hoop vragen : Hoe beginnen ? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gagarin12    posted on 08-07-2007 16:54
ik zit met een hoop vragen over producer, het trekt me wel wat aan (puur interesse tot nu toe en denk dat dat eigenlijk zo nog even gaat blijven, maar zit met onopgeloste vragen voor als het mss toch zou gebeuren)

stel dat ik wil beginnen producen (house/ electroclash/ electro house), denk dan in ook aan het gekraak in heel veel liedjes uit dit genre. dan zal ik toch zkr een computer nodig hebben (OK), maar ook andere dingen zoals programma('s) en hardware (denk dan maar aan piano, drumcomputer, ...) en houd ook in je achterhoofd dat ik het zoveel mogelijk met externe toestellen wil doen en niet met een hoop computerprogramma's. dan zoek ik dus:

- een computerprogramma (liefst in het genre van garageband, ik vermoed wel wat gecompliceerder)

- iets waarmee ik de melodietjes kan spelen en deze dan kan importeren in het programma en zoals garageband kan plaatsen in lagen enz. ik denk dan aan een piano met de mogelijkheid om het electro gekraak na te bootsen

- toestelletje om baslijnen op te nemen ik vermoed dat dit toestelletje er een vb van is Akai MPC500 ook voorwat zou een groovebox als de mc808, mc505 of electribe kunnen dienen in mijn concept

(als dit laatste ook met een piano kan gaat dat moet je me het zeggen)

-programmaatje om vocals op te nemen, moet natuurlijk geen pro kwaliteit zijn zolang het daar enkel voor dient of ingewerkt in het programma van het eerste puntje is nog stukken beter

- ook als ik enig klein boxje nodig zou hebben of een soort effectenrekje voor het zogenaamde 'gekraak' vermeld dit ook aub. en allerhande kabels en doosjes die ik mogelijk zou nodig hebben om aan een computer te hangen

-een betrekkelijk goede geluidskaart die ik vermoedelijk wel nodig heb, toch:p

=> het komt er dus op neer dat ik met zo weinig mogelijk middelen en vooral zo weinig mogelijk programmas in staat wil zijn men eigen liedjes te maken

ik dank jullie nu van ganser harten

PS: maak het aub niet te moeilijk want de helft van de producerwoorden heb ik nog nooit gehoord, men grens ligt namelijk al bij het woordje MIDI

de slimmerikken hebben mss ook al gezien dat ik dit topic opende op aboutdj.nl, hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben, maar de vragen en nieuwsgierigheid is zo groot dat ik echt hoop dat er massaal en duidelijk op geantwoord wordt.

nogmaals dank
Mod edit by Lead on 08-07-2007 23:15 (3%)

What do you think about hoop vragen : Hoe beginnen ? ??

Vote :   

Gagarin12    posted on 08-07-2007 17:33
ik zag ook net iets, de Sherman filterbank, kan je hieruit dat kraakgeluid halen? en kent nog iemand zo'n effector/filter die dit kan en niet te groot is?
Mforge    posted on 08-07-2007 18:28
A : ik snap niet dat je wil produceren met allemaal externe apparatuur maarja..1 ding is wel hardware blijft vetter, maar ook een stuk duurder..

als d.a.w. (digital audio workstation) zou ik ableton nemen.

Als je toch met hardware wil werken zou ik als controller een hardware synth kopen die tevens via usb als controller (melodietjes inspelen) dienst doet, en je heb gelijk een vette synth.

ik zou een firewire geluidskaart nemen, en er zijn er vele your choice mede afhankelijk van wat je eraan wil hangen.

en dat gekraak, kan je ook gewoon met software maken, bij de meeste muziek van tegenwoordig komt het zowieso uit software.  

En als grootste tip : ik zou is gaan googlen over wat het inhoudt en wat bepaalde termen betekenen en eerst gaan leren, want met wat jij van plan bent, ben je komende jaren nog wel zoet als het niet bij alleen interesse blijft Thumbs Up
Luxx    posted on 08-07-2007 18:31
ik denk dat je het beste met iets als Reason 3.0 of FL studio kan beginnen. want al meteen hardware kopen zonder te weten of het iets voor jou iets lijkt me niet bar slim om te doen. al mijn producties maak ik ook tegenwoordig met muis alleen maar en Fl studio. kan je al heel veel mee. ( melodietjes maken, synths maken, ingebouwde beat computer)
www.mothermusic.nl
Gagarin12    posted on 08-07-2007 21:30
Dank je zeer allebei, stel dat ik wel wat geld heb, wat dan qua apparatuur en software (hou het wel compact ALS je beantwoordt => 3 a 4 apparaten max)
en iemand vertelde me ook dat het best is met reason en een midi keyboard (klopt toch he?), bestaan er ook wat uitgebreidere midi keyboards of is de korg k49 al een heel goede, kan je er ook gwn piano mee spelen zonder te linken aan de pc
Mforge    posted on 08-07-2007 21:59
Reason is leuk, alleen in reason zelf kan je bv geen plug ins of wat dan ook openen.  reason is een stand alone m.u.v werken via rewire daargelaten.
en reason's sequencer vind ik ook shit.
alleen in november komt reason 4 uit geloof ik, en dat ziet er wel dope uit, en die sequencer werkt ook meer zoals ableton (werken met clips).

