hoe doe jij je fade-out (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 15-07-2007 17:38
Heey
ik had daar toen ik echt begon heel veel moeite mee, met het uitfaden, van de vorige plaat.. gaat tegenwoordig bijna altijd smooth, nie altijd helaas nog.

ik vroeg me af, wat voor manier(en) gebruiken jullie (mijn zwaar gewaardeerde mede dj's) voor het uitfade van de vorige plaat, wat werkt het beste??

ben benieuwd, hier kunnen beginners veel van leren als de ervaren mannen dat met ons zouden willen delenWinking my eye

What do you think about hoe doe jij je fade-out ??

Vote :   

AndersHJ    posted on 15-07-2007 17:47
Ik ben geen pro, beginner, maar ik doe het zo

de bass staat al een heel eind weg omdat ik een andere schijf inbreng. Dus ik doe de bass in een keer weg bij een tel (1-2-3-4 BOEM ) Dan doe ik dat met de high en de mid. En als er bv een vrouw aan het zingen is en ze stopt dan smijt ik alles dicht en laat de andere plaat lekker spelen

Het zou kunnen dat julli (ervaren dj's) dit complete bullshit vinden, maar het lukt toch wel bij mij.
Renzis    posted on 15-07-2007 18:09
ok doe je het altijd op de zelfde manier??
gaat saai worden, zijn al je mixes het zelfde, getuigt ook nie van kwaliteit dan tegenover publiek
DjStijn    posted on 15-07-2007 18:19
Ik laat ze vaak zover mogelijk meelopen totdat ik denk dat het echt niet meer gaat klinken en dan fade ik ze vaak langzaam weg of per high mid en low
Luxx    posted on 15-07-2007 18:24
ik heb een effecten mixer en die gebruik ik dan ook. ik weet bij mijn nummers meestal wel op hoeveel seconden de baseline/melody erin komt. bijv bij Calabria is het zo dat op 15 seconden het melodietje begint. ik laat dat melodietje loopen ( dit is maar voorbeeld. vaak loop ik niet bij andere nummers)
dan laat ik het vorige nummer zo lang mogelijk lopen totdat je bij de outro aangekomen bent. dan komt die trompet van calabria erin, wat echo effecten, delay. mooi fader gezwaai en als dan de andere track bijna afgelopen is laat ik de echo een opbouwend effect maken en dan komt de beat van Calabria erin ( en dus dat zingende mokkel ) en haal ik de andere meteen weg..
gaandeweg bij die mix doe ik natuurlijk wel wat aan de bass mid en high maar dat leek me wel logisch

Nog een dope overgang:

random house nummer of RnB met beetje vaart.
Faitman scoop- be faithfull

dat intro stukje van be faithfull is 4 keer hetzelfde stukje van 4 kicks alleen is de laatste reeks iets anders en hoor je op het einde: BITCH TRAP ( ofzoiets)
loop dat laatste stukje en laat het gelijk lopen met de andere al spelende track.
als dan de al spelende track bij de outro is, doe dan fatman scoop erin en bij BITCH TRAP fade je de oude weg en daarna weer erin
bij de 4e keer dat je dit doet haal je fatman uit de loop en fade je het oude nummer definitief weg.. mensen gaan los op die overgang ik zweet het :D

www.mothermusic.nl
djmamo    posted on 15-07-2007 18:53
een fade-out ligt aan de plaat.

en aan je publiek en wat je draait.

"normaal" gesproken: plaat 1 draait, je mixt plaat 2 in (lange nummers) en dan op een "break-point" dan draai ik bass plaat 1 weg ( als er een vocal in zit dan draai ik hem half weg omdat je anders de dynamiek van de stem kwijt bent, maar wil ook niet de doordringende bass van plaat 1) en op het zelfde moment gooi ik de bass van plaat 2 erin. ditis ook wel meer voor de house.

bij trance dan is het vaak ook zo dat je alles gematigd doet dus suptiel alles in/uit draaien.

wat je ook kan doen is een backspinn, plaat/cd maar dan moet je wel de juiste timing hebben, dit kan ook niet altijd.

wat ook kan: als 1 draait, dan met 2 gaan klote.

1 draait en dan op de bass, nummer 2 in en uit gooien dus dat je op de bass van plaat 1 de extra bass van plaat 2 ook hoord dus dan verterk je bass 1 en 2, en dan ben je leuk met jefader aan het gooien.

en als je dan denkt nu moet 2 erin, gooi je plaat 2 er vol in (FADER) en op dat moment gooi je de bass van 1 eruit of heel laat 1, lig aan de plaat.

maar je moet er gewoon mee spelen, en dan hoor je wel wat leuk/ mooi is.

wat ik niet zou doen is dit: weg draaien als je zelf hoort dat het dan niet meer mooi is, dan vinden anderen dat namelijk ook niet mooi.

www.moonentertainment.nl
Ft    posted on 15-07-2007 19:27
Poster: djmamo
wat ik niet zou doen is dit: weg draaien als je zelf hoort dat het dan niet meer mooi is, dan vinden anderen dat namelijk ook niet mooi.

