hoe doe jij je fade-out (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 15-07-2007 17:38
Heey
ik had daar toen ik echt begon heel veel moeite mee, met het uitfaden, van de vorige plaat.. gaat tegenwoordig bijna altijd smooth, nie altijd helaas nog.

ik vroeg me af, wat voor manier(en) gebruiken jullie (mijn zwaar gewaardeerde mede dj's) voor het uitfade van de vorige plaat, wat werkt het beste??

ben benieuwd, hier kunnen beginners veel van leren als de ervaren mannen dat met ons zouden willen delenWinking my eye

What do you think about hoe doe jij je fade-out ??

Vote :   

OneSixty    posted on 16-07-2007 13:25
ik denk dat niemand een vaste manier heeft (zou rampzalig zijn)
ik zie altijd op het moment zelf wel wat het gaat worden.
je moet er gewoon altijd voor zorgen dat je geen 2 melodien door elkaar krijgt , en dat je ervoor zorgt dat de opbouw van het lied nog een beetje klopt.
Jer-E    posted on 16-07-2007 16:13
Poster: Hansje
Jer-E, ik zou even een paar komma's gebruiken in jou tekst.
Op deze manier is het moeilijk te lezen en ook moeilijk te begrijpen wat je bedoeld.

excuus voor onduidelijkheid is niet egt bepaadl makkelijk uitleggen laten horen en zien is makkelijker

@ luxx thanks Winking my eye
Lukaz    posted on 16-07-2007 16:17
fade out? :P
meestal stopt de plaat bij de break van plaat #2 dus out faden hoeft dan niet..
anders speel ik gewoon met eq.. of trek ik de fader in 1x naar beneden net wat beste klinkt..
Bastian    posted on 16-07-2007 16:21
Poster: Ferrox
maargoed er zitten van die newbs bij die als ze dan achter een DJM staan er ook alles mee willen proberen.. tjah dat is natuurlijk ook niet goed!

Damn, zeg dat wel:P
Laatst was ik op een feest en er stond een djm 600 en het waren 2 dj's die samen draaide, de 1 effect loos en de ander liep de hele tijd met zo'n rot flanger te pielen, klonk totaal niet en hij ging zelfs een keertje op z'n smoel doordat hij hem te lang aan had staan

Maargoed als ik een plaat laat inlopen doe ik meestal een beetje met kickjes en cutjes om het zo maar even te noemen (moeilijk uit te leggen, maar als je een mix van me beluisterd begrijp je het welWinking my eye).
Ook is het erg vet om aan het einde van je mix tussen 2 platen net op het goede moment een dikke backspin erin te gooien en het gaat los!:P
djmamo    posted on 16-07-2007 18:29

Ik mix best goed (heel goed volgens sommige maar daar gaat het niet om) Ik gebruik zowel effecten in de mix als in de break van een nummer. Ik probeer het net even iets spannender te maken. Of juist eruit te laten knallen na de mix.

Vind het slechte dj gedoe wel erg kort door de bocht (hoewel ik het er soms ook wel mee eens ben)
Je moet weten waar je grens ligt kwa kunnen, en gebruiken uiteraard (te veel word ook klote vind ik)

je vind het kort door de bocht wat ik zeg?...... maar je bent het er wel mee eens!!!

Poster: Renzis
maar om dan gelijk te zeggen dat een dj slecht aan het mixen is, is wel zwaar gesteld, als een dj een of meerdere keren zijn effecten gebruikt om zijn mix gevarieerd te houden en er leuke overgangen mee te maken, hoeft hij niet gelijk slecht te mixen.

het mooie van alles is dat ik ook niet zeg dat elke dj die effecten gebruikt bij een overgang slecht draait.
ik zeg dat bij 9 van de 10 x wanneer er een overgang is en er worden effecten gebruikt dat dit vaak is omdat de dj dan zijn bass niet gelijk heeft lopen, en zo dus zijn overgang maskeerd.

