Hoe beatmatchen (1/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nico_26    posted on 30-08-2007 21:34
Hoi iedereen!

Gisteren was ik wat filpjes op youtube aan het zien van beatmatchen ( aangezien ik een beginnende dj ben is het altijd interessant om die dingen eens te zien ) Cry. Tot ik op een gegeven moment dit filmpje tegen kwam http://nl.youtube.com/watch?v=7zC5W5vfW2o

Misschien kennen sommige mensen dit filmpje al maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die zo beatmatchen. Ik heb het zo al zelf geprobeerd en ik vind het redelijk moeilijk.

Nu is de vraag: is het de moeite op het zo te leren, of kan ik beter blijven bij het aanraken van de draaischijf?

Alvast bedankt!

What do you think about Hoe beatmatchen ??

Vote :   

Wout-r    posted on 30-08-2007 21:41
Als je de platen aan het gelijk leggen bent (qua bea, dus via je hoofdtelefoon) moet je gewoon doen wat je het fijnst vindt, maar als je tijdens een overgang beseft dat je moet corrigeren, is het 'mooier' om dat met de pitch te doen, want je het is dat minder te horen...
djmamo    posted on 30-08-2007 21:42
ik denk dat dit wel een goede manier van beatmatchen is.

en geoefend gaat het vrij snel, en het remmen op je platter kun je horen, bij sommige dj's hoor je dat ze de platter aanraken, en op deze manier kun je dat niet horen
www.moonentertainment.nl
Twello    posted on 30-08-2007 21:43
Als ik met vinyl draai probeer ik altijd zo te mixen... het is wel moeilijker maar je hoort de correcties minder dus het is handig als je plaat B wil invoegen en hij gaat al over de master en hij loopt weg van de andere plaat...

robbert    posted on 30-08-2007 21:44
Wat een onzin om zo te mixen. Mixen in combinatie met de platter of pitchbend buttens werkt vele male precieser.
Code-Y    posted on 30-08-2007 21:46
wat voor jou het makkelijkst is, zou ik doen. als je het gewend bent om de platter aan te raken tijdens het pitchen, blijf dat dan doen. ga geen gnieuwe dingen leren, omdat je het MOET leren van jezelf. het is een hoop moeilijk gedoe anders.

mocht je met cd's werken.... als je een pitchbend hebt, doet die hetzelfde als een zetje aan je platter, of het tegenhouden van de platter met je vingers.

al moet ik wle zeggen, ik gebruik zelfs met mijn cd spelers soms de techniek die deze dj in het filmpje laat zien.
het is zo af en toe gewoon handig, maar ik doe het niet zo overdreven als hij.... dat heen en weer gewiebel met je pitch is volgens mij niet lekker voor het geluid...... krijg je zon (hoe noem je dat?) raar pitchgeluidje steeds...

DJ-Code Y
Illusion    posted on 30-08-2007 22:12
Poster: Code-Y
Omdat je het MOET leren van jezelf.

100% mee eens!, jammer dat dit soort filmpjes worden gemaakt eigenlijk. Het is om te laten zien hoe goed hij zelf is, en om anderen te laten zien hoe het moet. Het is mooi om het zelf te ontdekken. Gewoon zelf proberen door en door totdat je weet hoe het in elkaar zit.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Code-Y    posted on 30-08-2007 22:15
Poster: Illusion

Het is mooi om het zelf te ontdekken. Gewoon zelf proberen door en door totdat je weet hoe het in elkaar zit.

en DAARVAN leer je nu toch echt het meest =)

die filmpjes zijn leuk voor tips ofzo, of ideeën opdoen.... maar je leert de DJ-art er niet mee Happy, laughing
Sammow    posted on 30-08-2007 22:49
Zo deed ik het ook in het begin Happy, laughing nu nog soms eigenlijk, maar ik gebruik ook het jog-wheel :p want met cd-spelers kn je toch het master tempo opzette Cry
Nico_26    posted on 30-08-2007 23:01
Mja maar die tips zijn toch handig en elke tip kan altijd goed helpen Cry
Renzis    posted on 30-08-2007 23:08
absoluut, maar zijn op zich heel veel manieren om te beatmatchen en elke dj heeft daar in zijn eigen ding.

wat bovengenoemden willen zeggen, is dat je gewoon lekker moet werken aan een eigen manier, en daarna kan je altijd nog andere manieren bij leren.

succes er verder mee
U-Vinyl    posted on 30-08-2007 23:24
Ik manupileer de platter altijd eerst en daarna leg ik de pitch vast. Toch ben ik van mening dat, net als bij autorijden, de basis is handig om je op "weg" te helpen maar uiteindelijk zal je toch een eigen stijl aanwennen. Als je moet leren beatmixen zou ik zeggen neem twee dezelfde platen met bijv. een lange intro, probeer deze gelijk te krijgen, op gehoor. Sommige gebruiken ook een BPM-counter maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Keyword: oefenen, oefenen en nog eens oefenen
Sammow    posted on 30-08-2007 23:31
BPM counter is na een tijdje wel overbodig hoor, ik deed alles op het gehoor na een paar maand Happy, laughing
Vaganzza    posted on 30-08-2007 23:39
Poster: Sammow
BPM counter is na een tijdje wel overbodig hoor, ik deed alles op het gehoor na een paar maand Happy, laughing

