Cry. Tot ik op een gegeven moment dit filmpje tegen kwam http://nl.youtube.com/watch?v=7zC5W5vfW2o

Misschien kennen sommige mensen dit filmpje al maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die zo beatmatchen. Ik heb het zo al zelf geprobeerd en ik vind het redelijk moeilijk.

Nu is de vraag: is het de moeite op het zo te leren, of kan ik beter blijven bij het aanraken van de draaischijf?

Alvast bedankt!

What do you think about Hoe beatmatchen ??

Vote :   

Tomazos    posted on 31-08-2007 21:27
er is niet zoiets van: HOE het moet,

je moet een gehoor ervoor hebben, daarom worde sommige goeie dj's en sommige slechte,

beatmatchen is een simpel iets, wat je met 1 hand op je rug, en met je ogen dicht kan. je hebt je gehoor wel nodigWinking my eye

oefenen oefenen oefenen, en na een paar manden nog niet 1 stap verder? stop er dan meeHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 31-08-2007 @ 21:28:32 (3%)
Mforge    posted on 31-08-2007 21:28
2 nickname : tip : niet naar de bas luisteren, maar naar de hi-hat en hoge tonen. 

wel oppassen dat je hem er niet op de hi hat ingooit, dit kan je kan je eventueel later wel doen als je het onder de knie heb, de beat van de nieuwe plaat er op de hihat van de ander erin gooien, dus net na de beat. hier kan je hele vette dingen mee doen.
Tomazos    posted on 31-08-2007 21:30
kan idd, maar sommige nummers hebben een andere Hihat line, dan een bass line,

bijv: bass:  - - - -
hit hat:      - - - -

dus luister naar het nummer, zelf mix ik altijd op de Kicks, of een hi hat, maakt inpreciepe weinig uit,
als de nummers maar zelfde systeem hebben,
Wout-r    posted on 31-08-2007 21:44
Hier is anders nog een mooie uitleg over beatmatchen Happy, laughing
Gery    posted on 01-09-2007 02:45

Mod Edit:

Een beetje in ABN posten AUB.!

SIR YES SIR Cry
DJ - Producer
Nico_26    posted on 01-09-2007 11:51
quote:
Poster: Wout-r
Hier is anders nog een mooie uitleg over beatmatchen
  Weer wat handige tips Cry 
Illusion    posted on 01-09-2007 15:39
Poster: Sammow
BPM counter is na een tijdje wel overbodig hoor, ik deed alles op het gehoor na een paar maand Happy, laughing

BMP Counter is gewoon overbodig. Moet je helemaal niet naar kijken. Daarmee kan je in de toekomst in de war raken. Ik heb vroeger ook zonder geleerd, nog nooit gebruikt. Eigenlijk he heb je de BMP Counter helemaal niet nodig. Gewoon van een mengpaneel afhalenWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
NickName    posted on 01-09-2007 16:18
maar de bmp gelijk zetten op de cdj's moet je dat ook niet doen ?

kan iemand een stappen plan maken A.U.B. hoe jullie het doen
Illusion    posted on 01-09-2007 18:11
Poster: NickName
maar de bmp gelijk zetten op de cdj's moet je dat ook niet doen ?

kan iemand een stappen plan maken A.U.B. hoe jullie het doen

Nope, niet gelijk. Het ene nummer op je cd kan opgenomen zijn met een snellere BMP dan de andere. Zo heeft het dus geen zin om de BMP's gelijk te zetten.

Ik zal even mijn ervaring delen.

Beatmatchen hoe moet dat?

Twee nummers op elkaar laten gelijk lopen, op de zelfde snelheid af laten spelen noemen we in de Dj wereld, Beatmatchen. Beatmatchen kan op verschillende manieren.

Iedereen heeft zijn eigen manier van doen. Ook is het verschillend. Als je op vinyl draait, doe je het anders dan op cd.

Op CD:

- Je begint met een nummer en laat hem lekker spelen.

