hoe doe jij je fade-out (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 15-07-2007 17:38
Heey
ik had daar toen ik echt begon heel veel moeite mee, met het uitfaden, van de vorige plaat.. gaat tegenwoordig bijna altijd smooth, nie altijd helaas nog.

ik vroeg me af, wat voor manier(en) gebruiken jullie (mijn zwaar gewaardeerde mede dj's) voor het uitfade van de vorige plaat, wat werkt het beste??

ben benieuwd, hier kunnen beginners veel van leren als de ervaren mannen dat met ons zouden willen delenWinking my eye

What do you think about hoe doe jij je fade-out ??

Vote :   

Mforge    posted on 18-07-2007 19:53
2 Ferrox : juist, alles korter dan 2 maten, mix ik door, en daar kan je idd leuk mee spelen,

bij langere breaks heb je soms inderdaad dat de beat net ff iets laters dan de tel valt, leuk is dat.....not, maar als je dat eenmaal weet kan je ook leuke dingen doen.

eigenlijk is de beste tip om uit te faden : leer je platen uit je hoofd, dan weet je op een gegeven moment precies waar wat zit, en en waar je hem gaat uitfaden en hoe.

En als je dat eenmaal weet, kan je in mijn geval (draai met platen) zelfs aan de groeven zien hoe lang er een beatloos stuk is, of waar je hem gaat uitfaden.
Ferrox    posted on 18-07-2007 20:17
Maar het kan ook zijn dat er 2 maten extra erinzitten (zoals bij die heedhunters) en dan gaat je hele strakke mix naar de maan... Daar baal ik soms wel van bij sommige platen.

Maar 2 maten die niet optellen, daar kun je leuk mee kloten :D
Illusion    posted on 18-07-2007 22:38
Poster: djmamo
ik zie ook erg veel gebruik van filters en effecten.

persoonlijk vind ik dit echt heel storend als dj's dit doen, omdat ze het vaak verkeerd gebruiken, of soms niet weten hoe het werkt.

dus als je volgende keer een dj hoord, die in een overgang effecten gebruikt dan is hij slecht aan het mixen.

Het hoeft niet perse slecht mixen te zijn. Het ligt geheel aan het nummer zelf. Ik vind dit zelf ook storend, en gelukkig ken en hoor ik niet veel dj's die dit doen. Effecten zijn leuk, maar niet om mee uit te faden.

Overgangen maak je mede met de Equalizers op je mengpaneel. Dit is bijna het belangrijkste wat je nodig hebt bij het mixen. Vooral als je gewend bent aan uitfaden met Effecten, moet je toch kunnen uitfaden met de Equalizers.

Het ligt ook grotendeels aan de stijl. Ik draai hardstyle, en ik draai allemaal extended versies. Deze kun je laten uitlopen, in gebruik met de Equalizers. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Bij het uitfaden, mix je je nieuwe nummer in. Meestal is dit bij Extended versions rond de laatste seconden (1 minuut 50 / 1 minuut 30 ) van het nummer. Aan het einde van een nummer, wordt de Kick minder. Meestal gooi je de nieuwe Kick er dan in.

Dit is moeilijk te beschrijven, en heeft allemaal te maken met het gevoel voor muziek. Dus dit  is eerst even mijn info.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
djmamo    posted on 19-07-2007 03:11
sorry, maar als jij zegt dat jij jouw hele plaat laat uitlopen als je hardstyle draait.

dan moet je nog maar eens een lesje draaien nemen, hardstyle draai je niet tot de laatste beat hardstyle moet knallen. en snel zijn
www.moonentertainment.nl
Jer-E    posted on 19-07-2007 09:04
sorry, maar als jij zegt dat jij jouw hele plaat laat uitlopen als je hardstyle draait.

dan moet je nog maar eens een lesje draaien nemen, hardstyle draai je niet tot de laatste beat hardstyle moet knallen. en snel zijn

dat is niet correct
hardstyle liefhebbers willen juist de hele plaat horen van begin tot einde tuurlijk hoogtepunte draaie (knallen) is leuk maar hardstyle gaat voornamelijk om het volgende

begin ( gwoon )
break ( rust)
na de break gaat de muziek harder dus egt rammen en dan weer rust.
en als jij hardstyle hoogte punte draai wordt je dat echt niet in dank afgenomen.
heb het zelf meegemaakt.