Daar ben ik het ook mee eens... dat wil zeggen dat je net te laat bent Winking my eye
patrick-allen    posted on 15-07-2007 21:03
Ik heb de goeie methode nog niet gevonden..wat wel werkt soms is dat ik de middentoon van de inkomer op 0 heb, vervolgens de bas wegdraai van de plaat die weggaat en dan switchen met middentonen..

Zoals ik al zei..ik heb geen vste manier want die is er niet.
Sammow    posted on 15-07-2007 21:14
Ik gebruik veel van de bovengenoemde manieren en soms leg ik een loopje van een bar voor het melodietje , dan kan ik gewoon kiezen wanneer ik de melo van plaat 2 laat starten en dan heb ik meestal wel het goeie moment Happy, laughing
Renzis    posted on 15-07-2007 21:48
loopen is altijd leuk, zo net de 4 of 8 bars voor het melodietje of wat dan ook start, en dan die loop langzaam over plaat 1 in brengen zo dat ze hem al horen aankomen, daarna dus de loop laten overheersen en vervolgens de loop te doorbreken zodat hij verder gaat in het nr, en dan plaat 1 of heel snel of wat rustiger er uit faden, is leuk om zo te doen zeker bij populaire en bekende platen, dan zie je het publiek al reageren
Sammow    posted on 15-07-2007 22:19
Poster: Renzis
loopen is altijd leuk, zo net de 4 of 8 bars voor het melodietje of wat dan ook start, en dan die loop langzaam over plaat 1 in brengen zo dat ze hem al horen aankomen, daarna dus de loop laten overheersen en vervolgens de loop te doorbreken zodat hij verder gaat in het nr, en dan plaat 1 of heel snel of wat rustiger er uit faden, is leuk om zo te doen zeker bij populaire en bekende platen, dan zie je het publiek al reageren

en het klinkt lekker ook :D
Ferrox    posted on 15-07-2007 22:46
Meestal cut ik hem weg bij de break van een plaat, maar dat ligt ook aan mijn stijl. (jump/hardstyle)
Of ik zit met de bassen te switchen tussen door. Effecten echo en bitcrusher erover. Of ik piek er bepaalde samples uit van de plaat. etc etc. Maar het einde is bij mij meestal keihard eruit bij een break van de nieuwe plaat, of als de uitgaande plaat al afgelopen is..

Bij allround mixen verschilt het echt per plaat en wat het publiek doet. Ik kan hier dan echt 10tallen manier neerpleuren maar daar heb ik geen zin in... Huur me maar in dan weet je het :P
User edit by Ferrox on 15-07-2007 @ 22:47:13 (51%)
DNR    posted on 15-07-2007 22:55
Ik laat soms de ene plaat gewoon doordraaien tot het einde..
Of ik draai langzaam alles weg... de ene keer met high beginnen, de andere keer met mid of low. het licht er maar net aan wat voor plaat de ander is.
Ik heb laatst een keer gehad dat het nummer door liep tot in de break van het nieuwe nummer. Maar dit klonk totaal niet slecht, het voegde egt wat toe aan het volgende nummer.

Maar meestal doe ik probeer ik ook nieuwe manieren van uitmixen. Daar leer je toch het meest vanWinking my eye
DaRoyal    posted on 15-07-2007 23:08
Je bedoelt hoe je een overgang maakt?
Kwestie van 't juiste moment uitkiezen en met de EQ en/of faders spelen..? Ik heb niet 1 speciale manier ervoor, zo houd je je sets ook leuk!
Laidback    posted on 16-07-2007 01:37
DJM-800 ..

echo  of Roll .. met filtertje ..
(soms dan)..

en anders gewoon met de tonen (EQ) spelen..

djmamo    posted on 16-07-2007 10:03
ik zie ook erg veel gebruik van filters en effecten.

persoonlijk vind ik dit echt heel storend als dj's dit doen, omdat ze het vaak verkeerd gebruiken, of soms niet weten hoe het werkt.

en dan zijn filters en effcten niet mooi.

en het is ook zo: waar heb je effecten voor nodig ik dacht niet voor je overgang, meeste dj's gebruiken het ook vaak om een slechte overgang te maskeren, zodat het niet opvalt als ze er naast zitten.

dus als je volgende keer een dj hoord, die in een overgang effecten gebruikt dan is hij slecht aan het mixen.
www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 16-07-2007 @ 10:06:29 (100%)
Hansje    posted on 16-07-2007 10:11
Mijn fade outs verschillen, ligt er best wel aan wat voor platen ik op dat moment overmix.
Door verschillende technieken te gebruiken, kun je je set ook interesant houden voor het publiek.
W.i.M    posted on 16-07-2007 10:13
...
dus als je volgende keer een dj hoord, die in een overgang effecten gebruikt dan is hij slecht aan het mixen.

