ik typ hier even een topic voor de dj's die als Pro "legaal" willen beginnen.
hoe dit in ze werk gaat, waar je moet wezen e.d!
mischien is er al een topic over maargoed, ik ga nog niet slapen.
ten eerste, is het een Fabel dat je onder de 18 niet legaal kan beginnen.
wat je moet doen, jezelf afvragen of je het de moeite waard vind en er ook echt SERIEUS brood in gaat zien, je houd een stuk minder over dan handje contantje,
als je besloten heb door te gaan ga je naar de Kamer van Koophandel, gewoon binnen lopen en uitleggen dat je als dj wilt inschrijven.. ze gaan registreren wat voor soort activiteit je gaat beoefenen. in dit geval moet je je inschrijven als "zelfstandige ondernemer" of te wel: ZZP'er (zelfstandig zonder personeel)
zeg tegen hun dat je een "dj + >>entertainer<< bent" dit valt mischien in de TOEKOMST gunstig voor de belasting maar dat ga ik hier niet behandelen.
om je Zelf in je schrijven moet je 18 zijn, onder de 18 moeten je ouders mee of schriftelijk toestemming geven+een kopie van haar ID/rijbewijs.
ze nemen het een en ander met je door, en dan sta je ingeschreven. dit kost 11 euro en die moet je daar betalen.. leuk.. nu staat jou DJ naam ook gelijk vast en ben je een "zelfstandig ondernemer"
(zzp'er)
nu heb je een Kvk nummer, en sta je in hun bestand.
dit heb je nodig om facturen te mogen maken want je bent nu een "bedrijf"
facturen behandel ik verderop..
Duidelijk? oke.. punt 2 aanmelden belastingdienst:
je moet je inschrijven bij de belastingdienst. bel het gratis 0800 nummer (www.belastingdienst.nl) en geef aan dat je je wilt inschrijven voor een BTW nummer. Dit btw nummer is om jou verdiensten per kwartaal onder dat nummer over te maken naar de belasting dienst, en ook jou klanten kunnen belasting van jou terug vragen.
(ik hou het even simpel)
je krijgt nu formulieren toegestuurd of ze leggen je uit waar je ze kan downloaden, vul deze in en stuur ze weer op. binnen 1 a 2 maanden krijg je een brief terug of het is goedgekeurd. zo ja.. staat in die brief jou BTW nummer + een inlog code voor op de belasting site)
punt 3 belasting betalen:
Elk kwartaal moet je belasting overmaken.
dit kan je doen door in te loggen en daar jou verdiensten in te dienen. (al jou totaal bedragen optellen en dat delen door 19%) dat uiteindelijke bedrag moet je overmaken naar de belasting dienst dmv electronische betaling (abn ambro e.d) of via een accepgiro die je automatisch van hun krijgt als herindering dat het kwartaal bijna om is.
bewaar ook AL je bonnetjes, zowel prive uitgaven als bedrijfs uitgaven. deze moet je bij elkaar optellen van dat kwartaal en daar 19% van. die kan je indienen bij de belasting en dan gaat af van het reeds te moeten betalende bedrag.
punt 4 facturen:
nu je bent ingeschreven bij deze 2 mag jij een factuur maken.
even googlen en je vind wel wat voorbeelden. op dit factuur moet staan:
*jou gegevens
*klant gegevens
*datum factuur
*factuurnummer, jou 1e factuur noem je 001, je 2e 002 enz enz. dit moet je gewoon alsmaar doortellen.
* te betalen bedrag ex btw, en inclusief btw.
*BTW nummer
*je (zakelijke) bankrekening nummer+de bank relatie (postbank,abn enz)
jij vangt het Totale bedrag INCLUSIEF 19% btw.. deze 19% moet je dus opzij zetten en later overmaken @belasting dienst.
punt5 minder leuke dingen:
jij doet netjes je aangiften maar pas op!!!
+- 40a50% van jou overgebleven geld gaat naar "Loonheffings belasting" hier krijg je altijd aan het einde van het jaar een leuke rekening van. hou dit GOED in je achterhoofd.
je betaald dus per AVOND 59 a 69% aan de belastingdienst.
het beste kan je de belastingdienst bellen of een afspraak maken en dan vragen wat voor jou het voordeligst is. hun zijn VERPLICHT jou het minste te laten betalen.
of dat ze punten hebben van waar jij buitenvalt en die aantal% die je moet betalen al een stuk dalen.
leuke dingen:
blijf je nou per jaar (wit verdiend dus) onder de 1300 euro aan >BTW< (108 euro BTW per maand) dan kom je in een regeling dat je geen 19% belasting hoeft te betalen,ga je daar dit moet je wel DOORGEVEN!! hier moet je even over bellen en hun helpen je verder.
ook is er een regeling voor de loonhefing, genaamd loonheffings korting.
ik weet niet hoe dat Precies werkt dus daar laat ik me dan ook niet over uit, een kwestie van even bellen)
persoonlijke mening:
in discotheken of festivals e.d willen ze meestal wel een factuur hebben. puur omdat hun dan ook kunnen aantonen dat ze zou WIT hebben laten werken. ze nemen je ook serieus als je een factuur kan maken.
het heeft mij kwa boekingen enorm geholpen, alleen het hele verhaal eromheen is even wennen maar dat heb je zo door.
kleine kroegjes e.d zullen vaak niet zo moeilijk doen en betalen dan ook sneller handje contantje.
mochten er kleine vragen zijn, zal ik ze proberen te beantwoorden.
dat wat allemaal hierboven staat berust op eigen ervaring.
denk dus niet: ik ga de belastingdienst niet bellen want het zijn naaiers. in tegendeel vaak kunnen ze het je ook goedkoper maken, schroom niet en bel met vragen die ik niet Precies kan beantwoorden gewoon naar de belasting dienst.
*einde*