Ik mix best goed (heel goed volgens sommige maar daar gaat het niet om)

denk dat iedere zelf respecterende dj dit zal zeggen, toch?

mag ik vragen hoe je zoiets dan weet, wanneer ben je goed?
ben je goed als je de mensen aan het dansen krijgt of als mensen zeggen dat je goed bent, of ben je goed als je in een grote discotheek staat?

weet jij het?

www.moonentertainment.nl
Ferrox    posted on 16-07-2007 18:45
Poster: djmamo

je vind het kort door de bocht wat ik zeg?...... maar je bent het er wel mee eens!!!

Jij zei het net even wat generalizerender (wat een woord). Ik doelde ermee dat er inderdaad dj's zijn die zo hun fouten verbloemen. Maar er zijn er ook die het WEL kunnen.. dat verschil merkte ik niet echt in je post.

denk dat iedere zelf respecterende dj dit zal zeggen, toch?

mag ik vragen hoe je zoiets dan weet, wanneer ben je goed?
ben je goed als je de mensen aan het dansen krijgt of als mensen zeggen dat je goed bent, of ben je goed als je in een grote discotheek staat?

weet jij het?

Wanneer je goed bent moeten een aantal dingen in orde zijn. Je krijgt mensen op de vloer. (aller belangrijkste in mijn ogen) En je overgangen moeten strak zijn. Natuurlijk is dit vanuit mijn visie op het DJ-vak. En ik krijg regelmatig te horen dat mijn mixen super strak zijn en daarmee dus (volgens de meeste luisteraars) tot de betere horen. (ik heb zelfs een keer gehoord dat ze verslavend waren)

Dat van de grote discotheek ben ik het dan weer niet mee eens. waarom, heel simpel: Vriendjespolitiek. De disco-scene is 1 grote vriendenclub waar ik (helaas) nog niet helemaal bijhoor. Ik draai vrij regelmatig op verschillende plekken. en veel verschillende stijlen. Een goede DJ luisterd naar zijn publiek!

Daarnaast ben ik heeel erg kritisch op mijn mixen. Ik luister ze eigenlijk continu, vergelijk ze met bijvoorbeeld live-sets e.d. En ik vind dat ik het niet slecht doe, het kan altijd beter! En ook daarom omdat ik het mooi vind gebruik ik regelmatig effecten. Maar dat wil dus niet per definitie zeggen dat ik slecht ben! En veel mensen vinden dat in tegendeel.

Iets minder over de rug van effect-gebruikers babbelen zou daarom dus wel fijn zijn Happy, laughing
Mforge    posted on 16-07-2007 18:48
ik hoor veel mensen zeggen, dat ze bij de break uitfaden, maar vinden jullie dat niet saai dan, om van break naar break te mixen? het zal ongetwijfeld aan het genre liggen, maar ik zou er weinig aan vinden om plaatjes van break naar break te plakken.

breaks moet je juist spannends maken, door ze door te mixen, en uitfaden kan je gewoon op de bars doen, net als er een geluidje bijkomt bv. of idd eq's cutten, of met de crossfader spelen, of gewoon hup 1 erin 1 eruit (wat als je goed timed heel erg effectief kan zijn) en zo zijn er nog vele manieren.
Renzis    posted on 16-07-2007 18:52
Poster: Mforge
breaks moet je juist spannends maken, door ze door te mixen, en uitfaden kan je gewoon op de bars doen, net als er een geluidje bijkomt bv. of idd eq's cutten, of met de crossfader spelen, of gewoon hup 1 erin 1 eruit (wat als je goed timed heel erg effectief kan zijn) en zo zijn er nog vele manieren.

met dat eerste eens. wat ik ook vaak doe, van af het begin van de break van plaat 2 er bij 1 in mixen, zodat je hem door plaat heen al hoort opkomen (de melodie of base-line), nadeel hieraan is, dat het lastig te beatmixen is en dus de bass van plaat 1 al wel weg moet zijn voordat die van 2 begint.
Jer-E    posted on 16-07-2007 18:53
ik hoor veel mensen zeggen, dat ze bij de break uitfaden, maar vinden jullie dat niet saai dan, om van break naar break te mixen? het zal ongetwijfeld aan het genre liggen, maar ik zou er weinig aan vinden om plaatjes van break naar break te plakken.

ja break naar break lijk my ook saai :Pbeter hoogte punt naar hoogte punt en af en toe een break maar je heb ook een nummer breake dus bam nummer uit hop volgende erin Winking my eyezo draai k best veel
Ferrox    posted on 16-07-2007 18:56
De reden dat ik dus soms van break naar break mix (wat overigens niet altijd op gaat hoor) omdat ik niet graag laat horen dat er 2 nummers door elkaar heen zitten soms. Of ik accentueer het.

