Electro-(house) riffs maken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Phoenne    posted on 10-07-2007 10:23
Ik ben nu al even bezig met producen , met allerlei verschillende programma's , vst's enzo en technisch heb ik het voor een groot deel wel onder de knie .
Het probleem zit mij vooral bij het muzikale , hoe zo catchy electro melodiën/riffs gemaakt worden , ik vroeg me zo af of daar altijd een bepaalde structuur inzit of er soms dingen zijn waar ik aan moet denken bij het maken ervan.

Ik ken ook de basis van akkoorden.

Enkele voorbeelden :
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF270961-01-02-08.mp3
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF239684-03-01-02.mp3

Alvast bedankt Happy, laughing

What do you think about Electro-(house) riffs maken ??

Vote :   

Renzis    posted on 10-07-2007 10:39
IK kan je helaas weinig vertellen waar je wat aan hebt.
maar ik moet wel zeggen, dat die 2e toch al een heel leuk stuk is, en qua structuur gewoon goed klinkt.

[edit] srry, waren niet je eigen:P, dacht al...das een goeieWinking my eye
User edit by Renzis on 10-07-2007 @ 10:43:30 (41%)
Phoenne    posted on 10-07-2007 10:41
Dat waren natuurlijk voorbeeldjes van bestaande platen :p
Zijn niet door mij gemaakt .

Kwil ook even zeggen dat ik het dus op de noten heb enzo , niet op het maken van het geluid zelf met synths , dat kan ik wel .
Gagarin12    posted on 10-07-2007 11:10
en phoenne, welke gear heb je dan om te producen (waarschijnlijk midi controller en programma, maar welke?)
Phoenne    posted on 10-07-2007 11:19
Kheb een midi toetsenbord , midi controller (bcd 2000)
Meestal gebruik ik fruity loops , soms reason en ableton 
Maar vooral fruity loops dus .

Noga allerlei synths , vooral van native instruments : massive , absynth ...
Gagarin12    posted on 10-07-2007 12:00
gebruik je die synths ook in je liedjes? waarschijnlijk dan opnemen met de computer en beetje bewerken met een van je programma's

tohmas    posted on 10-07-2007 17:51
volgens mij zit pakkende melodietjes maken niet in hardware of software.
goede, pakkende melodietjes maken zit hem naar mijn idee puur in inspiratie en een beetje geluk.
natuurlijk is de uitwerking er van ook belangrijk
Spacy    posted on 30-07-2007 00:29
Pakkende melodietjes zijn vaak oersimpel.
De instrumenten waar ik vaak inspiratie uithaal in ableton live is beat repeat en de resonater (beat repeat is iets van .. randomize the bith detune it all you like, de resonater maakt van een sample een soort synth sound.)
Beide hebben ze hun diensten al goed bewezen in mijn tracks Winking my eye
Tommeken    posted on 27-02-2008 22:33
Ik zit ook met dit probleem :D
cross-over    posted on 28-02-2008 10:48
Ook ik had/heb hetzelfde probleem maar vond een site die behoorlijk goede tutorials online heeft staan.
http://www.warbeats.com/Forums/tabid/59/afgroup/7/Default.aspx
kijk even bij music theory

een goede melodie is simpel te maken maar moeilijk te bedenken.Cry
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 28-02-2008 @ 10:49:17 (11%)
Luxx    posted on 28-02-2008 11:18
ik scroll gewon door al me patches heen voor de PRO-53...terwijl ik op me keyboard random wat doe. heb ik een leuk geluidje dan speel ik gewoon zomaar wat. is het leuk? dan neem ik het op. zo kom ik op mijn dingen.
www.mothermusic.nl
OrsonWelsh    posted on 14-04-2008 09:52
pakkende melodietjes zijn niet oersimpel..
woudy    posted on 14-04-2008 10:41
Ik maak eerst voor meelf emestal een standaart Beat en dan kies ik een lekkere Synth dan doe ik gewoonweg zomaar een paar synths achter elkaar en dan vaak hoor ik er "iets" in en dan weet ik ongeveer hoe ik het wil waarna ik het volledig blijf fine-tune totdat het naar mijn wens is
cross-over    posted on 14-04-2008 13:39
Poster: orsonwelsh
pakkende melodietjes zijn niet oersimpel..

Ik bedoelde dat het pakkende melodietje op zich simpel is. Je kunt het zo naspelen.
Maar het verzinnen ervan is een heeeeeel stuk moeilijker.
http://soundcloud.com/lau-daniels
OrsonWelsh    posted on 14-04-2008 15:21
Ja, zit al 3 weken op mn melodie te pielen..En die presets van de hedendaagse vsti
s zijn zo uitgemolken..Dus hoppa, samplen die hap, 3 of 4 verschillende over elkaar zetten zowel hoog als laag qua toonsoort..beetje detunen en voila..maar dan..die melodie..hoofdpijn krijg ik ervan..hahaCry
Day-One    posted on 13-05-2008 13:49
"Ik ken ook de basis van akkoorden" akkoorden en melodie is niet echt de issue...