Kan ik bevestigen, was hier ook zo! Er is eigenlijk maar 1 goede raad: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Uiteindelijk leert iedereen wel zijn eigen stijl.
Code-Y    posted on 31-08-2007 10:14
Poster: U-Vinyl
Als je moet leren beatmixen zou ik zeggen neem twee dezelfde platen met bijv. een lange intro, probeer deze gelijk te krijgen, op gehoor. Sommige gebruiken ook een BPM-counter maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Dit is inderdaad een goede tip, dat heb ik ook al eens gedaan, 2 exact dezelfde platen op.... PRECIES tegelijk instarten, en dan ogen dicht, en een pitch schuif vastpakken (tip: pak je pitch schuif VOOR dat je je ogen dicht doet)
dan een zwaai eraan geven, en dan inderdaad weer (nog steeds met je ogen dicht) recht proberen te trekken Happy, laughing

SUCCES!
Poster: U-Vinyl

Keyword: oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Dit zijn keywordS Winking my eye (sorry, heeeel flauw van me.....)
Mforge    posted on 31-08-2007 11:09
2 robbert : het is helemaal geen onzin om zo te mixen! als je eenmaal gewent bent om alleen de pitch te gebruiken, werkt het juist preciezer, en met oefening kan je zo heel snel mixen.

alleen feit is dat de meeste topjocks gewoon een combinatie gebruiken van het aanraken van de platter en de pitch.
en je hebt ook zulke goeie djs die gewoon met een keer pitch schuiven hun plaatje goed hebben, en die platter zowieso niet aanraken. tis maar idd net wat je jezelf aanleert!
Gery    posted on 31-08-2007 11:25
handig, ga dit ook eens proberen Happy, laughing

wat ook leuk is (werkt op technics, weet niet hoe het zit op OEM's) is voor het versnellen de 33 toeren knop ingedrukt houden en heel even de 45 toeren knop aanraken, dan versnelt ie ook, zonder de pitch te moeten aanraken Happy, laughing
DJ - Producer
Mforge    posted on 31-08-2007 12:33

2 Gery : idd, als je dit goed doet met de 33 en 45 knopjes, kan je zo hele precieze correcties doen, alleen pas op, als dat fout gaat, gaat het ook goed fout......en ben je hem helemaal kwijt

_Arne_    posted on 31-08-2007 13:17

Beatmatch me cd's is niet moeilijk.. Ik mix meestal jump dus is dat ook niet zo moeilijk.. Ik start en stop elke keer de track .. zo hoor ik hoeveel ik moet pitche enz.. na een paar keer start en stoppe staat hij meestal wel gelijk me de andere =) Heel simpel dus

Dj A.R.N.E.

Gery    posted on 31-08-2007 14:05
Poster: Mforge

2 Gery : idd, als je dit goed doet met de 33 en 45 knopjes, kan je zo hele precieze correcties doen, alleen pas op, als dat fout gaat, gaat het ook goed fout......en ben je hem helemaal kwijt

true, 't ding is gwn maken da ge de 33 blifjt ingedrukt houden, anders hebdet zitten Cry
Alert :

Een beetje in ABN posten AUB.!

DJ - Producer
Mod edit by Jorrit on 31-08-2007 14:06 (1%)
Sunrise8    posted on 31-08-2007 16:43
een tip, ik heb paar jaar gleden op dj cursus gezeten, voor een tijdje, maar vond het allemaal te simpel, niet pocherig bedoeld. altijd als je muziek hoort, of je nou luistert of draait. altijd de beats tellen.
dus 1,2,3,4 1,2,3,4 enz. je krijgt er vanzelf handigheid in en hoeft na een tijdje ook niet meer te tellen want het gaat in je hoofd automatisch.
en dan beginnen met mixen e ndat gaat ook veel op gevoel maar ook goed telllen en luisteren.:p
Music made me who i am
Luxx    posted on 31-08-2007 17:40
Poster: Sunrise8
een tip, ik heb paar jaar gleden op dj cursus gezeten, voor een tijdje, maar vond het allemaal te simpel, niet pocherig bedoeld. altijd als je muziek hoort, of je nou luistert of draait. altijd de beats tellen.
dus 1,2,3,4 1,2,3,4 enz. je krijgt er vanzelf handigheid in en hoeft na een tijdje ook niet meer te tellen want het gaat in je hoofd automatisch.
en dan beginnen met mixen e ndat gaat ook veel op gevoel maar ook goed telllen en luisteren.:p

precies zo hou ik het ook bij. en dan is het ook nog eens bij de meeste gevallen van house dat er om de 15 seconden iets gebeur(een crashje bijv.) en na 30 seconden komt er vaak een nieuw element in de track. kan je goed bijhouden ook:P
www.mothermusic.nl
Sandr    posted on 31-08-2007 18:15
Poster: Luxx

precies zo hou ik het ook bij. en dan is het ook nog eens bij de meeste gevallen van house dat er om de 15 seconden iets gebeur(een crashje bijv.) en na 30 seconden komt er vaak een nieuw element in de track. kan je goed bijhouden ook:P

Het is makkelijker als je weet dat dit om de 8 maten ( 8keer 1,2,3,4) gebeurd. Dan hoef je niet op 15 seconden te gokken.
Play that funky music white boy....
Jorrit    posted on 31-08-2007 18:30
15 seconden gokken? Dat staat op je display...
Nico_26    posted on 31-08-2007 18:55
quote:
Poster: _Arne_

Beatmatch me cd's is niet moeilijk.. Ik mix meestal jump dus is dat ook niet zo moeilijk.. Ik start en stop elke keer de track .. zo hoor ik hoeveel ik moet pitche enz.. na een paar keer start en stoppe staat hij meestal wel gelijk me de andere =) Heel simpel dus

Dj A.R.N.E.

Ik doe precies hetzelfde met mijn cdn-88! Dat is ook het meest handige denk ik. (voor cd spelers toch)
NickName    posted on 31-08-2007 20:51
ik heb ook moeite met beatmachen want ik kan 2 beats niet tegelijk horen zou iemand van a tot z kunnen uitleggen hoe het moet

120 Users online: 24 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 15.908
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.752.423