Booth/Monitor op Record output mogelijk
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Baya    posted on 13-07-2007 00:15
Hey mede DJ's,

Ben een beginnende dj en ik heb mijn set al, maar het blijkt dat mijn Numark DXM06 mixer geen booth output heeft. Het heeft wel een Record output. Dus mijn vraag is of ik de Record output kan gebruiken om mijn mix te monitoren.

Alvast bedankt.
User edit by Baya on 13-07-2007 @ 00:16:19 (3%)

What do you think about Booth/Monitor op Record output mogelijk ??

Vote :   

DNR    posted on 13-07-2007 00:16
Dat is wel mogelijk.

Ik zie er geen probleem in.
Baya    posted on 13-07-2007 00:25
Ik las iets over dat de Record output niet beinvloed werd door de master ofzoiets, maar ik vraag mij dus af als ik de R-output gebruik de mix precies hetzelfde uitkomt als uit mijn Master.
Day-One    posted on 13-07-2007 00:36
Poster: Baya
Ik las iets over dat de Record output niet beinvloed werd door de master ofzoiets, maar ik vraag mij dus af als ik de R-output gebruik de mix precies hetzelfde uitkomt als uit mijn Master.

wow.....even denken...zijn twee vragen de eerste is ja een rec out is begrenst en een booth out niet wat betekend dat je bij het opnemen rekening moet houden met je master..maar dat R-output van je begrijp ik niet...want R staat voor rechts (ROOD)
wat doe je dan met L-output staat voor links (WIT)?!
Baya    posted on 13-07-2007 00:48
Ooh srry, ik bedoelde met de R voor Record output:P
Dus of de Record output echt je mix laat horen zodat je het kan monitoren...

(R-output) og wat dom:P
MuffHouse    posted on 13-07-2007 01:11
Ja kan wel, alleen kan je geen volume bepalen als je je booth op record aansluit (ja wel met je gain, maar dat komt je geluidskwaliteit zekers niet ten goede en is dik af te raden als je via je master naar je P.a. stuurt je booth geluid dan op record te doen. Je master en gain per kanaal moeten gewoon 0 db uitsturen, maar wat gaat er op de master van de mixer dan??
Laidback    posted on 13-07-2007 01:25
het kan wel..
je kan het geluid alleen niet uitzetten
Mits je de monitoren zachter / Uit  zet..
je hebt dus geen controle vanaf de mixer..
het geluid blijft constand door knallen..
Baya    posted on 13-07-2007 10:45
Ja ok, maar als ik het op een ander versterker aansluit en de volume van de geluid daaruit harder en zachter kan zetten kan het wel zachter/Uit...

In ieder geval bedankt voor jullie reacties
Hansje    posted on 13-07-2007 11:03
Als je dit dingetje er tussen zet kun je geloof ik wel je volume bepalen.

User edit by Hansje on 13-07-2007 @ 11:04:09 (4%)
Renzis    posted on 13-07-2007 11:22
Poster: MuffHouse
Ja kan wel, alleen kan je geen volume bepalen als je je booth op record aansluit (ja wel met je gain, maar dat komt je geluidskwaliteit zekers niet ten goede en is dik af te raden als je via je master naar je P.a. stuurt je booth geluid dan op record te doen. Je master en gain per kanaal moeten gewoon 0 db uitsturen, maar wat gaat er op de master van de mixer dan??

ik heb gewoon volume knop op mijn mixer voor de booth uitgang, ik heb daar wel eens monitors op aangesloten en  kon het geluid op een zelfde manier bepalen als de master
Hansje    posted on 13-07-2007 11:30
Poster: Renzis

ik heb gewoon volume knop op mijn mixer voor de booth uitgang, ik heb daar wel eens monitors op aangesloten en kon het geluid op een zelfde manier bepalen als de master
  Als je goed leest, schrijft de TS dat hij geen Booth uitgang heeft, maar alleen een rec. uitgang
Renzis    posted on 13-07-2007 11:33
ik weet, ik reageerde even op muffhouse.
maar ok, on-topic:

in prinicpe zou het moeten werken als je een versterker op je rec uitgang aansluit en daarna je monitor speakers, dat je met de versterker volume kan bepalen, anders krijg je dus zoals eerder gezegd een onbepaald hard geluid
MuffHouse    posted on 13-07-2007 12:58
Het blijft een amateuristische oplossing , kun je nog beter master L voor je zaal gebruiken en master R voor je booth  ... ook amateuristisch, ook mono maar wel volumeregeling door master balance!
Cyspoz    posted on 13-07-2007 13:15
Poster: MuffHouse
Het blijft een amateuristische oplossing , kun je nog beter master L voor je zaal gebruiken en master R voor je booth  ... ook amateuristisch, ook mono maar wel volumeregeling door master balance!