maar dan nog zou ik ableton nemen, en reason erbij dan eventueel via rewire, alleen als je echt nu alles in 1 wil, en een midi keyboard zou ik reason nemen.

zoals ik zei, je kan ook een hardware synth kopen die dienst doet als midi controller.  de meeste nieuwe synths hebben wel een usb voor wat voor doeleinde dan ook.

je kan wel eerst een midi keyboard enzo kopen, maar als je zoals je zei wat mij overigens onverstandig lijkt, met hardware wil werken, zou ik dat niet doen. 

maar als allereerst zou ik gewoon een sterke computer of laptop kopen met een stukje software om mee te oefenen. 

Dus computer - stukje software - interface - monitor speakers
Luxx    posted on 08-07-2007 22:44
je moet ook weten dat software ook nog eens antiegelijk duur is. een goed gevulde FL studio is 1000 euro, Reason 3.0 is 500 euro en voorderest ben ik er niet zo weg wijs mee. maar probeer dan eens een demo te downloaden om te kijken of het wel wat voor je is.

www.flstudio.com

check die site en download de demo. weet je meteen of je het beetje leuk vind.
en een muis voldoet zeker in het begin wil, ik produce al sinds mijn 12e en doe nog steeds met mijn trouwe muisje
www.mothermusic.nl
Lead    posted on 08-07-2007 22:52
Ik vraag me nog af wie er nog een externe sampler zou willen gebruiken als je alles digitaal met je PC kunt doen. Sowieso heb je nodig :
  • Een dikke PC die stabiel draait met weinig programma's draaien (taakbalk rechts onderin liefst zo leeg mogelijk), liefst dualcore of hoger. Natuurlijk kun je muziek software draaien op oude of langzame computers maar dit komt de werkbaarheid niet ten goede.

• Goede versterker en dito luidsprekers. Met kleine slecht klinkende boxen kun je heel moeilijk een goed nummer maken. Of je moet een hoofdtelefoon gebruiken. (maar alles went)

• Master Keyboard (toetsenbord), liefst met hele toetsen (grote) en minimaal 3 octaven (setjes van 5 zwarte en de bijbehorende witte toetsen).
    Deze sluit je via MIDI aan op je PC en hiermee bestuur je je muziek programma.
Verder heb je tegenwoordig allemaal VST plugin die net zo goed werken als hun hardware tegenhanger. Natuurlijk is de akai een mooie en goede sampler. Maar je kunt ook .. gebruiken. En synths zijn er in alle soorten en maken.

Ik heb Ableton nog niet met instrumenten gebruikt, dat doe ik liever met cubase. Niet het simpelste programma, maar werkt wel perfect als je veel soft-synths gebruikt.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 08-07-2007 23:15 (1%)
Gagarin12    posted on 09-07-2007 10:46
dank je lead, maar je hebt dan toch nog een geluidskaart nodig he?
Luxx    posted on 09-07-2007 10:59
Poster: Gagarin12
dank je lead, maar je hebt dan toch nog een geluidskaart nodig he?

moet dat sirrieus beantwoord worden?

ik weet niet of je mijn producties wel eens gehoord hebt ( het zijn niet Gregor salto nivo) maar dat doe ik met een ongelovelijk kut pctje die nu 6 jaar oud is. standaard geluidskaartje en JB systems speakers. ik gebruik ook geen midi keyboardje. maar dat is mischien wel leuk om erbij te hebben als je meer sirrieus ermee doorgaat. niet zoals bij mij

www.mothermusic.nl
Gagarin12    posted on 09-07-2007 12:12
dat wil dus zeggen geen sepciale geluidskaart voor beginners enkel voor boeyakasha betere mensenConfused?? eindelijk
Mforge    posted on 09-07-2007 12:23
als je een midi keyboard koopt moet je hoe dan ook een audio interface hebben, tenzij je midi keyboard zowel audio als midi interface is.
Luxx    posted on 09-07-2007 12:25
dat wil dus zeggen geen sepciale geluidskaart voor beginners enkel voor boeyakasha betere mensenConfused?? eindelijk

boeyakasha betere mensen? gewoon normaal blijven praten dan begrijpen we elkaar ook nog.
ik wil ermee zeggen dat je mischien het helemaal niet zo tof vind als dat je ervan verwacht had. probeer het eerst gewoon uit en download demo's van programma's die je in je hoofd hebt
www.mothermusic.nl
Gagarin12    posted on 09-07-2007 12:41
dus tenslotte om alles samen te vatten in de hoop juist te zitten:
verbind de midi controller met een audio interface (bv de Alesis IO2) en verbind vervolgens de audio interface aan de computer met een programma zoals bv Reason

en kan je aan die interface ook ander piano's aansluiten, die geen midi controller zijn??