- Vervolgens zet je je hoofdtelefoon op, en ga je met je cd speler een Cue Point opzoeken.
(Voor meer info over Cue Points Klik Hier)

- Nadat je een mooi punt hebt opgezocht, ga je hem starten. Nog niet officieel om in te mixen, maar gewoon starten.

- Nu ga je hem gelijk proberen te zetten met het andere nummer. Je doet dat met je pitch. Speel net zolang met de pitch, totdat je hoort dat de beats gelijk lopen. Je laat het nummer een tijdje doorlopen, om te kijken of het nummer ook gelijk blijft lopen. (zo niet, dan moet je bijpitchen).

Dit is dus Beatmatchen. Je kan dit het beste doen door je hoofdtelefoon op je hoofd te houden, en 1 hoofddop van je hoofdtelefoon achter je oor te doen. Zo hoor je in je ene oor de muziek die zeg maar voor het publiek speelt, en in je andere oor (dus de hoofdtelefoon) hoor je het nummer wat je gelijk wilt zetten.

Greetz, Illusion

NickName    posted on 01-09-2007 18:14
heel er bedankt Illusion
ik begin meteen
maar ik heb nog 1 vraag (als je niet wil antwoorden doe het dan vooral niet)
hoe krijg je hem gelijk moet je de BOEM tegelijk horen of zo iets of wat hoor je
HEEL ERG BEDAKT Ilusion
Tomazos    posted on 01-09-2007 18:17
gewoon: tik, tik, tik..

mee tikken met je vinger op de basslijn,

je kan op de Hihat, inmixen, dus de " TSS" in het geluid, of de bass,
gewoon gaan spelen, dan leer je het vanzelf,
Illusion    posted on 01-09-2007 18:18
maar ik heb nog 1 vraag (als je niet wil antwoorden doe het dan vooral niet)

Maar ik beantwoord hem wel:D

hoe krijg je hem gelijk moet je de BOEM tegelijk horen of zo iets of wat hoor je

Wat jij bedoeld met de BOEM bedoel ik met de beat. Je moet horen dat de BOEM tegelijkertijd loopt met de andere BOEM. Als ze samen gelijk lopen, heb je ze "Gematched".

HEEL ERG BEDAKT Ilusion

Graag gedaan! enne:p jij BEDAKT voor je vraag.
Poster: Tomazos
je kan op de Hihat, inmixen, dus de " TSS" in het geluid, of de bass,
gewoon gaan spelen, dan leer je het vanzelf,

Niet ieder beginnend dj weet wat een Hihat of TSS isWinking my eye hehe
User edit by Illusion on 01-09-2007 @ 18:21:39 (53%)
NickName    posted on 01-09-2007 18:25

Cry deze dag is godelijk
maar ik ben eigenwijs dus nog een vraagje (als je wilt)
moet je dan met je "headphone" linker oor linker nummer rechteroor rechter nummer (split) of gewoon koptelefoon op sterio en dan luisteren naar de speakers en naar je headphone
bedankt Illusion

tairip    posted on 01-09-2007 18:28

Cry deze dag is godelijk
maar ik ben eigenwijs dus nog een vraagje (als je wilt)
moet je dan met je "headphone" linker oor linker nummer rechteroor rechter nummer (split) of gewoon koptelefoon op sterio en dan luisteren naar de speakers en naar je headphone
bedankt Illusion

Dat ligt er maar net aan wat je fijn vind. De meeste DJ's doen het op de laatste manier!
Illusion    posted on 01-09-2007 18:29

Cry deze dag is godelijk

klopt voelt goed he:D

Maakt in princiepe niet zoveel uit. Het gaat erom dat je beide nummers tegelijk hoort. Ik heb standaard zelf altijd dat ik m'n rechteroor vrij maak voor geluid dat voor publiek speelt. En de linker dan voor m'n hoofdtelefoon. Maar dat maakt niks uitWinking my eye

Succes met mixen.