Het kan in een break nogal erg chaotisch gaan klinken (niet dus meer) + het risico dat je er naast gaat zitten neem ik liever niet. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je nummer kennis erg hoog zijn (eigenlijk dus non-stop je stijl luisteren).

Ik denk dat de meeste die hier niet zo mixen ook erg lelijke overgangen maken. Maargoed, dat is jullie keus.
Mforge    posted on 16-07-2007 18:58
dat is ook lastig, maar ook beatloze stukken zijn door te mixen, mits je dat kan, het is bv heel vet om bv twee breaks die bij mekaar passen zo te combineren dat bij allebei bv de bass er gelijk inklapt, of om het iets later te doen, zodat eerst de ene bas klapt en dan op de juiste bar die tweede laten klappen, en dan spelen met faders, eq's effecten, you name it.

dus het hoeft niet perse zo te zijn, dat de ene bas al weg moet zijn, je moet het gewoon op het juiste moment doen.
2 Ferrox : maar das toch juist vet om risico te lopen? ik bedoel er wordt wel gewerkt, anders kunnen we beter allemaal een laptop met ableton nemen om te djen.
Fouten maken hoort erbij, en ik vind dj's die wel het risico nemen, vaak veel beter, ik heb liever af en toe een fout, en een hele dynamisch mix, dan een superstrakke break naar break mix zonder risico

in ieder heb je wel de juiste instelling, ben zelf namelijk ook zeer kritisch en nooit tevreden, ook niet na een gig als de mensen zeggen dat het vet was, het kan idd altijd beter, en voor mijn gevoel houdt die gedachte me gefocust.
User edit by Mforge on 16-07-2007 @ 19:03:24 (100%)
Jer-E    posted on 16-07-2007 19:01
De reden dat ik dus soms van break naar break mix (wat overigens niet altijd op gaat hoor) omdat ik niet graag laat horen dat er 2 nummers door elkaar heen zitten soms. Of ik accentueer het.

Het kan in een break nogal erg chaotisch gaan klinken (niet dus meer) + het risico dat je er naast gaat zitten neem ik liever niet. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je nummer kennis erg hoog zijn (eigenlijk dus non-stop je stijl luisteren).

Ik denk dat de meeste die hier niet zo mixen ook erg lelijke overgangen maken. Maargoed, dat is jullie keus.

i agree maja leg ook aan de soort muziek die je draait kijk bijv hardstyle wa jij doe is lekkerder om vaak break break te mixe lijk my en bij myn style house eclectic meer hoogtepunt hoogtepunt. en zowieso ook af en toe break creeere anders wordt het weer zo van naja die draait heel de tijd zelfde het mooiste is als je heel goed je styl ken en heel goed weet hoe je die moet mixen en ook af en toe apparte dingen erdoorheen doe. bijv creeer eens een eigen break bijv. als je cdj' hebdraai de echo in draai rustig de bas steeds verder weg en zet je cdj op vinyl en druk op playknop zodat je echo even door blijft lopen en dan laat je het nummer terug komen met vinyl functie dat hij steeds sneller gaat draaien. dan doe je iets bijz waar veel mensen van op zullen kijken.
Ft    posted on 16-07-2007 19:11
Poster: Jer-E

dan doe je iets bijz waar veel mensen van op zullen kijken.