dat ik weg werd gefloten mijn set was perfect geen fouten etc klonk naar myn mening goed ( ben electro house draaiende dj).
hardstyle mense willen echt alleen die plaat horen en helemaal zonder enige effecten.
( effe voor de duidelijk heid dat je me niet aanval straks dit is uit pure ervaring geen discussie mogelijk je mag gerust je eigen mening hebben hierover).
Jorrit    posted on 19-07-2007 09:51
dat is niet correct
hardstyle liefhebbers willen juist de hele plaat horen van begin tot einde tuurlijk hoogtepunte draaie (knallen) is leuk maar hardstyle gaat voornamelijk om het volgende

Ah, dus het zijn toch kuddedieren? Dus ze willen toch stuk voor stuk hetzelfde? Goh, wat lijkt het me makkelijk hardstyle DJ te zijn, in de house is het namelijk zo dat bijna iedereen een andere manier van mixen leuk vind, en niet iedereen de hele plaat wil horen, of juist alleen de climax.

hardstyle mense willen echt alleen die plaat horen en helemaal zonder enige effecten.

Vreemd dat DJ's als 'The Prophet' en 'Darkraver' het dan zo ver schoppen in die scene.

( effe voor de duidelijk heid dat je me niet aanval straks dit is uit pure ervaring geen discussie mogelijk je mag gerust je eigen mening hebben hierover).

Wat een onzin, als iemand een statement maakt, dan kan je daarover discusseren. Ik vind jou statement nogal ongeloofwaardig...

Ik ben het eens met mamo, hardstyle nodigt juist uit tot truuken en snelle overgangen.
Mod edit by Jorrit on 19-07-2007 09:52 (10%)
Renzis    posted on 19-07-2007 09:57
Hardstyle zowiezo snelle overgangen, dat houdt het snel (gewenst) en blijft het knallen, en dat is waar het met hardstyle omgaat tog?

Als je extended editions gaat uitdraaien krijg je een soort hardstyle minimal combinatie, dat je een kwartier op je hoogtepunt aant wachten bent. die mensen willen alleen maar knallen joh:D

btje dj zorgt daar voor
Jer-E    posted on 19-07-2007 10:14
zoals ik al zei is het mijn ervaring wat ik heb meegemaakt op een feest van circa 900 man.
Bastian    posted on 19-07-2007 11:39
Poster: Jorrit
Vreemd dat DJ's als 'The Prophet' en 'Darkraver' het dan zo ver schoppen in die scene.

Haha toen hun bekend werden toen waren er amper nog effecten hoor, The Prophet nog nooit horen draaien maar Darkraver wel maar die draait ook geen hardstyle die mixt oldschool en jump supersnel en goed aan mekaar, ik heb zelf ook een bloed hekel aan van die mensen die beetje lopen te kloten op zo'n djm effecten bak en dan hebben ze hem ook nog per ongeluk aan als de beat komt.
Ik zag laatst ook een filmpje dat showtek in de fout ging met zo'n effectenbak:P Bij shizzle my dizzle kwam net de kick, had die zo'n hoog effectje nog aan staan
Hardstyle uitdraaien klinkt niet zoals al werd vermeld moet je gewoon een beetje doorbeuken hoewel dat niet altijd kan, ik draai liever ook jump, iedereen is het wel beu maar ik mix het lekker snel zonder enige problemen dat je hte vette stukje niet hoort:P
djmamo    posted on 19-07-2007 13:21
Poster: Jer-E

dat is niet correct
hardstyle liefhebbers willen juist de hele plaat horen van begin tot einde.

echt jij weet niet waar je over praat, ik draai zelf ook hardstyle, en ook op grotere dingen zoals discotheken, en ik kan uit ervaring zeggen dat bij hardstyle NOOIT de hele plaat word gedraait.

kom je ooit op een echt hardstyle feest, waarschijnlijk niet want dan wist je ook hoe je moest draaien, sorry voor de domme vraag

dat ik weg werd gefloten mijn set was perfect geen fouten etc klonk naar myn mening goed ( ben electro house draaiende dj).

ik denk dat ze je uitfloten omdat je een slechte platen keus had. ow en omdat je een house dj bent.

je geeft in je post al aan dat je een house dj bent, waarom draai je dan hardstyle? denk je niet dat dat dan de fout was. en dan ga je hier ook nog vertellen (als house dj) hoe je hardstyle draait.

en ervaring? ja ik kan ook zeggen dat ik voor 15000 man heb gedraait en dat die mij allemaal hebben toegejuigd, dus dan is er verder geen discusie meer mogenlijk over mijn draaien (bullshit)

en over de effecten hardstyle dj's draaien erg veel met effecten, als ik kijk naar dj zany, dan kan die er wel wat van.

dus volgende keer denk ff na voordat je iets post, je hebt er echt geen verstand van en dan onderbouw je het door te zeggen dat het ervaring is en daar is geen discussie over mogenlijk.

post maar eens een demo dan kunnen we hier op djr wel zeggen wat de fout(en) van jouw draaien is.

www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 19-07-2007 @ 13:22:37 (5%)
Illusion    posted on 19-07-2007 16:43

Lesjes heb ik niet meer nodig, misschien jij.