NickName    posted on 01-09-2007 18:32
hij weer denk je nu zekers
maarja ik ben er weer inderdaat
kun je me een paar nummer waarmee je de "beat" goed kunt horen vertellen
CryIllusionCry
om mee te oefenen
User edit by NickName on 01-09-2007 @ 18:34:11 (12%)
Illusion    posted on 01-09-2007 18:41
hij weer denk je nu zekers
maarja ik ben er weer inderdaat
kun je me een paar nummer waarmee je de "beat" goed kunt horen vertellen
CryIllusionCry
om mee te oefenen

Gewoon een paar nummers van de zelfde stijl. Wat vind je het mooi? Kies maar. Als er een Beat in zit kun je het mixen.
NickName    posted on 01-09-2007 18:49
maar kun je nummers dij JIJ Mooi vind ff laten zien
Illusion    posted on 01-09-2007 18:55
maar kun je nummers dij JIJ Mooi vind ff laten zien

KLIK HIER om mijn liveset te downloaden. Met nummers.
Luxx    posted on 01-09-2007 20:00
Poster: Sandr

Het is makkelijker als je weet dat dit om de 8 maten ( 8keer 1,2,3,4) gebeurd. Dan hoef je niet op 15 seconden te gokken.

ik gok niet, staat gewoon op et display. bij pioneer ist ook nog eens zo handig dat je kan optellen en aftellen. de plaat die word ingemixt laat ik optellen en de plaat die word afgemixt gaat dan aftellen. kan zo makkelijk bijhouden
www.mothermusic.nl
Illusion    posted on 01-09-2007 21:04
Poster: Luxx

ik gok niet, staat gewoon op et display. bij pioneer ist ook nog eens zo handig dat je kan optellen en aftellen. de plaat die word ingemixt laat ik optellen en de plaat die word afgemixt gaat dan aftellen. kan zo makkelijk bijhouden

Zo doe ik dat niet... Op een gegeven moment heb je gewoon dat je je platen zo vaak hebt gedraaid, dat je weet hoe het nummer in elkaar zit. Je MOET je platen leren kennen, wanneer het nummer begint, en eindigt. Zo heb je niks met tellen te maken.

Natuurlijk kijk je wel eens op het schermpje van hoe lang het nummer duurt, en of het nummer al dicht bij het einde is. Bij een track van 7:00 begin ik op 5:00 te beatmatchen, vervolgens gooi ik die erin op ongeveer (afhankelijk van het nummer) 1:30, 1:50 erin.

Als ik die laatste cijfertjes zie, gaat het vanzelf. En weetje precies wat er gaat komen.
TheMole    posted on 01-09-2007 21:20
ik ben ook pas 2 maanden geleden gestart met dj beatmatchen moet ik nog wa op oefenen ma overgangen zijn ook belangrijk nie
Wout-r    posted on 01-09-2007 21:24
Als je de beats goed matcht, kun je ook mooiere overgangen maken Winking my eye

Of bedoel je dat niet?
User edit by Wout-r on 01-09-2007 @ 22:07:41 (2%)
DNR    posted on 01-09-2007 21:25
als je gewoon wt aan het klooien bent lukt het gewoon haast neit een mooie overgang te krijgen.. na een tijdje experimenteren ga je je automatisch toch richten op een strakke overgang en krijg je er gevoel voor.

Heb ik zelf ook gemerkt... eerst was het alleen maar een beetje aanklooien en gewoon op het goede moment erin in gooien... en dt zat er soms ver naast..

nu kan ik gewoon makkelijk een nummer beatmatchen door goed te luisteren. het komt gewoon met de tijd.. wen gewoon eerst aan de  feeling.
Illusion    posted on 01-09-2007 22:05
Poster: DNR

nu kan ik gewoon makkelijk een nummer beatmatchen door goed te luisteren.

En DAT IS HET!!! Alles, (en dat moet iedereen weten en onthouden) heeft met Luisteren te maken, en de feeling!

143 Users online: 16 Guests (127 Unknown)
Pages generated today : 27.641
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.764.156