Dit is toch een veel mindere oplossing, je moet namelijk beide volumes los van elkaar kunnen regelen. Monitor op je REC-Out aanlsuiten is niks mis mee als je volume dan op de monitor speaker of de versterker ervan kan regelen. Het is vaan ook zo dat je monitor volume éénmaal instelt en dan de rest van de tijd er niet meer veel mee doet.
Hou er wel rekening mee dat soms de REC-Out niet het microfoon signaal mee neemt of dat het instelbaar is. Maar ik weet niet of dat voor jou een probleem is.
Hansje    posted on 13-07-2007 13:36
Poster: Cyspoz

Het is vaan ook zo dat je monitor volume éénmaal instelt en dan de rest van de tijd er niet meer veel mee doet.

Nou ik draai regelmatig mijn monitors uit om te horen hoe het geluid in de zaal is, of omdat iemand wat tegen mij probeert te zeggen en ik het anders niet versta.
stevew    posted on 13-07-2007 13:39
Je kan je volume toch afzonderlijk regelen...je mixer heeft de master fader die volledig regelbaar is. maar je rec out reageert op je gain-instelling die op elk kanaal staat (staat meestal boven je equalizer-regeling). Dus je kan je rec-out volume ook regelen maar als je die gain dan luider of stiller zet reageert de master en de phones-uitgang wel mee die die moet je dan ook gelijktijdig luider of stiller zetten voor het volume gelijk te houden. Je hebt 2 handen dus dit kan geen prbleem zijn(phones volume kun je daarna regelen). Je hebt hiermee wel 1 nadeel. Je kan je booth-monitor nooit helemaal stilzetten of je hebt geen volume meer door je master omdat je gain helemaal stilstaat maar je hebt er toch een aparte regeling mee.
Dit is een oplossing maar moest ik in jouw geval zijn zou ik mijn rec-out gebruiken en er een aparte versterker tussenzetten, dan heb je volledige controle over je monitors en je hoeft naar je mixer niet om te kijken want je gebruikt de volumeregeling van je versterker. Dit zou ik doen.
Greets
Winston    posted on 13-07-2007 14:05
Poster: Renzis
... in prinicpe zou het moeten werken als je een versterker op je rec uitgang aansluit en daarna je monitor speakers, dat je met de versterker volume kan bepalen, anders krijg je dus zoals eerder gezegd een onbepaald hard geluid

Zo zou ik het ook doen. De "record out" als master uitgang naar de PA versterker. En de "master out" naar de monitor versterker.

Als je geen fx gebruikt moet deze methode werken. Goed opletten dat de gain bij elke track 0 dB blijft, anders bijstellen. Het volume van de PA versterker regel je vooraf en daaraan kom je inderdaad normaal niet meer aan. En met de master volume knop kun je de monitor naar believen van helemaal stil tot maximaal volume brengen.

Maar meestal is een booth monitor niet nodig en kun je alleen met je headphone de monitoring doen. En als je beginnende DJ bent denk ik niet dat je in grote hallen optreed.

Tic Toc
User edit by Winston on 13-07-2007 @ 14:07:51 (9%)
Baya    posted on 13-07-2007 14:43
Hehe, hele leuk reacties allemaal, bedankt.

Ik ben wel beginner maar ben wel al ingepland op feestjes enzo...
Heb tot nu toe 4 feestjes waar ik op moet draaien. Sinds ik dit wil blijven doen kan ik net zo goed vragen blijven stellen toch? Plus Ik wil het beste uit mijn set halen, want deze blijf ik wel een tijdje gebruiken.

Winston    posted on 13-07-2007 15:58
Hee, leuk dat je al mag draaien op feestjes. Je set lijkt me goed genoeg om dat te kunnen doen.

En vragen mag je natuurlijk blijven stellen.

Maar je moet jezelf ook afvragen waarvoor booth monitors nodig zijn.

Soms wordt het gebruikt als zone output, d.w.z. om een apart deel van de feestlokatie apart van geluid te voorzien.

Maar meestal wordt het gebruikt als booth output voor monitoring. Maar dat is dus alleen nodig als het geluid van de main speakers het oor van de DJ een fractie van een seconde vertraagd bereikt ten opzichte van het geluid van zijn/haar headphone of als de tonen in de DJ booth anders klinken dan op de dansvloer. Dan heb je dus een probleem met beatmatching en equalizing.

Bij kleinere feestjes is dat niet het geval. Je geeft jezelf alleen meer werk wat betreft transport, opstellen en afbreken.

Tic Toc
Day-One    posted on 14-07-2007 00:31
nice uitleg Winston Thumbs Up

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

160 Users online: 22 Guests (138 Unknown)
Pages generated today : 20.361
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.756.876