Ik bedoel gewoon, dat je de plaat niet direct stop zet, als je het nummer erin mixt. Maar dat je hem nog ff lekker door laat draaien. Dit is ook niet uit te leggen, alleen met de praktijk erbij kun je het uitleggen en laten zien.

Maar als je denkt dat ik een lesje nodig hebt, kom maar even langs, en dan zal ik eens laten zien wat mixen isWinking my eye
User edit by Illusion on 19-07-2007 @ 16:44:05 (1%)
djmamo    posted on 19-07-2007 17:59
Poster: Illusion Ik bedoel gewoon, dat je de plaat niet direct stop zet, als je het nummer erin mixt. Maar dat je hem nog ff lekker door laat draaien. Dit is ook niet uit te leggen, alleen met de praktijk erbij kun je het uitleggen en laten zien.

het lijkt me ook vrij logies dat je de plaat niet direct stopt als je de andere plaat erin zet, want dan is het geen mixen meer, dan noemen ze het hakken.

Poster: Illusion
Maar als je denkt dat ik een lesje nodig hebt, kom maar even langs, en dan zal ik eens laten zien wat mixen isWinking my eye

denk ook niet dat ik een les nodig heb

edit: oke het klonkt erg lomp tegen over je illusion maar het komt vooral door dit soort dingen:
zoals ik al zei is het mijn ervaring wat ik heb meegemaakt op een feest van circa 900 man.

dat ik soms eens uit mijn slof,klomp,poema schiet omdat ik het te dom voor woorden vind
www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 19-07-2007 @ 18:05:39 (25%)
Ferrox    posted on 19-07-2007 19:29
Let op, nu ga ik even mijn mening weer geven... Happy, laughing

Leuke discussie trouwens, als het niet op de man gespeelt word.

Bij mij is het maar net hoe het uitkomt met de platen. Ik haal soms wel het einde, maar dan is dat puur omdat de volgende plaat een flink intro heeft... Daardoor blijf ik langer mixen met als gevolg dat ik wel eens aan het eind kom. Maar als ik even terug denk aan mijn laatste mix denk ik dat ik ongeveer 70% van de platen het einde niet haal. Maar dan is dat op een paar barren (zoals iemand dat noemde) niet haalde ivb met een break zonder enige logica van maat.

Mixen op het hoogtepunt van de plaat vind ik not done... Waarom? Je hoort vaak wanneer je de plaat dan instart. Heb ik een hekel aan, moet zo smooth mogelijk. + Dat het nogal eens behoorlijk druk kan klinken en dat je eigenlijk heel de qlimax van de plaat vernaaid.

Ik mix vaak als de qlimax is geweest waar meestal een break volgt (die bekende zonder logica van maat uiteraard Winking my eye) En dan start ik hem. Wanneer ik hem daadwerkelijk toevoeg aan de lopende plaat ligt aan de platen zelf.

Het is een soort van basic van mixen van mij, maar ik probeer er wel varianten op de vinden. Of lekker mee door te klooien. Ik vind wel dat ik nog een tikkie strakker kan mixen, maar dan moet ik vaker achter die tafels kruipen. En tjah tijd... Problematisch Happy, laughing
Bastian    posted on 19-07-2007 20:15
Ben het met je eens robWinking my eye
Nu ik er btw aan denk ik heb bijna nog nooit een plaat uitgemixt en toen ik klaar was dat hij ook werkelijk stopte *einde track*, wel eens bij hele korte tracks van 3 á 4 minuten gehad via cd maargoed.
Ik mix zelf aardig snel en dat merk je wel bij iedere stijl die ik eigenlijk mix en bij jump past dat het bestHappy, laughing
Yorick    posted on 19-07-2007 20:51
mijn fade out is schuif naar beneden doen
EN NU KAPPEN MET DAT GEZIJK
Ferrox    posted on 19-07-2007 20:56
Poster: dj_jr

Of je reageerd niet, Of je reageerd onderbouwd...