User edit by Gagarin12 on 09-07-2007 @ 12:55:37 (100%)
Mod edit by Jorrit on 09-07-2007 12:54 (70%)
DNR    posted on 09-07-2007 12:49
geen links naar webshops!
Dalique    posted on 09-07-2007 12:53
Poster: DNR
geen links naar webshops!

Ik denk dat hij dit niet bewust deed, maar gewoon om even aan te geven wat hij bedoeldeHappy, laughing. En trouwens, waarom niet ? (Ben me hier niet van bewust althans).
DNR    posted on 09-07-2007 13:03
.:REGELS:.

Hier heeft iedereen mee ingestemd toen je member werd.
Illusion    posted on 09-07-2007 13:49
Ontopic jongens!

@ Luxx: Reason 3.0 vind ik toch niet een goed programma om "mee te beginnen". Dit is een best geavanceerd programma, en het beste kun je beter beginnen met FL.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Gagarin12    posted on 09-07-2007 13:50
verbind de midi controller met een audio interface (bv de Alesis IO2) en verbind vervolgens de audio interface aan de computer met een programma zoals bv Reason

en kan je aan die interface ook ander piano's aansluiten, die geen midi controller zijn??

DJ_IVI-R    posted on 09-07-2007 15:31
ik zou toch met reason beginnen.. dan heb je tenminste al een beetje een basis

www.nikan.be
Luxx    posted on 09-07-2007 16:28
download van allebei de programma's gewoon de demo versies. doe niet moeilijk, laat hem zelf kiezen wat het beste is
www.mothermusic.nl
Gagarin12    posted on 09-07-2007 18:26
of heb ik ook nog een een nieuwe geluidskaart nodig, niet de standaard uit de computer?

willen jullie deze vraag toch eens beantwoorden, dan ben ik er momenteel uit
en ja ik ga beide demo versies eens downloaden

heb dit ondertussen al gedaan (toch die van reason) maar kmerk op dat voor zover ik het al snap dat je niet in lagen kunt werken zoals je op de volgende foto's ziet wat heel duidelijk lijkt, vind ik. Zijn er goede producerprogramma's die dit ook kunnen, waar je enkel een mdicontroller en 1 programma voor nodig hebt (en nog een audio interface natuurlijk)ConfusedConfused

User edit by Gagarin12 on 10-07-2007 @ 11:17:19 (64%)
Phoenne    posted on 10-07-2007 11:22
Gaat met reason ook hoor , maar reason heeft zijn instrumenten en dan daaronder heb je de sequencer net zoals in jou post , het is enkel een stukje kleiner .
Luxx    posted on 10-07-2007 12:24
Poster: Phoenne
Gaat met reason ook hoor , maar reason heeft zijn instrumenten en dan daaronder heb je de sequencer net zoals in jou post , het is enkel een stukje kleiner .

je kan de sequencer gewoon loskoppelen zodat je full screen hebt hoorConfused
www.mothermusic.nl
Gagarin12    posted on 23-07-2007 11:54
ik heb een vraag over cubase en ableton, zitten er in ableton ook zoals in cubase verschillende synths, samplers, ... of moet je deze eerst maken en dan pas importeren in abletonConfused
-zoja, wil dit zeggen dat ableton ideaal is voor mensen die producen met vooral externe gear (zoals bv roland MC-808, Akai MPC reeks en allerhande andere analoge synths of dingen...)Confused?
- nog een vraag, kan je bij cubase ook externe apparaten gebruiken als je deze na een tijdje leuker vind en het geld er voor hebtConfused
- kan je gewone synths zoals bv de clavia nord piano's, Dave Smith Instruments Evolver Keyboard, ... ook gebruiken als midi controller?? (deze hebben toch MIDI)
- zijn er ook veel synths waarmee je baslijnen kan spelen zonder ze als midi controller te gebuiken en ze dan via cubase of reason te gebruiken om je bassen te spelen, maw zijn er synths waarmee je baslijnen kan spelen wnnr je ze gwn aan boxen aansluiten zo ja welke oaConfused

klopt ditConfused
Mod edit by Jorrit on 23-07-2007 11:57 (5%)
Lead    posted on 25-07-2007 10:48
In beide zitten standaard geen synths of samplers, deze miet je als VST plugin erbij installeren. Ik heb zelf Ableton en dit werkt prima me externe apparatuur. De EFX kan via Midi een tijdpulse krijgen zodat hij de snelheid van je productie volgt.

Een Midi toetstenbordje hang je er ook zo aan, meestal tegenwoordig met een USB plug.

Maar je laatste vraag ontgaat me... Ja er zijn synths genoeg waarmee je kunt spelen (dus ook baslijnen) rechtstreeks naar je computer. Alhoewel je het meestal via een mixer wilt laten lopen Winking my eye
Let the BASS be louder

334 Users online: 173 Guests (161 Unknown)
Pages generated today : 31.590
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.150.556