Dat klopt... maar dit soort overgangen en stukjes zijn slechts kleine dingen... deze kun je misschien 1 of hooguit 2 keer gebruiken in een set, maar als je ze vaker gebruikt wordt het ook te gewoon en denkt iedereen ook van: oh daar heb je dat weer...
Andere voorbeelden zijn langere breaktime gebruiken en dan ineens een lijp hoogtepunt dr in gooien of backspin etc... Zijn leuk, maar niet te vaak... 
Renzis    posted on 16-07-2007 19:15
Die breaktime moet je dan wel kunnen maken op een feest, als je bijvoorbeeld 500 man net aan het dansen heb en je komt met een lange breaktime dan kan je heel veel verknallen.
najah dat soort inzicht tekent een goede dj, in het kader inspelen op publiek heaWinking my eye
Jer-E    posted on 16-07-2007 19:21
Poster: Ft

Dat klopt... maar dit soort overgangen en stukjes zijn slechts kleine dingen... deze kun je misschien 1 of hooguit 2 keer gebruiken in een set, maar als je ze vaker gebruikt wordt het ook te gewoon en denkt iedereen ook van: oh daar heb je dat weer...
Andere voorbeelden zijn langere breaktime gebruiken en dan ineens een lijp hoogtepunt dr in gooien of backspin etc... Zijn leuk, maar niet te vaak... 

ja klopt niet te vaak deze trick kan idd maar 2 keer ofzo maar belangrijkste is dat je hem goed uitvoer want anders ga je echt voor gaas :P
Die breaktime moet je dan wel kunnen maken op een feest, als je bijvoorbeeld 500 man net aan het dansen heb en je komt met een lange breaktime dan kan je heel veel verknallen.
najah dat soort inzicht tekent een goede dj, in het kader inspelen op publiek hea

ja idd dat is ook zo maar soms kan je met iets stom ook het publiek opjenge bijv door te loope en die loop steeds kleiner te maken en dan ineens een hoogtepunt van een ander nummer  erin gooie
maar dit ken je beter niet voor lege zaal doen :P 

User edit by Jer-E on 16-07-2007 @ 19:21:57 (1%)
Ferrox    posted on 16-07-2007 20:32

2 Ferrox : maar das toch juist vet om risico te lopen? 

Dat is ook! maar niet op een performance, want als je dan gaat liggen klooien is dat ook niet mooi meer. Daarom zeg ik ook dat voor dat soort geintjes je nummer kennis erg hoog moet liggen! Ik bedoel, ik zit thuis ook vaak ff te klooien... Kijken wat wel en niet kan, uitproberen, effecten erbij. Zo leer je het. Maar als ik een mix opneem ben ik toch meer van het strakke mixen en soms wat uitspattingen waar ik van weet dat ze kunnen Happy, laughing
Mforge    posted on 16-07-2007 21:51
zit wat in, alleen ik zou het risico wel nemen tijdens een gig, ik vind dat dus juist vet, gaat het fout, jammer dan, ik heb de grootste dj's wel is een fuck up horen maken, dus dan kunnen en mogen wij het ook.
Luxx    posted on 16-07-2007 21:55
Poster: Jer-E

excuus voor onduidelijkheid is niet egt bepaadl makkelijk uitleggen laten horen en zien is makkelijker

@ luxx thanks Winking my eye

let er wel even op dat je duidelijk schrijft. is volgens mij al heel vaak tegen je gezegd
www.mothermusic.nl
Jer-E    posted on 16-07-2007 22:30
Poster: Luxx

let er wel even op dat je duidelijk schrijft. is volgens mij al heel vaak tegen je gezegd