Nut van deze post snap ik totaal niet...
djmamo    posted on 19-07-2007 20:59

kun je wat specifieker zijn met "dat gezijk" omdat ik de onderbouwing niet goed begrijp van jouw hier geplaatste post
www.moonentertainment.nl
Bastian    posted on 19-07-2007 21:44
Dat gezijk is een discussie en ik vind het wel lachen
Yorick    posted on 19-07-2007 22:05
:P
Laidback    posted on 19-07-2007 22:39
Waar gaat het over

Off TOPIC.. als hij zo zijn fade out doet..
why not ?
laten we elkaar ff lekker in zn waarde laten..

ik heb Jorrit al 1 keer zien ingrijpen in dit topic..
en vaak is de 2e keer een slotje,, let hier ff op mensen!
denk ff 2x..

Back  ON-TOPIC
User edit by Laidback on 20-07-2007 @ 13:33:38 (95%)
Renzis    posted on 20-07-2007 13:17

Toppertje deze manWinking my eye verstand tot in z'n tenen zitten, lees voortaan de topic-post ff.

Vind deze discussie wel interessant! Dat er ingrepen moest worden was deels mijn fout dus, excuus.

Any one like to share more of this with us
Winston    posted on 20-07-2007 16:09
Voor wat betreft breaks; niet alle tracks hebben een echte break. Je moet ook onderscheid maken in de built up, die de vorm heeft van een break, naar de climax en een echte break.

Alleen beats is niet echt een goede definitie voor wat een break is. In progressive vaak, maar ook in trance heb je heel melodieuze breaks.

In een intro of outro met alleen beats, klinkt een track ook rustig.

Om deze interessante discussie makkelijker te volgen zou het goed zijn deze internationaal aanvaarde termen voor track opbouw te gebruiken, dus intro, built up, climax, break, outro. Bij vocals heb je ook nog coupletten en refreinen. Bij instrumentals heb je de theme/main part.

In principe kun je met al deze stukken een mix doen, geeft niet in welke combinatie. maar het moet ook goed klinken. Meestal kies je dan voor een rustig met een drukker gedeelte, zodat het niet te druk wordt en helemaal niet rommelig. Bv. 2 melodieen/theme's met elkaar kan meestal niet.

De equalizers op de juiste manier tweaken of boosten, terwijl je de ch/x-faders beweegt helpt goed voor een mooie overgang. Dat is incl. fade out.

Meestal wil ik ook niet dat het te rustig wordt nadat de fade out is ge-eindigd.

Meestal mix ik de intro met de outro, omdat ik van alle plaatjes die ik draai zo lang mogelijk wil genieten.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-07-2007 @ 16:24:19 (9%)
Winston    posted on 20-07-2007 16:36
Nog een aanvulling over mijn manier van intro mixen met outro. Het beste resultaat krijg je als de tracks in harmonie met elkaar zijn.

Een outro gaat meestal zo dat steeds een instrument (of synth) na een 16 of 32 beats wegvalt. Dan laat je dat samen vallen met een instrument dat steeds bijkomt in de intro van de andere track. Dit kun je accentueren of juist soms camoufleren met de EQ.

Als het harmonisch niet klopt is het enige wat nog werkt voor mij te wachten tot alleen de beats overblijven en die te mixen. Lijkt saai maar las de track keus goed is, dus een mooie plaat vind ik dat niet erg.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-07-2007 @ 16:50:58 (1%)
Ft    posted on 22-07-2007 15:37
Poster: Jorrit

Ik zat even een (OVERIGENS HEERLIJKE) liveset te luisteren van The Prophet en zocht er even de tracklist bij... De liveset duurt 2 uur en blijkt 31 nummers te bevatten... dat komt dus neer op zo'n 4 minuten per track... dat vind ik zelf toch een redelijk gedeelte van een nummer... Zelf mix ik ook zo'n 4 minuten en vind dit naar mijn mening ook beter klinken bij hardstyle. De set is van Defqon 1 2007 en is ook te downloaden op zijn site www.theprophet.nl (als je gaat luisteren luister dan ook even naar het 4e nummer Wildstylez - K.Y.H.U. ... deze is helaas nog niet uit maar vraag me wel af hoe lang we nog moeten wachten :p verheug me er nu al op... heerlijk die plaat...)
Illusion    posted on 22-07-2007 18:16

edit: oke het klonkt erg lomp tegen over je illusion maar het komt vooral door dit soort dingen:

quote:

Geeft nietWinking my eye Kan ik me best iets bij voorstellenWinking my eye
User edit by Illusion on 22-07-2007 @ 18:16:39 (1%)

268 Users online: 175 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 55.912
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.457