Wat een vreemde redenatie. Omdat jij het niet mooi vind bij een overgang zal een DJ die effecten gebruikt bij z'n overgangen niet kunnen mixen

Dat de meeste misschien effecten gebruiken om te maskeren wil niet zeggen dat gelijk iedereen dat doet.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
djmamo    posted on 16-07-2007 10:18
Poster: W.i.M

Wat een vreemde redenatie. Omdat jij het niet mooi vind bij een overgang zal een DJ die effecten gebruikt bij z'n overgangen niet kunnen mixen

Dat de meeste misschien effecten gebruiken om te maskeren wil niet zeggen dat gelijk iedereen dat doet.

let er toch maar eens op, 9 van de 10 keer is dit toch echt het geval en het is geen redenatie het is een constatering.

ik geef ook een rede waarom ik het niet mooi vind, en zeg trouwens ook niet dat iedereen dit doet.

maar let er maar eens op wanneer de effecten worden gebruikt tijdens een overgang

www.moonentertainment.nl
Renzis    posted on 16-07-2007 10:38
maar om dan gelijk te zeggen dat een dj slecht aan het mixen is, is wel zwaar gesteld, als een dj een of meerdere keren zijn effecten gebruikt om zijn mix gevarieerd te houden en er leuke overgangen mee te maken, hoeft hij niet gelijk slecht te mixen.

aan de andere kant is het ook wel vaak het geval dat het word gebruikt om een overgangen te maskeren, dat valt mij ook vaak op
Ferrox    posted on 16-07-2007 11:30

let er toch maar eens op, 9 van de 10 keer is dit toch echt het geval en het is geen redenatie het is een constatering.

ik geef ook een rede waarom ik het niet mooi vind, en zeg trouwens ook niet dat iedereen dit doet.
maar let er maar eens op wanneer de effecten worden gebruikt tijdens een overgang

Ik mix best goed (heel goed volgens sommige maar daar gaat het niet om) Ik gebruik zowel effecten in de mix als in de break van een nummer. Ik probeer het net even iets spannender te maken. Of juist eruit te laten knallen na de mix.

Vind het slechte dj gedoe wel erg kort door de bocht (hoewel ik het er soms ook wel mee eens ben)
Je moet weten waar je grens ligt kwa kunnen, en gebruiken uiteraard (te veel word ook klote vind ik)

maargoed er zitten van die newbs bij die als ze dan achter een DJM staan er ook alles mee willen proberen.. tjah dat is natuurlijk ook niet goed!
Jer-E    posted on 16-07-2007 11:45
ik doe het als volgende als je een hoogte punt hoor van een nummer en het andere nummer loopt uit draai je bij het uitlopende nummer echo erbij of je knalt ineens door middel van een break het volgende nummer erin. je kan ook proberen om ze netjes te laten ovrelopen en dan doormiddel van de nummers in elkaar te laten passen dus bijv je heb putyour hands up for detroit i love this city en dan zodra dat is geweest laat je die uitfaden zorg wel dat het andere nummer er al in zit en die de beat compleet heeft over genomen. en dan ga je bijv direct door naar mc gee parapapaa weetjewel ken even niet op de track komen. maar die 2 nummers kan je perfect in elkaar over laten lopen en op gegeven moment begint dan de beat en heb je de perfecte overgang.
Hansje    posted on 16-07-2007 11:52
Jer-E, ik zou even een paar komma's gebruiken in jou tekst.
Op deze manier is het moeilijk te lezen en ook moeilijk te begrijpen wat je bedoeld.
Sammow    posted on 16-07-2007 11:55
Ik snap hem anders wel hoor
Luxx    posted on 16-07-2007 12:02
Poster: Jer-E
ik doe het als volgende: als je een hoogte punt hoort van een nummer en het andere nummer loopt uit, draai je bij het uitlopende nummer een echo erbij of je knalt ineens door middel van een break het volgende nummer erin. je kan ook proberen om ze netjes te laten overlopen d.m.v de nummers in elkaar te laten passen. bijv je heb "put your hands up for detroit, i love this city" en dan zodra dat is geweest, laat je die uitfaden zorg wel dat het andere nummer er al in zit en die de beat compleet heeft overgenomen. dan ga je bijv direct door naar mc gee parapapaa weetjewel kan even niet op de track komen, maar die 2 nummers kan je perfect in elkaar over laten lopen en op gegeven moment begint dan de beat en heb je de perfecte overgang.

ik denk dat het op deze manier een stuk beter te lezen is. maar nog snap ik er niet veel van
www.mothermusic.nl
AndersHJ    posted on 16-07-2007 13:03
Poster: Renzis
ok doe je het altijd op de zelfde manier??
gaat saai worden, zijn al je mixes het zelfde, getuigt ook nie van kwaliteit dan tegenover publiek

sorry hoor, maar er staat ook in men bericht dat ik beginner ben. NOG VEEL TE LEREN DUS

237 Users online: 140 Guests (97 Unknown)
Pages generated today : 28.883
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.922.428