mja best wel heel vaak alleen ik doe mun best maja mijn nederlands is gewoon zo verschrikkelijk slecht dat ik bijna zelf een vertaler nodig heb. dus jah
robbert    posted on 16-07-2007 23:30
Als je de nummers goed mixt is een goede fade-out niet moeilijk, beide nummers veranderen dan namelijk zodanig op een zelfde moment dat je ze eenvoudig erin en eruit kan gooien. Ik speel altijd met de filters op het mengpaneel en natuurlijk bassen wegdraaien.
djmamo    posted on 17-07-2007 00:34
ik vraag me eigenlijk ook af wat voor sommige een break moment is, of de definitie van een break moment. is een break moment, het moment dat alles "stil" valt. of kan een break moment ook een moment zijn waarop je bass, melodie, enz verandert. wat ik dus over het algemeen doe, als ik mix en dan maakt de style niet uit. is de plaat klaar zetten, bass punt en de bpm, en als dat goed staat meteen als het hoogte punt van 1 begint (is niet bij elke plaat, sommige zijn hier niet geschikt voor) plaat 2 al inmixen. mijn mix tijd is al snel 1 a 2 minuten. en dan kun je leuk klote met de bass/ intro melodie van plaat 2, door deze door plaat 1 te gooien. maar om terug te komen op de break, als dan het moment daar is dat plaat 1 over zijn hoogte punt is en je dus de "break" krijgt, dit kan zijn melodie of bass veranderen dan gooi ik nr. 2 erin zodat het tempo er goed inblijft. dit moet je ook niet de hele avond doen, soms moet je er ook echt ff een punt in gooien dat alles dood valt, zodat mensen ff de rust krijgen van het dansen. maar wat je dan wel snel moet doen is vrij snel daarna een plaat erin gooien die altijd goed is (classic) of 1 die "hot" is op het moment dat je draait.
www.moonentertainment.nl
Winston    posted on 18-07-2007 15:50
Ah we reizen terug in de tijd met de DJ Resource time machine.

Straks komt ferrox met het antwoord mamo.

Ik doe een fade out door de channel fader omlaag te trekken, en soms door de cross fader naar de andere kant te schuiven. Soms in combinatie met een boost of cut van de mid of bass EQ.
Tic Toc
Mforge    posted on 18-07-2007 15:58
 Voor mij is een break het stuk waar er meer dan 2 bars geen beat in zit, kortere zogezegde mini breaks mix ik meestal altijd door tenzij het er eentje is waar je de boel lekker kan laten klappen.
Ferrox    posted on 18-07-2007 19:11
Poster: Winston

Straks komt ferrox met het antwoord mamo.

Jawel :D

Ik bedoel met een break waar de kick verdwijnt en soms ook alle logica van maat verdwijnt. Je hebt gelijk dat sommige breakes wel mogelijk zijn om door te mixen. Maargoed dat is nummer kennis en die bezit ik meestal niet veel van wat ik draai. Dit komt omdat ikniet erg vaak draai met de nummers die ik heb. Ik luister ze wel veel in de mixen die ik maak. En de volgende keer als ik een nummer gebruik dan weet ik wat ik er mee moet.

Heb helaas ander werk dan het draaien alleen Happy, laughing
Ferrox    posted on 18-07-2007 19:14
 Voor mij is een break het stuk waar er meer dan 2 bars geen beat in zit, kortere zogezegde mini breaks mix ik meestal altijd door tenzij het er eentje is waar je de boel lekker kan laten klappen.

Euhm, bedoel je 2 maten ofzo? Het kan zijn dat die goed zitten in (wat jij noemt) bar. Dus bijvoorbeeld 14 maten hebt en dan 2 maatjes met een andere kick, een fancy geluidje etc... Dit kom je veel tegen in jump en hardstyle dat ik weet. Deze breaks (wat je het in mijn ogen niet echt kunt noemen) kun je in een ander nummer proppen, en daarmee heb je het cutten te pakken. (kun je echt hele vette dingen mee doen!)

Edit: Als die 2 maten buiten de bar vallen dus 16, 2 aparte, en dan weer 16 kun je die eerste 16 niet gebruiken om de plaat te starten. Of je moet hem 2 tellen later starten maar daar moet je weer een behoorlijke nummer kennis voor bezitten..

Die eikels van een headhunters met Scantraxx roots hebben dat ergens vlak voor het einde van hun plaat zo'n geintje uitgehaald. Daardoor is de plaat lastiger mixen en kap ik hem sneller af (voor die 2 tussen maten dus) dan maar geen lange mooie overgang.. hadden ze hun nummer beter in elkaar moeten zetten.

Het blijkt trouwens dat de meeste dj's lui zijn, en dat er ook daarop gelet word met produceren... Erg jammer, had het een stuk uitdagender kunnen maken!
User edit by Ferrox on 18-07-2007 @ 19:17:27 (100%)

319 Users online: 189 Guests (130 Unknown)
Pages generated today : 41.020
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.934.565