Elk gerne heeft zo zijn eigen sound en ritme.

de sound is belangrijk..electro heeft een bepaalde sound (vooral de melodie en thema)
eigenlijk is het alleen maar bijvullen op je midi track aan geluiden. wel de juiste sound wat bij electro past natuurlijk..dus die grauwe synth geluiden enzo.

Vst=moet de bestaande instrumenten gaan vervangen. dus een synth. Vst! Je moet dan de juiste sound voor hebben.

vaak wordt onderstaande vst gebruikt om de (electro) geluiden te nabootsen. (natuurlijk icm met je keyboard voor melodie)

Vaak is het zo bij synth. vst dat ze de zelfde karakter hebben als een gewone synth. dus ook de pots/schuifjes gaan de effecten bepalen van je sound. al met in sound kan je leuke effecten uithalen dat al op een melodie/thema lijkt. tegenwoordig praten producers nu vaak over thema dan melodie..
dus meerder thema's in je track maakt melodie...
User edit by Day-One on 13-05-2008 @ 14:00:28 (56%)
OrsonWelsh    posted on 13-05-2008 14:47
gewoon een glitch en bitcrusher over je sound heengooien..Veel reso erin en wat distorten..en voila..
MoXeGy    posted on 13-05-2008 15:41
dat je electro niet moet oke, maar om zo'n post te maken slaat ook nergens op he?
Zoals Day-one al zegt moet je ook met Fx werken en meerdere synths kan ook Happy, laughing
Day-One    posted on 13-05-2008 15:44
gewoon een glitch en bitcrusher over je sound heengooien..Veel reso erin en wat distorten..en voila..

Gaat dat zo makkelijk joh?!
justjustin    posted on 13-05-2008 15:46
Poster: Day-One

Dat blijkt hahaha Cry
OrsonWelsh    posted on 13-05-2008 15:47
Poster: MoXeGy
dat je electro niet moet oke, maar om zo'n post te maken slaat ook nergens op he?
Zoals Day-one al zegt moet je ook met Fx werken en meerdere synths kan ook Happy, laughing

Wat bedoel je daar mee?
OrsonWelsh    posted on 13-05-2008 15:49
Poster: Day-One

ja dat gaat zo makkelijk..en dan inspelen..das 2...

Ik produceer nu al geruime tijd (zeg maar jaren) en zo kun je van standaard presets iets heel vets maken, maar die camelphat vind ik persoonlijk niets..

De pro 53 is idd een vet instrument om te gebruiken, nu heeft de nexus ook div banken waar je vette sounds uit kunt halen, gooi daar een appregiator overheen en eigenlijk kune je met een paar toetsen een catchy riff maken hoor!
User edit by OrsonWelsh on 13-05-2008 @ 15:53:22 (81%)
Day-One    posted on 13-05-2008 16:31

ja dat gaat zo makkelijk..en dan inspelen..das 2...

Ik produceer nu al geruime tijd (zeg maar jaren) en zo kun je van standaard presets iets heel vets maken, maar die camelphat vind ik persoonlijk niets..

De pro 53 is idd een vet instrument om te gebruiken, nu heeft de nexus ook div banken waar je vette sounds uit kunt halen, gooi daar een appregiator overheen en eigenlijk kune je met een paar toetsen een catchy riff maken hoor!

nu dat ik wat meer informatie heb kan ik mij wat bij voorstellen wat jij bedoeld, maar kon jij dat niet eerder aageven dan?! en btw...camelphat is misschien niet jou ding, maar is net zo effectief(als je weet hoe je ermee om moet gaat) ...icm filters (ableton) kom je nog een stukkie verder, maar dat is net wat je leuk vindt.
Nandi    posted on 13-05-2008 18:22
Ik heb vooral problemen om met fl goede synths te make! kan iemand me daar met helpen! Liefst diepe synth die vaak bij dnb worden gebruikt Happy, laughing
Day-One    posted on 13-05-2008 18:39
Poster: Nandi
Ik heb vooral problemen om met fl goede synths te make! kan iemand me daar met helpen! Liefst diepe synth die vaak bij dnb worden gebruikt Happy, laughing

wat jij eerst moet doen is aan die sound komen...BV LINK
Nandi    posted on 13-05-2008 21:36
Is er gene mogelijk om dat te doen met de synth of instrumenten die op fl staan ? 

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

62 Users online: 18 Guests (44 Unknown)
Pages generated today : 1.237
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.765.651